hifo Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 tror du bør skrive testamentet ditt.. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lars K Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Du tror det? Forundrer meg ikke om man mister billappen eller noe sånt... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 (redigert) det er vel bare bøter vi snakker om som mulig straff. tror jeg.. Redigert 8.Mars.2009 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lars K Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Ok. Må vel få somla meg til å få tatt prøven likevel Men synes aldersgrensa var teit,er vel mange som er født før 1.1.1980 som ikke kan mye om båt.... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Lars K, selvølgelig er den teit. Jeg er helt enig med deg, med akkurat det du argumenterer. Hvis man skulle ha en overgangsordning for obligatorisk båtførerbevis burde den gjelde alle som fører båt i dag. Man kunne latt dem søke om det på grunnlag erfaring og eventuell utdannelse som innehas, innen dette året. Og så ha obligatorisk båtførerprøve fra 2010. Selvfølgelig er det noen kjeltringer som vil jukse, MEN LA DEM GJØRE SEG TIL KJELTRINGER DA... det ville ikke blitt værre enn det har vært uansett. .. og om noenting blir bedre er jeg heller ikke sikker på. Heller ikke sikker på hva som er problemet... Vel.. jeg skal da holde kjeft om dette.. Sitér dette innlegget Link to post
JubaTuba Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 At man må ha nødvendige kunnskaper synes forsåvidt greit, men at dette er et stort samfunnsproblem, og at båtførerprøven vil hjelpe på dette har jeg mine tvil på men politikk handler dessverre mer om følelser enn realiteter. I rapporten som utreder obligatorisk båtførerbevis står det: "Arbeidsgruppen konkluderte med at den typiske dødsulykken har følgende karakteristikker: • Det er en mann • Han er rundt 50 år • Han benytter jolle, robåt eller åpen motorbåt • Han er alene i båten • Han er innaskjærs • Det er bra vær • Han faller over bord • Han benytter ikke flyteutstyr" Det vil mao. ta 20 år før regelverket treffer den største risikogruppen. Videre står det å lese: "I følge tall fra Båtmagasinet var det i 2006 totalt 757 506 fritidsbåter i Norge:" "Antall personer over 15 år som oppgir at de jevnlig fører fritidsbåt blir dermed 1 129 619. Uttrykket ”jevnlig” ble i undersøkelsen definert som å føre fritidsbåt mer enn en gang i året." "Det var 36 omkomne i både 2005 og 2006." Til sammenligning dør flere hundre av forgiftning hvert år (!). Med all respekt for de etterlatte så er faktisk 36 okomne av over 1,1 millioner båtførere ikke et høyt tall. Flere av har nok også omkommet i de samme ulykkene så antall dødsulykker er betydlig lavere. Når man i tillegg vet at en del av disse allerede har brutt en flere lover om ferdsel så er nok ikke riktig medisin en ekstra lov. De enorme ressursene som samfunnet benytter på dette ville vært bedre utnyttet andre steder. Alikevel tror jeg antall ulykker vil gå ned denne sesongen men det skyldes ene og alene finanskrisen og mindre aktivitet (færre båteiere, mindre bruk, og ikke alle som er villige til å blåse tusenlapper i drivstoff på litt helgemorro) (selv seiler jeg kun i utlandet, er født før 1980 og tar D5L denne våren så jeg faller utenom) Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Oteren Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 For folk født før 1980 er et ID kort med fødselsdato et kvalifikasjonsbevis. Du skal høre fra meg dersom ikke "trynefaktoren" er tilstrekkelig. Dersom jeg blir tatt for å være født etter 1980 skal jeg definitivt ta det som et kompliment.... Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Du er klar over at dette kravet har vært helt siden -70? D.v.s. at fører av båt som kan oppnå større hastighet enn 10 knop må være 16 år men kan være 13 år dersom det er organisert trening/konkurranse. Nei, her er utdrag fra den gamle forskriften: § 1 AnvendelseDenne forskrift gjelder for fører av maskindrevet (min utheving) fartøy som: kan oppnå større fart enn 10 knop [...], eller har motor med større yteevne enn 10Hk [...], eller har større lengde enn 8 meter. Ordet maskindrevet er fjernet i den nye forskriften, og det kan gjøre seilkurs for barn under 13 år i noe annet enn kjølbåter med deplasementskrog ulovlig . Videre kan seilforeninger med færre enn 50 medlemmer heller ikke arrangere kurs og regatta med joller for barn under 16. Og for de foreningene som skulle være kvalifisert, så er det et krav om at banen skal være behørlig merket, og melding skal være sendt til politiet! Nå er jeg ikke helt sikker på planingsterskelen til Optimist, men jeg inbilte meg i hvert fall den gangen jeg seilte den, at når båten tok av i en skikkelig surf og kjølvannet ble helt flatt, gikk det fortere enn 10 knop. Zoom 8, og i hvert fall Europajolle og Laser, har høyere fartspotensiale enn Optimist, og seiles av barn under 16; Optimist seiles av barn fra rundt 8 år til 15, Zoom 8 normalt av barn og ungdom mellom 13 og 17, men ville vel tro at en og annen 12-åring ville kunne finne på å prøve seg også. Og hva med seilbrett? Jeg synes den nye forskriften bærer preg av at lovmakerne ikke har hatt seiljoller/seilbåter i tankene i det hele tatt. Hva i all verden menes med "øvelseskjøring"? Når jeg er skipper på seilbåt, er det jeg som fører båten, uavhengig av hvem jeg måtte finne på å sette til rors. Nei, jeg må nok si meg enig med "Salt" i at den nye forskriften nok ikke var så gjennomtenkt som den burde, selv om jeg skjønner at §8 skal leses som at båtførerbevises, hvis det er krav om det, skal medbringes ombord. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Med forbehold om å ta feil, tror jeg kanskje at forskriften er godt gjennomtenkt, men de har ikke greid å få alle "hvissom atte dersomm atte`ne" på plass. Denne tråden er et glimrende bevis på hvorfor politikere med ansvar (i posisjon) må være så omstendige i sin tale. Sitér dette innlegget Link to post
jone Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hvordan er dette med at en som 14 åring kan avleggebåtførerprøven, får en da utstedt et båtførerbevis eller ingenting? Min sønn er en ivrig båtbruker som fyller 14 om få dager, og har avlagt en godkjent båtførerprøve. Vi har sendt papirene og søknad til Norsk Test som sier de vil utstede båtførerbevis eter fyllte 14 år, men når jeg leser forskriften ser det ut til at det ikke kan utstedes båtførerbevis til yngre enn 16 år. Kansje du Jan i poseidon kan si noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Herlig suppe. §9 angir 14 år for båtførerprøven, §11 angir 16 år for "båtførerbevis". Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Og hvilke rettigheter får en 14åring med avlagt og bestått bårførerprøve? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Usikker siden forslag til forskrift opererer med båtførerprøve og båtførerbevis som ulike ting. Hvis det er meningen at de skal være forskjellige har en 14-åring med båtførerprøve ingen flere rettigheter enn en 14-åring uten, slik det også har vært med de gamle reglene. Må si jeg er glad forskriften ikke gjelder meg direkte! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Angåender "laminering".Vi har drøfet dette tidligere - og det er ikke sikkert at myndighetene aksepterer laminerte sertifikater. Av den grunn har jeg laminert kopien, og lagt orginalen i "vanntett boks". Jeg har også laminert mitt D5L-sertifikat. Pregingen av stempelet kjennes igjennom plasten, så jeg går ut ifra at dette vil bli akseptert. Hvis ikke, får jeg vel ta hull og åpne opp lamineringen. Den ligger jo i sin "vanntette boks". Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Lazyjack Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Herlig suppe. §9 angir 14 år for båtførerprøven, §11 angir 16 år for "båtførerbevis". Ufattelig hvor tungt noen har for det her! Jeg håper det er bare leseferdighetene det skorter på men blir i tvil. Det er ikke noe nytt i dette. Tok selv båtførerprøven i 1968 da jeg var 14 år og fikk utstedt et diplom(som ikke er det samme som båtførerbevis). Da jeg fyllte 16 år i 1970 fikk jeg utstedt Båtførerbevis ved å sende inn diplomet. Ble det lettere å forstå nå? Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Nei, her er utdrag fra den gamle forskriften: Ordet maskindrevet er fjernet i den nye forskriften, og det kan gjøre seilkurs for barn under 13 år i noe annet enn kjølbåter med deplasementskrog ulovlig . Videre kan seilforeninger med færre enn 50 medlemmer heller ikke arrangere kurs og regatta med joller for barn under 16. Og for de foreningene som skulle være kvalifisert, så er det et krav om at banen skal være behørlig merket, og melding skal være sendt til politiet! Argh, du har helt rett. Jeg har oversett at de har byttet ut maskindrevet med fritidsbåt, og pr. definisjon så er det mange seiljoller som kan oppnå større fart enn 10 knop. Dette må være en glipp og lite gjennomtenkt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Dette må være en glipp og lite gjennomtenkt. "Byråkratglipp knekker norsk seilsport" - film at 11 Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 ...Det utsagnet må vel stille sterkt i konkurransen om "Dagens mest overflødige opplysning...." Takk for avklaringen Poseidon! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Poseidon Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 ....Ufattelig hvor tungt noen har for det her! .... Det er ikke noe nytt i dette. Tok selv båtførerprøven i 1968 da jeg var 14 år og fikk utstedt et diplom(som ikke er det samme som båtførerbevis). Da jeg fyllte 16 år i 1970 fikk jeg utstedt Båtførerbevis ved å sende inn diplomet. ...... En ren saksopplysning: Etter dagens ordning (altså før denne nye Brustadforskriften) kan man avlegge båtførerprøven uansett hvor ung man måtte være; og slik var det også i 1968. Hvis man er under 14 år kan man få utstedt en bevitnelse fra sensor, kall det gjerne diplom, og denne kan ved fyllte 14 år byttes inn i et båtførerbevis. At du måtte være 16 år for å få diplomet ditt gjort om til et båtførerbevis klinger usannsynlig, men det kan jo være en individuell vurdering, basert på at du hadde "tungt for det" - slik som du helt uten grunn beskylder andre for Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtummel Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Ettersom det har blitt en del flisespikking og ihjelfotolkning her så er jeg fristet over evne til å påpeke at det i §1 står klart og tydelig at dette dreier seg om norske fritidsbåter. Dermed blir det jo et kjekt smutthull å registrere båten i et land med enklere regler. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Godt poeng, som jeg kommenterte også i den andre tråden som pågår her. Men hva er egentlig en norsk båt? Norsk produsert, importert, evt. registrert (som ikke alle båter er), norsk eiet, lettbåt til skip etc.? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sjøtummel Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Men hva er egentlig en norsk båt? Båt som fører norsk flagg som nasjonalitetsmerke. En båt har ikke nødvendigvis samme nasjonalitet som eieren, og den blir ikke nødvendigvis norsk selv om du betaler toll og mva til den norske statskassen. Redigert 10.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Nå som man har røret fra seg, kunne det vært interessant å vite om "maskindrevet" er uteglemt eller utelatt med overlegg. Akkurat det svaret tror jeg ikke man får på Båtplassen. Det vil jo være fullstendig absurd om man må være 16 år og med båtførerbevis for å seile brett, Optimist, Europa, Laser osv. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Det vil jo være fullstendig absurd om man må være 16 år og med båtførerbevis for å seile brett, Optimist, Europa, Laser osv. Man slipper uansett båtføreprøve fordi jollene er små og uten motor....men må altså være 16 år fordi båtene kan gå i mer enn 10 knop (Laser kan ha fart på minst 20 knop.). Redigert 10.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Det tok litt tid før jeg oppdaget at "maskindrevet" var byttet ut med "fritidsbåt" og det kan nok komplisere ting en del. Håper det var en glipp og at det blir rettet opp. Leser man definisjonen på fritidsbåt må man nok være 16 år for å seile Laser og Optimist (som er de jeg kjenner) med noen unntak som er svært vanskelige å overholde. Redigert 10.Mars.2009 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.