SRA Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 For å være litt konstruktiv og siden dette leses av folk innen båtregisteret vil jeg komme med følgende forslag: Jobber i firma der vi har stor kundemasse og mye fakturering til sluttbrukere, billing er kostbart og mye av faktura havner der man ikke ønsker dette; - porto - handling (feil adresse osv...) - purringer - håndering av avvik - papir/konvolutter osv.... Dette er store kostnader, og har gjort noen regneøvelser sammen med firma på dette. Et eksempel; telekomfirma i norge, de hadde til enhver tid mellom 5 & 7 milioner kroner som de hadde mottat og ante ikke hvem disse hadde betalt for. Da måte noen ringe sjekke adresser osv for å prøve å finne inbetaler. Det kunne være stafar som betalte for stesønn, ulikt navn og hadde ikke notert på eksempelsvis hvem det gjaldt eller telefonnummer Mitt forslag til registeret; Gi mulighet til å betale for flere år samtidigt, eksempelsvis betal for to få tre år eller 100 kroner i rabatt. Da må bruker ta en kalkulert risiko om en regner med å eie båten i 3 år, da mye av hensikten med å gi et slikt tilbud ville forsvinne hvis en skulle tilbakebetale hvis en solgte før tre år var gått. Dette bør selskapet se på om kan svare seg, og det ville ikke forundre meg om en slik rabatt ville gi en økonomisk fordel for både bruker og for registeret. Og for de som bytter båt hvert år, ville valgt årlig faktura og tjent på det. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Ellers slutter jeg meg til HCO`s hjertesukk, selv om det er litt OT, kanskje. Tja, det er ikke helt OT, da. Forskriften hadde aldri kommet i stand uten bråket i Redningsselskapet. Dersom man begynner å regne på kostnadene Redningsselskapet med dette indirekte påfører private og offentlige virksomheter, blir 15 millioner (årets kontingentøkning 75 x 200.000) antakelig lommerusk. Dessuten: Ville vi kanskje vært bedre tjent med en statlig drevet sjøredning, i stedet for en privat forening/stiftelse der administrasjonen over lang tid har misligholdt tilliten de er vist av folket og av staten? Om man trekker en parallell til luftambulanse: Det er ganske mange som ikke er klar over at staten forlengst har tatt over ansvaret for luftambulansetjenesten i Norge. Dagens stiftelse har ingenting med drift av helikoptre å gjøre lengre, men de driver med andre fornuftige ting som informasjonsvirksomhet og forskning. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Bergen dørk Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Anbud, ja - i mai 2004. Seilas listet de som leverte anbud. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
mateco Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 At RSSR ikke begir seg inn i detaljdiskusjoner har jeg forståelse for, men jeg synes vi kan få svar på det jeg spurte om tidligere, hvor mange båter er registrert og hvor stor del antar man dette er av det totale antall båter.Det eneste som er tilgjengelig av informasjon om dette er at databasen inneholder opplysninger om 250000 båter, men som vi har vært inne på er det grunn til å tro at en betydelig del av disse i praksis ikke er registrert, de har enten fulgt med fra det gamle registeret eller ikke betalt den årlige avgiften. Er det slik å forstå at denne informasjonen er hemmelig? Jeg ser på småbåtregisterets egen side at årsgebyr blir sendt til ca. 150 000 båteiere. Betaler samtlige så gir dette et innkom på 26, 25 mill. Nå er jeg verken siv ing eller økonom, men at det skal koste sååå mye å drive et register som dette er over min fatteevne, og sikkert mange andres!! ( Er vi flere i samme kategori/båt ? Er vi de dummeste i klassen??) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bergen dørk Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Enig, men vet vi noe om hvor mange som i praksis betaler? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) FINANSIERINGSKILDER Regnskapstall for 2007 (i 1000 kr) Andel i prosent Rammetilskudd fra Fiskeri- og kystdepartementet 40 000 9,5 Maritime inntekter - berging, assistanser, oppdrag 39 907 9,5 Medlemskontingenter 27 195 6,5 Lotteriinntekter 23 028 5,5 Støttemedlemmer og gaver 25 573 6,1 Testamentariske gaver og donasjoner 34 372 8,2 Salg av artikler 5 087 1,2 Samarbeidsavtaler og sponsorinntekter 2 533 0,6 Automatinntekter 143 074 34,0 Bidrag fra lokalforeninger 1 020 0,2 Innsamlingsaksjoner og andre inntekter 16 840 4,0 Småbåtregisteret 17 102 4,1 Finansinntekter 44 769 10,6 SUM INNTEKTER OG TILSKUDD 420 500 100,0 REDNINGSSKØYTENE SJØREDNINGSKORPS ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Dette er tilgjengelige tall så det trenger vi ikke synse om! Riktignok er ikke 2008 tallene kommer her ennå men det gir nå i alle fall en god indikasjon på hvor store inntektene er totalt. Redningsselskapet sin årsrapport Redigert 30.April.2009 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 I tillegg til løpende årsgebyr på samtlige medlemer så kommer all omregistrering (200 kr) som følge av omsatte båter innenfor registeret samt nyregistreringer. Når det gjelder avregistrering så må du ha betalt gjeldende årsgebyr før avregistreringen kan gjøres. Om ny eier velger å registrere båten på nytt så påløper et nytt årsgebyr på samme båt. Men dette er jo et reelt arbeid som registeret må gjøre, og en avgift synes på sin plass! Hvor mye inntekt dette utgjør er det vel "ingen" som vet, men det forundrer meg ikke om beløpet egentlig er tilstrekkelig til å drifte registeret alene. Derimot å være en passiv post i registeret synes jeg ikke gir registeret noe hjemmel til å kreve meg for et årlig gebyr, uansett størrelse. Men må jeg absolutt ut med et årsgebyr på 175,- og jeg kunne valgt så har jeg istedet betalt de inn på driftskontoen hos baatplassen.no. Da har jeg iallefall følt at jeg fikk noe igjen for beløpet!! Min båt er registrert hos mitt forsikringsselskap med eksisterende registreringsnummer. Ved å klistre på et klistremerke som forteller at "Denne båten er forsikret hos Gjensidige" så kan alle offentlige instanser ta kontakt med forsikringsselskapet og få de nødvendige opplysninger om eierskap etc. Det gamle registreringsnummeret beholdes selvfølgelig! NSSR støtter jeg gjennom medlemsskap i kystpatruljen. Forresten litt pussig at ikke båten skal registreres i medlemsskapet! Betyr det at jeg kan være i hvilken som helst båt og ha mine rettigheter som medlem? I 2007 regnskapet så vises det bl.a. til automatinntekter som utgjør over en tredjedel av totale inntekter. Nå, i 2009, så er jo denne inntekten falt ut. Er årsavgiften en måte å kompansere for dette tapet, og ellers andre svikt i økonomien? Redningsselskapet gjør en formidabel jobb langs vår langstrakte kystlinje. På mange måter avlaster de offentlige instanser som ellers har måttet trå til. Tenker da på Politi, Brannvesen, Havnemyndigheter, Helseforetak. Istedet for denne årsavgiften burde de istedet fått øket sine offentlige tilskudd! Men det er vel her regjeringen har gjort sitt genistrek. Ved å overlate registeret til NSSR og gi de samtidig sin velsignelse til å kreve inn en årsavgift!! Det neste er vel at nettopp NSSR sitt småbåtregister blir gjort tvingende og obligatorisk, og da er det jo ingen vei utenom! Det var nå mine meninger og synsinger rundt den saken! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Oteren Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) Jobber i firma der vi har stor kundemasse og mye fakturering til sluttbrukere, billing er kostbart og mye av faktura havner der man ikke ønsker dette; - porto - handling (feil adresse osv...) - purringer - håndering av avvik - papir/konvolutter osv.... Merkostnaden for å la en passiv kunde (kun registrert) stå i Securmark må være tilnærmet 0. Fornuftig og effektivt å ta betalt for dette i den opprinnelige "merkepakken". Du har jo flott listet opp alt hva de slipper med en slik ordning.... Også får en en tilfreds kunde på kjøpet.... Redigert 30.April.2009 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonaslep Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) I tillegg til løpende årsgebyr på samtlige medlemer så kommer all omregistrering (200 kr) som følge av omsatte båter innenfor registeret samt nyregistreringer.Når det gjelder avregistrering så må du ha betalt gjeldende årsgebyr før avregistreringen kan gjøres. Om ny eier velger å registrere båten på nytt så påløper et nytt årsgebyr på samme båt. Dette er ikke helt riktig. Den forrige eieren skal betale årsgebyr for inneværende år, den nye eieren betaler for omregistreringen. Småbåtregisteret kommer ikke med noe nytt krav om årsgebyr til den nye eieren, da denne allerede er betalt av forrige eier. Først året etter får den nye eieren krav om årsgebyr. Det samme gjelder nyregistrering, intet årsgebyr før året etter båten er registrert. hvor mange båter er registrert(...)Er det slik å forstå at denne informasjonen er hemmelig?Nei, det er nok ikke hemmelig. Har du prøvd å sende en forespørsel til sbr@nssr.no? Det er 177 480 aktivt registrerte båter i Småbåtregisteret. "Aktivt registrert" betyr at eieren har betalt årsgebyret for fjoråret eller har registrert den i år. Som kjent blir båter, hvor årsgebyret ikke betales, avregistrert. Det er derfor overveiende sannsynlig at disse båtene eksisterer, da eieren har valgt å betale penger for ha båten i Småbåtregisteret. Hadde det kostet 0,- ville dataene begynt å råtne med en gang. Hvem ville giddet å melde fra om at båten er solgt/tapt/eksportert/skrotet om det likevel var gratis å stå registrert til evig tid? Jamfør det som Østberg fra Småbåtregisteret sa tidligere i tråden. Kilde: Småbåtregisteret. Redigert 30.April.2009 av jonaslep (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Hmm, er dette argumentet for å ha årsavgift? At registeret ikke skal 'råtne'? Har ikke sendt epost, men siden jeg ikke fant tallene på registerets hjemmeside og Østberg ikke svarte på spørsmålet, begynte jeg å lure på om det var hemmelig. Hvordan henger disse tallene sammen, det står her at 200000 eiere er i registeret, og her at 150000 eiere har fått giro i posten. Differansen på 50000, er det båteiere som har vært i registeret, men som ikke har betalt årsavgift? Du sier nå at det er 177480 båter som er aktive, men på den siden ref. over står det at det er 250 000 båter i registeret. Er forskjellen her båter som tilhører de 50 000 eiere som ikke får giro? Har tidligere sett at man anslår antall båter i Norge til å være et sted mellom 400 og 500 000. Et dette i tråd med hva RSSR antar? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 I tillegg til løpende årsgebyr på samtlige medlemer så kommer all omregistrering (200 kr) som følge av omsatte båter innenfor registeret samt nyregistreringer. Når det gjelder avregistrering så må du ha betalt gjeldende årsgebyr før avregistreringen kan gjøres. Om ny eier velger å registrere båten på nytt så påløper et nytt årsgebyr på samme båt. Er enig at det ikke stemmer helt ja. Den siste linja burde det være nyregistrering istedet for nytt årsgebyr! Hvis jeg som selger av en båt har avregistrert båten så har gjort nettopp det! Om ny eier velger å registrere seg hos småbåtregisteret, f.eks. to mnd etter gjennomført salg, så formoder jeg at vedkommende må betale for nyregistrering (300 kr), og ikke årsavgift (175 kr) som jeg antydet! At beløpet for nyregistrering også gjelder årsgebyr for inneværende år antar jeg som en selvfølge!! Dette er ikke helt riktig. Den forrige eieren skal betale årsgebyr for inneværende år, den nye eieren betaler for omregistreringen. Småbåtregisteret kommer ikke med noe nytt krav om årsgebyr til den nye eieren, da denne allerede er betalt av forrige eier. Først året etter får den nye eieren krav om årsgebyr. Det skulle da bare mangle så lenge det er snakk om en omregistrering!! Det samme gjelder nyregistrering, intet årsgebyr før året etter båten er registrert. Som jeg skrev over; det skulle da bare mangle!! Når man betaler 300 kroner ved nyregistrering så forventer man at beløpet også dekker årsgebyr for inneværende år!! Og når det gjelder argumentasjonen om at NSSR må ta et slikt årsgebyr for å holde registeret oppdatert så kjøper jeg ikke den!! Hvorfor heve til 175 da? Var ikke 100 kr tilstrekkelig avskrekkende til at folk meldte ifra? Og hva om 175.-/år heller ikke er nok?? Ellers synes jeg det virker greit med NSSR's egen policy: Betales ikke årsgebyr så medfører dette automatisk avregistrering!! Dermed er jo registeret up-to-date??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
jonaslep Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) Hvordan henger disse tallene sammen(...)Differansen på 50000, er det båteiere som har vært i registeret, men som ikke har betalt årsavgift?Det stemmer, de har enten meldt fra til registeret at de ikke ønsker å stå registret eller ikke har båt lenger eller valgt å ikke betale årsgebyret. det er 177480 båter som er aktive, men på den siden ref. over står det at det er 250 000 båter i registeret. Er forskjellen her båter som tilhører de 50 000 eiere som ikke får giro?Det stemmer også, selv om jeg mistenker at det er noen avrundinger ute og går her. Har tidligere sett at man anslår antall båter i Norge til å være et sted mellom 400 og 500 000. Et dette i tråd med hva RSSR antar?Det kjenner jeg ikke til. Det jeg har sett av anslag tidligere har vært alt fra en kvart million til en hel million båter. Ikke vet jeg, og ikke vet noen andre jeg har snakket med heller. Hvis jeg som selger av en båt har avregistrert båten så har gjort nettopp det! Om ny eier velger å registrere seg hos småbåtregisteret, f.eks. to mnd etter gjennomført salg, så formoder jeg at vedkommende må betale for nyregistrering (300 kr), og ikke årsavgift (175 kr) som jeg antydet! At beløpet for nyregistrering også gjelder årsgebyr for inneværende år antar jeg som en selvfølge!!Nå er det slik at en registrert båt normalt beholder det registreringsnummeret den er tildelt. Hvis en båt forsøkes nyregistrert, men saksbehandler finner at skrognummeret allerede finnes i Småbåtregisteret, da får den ikke nytt registreringsnummer. Båten ligger jo allerede inne, selv om den kanskje ikke er "aktiv". Til slutt kan jeg jo nevne at en kjapp telefon ofte oppklarer mange spørsmål man måtte ha. Det gjorde det i alle fall for meg. 815 44 055 er nummeret til Småbåtregisteret. God 1. mai i morgen til alle arbeidere! Redigert 30.April.2009 av jonaslep (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) Hvis en båt forsøkes nyregistrert, men saksbehandler finner at skrognummeret allerede finnes i Småbåtregisteret, da får den ikke nytt registreringsnummer. Båten ligger jo allerede inne, selv om den kanskje ikke er "aktiv". Til slutt kan jeg jo nevne at en kjapp telefon ofte oppklarer mange spørsmål man måtte ha. Det gjorde det i alle fall for meg. 815 44 055 er nummeret til Småbåtregisteret. God 1. mai i morgen til alle arbeidere! Hmmm dette var et merkelig register! Hva betyr egentlig en ”avregistrering” når man egentlig bare blir ”deaktivert”, hva nå det betyr? Råtne på rot? Betyr en ”deaktivert” post i registeret at ens deaktiverte opplysninger ikke lenger vil være tilgjengelig for offentlige instanser? Det tror jeg neppe!! Hvis politiet absolutt ønsker opplysninger om et bestemt registreringsnummer så popper nok den siste registrertes eiers navn opp på skjermen, aktiv eller ”deaktivert”. Men hvordan skal jeg da oppfatte det årlige gebyret? Er det frivillig tvangsgebyr som jeg kan betale hvis jeg vil? Et godt kamuflert ”tiggebrev”? Når det gjelder din henvisning til småbåtregistrets telefonnummer og oppfordring til å ringe; Hvorfor kan ikke en representant for registret heller ta seg den tiden å lese igjennom denne tråden å deretter kommentere påstander, spørsmål, misnøye, som den reflekterer?? Må da være mye bedre enn at 20.000 baatplassen.no medlemmer ringer til registret??? Forresten, God 1 Mai til deg også jonaslep, og selvfølgelig til alle andre som leser dette innlegget!! Bjørn Redigert 30.April.2009 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Obligatorisk båtregister nok en gang… Skal tro om denne debatten har nådd de departementale korridorer? Nærings- og handelsdep. skal nå utrede dette på nytt. "Argumentene for å gjenopprette et obligatorisk båtregister er mange. Ikke minst bør det være i samfunnets interesse å få et register som gjør det vanskeligere å importere båter på ulovlig måte, unndra skatter og avgifter, hvitvaske penger gjennom kjøp av uregistrerte båter og ikke minst bedrive forsikringssvindel ved å forsikre båter som ikke eksisterer. Derfor bør gjenopprettelsen av et obligatorisk båtregister finansieres gjennom et spleiselag mellom Staten og båteierne som begge har fordeler av registeret. " (sitat artikkel Båtliv) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Honduras Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 (redigert) Dette spleiselaget blir nok som vanlig at Staten stiller med system for innkreving, og vi andre med penger.... Redigert 8.Mai.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Politiet vil ha båtregister Mange av båtene i båthavner er ikke registrerte, noe som skaper problemer for politiet, forteller politiførstebetjent Frank Opdahl til amta.no Sitat: - Finner vi en båt som ligger i fjæresteinene, eller på en eller annen måte er fortøyd i en båthavn uten registreringsnummer, er det nesten umulig å spore opp eieren. Vi vet også at enkelte båter blir smuglet over grensen, og disse registreres sjelden, sier Opdahl, som i forbifarten nevner en seilbåt som nylig dukket opp i Drøbaksundet. En seilbåt uten registreringsnummer. - Når politiet, eller andre, må ut å ta seg av disse båtene, koster det selvsagt penger. Når vi ikke finner eierne, blir det selvsagt umulig å sende regningen til noen bestemt adresse, sier Opdahl. – Båter bør registreres Mange båteiere lar være å registrere båtene sine. Det skaper problemer ikke minst for politiet. Som sikkert flere kjenner til, var det Bondevik2-regjeringen som opphevet det obligatoriske småbåtregisteret. Det var ingen årlig kostnad for å stå i det registeret. Men etter at det ble privatisert, og da NSSR ble tildelt det nye frivillige småbåtregisteret, ble det innført årlig avgift på kr 100,- som i år ble økt til kr 175,-. Det statlige småbåtregisteret klarte seg i tillegg med en mindre stab for å administrere det enn hva NSSR gjør. Flere forsikringsselskaper krever medlemskap i NSSR sitt småbåtregister for i det hele tatt å få tegne forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Og ja? hva er det du lurer på? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 hva er det du lurer på? Jeg lurer ikke på noe, om det var meg henvendelsen var rettet mot. Jeg bare konstaterer et faktum. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Det er iallefall en ting som er sikker: Blir det en "ufrivillig register" kommer det å koste mer enn de par hundrelapper som det koster idag. Iallefall med en nyvalgt rødgrønn regjering som har fire nye år på seg å pønske ut nye avgifter. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Det er iallefall en ting som er sikker: Blir det en "ufrivillig register" kommer det å koste mer enn de par hundrelapper som det koster idag. Det blir spekulasjoner. Det som derimot er et faktum, er at det var en borgerlig regjering(Bondevik2) som fikk til det kunststykket at man må betale en årlig avgift for medlemskap i det ikke-obligatoriske småbåtregisteret til NSSR, om forsikringsselskapet krever slikt medlemskap. Og det at dette småbåtregisteret er frivillig, gjør jo at det knapt har noen reell hensikt å stå registrert der, slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Det finnes forsikringer som ikke krever det. (Norske Sjø, Panatenius) Det finnes to hovedargumenter mot en tvungen registrering: Personvern og en barriere mot båtavgift. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ingar Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 - Finner vi en båt som ligger i fjæresteinene, eller på en eller annen måte er fortøyd i en båthavn uten registreringsnummer, er det nesten umulig å spore opp eieren. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Jo, det er fsktisk en grunn til for å registrere båten. Nemlig det at mange båtforeringer/havnestyrer forlanger det. son Hos oss er det kommunen, gjennom Havnestyret som rår over de fleste båtplassene og de flrkanger at alle båtene skal registreres. Da har man ikke noe valg annet enn å gjøre nettopp det. Jeg har 2 båter og 2 båtplasser...den ene plassen en kommunal og den andre privat. Nå har jeg registrert begge båtene..."hovedskipet" i NOR og jolla i Småbåtregistreret. Grunnen til at jeg registrerte "hovedskipet" var at forsikringsselskapet "ønsket" det, men også det at man får en ID og at båten lettere kan belånes. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 ......Det finnes to hovedargumenter mot en tvungen registrering: Personvern og en barriere mot båtavgift. Pluss stygge klistremerker. Ingen stilige båter fortjener å bli forsøplet med slikt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars Hansen Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Kunne det vært en mulighet for et eget privat båtregister? Hva er kriteriene for å kunne bli et godkjent register? Hadde vært en fiiiin tanke med baatplassen-registeret Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.