Mulligan Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 være 16 år fordi båtene kan gå i mer enn 10 knop Ser det. Skrev uten å sette hue i gir. Men dersom dette er lovens intensjon, at man må være 16 for å seile jolle, så er det helt høl i hue. Jeg har seilt planende jolle siden jeg var 11. Dette bør i så tilfelle foreningene reagere på. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 En ren saksopplysning:Etter dagens ordning (altså før denne nye Brustadforskriften) kan man avlegge båtførerprøven uansett hvor ung man måtte være; og slik var det også i 1968. Hvis man er under 14 år kan man få utstedt en bevitnelse fra sensor, kall det gjerne diplom, og denne kan ved fyllte 14 år byttes inn i et båtførerbevis. At du måtte være 16 år for å få diplomet ditt gjort om til et båtførerbevis klinger usannsynlig, men det kan jo være en individuell vurdering, basert på at du hadde "tungt for det" - slik som du helt uten grunn beskylder andre for Vi ble ikke testet for annet enn det som ble undervist på kurset så det var neppe grunnen. Men som sagt fikk, vi som var for unge fikk kun et diplom som kunne "byttes" i Båtførerbevis etter fylte 16 år. Båtførerbevist mitt har derfor en påskrift som sier at prøven ble avlagt i 1968 mens sertifikatet altså er utstedt i 1970. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Men dersom dette er lovens intensjon, at man må være 16 for å seile jolle, så er det helt høl i hue. Er det farligere for omgivelsene å kjøre en gummijolle i 11 knop enn å seile en jolle i 20 knop ? 10 knops grensen må jo gjelde uansett fremdrift ? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Hmmm..... Det har lenge vert klart at hastighet ville være ett av kriteriene som utløser sertifikatkrav. Like lenge har man antatt at det ikke skulle gjelde hvis seil var fremdrift Ville anta at en seiljolle i stor fart har noe samme farepotensiale som en liten gummibåt i stor fart (da med unntak av propellen). Så kan man jo undres om ett seilbrett er en fritidsbåt. Vannscooter er det jo ikke... eller Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Jeg har fulgt denne og tilsvarende tråder over flere år. Noen ganger undres jeg over følgende: Vil vi medlemmer på Båtplassen bidra til å bedre sikkerhetsforholdene til sjøss, det vil si gjøre hverandre til gode fritidsseilere, eller jobber vi for det motsatte? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 .......Vil vi medlemmer på Båtplassen bidra til å bedre sikkerhetsforholdene til sjøss, ..... Det er ikke lett å bli bedre når man allerede er best, Roald Eller som man synger i det norsk-amerikanske miljøet i USA: "It is hard to be humble, when your'e Norwegian....!" ..... eller kanskje det bare er et helt alminnelig utslag av kverulering som resultat av båtabstinens? Denslags vet du mer om enn jeg Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lett match Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Er det farligere for omgivelsene å kjøre en gummijolle i 11 knop enn å seile en jolle i 20 knop ?10 knops grensen må jo gjelde uansett fremdrift ? Mange seilebåter kan oppnå fart over 11 knop men det er under spesielle forhold og det er sjelden den holder en snitt fart over 11 knop (ja jeg vet at det står "kan" oppnå hastighet over 10 knop) , en gummijolle kan ha en fart på 11 knop hele tiden, selv om føreren detter over bord. Så for å svare på spørsmålet ditt: En jolle i 11 knop med en propell i vannet vil nok gjøre mer skade en en seiljolle i 11 knop når den treffer noe, f.eks. en person i vannet. Er du i tvil kan vi prøve, jeg vil sitte oppi båten. Hvor ofte har vi ikke sett ungdom i joller rase rundt mellom båter og badende (ofte langt utenfor 5 knops grensen). For å få en seiljolle opp i samme hastighet trenger man andre forhold, og under disse forholdene er det skjeldent like tett mellom farene. Men skulle de treffe noe tror jeg skaden med gummijollen blir større enn med en seiljolle. Men for all del Jeg seiler mye Hobie Cat og når vi gjør 20 knop (toppfart) og har et snitt på 15 knop er det mange som blir forbauset. De ser oss på avstand men regner ikke med at vi kommer så fort, derfor blir forbauselsen stor når vi passerer dem i 15 knop mens de sitter rundt bordet med reker og (den under 0,8 promille pilsen, tror jeg) mens båten går på autopilot. Fordi jeg vet at de ikke forventer at vi kommer så fort - holder vi ikke på retten vår. ( Nå er det vel også slik at man skal unngå kollisjon selv om man har "rett") Og da ser jeg at det ikke er helt urimelig med noen regler som hindrer 12 åring å gjøre dette, men det var ikke det du spurte om. Nå er det vel kun regel om minstealder (§5) som sier noe om 10 knop, §7 Kvalifikasjonskrav sier ikke noe om fart. Så man må være over 16 år dersom båten kan oppnå hastighet over 10 knop, men treger ikke båtførerbeviset. Forutsatt at båten ikke er over 8 m eller har mer enn 25 hk. Eller tar jeg feil? I så fall har jeg et eksempel til: Tidligere hadde jeg en katamaran på 7,95 m, 700 kg, med 8 hk påhengsmotor og 86m2 seil, som hadde maksfart på 7 knop for motor, men som med seil kunne oppnå hastighet på 25 knop. Så en 15 åring kunne bruke båten for motor (dersom seilene lå igjen hjemme) men ikke med seil. Og her må jeg si meg ening med reglene: i denne båten kunne nok en 15 åring gjøre mindre skade med motor enn med seil, men det kunne også en 51 åring. Redigert 10.Mars.2009 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) ..... eller kanskje det bare er et helt alminnelig utslag av kverulering Det er 4 alternativer for seilmiljøet og båtskolene når de innser at det faktisk er 16 års grense på planende seiljoller. 1. Latterliggøre det som ren kverulering og putte i hodet sanden og håper det går over. 2. Godta at ungdomsseilerne er lovbrytere og håpe at deikke blir tatt. 3. Gjøre som borgerskapet i "Keiserens nye klær"....se sanheten... men likevel benekte det fordi de da umulig kan stemme øvrigheten har vedtatt noe så tåpelig som aldergrens på seiljoller . 4. Legge det inn i pensum til båtførerpøven og sette seg ned med noen jurister og politikere å se på problemstillingen før en tilfeldig jolleseiler får et problem f.eks.med avkorting av forsikring pga forskriftsbrudd. Politikerne kunne med en bisetning skrevet i paragraf 5 at det er untak for seilbåter...men de har altså valgt å ha aldegrense også for seiljoller..slik er det nå bare uavhengig av "kverulanter" her på forumet..... § 5 Minstealder Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten: a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t), Redigert 10.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Men for all delJeg seiler mye Hobie Cat og når vi gjør 20 knop (toppfart) og har et snitt på 15 knop er det mange som blir forbauset. De ser oss på avstand men regner ikke med at vi kommer så fort, derfor blir forbauselsen stor når vi passerer dem i 15 knop mens de sitter rundt bordet med reker og (den under 0,8 promille pilsen, tror jeg) mens båten går på autopilot. Fordi jeg vet at de ikke forventer at vi kommer så fort - holder vi ikke på retten vår. ( Nå er det vel også slik at man skal unngå kollisjon selv om man har "rett") Og da ser jeg at det ikke er helt urimelig med noen regler som hindrer 12 åring å gjøre dette, men det var ikke det du spurte om. Det var jo nettopp akkurat dette jeg spurte om. 10 knops grensen gjelder nå uansett fremdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Vil vi medlemmer på Båtplassen bidra til å bedre sikkerhetsforholdene til sjøss, det vil si gjøre hverandre til gode fritidsseilere, eller jobber vi for det motsatte? Jeg feiler i mine forsøk på å se, selv om jeg leter etter den siste rest med vrangvilje, at noen aktivt arbeider for å senke sikkerhetsforholdene på sjøen. Hva skulle det i så tilfelle være? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Jeg er selfølgelig født i april -80 Hva blir straffen om (når) jeg blir tatt med Nordkappen min med 85hk? den største straffen kommer den dagen man skader personer eller ødlegger for større verdier og ikke har påkrevd båtførerbevis e.l Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mix Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Så for å svare på spørsmålet ditt:En jolle i 11 knop med en propell i vannet vil nok gjøre mer skade en en seiljolle i 11 knop når den treffer noe, f.eks. en person i vannet. Er du i tvil kan vi prøve, jeg vil sitte oppi båten. OK. Greit. Vi tester. Men på en betingelse. Vi tester for motor, i lovlige under 10 knop først. Men da skal jeg sitte oppi båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Vil vi medlemmer på Båtplassen bidra til å bedre sikkerhetsforholdene til sjøss, det vil si gjøre hverandre til gode fritidsseilere, eller jobber vi for det motsatte? Det er ikke like lett å svare på dét spørsmålet, nei. Med hensyn til den nye forskriften og seilbåt så kan det hende at direktoratet helt bevisst ikke har gjort noe unntak for seilbåter. Når en seilbåt først er oppe i over 10 knop så er den gjerne litt vanskeligere å manøvrere og å stoppe enn en motorbåt. På den annen side er det slett ikke alle dager det blåser såpass at seilbåtene kommer opp i den farta. Seilbrett er en annen historie, for de stopper rimelig kjapt når man slipper seilet og hopper av brettet. For dem som lurer veldig på dette så er det ikke verre enn at det går an å sende en e-post til Sjøfartsdirektoratet og spørre. Avhengig av svaret er det bare å spørre den lokale seilforeningen om dette er noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 "It is hard to be humble, when your'e Norwegian....!" Eller som det heter på sosialdemokratisk; Det er typisk norsk å være Gro! Eller var det god? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lett match Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 OK. Greit. Vi tester. Men på en betingelse.Vi tester for motor, i lovlige under 10 knop først. Men da skal jeg sitte oppi båten. Da tror jeg vi er enige, en gummijolle med motor gjør mer skade enn en seiljolle uansett hastighet. Eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 (redigert) Er det farligere for omgivelsene å kjøre en gummijolle i 11 knop enn å seile en jolle i 20 knop ? Dette må i så fall KUN gjelde for fare med propellen for en person som ligger i vannet/bader. En "airbag" (gummijolle) i 20 km/t (11 knop) vil jeg ikke tro er mer farlig (heller tvert om) for andre som er på sjøen i små åpne båter og ev. kanoer enn en planende hard seiljolle. (Som allerede påpekt med unntak av risiko ifm propellen for de som er i vannet.) Ville anta at en seiljolle i stor fart har noe samme farepotensiale som en liten gummibåt i stor fart (da med unntak av propellen). Enig Med akkurat samme hastighet er det vel faktisk bedre med en "myk" gummibåt fremfor en hardplast seilbåt? Men det er jo klart dette med propellen! Da tror jeg vi er enige, en gummijolle med motor gjør mer skade enn en seiljolle uansett hastighet. Eller tar jeg feil? Jeg mener du tar feil dersom man ser på situasjoner der ingen er i vannet og kan skades av propellen til gummibåten. Sammenligningen gjelder for samme hastighet på begge joller! Redigert 11.Mars.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
oslofjord Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Når jeg ligger i plan med motor er mitt mareritt at det skal dukke opp et skvalpeslkær/grunne fra intet slik at båten får et luftig hopp. Er det er reel risiko for joller i plan ? Når de får seiljoller i plan drar de muligens opp senkekjølen uansett ?? slik at de ligge "over" vannet ?? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Jeg tror jeg ville ha tatt et båtførerkurs om jeg hadde vært redd for det. Skvalpeskjær dukker ikke opp fra intet og det kan du lære mer om der. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 (redigert) Istedenfor båtførerkurs bruker jeg kartplotter for å ungå skjær i sjøen...og imotsetning til et båtførebevis kan jeg låne bort kartplotteren når andre låner båten ! Den håndholdte kartplotteren blir jo et "båtførerbevis på boks" og om jeg skulle havne tørrskodd på et skjær (eller på vidda på fjellet) kan jeg fortelle redningshelikopteret hvor jeg skal plukkes opp (så GPSen erstatter også fjellvettreglene !!) Smart !!?? Redigert 11.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Er det er reel risiko for joller i plan ? Når de får seiljoller i plan drar de muligens opp senkekjølen uansett ?? slik at de ligge "over" vannet ?? Nja, jeg pleide nå ha litt av kjølen nede for å få bedre stabilitet. Særlig Europajollen ble veldig vinglete hvis det ikke var noen kjøl der til å presse mot kreftene fra seilet. Det var også først og fremst på slør det var mulig å oppnå høye hastigheter. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
SamH Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Sjøfartsdirektoratet har idag oppdatert sine hjemmesider. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
oslofjord Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 (redigert) http://www.sjofartsdir.no/no/Aktuelt/--Ma-...-batforerbevis/ "For personer født før 1.1.1980, vil ordningen ikke få noen praktisk betydning, i og med at denne gruppen er unntatt fra kravet om obligatorisk bevis. " Det står altså ikke noe i denne nye forklaring om hvorfor også de som ikke trenger bevis må vise det fram i henhold til § 8. ("§ 8 Krav til å kunne fremlegge gyldig bevis Båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt.") "Små endringer for de under 16 år For fører med alder under 16 år, gjelder fortsatt reglene som gjør at barn kun kan føre båt med lengde inntil 8 meter, og som har maks hastighet på 10 knop (med aktuell fører om bord) eller har motor med maks effekt på 10 HK." Ingen tegn på untak for jolleseilerne som kan komme opp i mer enn 10 knop. Redigert 11.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NEPTUN-LE6621 Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 (redigert) .....Om eg kjøper meg båt uten sertifikat... (født 1971) kor stor kan eg kjøpe da.........? kommer nok til å ta sertifikat for sikkerhetens skyld...men har ikkje nå. Kommer vel ikkje til å kjøpe større en 25 fot....men artig å vite den øverste grensa etter dei nye reglane..........og kan virke som den er høgre en 26,25 fot..... Redigert 11.Mars.2009 av NEPTUN-LE6621 (see edit history) Sitér dette innlegget **Båtfolk** -Vassendgutane- Link to post
Johannes Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 (redigert) Da tror jeg vi er enige, en gummijolle med motor gjør mer skade enn en seiljolle uansett hastighet.Eller tar jeg feil? Hvorfor skulle det være slik? Imidlertid: Hvis en seiljolle skulle bli untatt regelen, da bør også en motorisert jolle bli det, gitt at propellen er beskyttet. Beskyttelsen kan være bøyle/gitter eller f.eks vannjet. Gitt at propellen ikke utgjør en fare for badende, er det slik da at en motorisert jolle egentlig er tryggere enn en seiljolle? Bedre sikt for fører, bedre manøveregenskaper, kommer frem dit fører ønsker.... Eller er det slik at en seiljolle er en såpass høyverdig fritidsaktivitet at det av den grunn bør være fritak?? Redigert 11.Mars.2009 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.