Jump to content

Mobilt bredbånd, hvilke er best?

Polarn

Recommended Posts

ice er best uten tvil, men man bør ha den eksterne antennen.

Har venner på seiltur i Nordnorge og de har ikke ekstern antenne og sliter veldig med å få kontakt med omverden på ICE, så tror deres erfaring ikke er "bør", men et absolutt "must"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Benytter Netcom på hytten utenfor Lyngdal og denne ligger mellom 3 sendere.

Har så dårlig dekning/hastighet der at abonnementet skal byttes.

Har også benyttet denne i båt i Ryfylket i sommer og dekning er det som regel, men hastigheten er svært variabel.

Ser ut som det blir ICE etter informasjonen i denne tråden.

Jeg har både ICE med ekstern antenne, og Telenor (uten ekstern antenne). Stort sett virker ICE greit, men de siste to dagene i Ryfylke (Ølesund og Helgøysund) fikk jeg ikke kontakt via ICE, mens Telenor virket godt. Generelt er erfaringen at ICE fungerer, og de årene jeg har vært i Danmark og Sverige har det selvsagt ikke vært noen tvil om hva som var løsningen.

For meg er svaret, i alle fall så lenge jeg har jobbmessig behov for internett-tilgang i ferien, at jeg beholder begge mulighetene.

Laholm

Vil bare advare mot å se på Ice som en mulig erstatning for vanlig bredbånd og gå i samme fellen som meg.

Jeg bestilte med lovnader om god hastighet og fri bruk. Gratis første 3 måneder var det også, så det kunne jeg jo prøve og se om det var bra nok.

Joda, hastigheten var bra den, men det virket som om det var veldig ustabilt... Noen ganger var det i lange perioder veldig treigt. Nå har jeg endelig funnet årsaken, 6GB bruksgrense. Etter det strupes hastigheten. Hadde ikke fått med meg det da jeg bestilte.

Med en kone som bruker mye tid på youtube, og barn som spiller spill på PCen ble 6GB/mnd fort brukt opp og tre av fire uker/mnd sitter vi med en hastighet som gjør at det ikke er mulig å se noen som helst form form filmsnutter/nyheter etc. Alt blir bare ISDN fart og med mangden reklame på f. eks VG.no idag (Tror forsiden er ca. 10mb), blir det helt håpløst.

Så da ble det å ringe og si opp abbonnementet. "Jada ikke no problem, men da fukturerer vi deg for de gjentående månedene av året"

Ice har nemlig lurt inn 12 måneders binding. De ble overrasket da jeg opplyste dem om at dette ikke står beskrevet i vilkårene(har sikkert ikke lest dem selv). Jeg fant det til slutt på nettsiden. Ikke under spørsmål og svar om abbonnement, priser eller levering. Faktisk dersom man klikker bestill uten først å ha klikket seg inn på alle mulige forskjellige faneblader, kan ikke denne informasjonen finnes.

Så da blir det å fortsette i sneglefart i 8 måneder til med en sutrende og klagende kone :discuss:

Nå har jeg endelig funnet årsaken, 6GB bruksgrense. Etter det strupes hastigheten. Hadde ikke fått med meg det da jeg bestilte.

Hmm... jeg har også ICE og hadde heller ikke fått med meg at det er en datagrense på 6Gb.... irriterende dårlig opplyst. Når man har et Abo som heter "Alltid" burde definitivt fri bruk være inkludert :(

MEN, det som er bra er jo at bruk i hele skandinavia er inkludert i abo.prisen....

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Jeg har tidligere i denne tråden spurt hva som skjer når 6GB grensen er nådd - da vet jeg svaret. Men er den grensen absolutt - eller kan man velge å bli fakturert for GB man bruker over 6GB? og hva er i så fall prisen? Jeg har spurt ICE om det samme - men ikke fått svar. De har kanskje hatt ferie siste uken :rolleyes:

Men er den grensen absolutt - eller kan man velge å bli fakturert for GB man bruker over 6GB?

Jeg har spurt ICE om det samme - men ikke fått svar. De har kanskje hatt ferie siste uken :rolleyes:

Du må bare være tålmodig. Med lite som skjer på jopbben og høyttalertelefon er det ikke så ille å vente på svar i 20 minutter.

Jeg spurte hva som kunne gjøres. Eneste svar var at de vurderte å øke grensen i September en gang, men visste ikke hva den nye grensen ville bli. Har lest i gamle innlegg i diverse forum at grensen pleide å være 10GB/mnd. Tipper grensen vil øke/synke i takt med populariteten. Mange kunder->lav grense. Nå skal de jo øke kapasiteten i nettet framover...

I mellomtiden tenkte jeg å prøve admuncher. Tipper 90% av materialet på en vanlig netside er reklame.

Men er den grensen absolutt - eller kan man velge å bli fakturert for GB man bruker over 6GB? og hva er i så fall prisen? Jeg har spurt ICE om det samme - men ikke fått svar.

Det er vel ikke verre enn å ha 2 (eller 3,4...) abonnementer - til nødts på ulike familiemedlemmer. Blir det for treg så bytter du routeren/USB-dingsen og er på full hastighet igjen.

Koster jo, men abo nr 2 kunne jo være ukes-abonnement som ikke koster noe sålenge det er nok med 6GB pr måned

mengden reklame på f. eks VG.no idag (Tror forsiden er ca. 10mb), blir det helt håpløst.

Nå som vi er i år 2010 så tar jeg det nesten som en selvfølge at folk benytter seg av nettlesere med Flash/Banner blokker? :rolleyes:

Om man benytter 3G ol. tjenester og IKKE benytter seg av "ad-blocker", så bør man ta et lite kurs tror jeg :)

FireFox og Chrome har f.eks. ad-blocker.

Eksempel på hvordan vg.no blir hos meg:

http://img.skitch.com/20100726-bgddywmmt5gf5pip2jxkkq1bpm.jpg

Om jeg absolutt må se Flash-annonsene så kan jeg bare trykke på dem og de blir lastet ned.

PS.

Og så ekstremt mye raskere nettsidene/pc'n blir om man benytter en Flash blocker. Slipper at dårlige skrevet flash-bannere bruker 100% cpu :wink:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Jeg har hatt ICE-modem i flere år nå, og er kjempefornøyd. Men har en modem og ikke routeren, blir det fort for dårlig uten ekstern antenne. Men med en god antenne: - Konge!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har hatt ICE med modem og rimeligste eksterne anntennen i noen måneder. Stort sett fornøyd med hastigheten og motaker forhold, Det er tross alt ett tråløst system og kan vel ikke samenliknes med kabelbaserte systemer. Brukt i Vestfold, Østfold og Nordre del av Bohuslen.

Var i båten hele Juni og hvert på nettet ett par timer daglig.

De siste 1,5 uken av Juni var 2 tennåringer med. De brukte sine Pcer flere timer daglig. Glemte å sjekke hvor mye vi hadde brukt pr. 30 Juni, men siden vi ikke fikk noen brems så lå vi nok under 6GB. Andre mobilelevrandører har vel lavere grense. Trodde de lå på 3GB.

ICE hadde 3GB tidligere, som ble økt til 10GB også rdusert til 6GB igjen. Mulig salgskampanjen har vært en for stor sucess o at de derfor har fått for mange brukere. Blir jo ett rimelig trøkk når alle i Juli bruker mobilt(bred)bånd.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har hatt ICE med modem og rimeligste eksterne anntennen i noen måneder. .....................

Er det bare ICE som opererer med ekstern antenne på modemet? Har nettopp anskaffet Telenor sitt modem og kan ikke skjønne at det er plass til noe antenne der...? Ikke det at det har vert nødvendig med antenne enda, men hvis muligheten finnes så....

Det er vel ingen av de små modemene, det være seg fra Telenor, Tele2, ICE eller andre

som plugger antennen rett i modemet. Jeg har antennen for ICE på hyttetaket i båten.

Det er en ca. 120cm tykk hvit antenne noe ala en VHF-antenne, og så har jeg kabel inn

til modemets miniplugg ved siden av laptop'n. Og så vidt jeg vet, er det vel bare ICE

som har mulighet for å koble til ekstern antenne til et slikt lite modem.

icemodem.jpg

Lars H.

om 1 uke idag ligger vi forhåpentligvis

godt fortøyd i Havstensund Sverige!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kjøpte min med 5,15dBi gain hos Holund på Skedsmokorset. Men ICE selger også en kortere type med 3dBi gain selv. Du finner Holund sine antenner i deres maritime katalog på side 9, og alternativene der er CMA45/d med 5,15dBi gain og lengde 1,3m og CMA55/d med gain 7,15dBi og 2,3m lang. Jeg har den korteste.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...