Jump to content

Merkeverksted-arbeid - alltid det beste?


Victora III

Recommended Posts

............... har mistanke om at det før nevnte spesialverktøyet (f.eks databaserte diagnosesystemer) samt opplæring/autoriseringskurs osv bidrar til veldig høye utgifter - som da må tas inn på høye timepriser m.v.

 

 

Sjølvsagt :smiley:

Dette med feilsøking via diagnoseverktøy er ikkje alle som kan heime i garasjen. det er spesialkompetanse, med utstyr og kursing som skal koste.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

det er spesialkompetanse, med utstyr og kursing som skal koste.

Og det koster jammen også. Ca +/- 800 kr - 1000 kr + mva pr time hvis en skal ha en bil eksempel på et merkeverksted. Når det gjelder båtverkstedene er de på god vei etter når det gjelder priser.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Burde være ja, men har mistanke om at det før nevnte spesialverktøyet (f.eks databaserte diagnosesystemer) samt opplæring/autoriseringskurs osv bidrar til veldig høye utgifter - som da må tas inn på høye timepriser m.v.

 

Helt klart. Webastoen i firmabilen, VW Touran, hadde den leie uvanen att den tømte batteriet for strøm gjentatte ganger. Til slutt var batteriet helt knekt og jeg lurte på om jeg kunne stikke innom Møller og få i ett nytt. Det bør jo ikke ta noe særlig mer enn 2 minutter å gjøre.

 

Å neida, her måtte det diagnostieres og måles og styres og herjes osv. Måtte levere bilen inn, fikke en splitterny Audi A6 stv på lån, tre dager etter var Touranen ferdig. Så kan jo alle gjette hva de hadde brukt tiden til?

 

Å joda, de hadde byttet batteri. (Gjort noe med utgansproblemet, en Webasto som tømmer batteriet, nope...)

 

Da hadde et "serviceapparat" klart å generere hvor mange tusenlapper i systemet over ett batteriskifte? Tør ikke tenke tanken på hvor mye dette må ha kostet i diverse retninger og totalt sett.

 

Jeg har en klar oppfatning av at de er organisert, hele veien, på en slik måte at de kan generere mest mulig binding til forhandler, samt mest mulig arbeid, dvs penger.

 

Og siden det er firmabil så gir jo vi f....., men det er klart, regningen blir jo betalt til slutt, og den er ikke akkurat liten.

--------------------

 

Og siden ett batteriskifte da blir så inn i hamper---a mye mas så kommer jeg til å gjøre som jeg pleier å gjøre med egne biler neste gang. Kjøre til "batteributikk". Koble av gammelt batteri, bære inn i "batteributikk". Betale, bære ut og montere. Kjøre videre.

 

Men da har jeg helt sikkert brutt en avtale, en garanti en ett eller annet som gjør at ett eller annet forferdelig vil skje med meg og min lommebok.

 

Hva er det de kaller seg for? Service, sørvis?

Link to post
Share on other sites

Dette med feilsøking via diagnoseverktøy er ikkje alle som kan heime i garasjen.

Rett nok, men på bilen min lyser nå en lampe som sier at en eller annen føler på motoren har registrert en feil. Dette finner merkeverkstedet enkelt ut av ved å plukke inn et "diagnoseverktøy" inn i en kontakt ved siden av sikringene i bilen min. Men å forlange kr.450,- for dette, synes jeg er for drøyt.

 

Så jeg fant heller ut av det hjemme i garasjen etter en oppskrift funnet på internett. Jeg kortsluttet to kontaktpunkter på diagnosekontakten med en binders, slo på tenningen, og talte antall blink i diagnoselampen. Da kom det først 3 blink, og så 8 blink. I en tabell på nettet fant jeg så at 38 indikerer at signalet fra Lamda-sonden ligger fast høyt. Så enten er sonden defekt, eller jeg har ledningsbrudd.

 

Et "diagnoseverktøy" som sjekker dette og viser feilen enten som et tall eller i klartekst, er ikke særlig kompliserte greier, og jobben burde kunne gjøres på 3 minutter dersom en kjører bilen frem til der mekanikeren står med instrumentet. Så 450 kroner for denne jobben, synes jeg er uhørt. Og ikke er resultatet bedre enn det jeg selv klarer ved hjelp av en binders!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et "diagnoseverktøy" som sjekker dette og viser feilen enten som et tall eller i klartekst, er ikke særlig kompliserte greier, og jobben burde kunne gjøres på 3 minutter dersom en kjører bilen frem til der mekanikeren står med instrumentet. Så 450 kroner for denne jobben, synes jeg er uhørt. Og ikke er resultatet bedre enn det jeg selv klarer ved hjelp av en binders!

 

Men man må nok regne med at produsent/importør vet å ta seg betalt for disse verktøyene....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men å forlange kr.450,- for dette, synes jeg er for drøyt.

 

Da kom det først 3 blink, og så 8 blink. I en tabell på nettet fant jeg så at 38 indikerer at signalet fra Lamda-sonden ligger fast høyt. Så enten er sonden defekt, eller jeg har ledningsbrudd.

 

Et "diagnoseverktøy" som sjekker dette og viser feilen enten som et tall eller i klartekst, er ikke særlig kompliserte greier, og jobben burde kunne gjøres på 3 minutter dersom en kjører bilen frem til der mekanikeren står med instrumentet. Så 450 kroner for denne jobben, synes jeg er uhørt. Og ikke er resultatet bedre enn det jeg selv klarer ved hjelp av en binders!

450 kr er billig.. i forhold til de fleste verkstedene... hva koster apparatet å kjøpe nytt tror du? hva koster det å oppgradere\datere det ukentlig? hva koster kursing av folka? man kan ikke forvente at et verksted sitter inne med kostbare apparater , for kun å ta betalt for medgått tid.. ( feks 8 min ) da blir det ofte en fastpris på slike jobber som feilkodeavlesning,.. skjekk feks hva en firehjulskontroll koster på verkstedet ditt. tar fra 15 min til 40 min og koster ofte fra 1000 kr og oppover.. til opplysning koster mitt appparat 100000kr + mva. da må man helst tjene det inn igjen på et vis..

og feil verdi lambda sonde som du fikk ut skyldes ikke altid sonden , selv om den blir frisk når den byttes.. mange ganger opplevd at feil ved andre ting som gjør at bensinblandingen blir fet , og dermed sotes sonden ned . då får man den feilen du beskriver.. ofte feiltenning ,eller kun småkjøring kan være to årsaker..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Men man må nok regne med at produsent/importør vet å ta seg betalt for disse verktøyene....

De aller fleste verksteder og butikker har vel et mål om å tjene penger på det de driver med... for sine eiere's del, for de ansattes del osv osv. Tjener de ikke penger er det "kroken på døra" kjapt gitt :cryin:

 

Joda. Det er mye man kan gjøre selv og noenganger går det bra andre ganger ikke. Får vel ikke høre så mange av siste kategori her vil jeg tro...

 

Uansett om et annet verksted, som ikke har diagnoseverktøy/kompetanse osv, skulle gjøre samme jobben... dvs søke/lese på internett og så finne det som skal til for så å bestille inn delen som skal skiftes osv osv. Tror det hadde blitt dyrt det også til slutt :giggle:

 

Det som er den vanskelige delen av en feilsituasjon (bil/båt/MC osv) er å finne feilen. Man kan holde på i dagesvis for å finne en litt vanskelig feil. Det er også den delen som kunder flest ikke forstår at de må betale for fordi "ingenting er blitt gjort" på de dagene. Ingen hadde godtatt å betale kr 20 000 for ingenting (feil ikke funnet) og heller ikke om det var kun en feil på en sensor til kr400. Dette har ført til selvdiagnose på kjøretøyene, diagnoseverktøyer på verksteder. Koble på og les av (i prinsippet).

Men dette var en avsporing sorry trådstarter :nonod:

 

Det trådstarter snakker om er rett og slett slurv fra merkeverksteder og det er mindre bra. Det tyder på dårlige prosedyrer, mangel på etterkontroll, dårlig ledelse eller udisiplinert personell.

Link to post
Share on other sites

Jo da, men hvor får jeg nå kjøpt ny Lamda-sonde til min Opel Astra Sportiv? Biltema har ikke denne typen sonde.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

450 kr er billig.. i forhold til de fleste verkstedene... hva koster apparatet å kjøpe nytt tror du? hva koster det å oppgradere\datere det ukentlig? hva koster kursing av folka?
En bagatell, Opel/GM er så stort konsern at utgiften på det lille verkstedet i indre Enfold er ubetydelig.
til opplysning koster mitt appparat 100000kr + mva.
Da er du blitt lurt trill rundt. Har selv jobbet som utviklingsingeniør i datafirma, og får hakeslepp av slike utsagn.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er mao mannen med verktøyet i hånda som teller, ikkje om det står "båtservice" eller "ellos" på ryggen.

 

Ofte er det mange som prøver.... og feiler, ødelegger litt, og får sammen igjenn. De seier aldri at de ødela noko sjøl -de bare skryter av kor mykje jobb de har gjort og kor mykje de måtte skifte.....sparer ikkje så mykje penger på det.

 

Når det kommer til bestilling av rette deler og spesialverktøy hender det at en må gå til forhandler.

Nokre jobber er og for store til å ta heime på tunet.

Delvis enig. Det som var mitt utgangspunkt for tråden var IKKE repreasjoner, men ordinært service og vedlikeholdsarbeid. Det er her jeg mener at det slurves mye og at jeg har mer tillitt til en samvittighetsfull og grundig båteier. Reperasjonsarbeid ville jeg for min del satt bort, men har all respekt også der for folk som kan sine ting og skrur med hode, bruker tid og vet hva de gjør.

Link to post
Share on other sites

Jo da, men hvor får jeg nå kjøpt ny Lamda-sonde til min Opel Astra Sportiv?

 

Lars H.

 

Er vel bare en dings med motstand i. Gjenger stort sett likt. Tell om det er to eller 3 ledninger på den, og kjøp noe på Biltema som ser likt ut :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hos Biltema står det dessverre:

Biltemas lambdasonder av universaltype passer til de aller fleste biler som har en original lambdasonde med en, to, tre eller fire tilkoblingskabler. De passer likevel ikke til biler utstyrt med titan lambdasonder (5 V). Man kjenner igjen en titan lambdasonde på at en av kablene er rød. Og jeg har en slik Titan Lamda-sonde som gir spenning opp til 5volt og hvor en av ledningene er rød. Får sjekke hos Opel imorgen og kommer tilbake med pris da.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har en feil forståelse av hvordan et diagnoseverktøy brukes under en feilsøkingsprosess Lars, og derfor synes jeg dommen din av merkeverkstedet er vel hard i denne tråden.

 

Denne feilkoden du snakker om forteller deg ikke at lamdasonden er defekt, men at avgassen på bilen din er feil og at dette må kontrolleres. (Hvis motoren din blir for varm og temperaturmåleren din viser for høy motortemperatur, skifter du da temperatursensoren i toppen eller sjekker du hva som er feil?)

 

Utgangspunktet for denne tråden er vel hvor fornøyde båteiere er med merkeverksteder, og her mener jeg du beskriver et klassisk eksempel på hvordan et verksted kan få misfornøyde kunder ved å uttale seg, repparere eller feilsøke på kundens premisser.

 

Hadde verkstedet hjulpet deg med å lese ut feilkoden for en femtilapp og feilen viste seg å være noe annet enn lamdasonden, så er det en viss fare for at du ville fortalt dine venner om hvor udugelige dette merkeverkstedet er.

 

NB! Katalysatoren på bilen din er i stand til å fjerne omtrent 0,5 % Co og lamdasonden har til oppgave å finregulere bensinblandingen før katalysatoren. Hvis du har en feil på motoren slik at bensinblandingen er for fet eller for mager i grunnjustering, så vil lamdasonden og feilkoden si at ”jeg klarer ikke å regulere blandingen slik jeg skal”, og avgassen er derfor ikke i henhold til myndighetenes miljøkrav.

 

(Kjører du for lenge med denne feilen er det ikke umulig at du i tillegg må påkoste på deg en ny katalysator også, avhengig av hva feilen er).

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har en feil forståelse av hvordan et diagnoseverktøy brukes under en feilsøkingsprosess . . . . Denne feilkoden du snakker om forteller deg ikke at lamdasonden er defekt, men at avgassen på bilen din er feil og at dette må kontrolleres.

Selv om vi nå er kommet litt langt bort fra emnet båt, vil jeg nok likevel påstå at min forståelse av hvordan dette diagnoseverktøyet brukes ikke er helt på jordet. Den koden jeg leste ut sier nettopp dette, Lamdasonden er ikke frisk. Kode 38 sier at dette gjelder "Oxygen sensor circuit", og fault er "Voltage high". At blandingen skulle være for fet eller mager, kan ikke sonden gi noen beskjed om til styringsenheten med def. sonde. Når jeg får skiftet sonden, kan jeg sjekke om det kommer slike feilmeldinger. Får jeg da kode 44, betyr det "Lean exaust (weak mixture)", eller dersom jeg får kode 45, betyr det "Rich exaust (rich mixture)". Disse feilkodene tror jeg imidlertid jeg slipper å se da bilen nylig var på EU-kontroll og alle avgassdata var godt innenfor alle lovlige grenser. Feilmeldingslampen begynte å lyse ikke så lenge etter kontrollen, og ingenting annet tyder på noen annen feil enn sonden.

 

Ellers synes jeg en slik rask sjekk av feilkoder med et diagnoseverktøy kunne gjøres for en billig penge for en merkekunde. Så, ut fra resultatet kunne verkstedet tjene sine penger på salg av nye deler og/eller reparasjon. Da ville i hvert fall jeg være fornøyd kunde og holde meg til dette verkstedet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde min vw polo på eu-kontroll hos Møller og fikk feil på 2.2. defekt servopumpe/ingen virkning. Ikke vet jeg hva de mente, men da bilen var på etterkontroll, og det uten at noe var gjort med noen servopumpe, så var visst plutselig alt i orden? Sånt blir jeg forvirret av!

Det er ikke noe feil på periodisk kontroll med defekt servopumpe...

 

https://svvgw.vegvesen.no/http://timeplan.v...f/forskrift.pdf Se på side 31..

Er det lekkasje er det feil, men virker den ikke, så er det ikke feil iflg forskriftene...

 

 

 

 

Og det koster jammen også. Ca +/- 800 kr - 1000 kr + mva pr time hvis en skal ha en bil eksempel på et merkeverksted. Når det gjelder båtverkstedene er de på god vei etter når det gjelder priser.

 

 

Vi tar 1100kr timen +mva i snitt, men er også oppi 2500kr timen, og ned til 800kr timen +mva..

Link to post
Share on other sites

Er det lekkasje er det feil, men virker den ikke, så er det ikke feil iflg forskriftene...

 

Takk for info! Det står også beskrivelse på side 2 av kontrollseddelen; 8.4 oljelekkasje fra servopumpe så her har du nok helt rett, men skjønner fortsatt ikke hvorfor de på 2.2 hevder; defekt servopumpe/ingen virkning for det ville jeg vel ha merket?

Hadde bilen på et verksted og de fant ingen lekkasje på servopumpen så den ble ikke byttet, og det gjorde jo heller ikke Møller da bilen var tilbake på etterkontroll og da lurer jeg egentlig på kvaliteten på denne kontrollen og verkstedet forøvrig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi tar 1100kr timen +mva i snitt, men er også oppi 2500kr timen, og ned til 800kr timen +mva..

 

Jeg betalte 550 kr. pr 45 minutter ,når jeg nå har gått til kiropraktor, akupungtur og masajse. for å få skikk på ryggen.

Utrulig at det koster mer enn dobbelt å få fikset en motor kontra å få fiksa kroppen.

 

F.eks: Hadde Webastoen på servise.

Fakturert 3 timer, Regner med 0,5 time jobb og 2,5 time "Obsevasjon" når de testkjørte varmeren. Fakturert 4700,- inkl mva.

Samlet 7 behandlinger for ryggen 3850 inkl mva.

 

Prisnivået på verksteder henger ikke på greip.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

.Da er du blitt lurt trill rundt. Har selv jobbet som utviklingsingeniør i datafirma, og får hakeslepp av slike utsagn.

det var firehjulskontroll apparatet jeg mente.. og ja , de har blitt billigere nå som all annen data..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Motorolje fra Felleskjøpet, anoder, lamdasonde og annet knask fra Biltema. Når bilverkstedet så vil ha 450 kroner for å lese ut feilkodene så vil jeg si at bilverkstedene kanskje ikke er så lettlurte allikevel.

 

Jeg pleier aldri å ha problemer med å få hjelp på kort varsel hvis jeg skulle ha et akutt behov, og når jeg spør hvor mye jeg skal betale så sier de gjerne: Vi fører det på neste gang du har service.

 

Å vise forståelse for at mekanikere ikke bør avbrytes med det arbeidet de holder på med er viktig, for det er ofte med gjentatte avbrudd i arbeidet det gjøres feil.

 

En kvinne i kundemottaket tror jeg er lurt, for da blir mennene som maser litt mer medgjørlige.

Link to post
Share on other sites

Må bare fortelle en ting siden vi er inne på verksteder og service osv.

Vi har har nettopp byttet båt, byttet våres båt mot en litt større båt hos en privat person og betalte noen kroner imellom. Kjøperen av våres båt er en person som stoler helt og holdent på verksteder og vil ha alle stempler og service i orden, og det er jo helt greit det, men han er virkelig nøye på hva han vil ha skrevet ned i service boka.

 

Vi hadde en Askeladden Invader med 90 HK Optimax og han en Askeladden Explorer med 115HK EFI. Da han tok en prøvetur med båten så bemerket han at det vibrerte litt i båten, vi skjønte jo ikke hva han mente med det, for vi har aldri lagt merke til noen unormale vibreringer. :confused: Askeladden båter er jo ikke kjent for å være dårlig skrudd sammen. Men han syns vel kanskje motoren laget litt mer lyd enn den han var vant til og at det var det som egentlig var problemet hans her. Anyway, vi hadde båten på merkeverksted for å få full service og alle papirer i orden med stempel og det hele for at kjøperen skulle bli fornøyd.

 

Mannen min fikk beskjed av kjøperen om alt han ønsket at dem på verkstedet skulle sjekke og at de

måtte skrive i serviceboka at det er normalt at den vibrerer litt mer enn hans 115 HK EFI motor. Begge båtene er 2008 modeller, så helt nye båter og nye motorer.

De på verkstedet syns jo det var helt Donald Duck å skrive slike ting i service boka, de hadde jo tatt en grundig sjekk på alt og både båten våres og motoren var jo i perfekt stand og som ny.

 

Kjøper overtok båten og fikk stempel i boka slik som han ønsket, men så ringte han min mann samme dag og sa at han var glad for stempelet i serviceboka, men det manglet en underskrift der (de har sikkert glemt å undertegne i farta) i tillegg så ønsket han at de skulle skrive alle delene de hadde brukt når de tok servicen. :crazy: Det holdt liksom ikke med at det står hva de har gjort, han må altså vite hver eneste del de har brukt når de har arbeidet.

 

Da min mann pratet med verkstedet og fortalte at kjøperen ikke var helt fornøyd med det som var skrevet i serviceboka og at han ønsket å få detaljer over hvordan ting var gjort og hvilke deler som var brukt så hadde de blitt helt matte. Han på verktstedet hadde sagt at det verste han visste var folk med båt som hadde null peiling selv og som kom og fortalte ham hvordan han skulle gjøre jobben sin (henvisning til alt som ble sagt før service) og at han håpte han slapp og noen gang ha noe med denne kjøperen av båten å gjøre i fremtiden. :smash:

 

Jeg er ivertfall glad for at vi er ferdige med hele greia, for dette har vært en byttehandel som har tatt altfor lang tid for min del. Vi har gjort alt som er krevd av oss, verkstedet har gjort alt som er forventet av dem + mye mer, så nå kan eieren ivertfall gå rundt å vifte med serviceboka si og alle stemplene han har fått. :cool:

Link to post
Share on other sites

For en gjeng gnitne dri***ekker !! :headbang::smash:

 

Det finnes motorer som er meir verdt en nokon her i tråden klare forstå.

Det finnes motorer som flytter fly i lufta!!! med masse folk i....yess

Det finnes folk som er ansvarlig for å holde dette i gang.... ..skal de lønnes som eit avisbud?

 

NEI.

Den skitne mannen i kjeldress har ansvar for meir en vanlige mannen tenker over.Enten det er bil, båt eller fly.

 

Og dersom noen her inne føler seg så lite verdt at de ikkje kan godta at en jobb utføres skikkelig(opps), slik at du kan sove trygt feks med webasto på.....Dersom dette er for stor kostnad for å få trygge gode varme sommernetter med familien. Så greit, fiks ting sjøl og ta ansvar sjøl.

Og så er det fint å ha en tråd her som dere kan slenge ut kor lite verdt arbeidet til en mekaniker er.

Eg skjønner nå at mange bør være anonyme her på BP, i tilfelle de ein gang trenger hjelp som de skal måtte betale for :smiley: hehe

 

Og dersom flere har noe å klage på over "løse ting" eller "feil og mangler" etter servicejobber.

 

Så husk :! :smash: mekanikeren blei avbrutt av en kunde som ønsket gratis hjelp :smash:

 

PS- ikkje alt er like dyrt. Traff ei dame som hadde fått skifta blinklysvæske for under 500kr.... :flag:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...