Jump to content

Merkeverksted-arbeid - alltid det beste?


Victora III

Recommended Posts

Det slår meg at ofte opplever jeg banale feil på arbeid utført av merkeverksted. Nå sist var det ved skifte av hydraulikk-slanger til drevet som ble anbefalt byttet på garanti i fjor. Før sjøsetting oppdaget jeg at de ikke var ettertrekt godt nok og lakk. VP stilte raskt og greit og ordnet opp. Så oppdaget jeg etter sjøsetting at det var mye ratting. Altså: de hadde selvsagt glemt å etterfylle olje. Enkel sak, men likevel.

 

Det samme har jeg opplevd tidligere ved en rekke andre tilfeller også både på VP og andre motorer. Nevner i fleng: Lekkasje etter impellerskifte, utett dieselfilter etter skifte, lekkasje etter skifte av bereder, glemt å trekke etter mutter på propellere ved montering av drev osv. osv.

 

Ting går fort og jeg blir etterhvert mindre og mindre overbevist om at "merkeversted-arbeid" alltid er et kvalitetsstempel. Jeg opplever svært sjelden feil på ting jeg gjør selv i forbindelse med service og vedlikehold. Kanskje fordi jeg bruker god tid og tenker flere ganger om jeg har husket alt og gjort ting riktig.

 

Jeg har samme erfaring med kjøp av brukt båt. Svært lite trøbbel med båter der samvittighetsfulle eiere har gjort service og enkelt vedlikehold selv. Derfor har jeg sluttet å vektlegge "service på merkeverksted" som nødvendigvis et kvalitetstegn når jeg kikker i båtannonser. Jeg har selvsagt også sett at "selvgjort" ikke alltid er "velgjort". Det er også mange som jukser og tar snarveier når en gjør ting selv, men poenget mitt er at det er det til gangs også på merkeverkstedene.

 

Flere som har samme erfaringen?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flere som har samme erfaringen?

 

Ja dessverre..

Kunne nevnt i fleng både på bil og båt. Har etter mange år omtrent null tillit til merkeverksteder og andre slendrianner i båtbransjen. Har heldigvis litt teknisk og mekanisk innsikt, og gjør derfor det meste av vanlig vedlikehold, servicer og annet teknisk selv.

Der hvor det kreves spessiell kompetanse, verktøy eller arbeid som er utenfor egen kapasitet, leier jeg inn ekspertise (fra merkeverksted eller andre) konkret for den jobben.

 

Må si jeg synes synd på de som ikke kan gjøre noe særlig selv, som er tvunget til vente lenge på dyr og ofte meget dårlig hjelp når det er noe som må ordnes.

 

F. eks har jeg nå en 150 hk utenbords som snart skal ha "førstegangsservice" på mellom 10 og 20 timer. Denne "servicen" er hovedsakelig bytte av motorolje og filter, samt gearolje.

Jeg kan enten vente en mnd eller to på og få utført dette hos merkeforhandler og samtidig bli lettet for flerfoldige tusen kroner, eller så kan jeg kose meg en Lørdag og gjøre dette selv på en times tid med de foreskrevede oljespesifikasjoner og originaldeler fra USA til en brøkdel av prisen. Alt selvfølgelig behørlig dokumentert med bilder og kvitteringer, samt beskrivelse av arbeid og underskrift i serviceboka...

 

Har gjordt det samme med servicer på bilene i mange år. Ojeskift tar jeg f.eks på hver 10.000 km om intervallen er 20,000 osv. Dette har ofte vært nyere og dyrere biler, og har tilgode å få en negativ tilbakemelding på det når den skal selges. Snarere tvert om....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Her må jeg si meg helt enig i ditt innlegg Swande. Og jeg tror dette er blitt værre med årene. Tidligere ble jo et verksted gjerne litt forlegen om man påpekte slike ting, I dag er det akseptert at man har det så travelt at slikt kan skje. Det er ikke meningen å bygge opp under noe hylekor her.

 

Jeg leverte sykkelen min i en sportsforretning og bad de å fikse giret og jeg viste de at ene girsjalteren var sprukket og bad de bytte denne. De mente at det var nok heller vaierne , det hadde de erfaring med. Da hadde jeg igjen totalt 6 av 21 gir. Så hentet jeg sykkelen, da hadde de skiftet girvaier og smurt opp giret. En uke etter skulle jeg på sykkeltur. Da virket 2 gir. Jeg betalte riktignok bare Kr.130,- så jeg burde kanskje ha skjønt. Men uansett hva får en forretning til å gjøre sånt? De måtte jo skjønne at dette ble oppdaget? Nå skal det sies at det var en undom på kanskje 20 år som tok imot sykkelen.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i det du sier..

 

Ting går fort og jeg blir etterhvert mindre og mindre overbevist om at "merkeversted-arbeid" alltid er et kvalitetsstempel. Jeg opplever svært sjelden feil på ting jeg gjør selv i forbindelse med service og vedlikehold. Kanskje fordi jeg bruker god tid og tenker flere ganger om jeg har husket alt og gjort ting riktig.

Flere som har samme erfaringen?

 

Her er du inne på noe av det vesentligste; tiden som ting tar å gjøre.

Egne erfaringer er for det meste slurvefeil hos merkeverksted (nå snakker jeg bil). Glemme å tilkoble kontakter for et-eller-annet osv.

 

Men et forsvar for merkeverkstedene: en får såkalte originaldeler; noe som enkelte ganger kan ha noe å si. Må forresten legge til at jeg gladelig kjøper kopideler dersom jeg mener disse er like gode.

 

Og til slutt: Hvis jeg ikke hadde så til de grader stolt på egne praktiske ferdigheter, hadde jeg aldri hatt båt(!!)

Link to post
Share on other sites

jeg leverer ALDRI bil-båt-mc på verksted - syntes di har en tendens til og smøre på og ditt og datt røyk og ting man burde bytte etc -

hadde ikke jeg kunne mekka og lest meg til og rådført meg her på pb,hadde jeg aldri hatt båt eller bil

stoler mye mer på det jeg gjør selv da vet jeg det er gjort og jukser jeg vet jeg det også - selv om det forekommer sjelden og blir utbedret skikkelig senere

Link to post
Share on other sites

hadde ikke jeg kunne mekka og lest meg til og rådført meg her på pb,hadde jeg aldri hatt båt eller bil

 

Støtter utsagnet ditt til en visst punkt..

Men: Har du en moderne bil må du før eller siden ha den på verksted. Kun et tidsspørsmål; punktum...

 

Selv jeg med min 13 år gamle bil, problemer med startsperre, måtte på merkeverksted for å få programmert denne mot server hos VAG i Tyskland(?)

 

Selv om jeg har ordnet meg med PC program, datakabel mellom bil og PC og greier og ting, hender det at en må bite i det sure eplet.

Og hver gang lurer jeg på hva verkstedet har funnet på for slags slurv og tull.

Slikt slurv er som trådstarter sier, svært irriterende.

Link to post
Share on other sites

Tror dette er individuellt og vil variere. Slurv vil forekomme alle steder men noen verksteder har større fokus på kvalitet og har gjerne egne folk som tar en kontroll før bilen/båten etc leveres tilbake til kunde. Andre gjerne kutter litt i svingene for å redusere kost... Tror ikke det finnes noen fasit her

Link to post
Share on other sites

hadde ikke jeg kunne mekka og lest meg til og rådført meg her på pb,hadde jeg aldri hatt båt eller bil

stoler mye mer på det jeg gjør selv da vet jeg det er gjort og jukser jeg vet jeg det også - selv om det forekommer sjelden og blir utbedret skikkelig senere

 

Bilen sender jeg på verksted for sin årlige service, men båt/mc/snøscooter så er jeg selvhjulpen i så stor grad som mulig. Kjører derfor "lo-tech" og enkelt oppbygd MC / snøscooter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ja det varierer nok litt ute på di tusen verksteder noen er dårlige og andre er dritdårlige :lol::lol:

skal forøvrig sette inn caravellen på regrembytte og det begir jeg meg ikke ut på - er greit å ha kvittering ved evnt salg også - skal bli morro og høre hva det kommmer på til slutt - han snakket om underkant av 5000 inkl ny vannpumpe/termostat - kommer sikkert på 2 x mer men da kommer han til og høre mye /%#"%/(>)(#/%#%"%"¤#!#¤&%""¤"¤&"¤%&"¤%"&¤%&"%" :cryin::headbang::boxing::discuss::cryin::eek::smash::lipseal::boxing:

Link to post
Share on other sites

Hadde min vw polo på eu-kontroll hos Møller og fikk feil på 2.2. defekt servopumpe/ingen virkning. Ikke vet jeg hva de mente, men da bilen var på etterkontroll, og det uten at noe var gjort med noen servopumpe, så var visst plutselig alt i orden? Sånt blir jeg forvirret av!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ting går fort og jeg blir etterhvert mindre og mindre overbevist om at "merkeversted-arbeid" alltid er et kvalitetsstempel. Jeg opplever svært sjelden feil på ting jeg gjør selv i forbindelse med service og vedlikehold. Kanskje fordi jeg bruker god tid og tenker flere ganger om jeg har husket alt og gjort ting riktig.

 

Det er vel en grunn til at det er oppe til vurdering om at privatpersoner snart kan bygge/renovere badene/våtrommene i husene sine selv. Det har vel kommet for en dag at det er mindre senskader på bad utført av private, enn med bad som er gjort av FAGFOLK med våtromssertifikat. Det er kloke hoder som har funnet ut at fagfolkene på dette området tar snarveier grunnet tidspress og kostnader. Dette kan for enkelte være katastofalt.

Link to post
Share on other sites

Denne tråd er latterlig. Selvfølgelig kan en være uheldig / heldig både med autorisert og ikke autorisert verksted. For meg som forbruker både med 2 biler, mc, 2 båter, osv... er det særdeles viktig og finne et verksted som en kan stole på, og som ikke minst gir den service jeg etterspør. Om verkstedet er autorisert merkeverksted eller ikke betyr for meg ingen ting så lenge det jeg ber om blir utført på en ordentlig måte. Servicer planlegger jeg alltid i god tid på forhånd. Når det gjelder båtene bestiller jeg service på høsten til det som eventuelt skal gjøres på vinteren / våren.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du har tatt poenget med tråden Hansi. Selvsagt vil kvalitet varierer - det er banalt selvinnlysende. Det var ikke et poenget. Min erfaring- og tydeligvis mange flere, er at enkelt servicearbeid utført av profesjonelle ikke nødvendigvis er den "garantien" for at ting er gjort skikkelig. Det er heller ingen indikasjon på at båt og motor er i bedre stand en om det er gjort av samvittighetsfulle eiere.

 

Når mange gjør et stort poeng ut av at "servicer er gjort på merkeverksted" ved salg av båten, er ikke dette nødvendigvis ensbetydende med en båt som er bedre ivaretatt.

 

Når jeg ser etter båt, er jeg mye mer opptatt av hva som er gjort og at eier kjenner båt og motor godt selv. En samvittighetsfull troverdig eier som har peiling, veier betydelig tyngre på vektskålen når jeg skal kjøpe båt, en eier som ikke aner noe, men som viser fram "stempel i boka".

Link to post
Share on other sites

Mulig at jeg ikke har gjort det Swande. Er ikke første gangen om så var. Men er selvfølgelig enig i det du skriver i ditt siste innlegg vedrørende samvittighetsfulle båteiere som gjør alt for at båten skal være i ship shape. I årene som kommer vil vi også se det motsatte. Nemlig alle de som ikke har peiling på båt og som setter båten bort om høsten og henter den på våren. Alt av forefallende vedlikehold og service er satt bort. Klart at enkelte verksteder benytter sjansen til å gjøre noen kroner, kunden betaler jo allikevel. Har sett og hørt om noen grelle eksempler på det de siste år om både det ene og det andre. Men, men skal også nevnes at det er ikke alle som har tid og anledning til å vedlikeholde og pusse båt. Da kan det være greit og få andre til å gjøre jobben for seg. Moralen må bli og finne et seriøst firma eller enkeltpersoner som driver i det små til å gjøre jobben. For det er ikke til å komme forbi at i båtbransjen finnes det enda selskaper som ikke er seriøse nok og som kun er opptatt av egen profitt i stedet for å tilfredsstille kundene.

Link to post
Share on other sites

Nemlig alle de som ikke har peiling på båt og som setter båten bort om høsten og henter den på våren. Alt av forefallende vedlikehold og service er satt bort.

 

Vil tro at det i praksis betyr at motoren har fått sin årlige gjennomgang av de viktigste tingene, men mye annet er overhodet ikke rørt hverken av fagfolk eller eier. Kun ting som har gått i stykker som blir reparet mens det daglige/kontinuerlige (forebyggende) vedlikeholdet ikke engang er tenkt på. Jeg vil i allefall mye heller kjøpe en bruktbåt av en person med lite penger og mye båtvett/kjærlighet til båten enn en med mye penger og lite båtvett/kjærlighet til båten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min erfaring- og tydeligvis mange flere, er at enkelt servicearbeid utført av profesjonelle ikke nødvendigvis er den "garantien" for at ting er gjort skikkelig. Det er heller ingen indikasjon på at båt og motor er i bedre stand en om det er gjort av samvittighetsfulle eiere.

 

Når mange gjør et stort poeng ut av at "servicer er gjort på merkeverksted" ved salg av båten, er ikke dette nødvendigvis ensbetydende med en båt som er bedre ivaretatt.

 

Når jeg ser etter båt, er jeg mye mer opptatt av hva som er gjort og at eier kjenner båt og motor godt selv. En samvittighetsfull troverdig eier som har peiling, veier betydelig tyngre på vektskålen når jeg skal kjøpe båt, en eier som ikke aner noe, men som viser fram "stempel i boka".

 

Er veldig enig i dette!

Link to post
Share on other sites

Har sjølv (som ansatt mekanikker) glemt å skru fast "bremsedel" på kjøretøy ved reparasjon. Til tross for prøvekjøring. Dette var pinlig. (Alt gikk bra)

Dette var slurv som følge av dårlig rutine og lite erfaring(var tidlig i "karrieren")

 

Merkeverksted har ikkje meir å by på en andre som skrur, enten sjølv eller naboen.

Dette betinger sjølvsagt at den som er heimemekker veit kva han/ho gjer på. Eg fikser stadig etter andre, og er skremt over kva den vanlige mann trur at han kan. Eg har sett så mykje feil og dårlig montering av ting, at eg blir nervøs for familiene som må være med far i bil/båt.

 

Det er mao mannen med verktøyet i hånda som teller, ikkje om det står "båtservice" eller "ellos" på ryggen.

 

Ofte er det mange som prøver.... og feiler, ødelegger litt, og får sammen igjenn. De seier aldri at de ødela noko sjøl -de bare skryter av kor mykje jobb de har gjort og kor mykje de måtte skifte.....sparer ikkje så mykje penger på det.

 

Når det kommer til bestilling av rette deler og spesialverktøy hender det at en må gå til forhandler.

Nokre jobber er og for store til å ta heime på tunet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Dette betinger sjølvsagt at den som er heimemekker veit kva han/ho gjer på. Eg fikser stadig etter andre, og er skremt over kva den vanlige mann trur at han kan. Eg har sett så mykje feil og dårlig montering av ting, at eg blir nervøs for familiene som må være med far i bil/båt.

 

Det er mao mannen med verktøyet i hånda som teller, ikkje om det står "båtservice" eller "ellos" på ryggen.

Veldig enig i dette. Det er mange som overvurderer egne evner... Men dette er egentlig en annen diskusjon. Et merkeverksted er ansvarlig for at den reparasjonen de utfører er kvalitetsmessig på topp. De har alle forutsetningene for å utføre reperasjoner raskt og korrekt (spesialverktøy, orginaldeler, tekniske beskrivelser, manualer osv) og en slik jobb burde være totalt billigere for kunden å få utført på et merkeverksted sammenlignet med et "vanlig" verksted.

Link to post
Share on other sites

Et merkeverksted er ansvarlig for at den reparasjonen de utfører er kvalitetsmessig på topp. De har alle forutsetningene for å utføre reperasjoner raskt og korrekt (spesialverktøy, orginaldeler, tekniske beskrivelser, manualer osv) og en slik jobb burde være totalt billigere for kunden å få utført på et merkeverksted sammenlignet med et "vanlig" verksted.

 

Burde være ja, men har mistanke om at det før nevnte spesialverktøyet (f.eks databaserte diagnosesystemer) samt opplæring/autoriseringskurs osv bidrar til veldig høye utgifter - som da må tas inn på høye timepriser m.v.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

spesialverktøyet (f.eks databaserte diagnosesystemer) samt opplæring/autoriseringskurs osv bidrar til veldig høye utgifter - som da må tas inn på høye timepriser m.v.

Det er nok riktig men som jeg sier totalt sett burde dette bli billigere for kunden ettersom de da skal bruke færre antall timer på reparasjonen, mao høyere effektivitet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...