Jump to content

Motorbytte i Nidelv 18. Montere inn V8. Noen erfaringer?


kbi

Recommended Posts

Tror ikke du skal bekymre deg for at skroget ikke skal holde, Disse gamle båtene er bygd utrolig solide, I tillegg til dette har jo nidelven høyt fribord, så vekten kommer nok også til og gå bra,

Antar at 380hk er ved ganske høyt turtall, så kanskje det er hensiktsmessig og skifte kam i motoren for og heller få mer moment fra bunn og heller litt mindre max power, Det er jo sjelden en ligger på 4500-5000

Mener og huske at medlemmet Draco_1 monterte en V8 i en draco 17 TL uten noen form for forsterkning,

Lykke til :flag:

Norske båter er best!

Link to post
bygd opp som marinemotor du.. :rolleyes: la meg omformulere. denne er altså ikkje original men en trimmet sak skjøna eg. brukt alle pengane på motor så de rakk ikkje til båt eller?

 

Vi som bor på østlandet liker og bruke penger på drivstoff som lukte godt :lol:

 

 

imgp2199.jpg

 

Disse er på ca 320-330hk pr.stk

 

124-2407_IMG.jpg

Eller denne på 500hk.Denne har samme vekt som en 350.

Redigert av step (see edit history)
Link to post

Hva skimter mine grågrønne. Ein BB med alu-topper og anna forskjellig knask :smiley: .

 

Eg trur også att skroget skal tole motoren. Var i kontakt med produsent for ei stund tilbake å han eg prata med der kunne fortelje meg at dette er gjort opptil fleire ganger før. Selvfølgelig vil det ikkje tole å att eg drar for full maskin i kraftig sjø, men det har eg heller ingen planer om om gjera. Tanken min med forsterkninga er for å forbedre det heile, eller forebygge evt hendiger om det heller kan kallast for det. Sidan dette er gjort før, var i grunnen denne meininga med denne tråden å finna ut om det kansje var noken av disse som har allereia har bygga om, som kansje var innom her ein gang i blant og kunne komma med noken gode tips og råd :yesnod: .

 

Å bytte kam var ikkje heilt med i planen min. Hva effekt å på kva turtall den vil gi på maks på veit eg ikkje før den har vore innom i bremsebenken, og det blir no ei lita stund til enda. So får eg no sjå kva resultatet blir. Det kan bli mindre, å det kan bli meire. Oppsettet som er brukt er satt sammen av comp cams, og regner no nesten med at dei veit korleis dette skal gjeras med tanke på deler som passer i saman. Til deg som lurte på om dette er ein bilmotor, so kan eg avkrefte dette. Motoren er ein nyborra overhalt sak, med rette klaringer til stempel, ventiler og det som ellers måtte høyre med.

Med båtførerbevis.

Link to post

Takker :smiley: .

 

Jo, eg tror selv dette kan bli morro. Men det blir nok ein del utfordringer også ser eg for meg. Men ingenting er umulig, det tek berre lengre tid. Blir mykje arbeid i tida fremover, men det blir berre gøy :yesnod:.

 

No blir det å slipa ferdig i baugen til helga håper eg, så skal eg inn med krane for å få snudd den 180° for att det skal bli enklere og jobba.

 

Burde kansje gjort dette om til ein prosjekttråd, så eg slepp å lage ein ny. Kansje moderator kan hjelpa meg med dette :confused:

Med båtførerbevis.

Link to post
Tror ikke du skal bekymre deg for at skroget ikke skal holde, Disse gamle båtene er bygd utrolig solide, I tillegg til dette har jo nidelven høyt fribord, så vekten kommer nok også til og gå bra,

Antar at 380hk er ved ganske høyt turtall, så kanskje det er hensiktsmessig og skifte kam i motoren for og heller få mer moment fra bunn og heller litt mindre max power, Det er jo sjelden en ligger på 4500-5000

Mener og huske at medlemmet Draco_1 monterte en V8 i en draco 17 TL uten noen form for forsterkning,

Lykke til :flag:

 

Det er faktisk ikke mig, men en bekendt som har bygget en AQ 290 i en 1700 Topless. Han gjorde såmænd ikke andet end at fjerne de gamle fundamenter fra den 120 hk OMC, støbe lidt i agterspejlet, samt nye fundamenter og derefter installere motoren.

 

I dag, et par år efter færdiggørelsen sejler den stadig, uden revner i glasfiberen og tro mig, den er virkelig blevet testet......

 

1700v8_2.jpg

 

1700v8_3.jpg

Link to post

Har ikkje skjedd så mye mer nei. Har jobbet 12 timers dag de siste ukene, så da har det blitt heller lite med tid til båt og motor. Men litt er det da på gang, men det er no helst på innkjøpsfronten.

 

Motor er ikkje bremsa enda, må ha tak i noen flere deler før eg kjem så langt. Sliter litt med å bestemme meg for om eg skal ha forgasser, eller om eg heller skal gå for eit slikt TBI system. Er fryktelig usikker her :crazy: . Skal eg tenke økonomi er vel forgasser det som er å foretrekke, men må ærlig innrømme at eg trur det hadde vore litt tøft med eit sånt anlegg også.

Med båtførerbevis.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...