Jump to content

Prosjekt: Windy 22 sport - full restaurering


josefsen

Recommended Posts

Hei.

Jeg har begynt på et temmelig stort prosjekt en windy 22 sport som har gått på land. Båten har ikke vært under men fått mange store plast skader.

Prosjektet er påbegynt for en stund siden men jeg legger det ut likevell :smiley:

 

ulykkesbaat.jpg

 

Ting som skal gjøres med båten:

  1. Fikse plast skader.
  2. Lakke og bytte innredning
  3. Lakke båten
  4. Ny skai og puter i kabin
  5. Montere motor
  6. Trykkteste bensin tank og lakke den
  7. Ny topcoate
  8. Nytt glass i vindskjerm
  9. Ny isolering i motorrom
  10. Fikse eller kjøpe nye pulpitter

 

Sikkert masse andre ting som kommer opp etter hvert men alle flater blir overhalt.

Redigert av josefsen (see edit history)

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Som sagt så er det mye plast reperasjoner

Her er skaden i bauen kappet ut, det ble laget en form før det ble skåret.

 

windy_27nov_2008_015.jpg

windy_27nov_2008_056.jpg

Slik ble det etter plastring

windy_27nov_2008_011.jpg

 

Innsiden:

windy_27nov_2008_009.jpg

 

 

 

Så langt ser det bra ut, men det er mye jobb

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Etter at plastskader var reparert ble tanken tatt opp til trykktesting, det ble funnet to hull og litt tæring under... (sveiset og godkjent!) godt og vite at alt er i orden. Pusset ned tanken og ga den noen strøk med lakk.

 

Kjedelig å få lekasje når alt er ferdig

 

Rammeverket ble også tatt ut og reparert litt sprekker her og der men ingen råte ble funnet, malt opp med shipolin maling.

Jeg har også fått coatet opp båten innvendig, og kledd skutesider samt takplater med skai

 

windy_01.07.09_003.jpg

windy_01.07.09_005.jpg

windy_03.05.09_001.jpg

windy_03.05.09_002.jpg

windy_03.05.09_003.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/26/26357/windy_03.05.09_006.jpg

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Har nå fått limt båten sammen igjen, greide å bruke 95% av de gammle popnagle hullene, brukte Kent rutelim, det samme som de bruker på bilruter.

 

Som dere ser på bildene så er det viktig å forseile sammenføyningen mellom skrog og dekk:

windy_03.05.09_006.jpg

Alt som er slipt ned til glassfiberen eller støpt på nytt blir epoxy behandlet, dette gjør jeg for å forseile plasten. Verken primer eller bunnstoff er vanntet.

Jeg bruker NM epoxy

windy_03.05.09_007.jpg

 

Nå er det klart for og fjerne alt av bunnstoff og prime på nytt

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Kjedet meg litt på jobb en dag da det er litt stille, begynte på et lite side prosjekt:

1.jpg

Teak dekking til steppet med badestigen, støpte tre lag med 450gr matte og limer på teakstaver med Tec7. morro å se hvordan det blir etter en omgang i bredbåndspusseren

2.jpg

Jeg har ikke laget slike ting før så det var et gøyalt prosjekt, det er jo viktig med litt spesielle detaljer også.

3.jpg

4.jpg

En gang gjennom bredbåndspusser

5.jpg

Ferdig pusset og kappet til:

6.jpg

 

Dette ble helt perfekt og kommer til å bli en fin detalj som ikke så mange andre har :smiley:

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Dette ser jo ut til å bli knallbra, men for en jobb. Du kommer nok til å få en fin båt, er den på Sørlandet enda?

 

Hei.

Båten er i Arendal, det er mye jobb men nå blir den jo som ny så det er jo moro :smiley:

 

MEN har du plastet opp på gelcoaten?
Det du ser på bildet er formen som skaden det støpt mot, her ser du ferdig resultat

windy_27nov_2008_001.jpg

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Dette har så langt vært et kjempe artig prosjekt med masse å lære :smiley: Jeg tror ikke den er å se på vannet før neste år pga kostnader med motor og barn/samboer som krever sitt... He,he...

 

Fordelen med å bruke lang tid er jo at slutt resultatet blir over gjennomsnittet :yesnod:

 

KAD300 hadde vært helt konge men det koster nok litt over hva jeg er villig til å legg i... den rette motoren kommer nok når etter hvert.

Nå står båten hos lakkereren og jeg skal hente den i morgen gleder meg, dekket er ferdig lakket og ser nå sånn ut:

9.jpg

10.jpg

11.jpg

 

Var veldig spent på mitt selvkomoponerte antisklibelegg på dolbordene laget av gelcoate og sandblåsningssand:

windy_01.07.09_001.jpg

12.jpg

 

Dette ble rett og slett over all forventning

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Da var båten ferdig lakket og nå begynner moroa :smiley: Montere i innredning, nypusset syrefast, stereo og alt det gøye :cheers_wine:

 

windy_23.05.09_001.jpg

 

Denne bauen er ny... ikke så lett å se eller hva???

 

windy_23.05.09_010.jpg

 

Blank så det holder :crazy:

 

windy_23.05.09_004.jpg

windy_23.05.09_018.jpg

Kunne ikke blitt mer fornøyd med resultatet!!!

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...