Jump to content

Mobilt bredbånd, hvilke er best?


Polarn

Recommended Posts

Enzo: jeg var i området rundt Vallø - Verdens ende - Stauper i påska og hadde permanent tilgang til internett via usb-modem og telenor mobilt bredbånd. PC sto hele tiden på kartbordet nede. Så mine erfaringer er positive. Men sjekk at du har siste versjon av programvaren til telenor (1.3.0.410).

 

forøvrig er ikke dette temaet off topic etter mitt syn! Hovedgrunnen til å ha mobilt bredbånd er jo å kunne komme seg på BP mens man er i båten....

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Leste i en svensk båtblad at Ice-Sverige har gått konkurs. Vet ikke om dette medfører riktigheter.
Helt korrekt, ICE i både Sverige og Norge gikk konk, men er overtatt av amerikanske Access Industries som driver videre, utvider og forbedrer rekkevidde til havs. Mer om dette på ICE sine sider her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg snakket med ICE support

Åpne Ice panelet (det lille gule)

Hold musa over menyknappen trykk SHIFT+33debug og et stort panel kommer fram

 

TX litt under midten i midtre kolonne kommer aldri under minus 95 hos meg , uansett hvor jeg står med PCen og da er jeg aldri i nærheten av å få annet enn resultatet jeg har.

De har sendt nytt modem i posten og fungerer det så går jeg over i positiv modus igjen for dette som jeg hittil har karakterisert som møkk

Link to post
Share on other sites

Hei :sailing:

 

Jeg har hatt Telenor Mobilt Bredbånd i vel et år nå, - og det fungerer meget bra i de områdene jeg har behov for dette...!

 

På sidene til de respektive leverandører av slike system finnes det vel gode oppdaterte dekningskart, - ihvertfall så stemmer Telenor sine oppgitte dekninger med det jeg opplever ute i virkeligheten.

 

NB!

Husk å oppdatere til siste driver/programvare for dette USB modemet for mobilt bredbånd, på websiden til Telenor, og du vil for ettertiden bl.a. få automatisk beskjed om ytterligere nye forbedringer etter at denne dagens versjon 1.3.0.410 er installert.

 

Det finnes vel også oversikt/opplysninger på websidene om hvor de tenker på å bygge ut dekningen fremover........, så lykke til alle sammen med deres eget valg av leverandør av mobilt bredbånd! :seeya::flag::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Netcom. Pr idag bruker jeg det også hjemme, og vi har her god Turbo3G dekning. Har ellers bare prøvd det på Lyngholmen (Onsøy) og der var det også bra turbo 3G dekning. Fikk også Turbo 3G på Sauholmen ved Slevik. Andre steder er ikke forsøkt foreløpig. Har nå brukt det gratis i 3 mnd (døgnet rundt), og har en mnd gratis igjen. Etter det vil jeg mest bruke det etter kl 17 å hverdager og hele helgen. Det er "gratis" når man betaler 99,-/mnd.

Inntil jeg får fiber med 30Mbit opp/ned så bruker jeg Netcom også hjemme. Blir et halvt års tid.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Enzo kjøp denne antennen og du vil oppleve mye bedre forbindelse ikke dyr heller

brukte bare donglen nede i båten så godt som 0 signal koblet så til antennen og det gikk meget bedre setter bare antennen på hytte taket og der står den støtt rett på gelcoaten , står stødig og godt i 2,5 meter bølger også

Kjøper forøvrig ALDRI noe av stjelenor bare så det er sagt :smash:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Turbo-3G:

max teoretisk 3600 kbit/s,

normalt 500 til 1500 kbit/s

Det var ikke det jeg spurte om, det kan jeg finne selv hos Stjelenor. Men hva opplever dere som hastighet når dere er ute med båten (der dere i det hele tatt får forbindelse)?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det mest økonomiske for meg må vel være å velge ICE USB Uke? Vil jo mer eller mindre kun bruke nett på båten. Hjemme har jeg stjelenor og er fornøyd med det, men det kan ikke sammenlignes med mobilt bredbånd.

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Om du hjemme med ADSL f.eks har 3000kbs hasighet, vil en reduksjon til 500 - 1500kbs i båten faktiskk nesten ikke merkes som noe tregere for vanlig surfing. For nedlasing av store videofiler, vil det imidlertid ta dobbelt så lang tid. Men om det tar et "blunk" eller to "blunk" for å hente et nytt innlegg her på forumet, merkes nesten ikke i båten når en likevel er i dvalemodus.

 

Lars H.

(4 timer til påmønstring for laaang helgetur)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om pris pr mnd og trafikk teller i vurderingene her, men de bør jo kanskje sammenlignes:

 

ICE - ikke akkurat billig, spør du meg

Telenor - rimeligere, men kanskje dårligere (ref synspunkter ovenfor)

Netcom - rimeligst....?

 

Test på Amobil

 

Konklusjon (iflg Amobil)

Dataløsningene til de forskjellige mobiloperatørene har alle sine fordeler og ulemper.

 

Ice tilbyr den raskeste løsningen av alle, men fungerer hovedsakelig kun i storbyene. USB-løsningen er også den mest kronglete, da du må drasse med deg et et eksternt adapter med ledning og batteripakke. Opplastingshastigheten til Ice er også svak, noe som gjør at nettet ikke virker så mye raskere i praktisk bruk. Du har også en databegrensning på 1 GB / mnd.

 

Netcom er den operatøren i testen som gir mest for pengene. De har forholdsvis god 3G-dekning, om enn ikke like bra som Telenor. Operatøren gir også full ytelse på opplastingshastigheten uansett hvor du er i landet, og har en lavere månedspris enn Telenor.

 

---

 

Kanskje ikke dumt å vurdere Netcom? Jeg har den løsningen selv og er rimelig fornøyd.

 

Redigert:

Var litt kjapp med den testen - den var noe gammel. Her er en nyere test fra Dagens IT.

 

Konklusjonen her er:

 

Etter 500 målinger fra Oslo til Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og opp til Alta er vi derfor klare til å kåre en vinner. Netcom har tatt innpå det siste året, men Telenor er best på mobilt bredbånd i Norge.

 

Kommentar: ICE kom ikke så bra ut her.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Bergen Dørk, testen du viser til hos Amobil er 2,5 år gammel. Og er derfor utdatert, for å si det enkelt å greit. Ice sin store fordel er jo nettopp dekningen. Men det var det jo faktisk også for 2,5 år siden, selv om det er enda bedre i dag. Hva som ligger bak Amobils påstand om akkurat dette, forstår jeg ikke.

 

Billigst? Ja, det er alt etter som hvilken bruk man har. Og ikke minst hvilke i land det skal brukes (som i alle fall er relevant for mange av oss på øst- og sør-øst-landet). Det er ikke uten grunn at f.eks. Telenor sier direkte at de fraråder databruk via mobil utenlands - med mindre du er veldig klar over hva det koster.

Link to post
Share on other sites

Ice tilbyr den raskeste løsningen av alle, men fungerer hovedsakelig kun i storbyene. USB-løsningen er også den mest kronglete, da du må drasse med deg et et eksternt adapter med ledning og batteripakke. Opplastingshastigheten til Ice er også svak, noe som gjør at nettet ikke virker så mye raskere i praktisk bruk. Du har også en databegrensning på 1 GB / mnd.

Dette er reinspikka tull, bortsett fra at ICE har bra hastighet som er helt korrekt. ICE er vel det nettverket som har best dekning all over, inkludert Sverige og Danmark, byer, innland, kyststrøk og langt til havs. Å drasse med seg mye utstyr? Tull! Med den enkleste løsningen trenger en kun en "dongle" på størrelse med en tynn 10-pakning sigaretter som en plugger inn i en ledig USB-tilkobling på PC'n. Opplasingshastigheten er fullt på høyde med andre løsninger. Data begrensning? Ja, for enkelte abonnementsløsninger kan en velge 5GB. Andre løsninger som fast abonnement eller påbegynt ukersabonnement, har fullstendig fri overføringsmengde.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Aldri tenkt på slik i båten. Virker intressant :smiley:

Hva kostr det i heletatt i drift og abbonnement slikt?

Finnest det "kontantløsning" for oss som bare ville sjekka litt aviser og mail/BP halvtime om dagen i ferien?

Hadde ellers klart oss i helgene, men kjekt å ha ja :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

ICE bygger på den gamle NMT450. Denne hadde vel den desidert beste mobildekningen vi har hatt, også "langt" til sjøs. Når det gjelder hastighet så kan man nok oppnå raskere nett med 3G, men i motsetning til NMT450 så er dekningsområdet her langt mer begrenset. 3G i andre land (med norsk abonnement) kan også bli en kostbar opplevelse. Har selv opplevd kostnader på nok 13.000,- hos medarbeidere som har glemt å stenge ned linken over natten. ( hver gang en aktiv WEB side oppdateres overføres det data, selv om du ikke leser :smiley: ) Nå er det nok fort gjort å lese seg blind på abonert hastighet, den reelle er i de fleste tilfeller langt lavere uansett løsning...

Link to post
Share on other sites

icedekningmai2009.jpg

 

Jeg har både ICE og Mobilt bredbånd ombord.

Jeg testet disse ut disse to systemene forrige sommer på strekningen Son - Gøteborg - Anholt - Limfjorden - Skagen - Väderöene - Koster - Strömstad - Ytre Oslofjord.

For meg var det ingen tvil om at ICE var langt overlegent Mobilt bredbånd både hva gjaldt dekningsområde og hastighet.

Riktignok har jeg atskillig bedre antenne for ICE i forhold til Mobilt bredbånd.

Over vises dekningen for ICE i deler av Norge - Sverige - Danmark.

Jeg hadde lav kostnad med ICE trass i mye bruk. Jeg benyttet månedsavtalen.

Link to post
Share on other sites

Aldri tenkt på slik i båten. Virker intressant :smiley:

Hva kostr det i heletatt i drift og abbonnement slikt?

Finnest det "kontantløsning" for oss som bare ville sjekka litt aviser og mail/BP halvtime om dagen i ferien?

Hadde ellers klart oss i helgene, men kjekt å ha ja :smiley:

Kjøpte Ice usb modem for rundt 1300,- og betaler 175,- pr påbegynt uke. Begynner på mandager, dvs logger du på på søndag, er det 175,- for en dag. Har det ikke med annet en i ferien, så da blir det ikke så mye bruk.

Link to post
Share on other sites

Velger du fast abonnement hos ICE til kr. 399,- pr. måned, kan du stoppe abonnementet etter båtsesongen og åpne det igjen om våren for kr. 500,- Så dersom det blir mange påbegynte uker i sesongen, vår ferie og høst, kan det faktisk svare seg med en slik ordning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...