Lars H. Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Jeg tror selve antennen roaldbj brukte var på ca.2,3m med en gain på 7,15dBi. Selv har jeg en antenne (fra Holund) på 1,3m med gain på 5,15dBi, og har aldri vært uten forbindelse der jeg har ligget med båten i Oslofjorden og nedover svenskekysten. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Regina III Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Regina - bruker dere en sånn svær antenne som Roaldbj hadde på "Swan" (det var vel en 5-6 meter lang glassfiber sak) Jeg tror selve antennen roaldbj brukte var på ca.2,3m med en gain på 7,15dBi. Jeg har ikke data her, men antennen er kjøpt hos Holund og jeg tror det er den typen som Lars mener at roaldbj hadde. Men jeg tror Bitteliten har rett i at roaldbj hadde en enda større antenne. I tillegg til selve antennelengden er antennen her ombord montert på en ca 3 meter antennemast. Det er svært få steder vi har vært helt uten internett. I Norge: Flåm og Bondhus i Sunndal (ikke så rart), i Nesvik, kommer ikke på fler. I Danmark: Anholt, Grenå og Fåborg. Dette er helt i samsvar med ICE dekningskart. (Men alle disse stedene hadde gratis WiFi !!) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Jo, Bitteliten har rett i at det var en annen antenne roaldbj hadde. Han hadde en antenne fra eCOM som var 3,8meter med en gain på hele 11dBi! Se denne linken. Lars H. Nå er det 3 dager og 6 timer til 4 ukers båtferie på svenskekysten Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Har ICE sin båtantenne og har ikke hatt problemer med ICE i Norge, Sverige og Læsø. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kaftein ØL Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Jeg har hatt Ice-internett i 3 år nå, et vanlig modem først også to trådløse routere etter det. Jeg har opplevd å komme på nett i Strømstad en gang. Utover det har det absolutt aldri fungert noe som helst sted i Sverige eller Danmark, men jeg husker det virket noen få plasser på sørlandskysten for noen år siden. I år har jeg endret ferieplanene fordi jeg er avhengig av å gjøre litt hjemmekontorgreier mens jeg er på ferie, og seilte derfor fra gluppø til lyngør for å få ordnet litt viktige ting før ferien kunne fortsette, men heller ikke i lyngør fungerte det, og ingen av stedene rundt heller. Er litt lengre nord nå, og nå ser det ut til å fungere såvidt det er. Slik har det vært nå i 3 år uten at ICe har noen god forklaring på hva det skyldes. Jeg møtte også noen båteiere på sørlandet som hadde seilt vestlandskysten og opplevd akkurat det samme. Synes det er rart at det er så varierende erfaringer med dette systemet. JEg er i hvertfall alt annet enn fornøyd. Når jeg kommer til oslo fungerer det greit igjen... Kundeservicen hos ICE er som allerede nevnt heelt elendig! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Høres merkelig ut Kaptein ØL. Fikk den tråløse Routeren i våres. Vært brukt innenfor område: Oscarsborg - Portør - fjellbacka. Har vært ett par ganger den har hengt seg opp eller hakket, men det har vært forbigående. Enkelte plasser noe tregere enn andre. Men konklusjonen for mitt bruk, absolutt tillfredstillende. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Roger jo Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 (redigert) Eneste plassen som ICE har sviktet er her på Læsø. Er helt vekke store deler av dagen, har båt antenna til ICE. Redigert 30.Juli.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dimmur Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Jo da, alt teller med. Jeg bruker forresten ICE uten noen form for begrensning på trafikken og er meget godt fornøyd. Lars H. Jeg har også ICE, og er meget godt fornøyd, men; det er faktisk begrensniger selv for oss med det "høyeste" abonnementet... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 (redigert) At det er en begrensning på 6GB pr. måned vet jeg, men visste det ikke da jeg skrev innlegget for over et år siden. Men uansett har jeg aldri kommet opp i denne mengden data, selv ikke denne måneden da det ble en del titting på fotball-VM via nettet. Telleren er nå kommet opp i 2,5GB, så når jeg starter 4 ukers båtferie mandag, starter jeg på null og kan nok ha webkamera fra båten på hver dag som sist år. Og lokalavisen i pdf-format kan jeg nok også få fulgt med i pluss selvfølgelig: - baatplassen.no! Lars H. Webcam fra båten Nå er det 1 dag og 17,5 timer til 4 uker båtferie på svenskekysten Redigert 31.Juli.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
atletico1 Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Jeg har hatt Ice-internett i 3 år nå, et vanlig modem først også to trådløse routere etter det. Jeg har opplevd å komme på nett i Strømstad en gang. Utover det har det absolutt aldri fungert noe som helst sted i Sverige eller Danmark, Har hatt ICE ruter uten noen extra antenne enn de to antenne piskene. Ved dårlig signal har jeg satt ruteren på dekk og ved fin justering av antennene har jeg fått inn, men aldri i Strømstad. Ja det går ofte tregt, men nede i Marstrand området var det veldig kjapt- som å sitte hjemme på bredbåndet. Mulig færre ICE brukere dernede - da jeg lå en uke foran rushet i år som i fjor. Og fikk dermed med alt godværet-mange dager over 30 i skyggen. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 (redigert) Eneste plassen som ICE har sviktet er her på Læsø. Er helt vekke store deler av dagen, har båt antenna til ICE. Jeg har ligget i øst-havnen på Læsø 5 dager i sommer. Jeg har også båtantennen fra ICE på mast, totalt 5 meter høyt. ICE-dekningen var MEGET varierende. Den første dagen gikk det greit nok. Etter det var det varierende hastigheter, og for det meste så var det ubrukelig fordi forbindelsen kom og gikk hele tiden. Vi koblet oss i stedet opp mot Læsø Fiskeriforening sitt nett. Resten av Sverige og Kristiansand-Tønsberg var like varierende. Noen ganger bra dekning, men for det meste går det så sakte at det er ubrukelig. Jeg bruker stort sett ICE utenfor Norge når jeg skal laste ned større vedlegg. Ellers går det bedre med Telenor og roamingpartnere. Jeg kan IKKE anbefale ICE til andre båtbrukere, det er for ustabilt. Min router havner hos svigermor, hun er fornøyd med hastigheter på 100 Kb som er det normale. Redigert 31.Juli.2010 av Kristina III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Noen som leste denne ? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 At det er en begrensning på 6GB pr. måned vet jeg, men visste det ikke da jeg skrev innlegget for over et år siden... Til din trøst Lars, så var det heller ikke slik begrensning i fjor. Dette var noe ICE innførte i vår, fom. 1. mai om jeg ikke husker helt feil. Et tiltak jeg tipper de har vært nødvendig å ty til i håp om å bedre tilgjengeligheten/kapasiteten i pressområder. Sitér dette innlegget Link to post
Susanne Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Jeg har også brukt ICE. det fungerte veldig dårlig. Det kan sikkert skje med alle, at f.eks modemet er noe feil med. Men det værste er kundeservicen. minst 25 min i kø. Ringer du fra Sverige så kan de ikke hjelpe deg fordi de ikke har oversikt over mastene. Ringte 4 ganger på en to ukers ferie, og det eneste de kunne si var at det var rart at det nesten ikke var dekning. Da satt jeg blant annet i Tønsberg og Strømstad havn. Har ny pc, og relativt gode it-kunnskaper. Eneste de kunne si var å starte på nytt..?! Og i ettertid har de ikke svart meg på mail. Og ikke hørt noe etter jeg returnerte modemet. Ville absolutt ikke anbefalt Ice.net. Rett og slett fordi småselskaper og nyetablerte aktører ikke vet å ta vare på kundene sine. Spander heller på en ekstra hundrlapp og velg Telenor eller NetCom - der har kunden alltid rett og de ordner opp umiddelbart. Ice er det mest useriøse jeg har vært borti. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Hvordan har du brukt modemet ditt? Plugget det rett i i PC sittende nede i kjelleren på en seilbåt eller inne i en stålbåt? Siden du har greie på IT, vet du kanskje litt om elektronikk også Da sier det seg selv at når det opereres med en frekvens på 450MHz og en bølgelengde på rundt 70cm, er det ikke rare antennen en får plass til inne i et lite modem. Har selv modem med en ekstern 1,3m antenn med 5,15dBi gain, og har aldri opplevt problemer med å få kontakt i Oslofjorden eller ned til Gøteborg. Og da jeg sist år fikk problemer med modemet og sendte dem mail om dette, kom nytt modem i posten umiddelbart. Og ps. ICE er kanskje et lite selskap, men er eid av et av verdens stor på området. Lars H. pt Havstensund topp signallstyrke på ICE hasighet 1200/500kb/s Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hdloop Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 iPad+tele2 abo. Samme pris i Norge og Sverige. Funket perfekt på 3 ukers båtferie:-) Sitér dette innlegget Link to post
LarsLarsere Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Har brukt ICE en del og det er veldig ustabilt. Mulig det er bedre med ekstern antenne. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Hei Jeg bruker ICE hjemme,Gråøya, Horten og Tjøme. No prob. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Ser nå at man kan få ICE til 15GB pr.mnd til kr.499 pr. mnd, og ingen hastighetsbegrensning ved bruk over 15 GB, 69kr pr GB over dette. Red: Ser at dette gjelder bedriftsavtaler. Noen med flere erfaringer med dekning, f.eks. fra Hvaler og nedover langs svenskekysten? Redigert 12.August.2010 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Salt Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 helt på kanten i fyrhavna ved Ursholmen, innafor Resö ved Måksund, og ved Bassholmen (alle steder uten ekstern antenne) Forholdene varierte mye; noen korte blaff med grønt, ellers stort sett fra rødt til orange. Ganske uhensiktsmessig... (og derfor har jeg skaffet en ekstern båtantenne) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
vågholm Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 har brukt ice med ekstern antenne i ryfylke i sommer og det har vore elendigt. satte antennen ute oppå radaren men det var skjelden at eg fekk inn brukbare signaler så eg er ikkje fornøyd med dekningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 (redigert) Det er sannelig ikke helt enkelt å bli klok på ICE kontra Telenor/Netcom. Nå har jeg hatt Telenor mobilt bredbånd noen år og egentlig brukt det lite, men kom nå til - etter erfaring med tildels dårlige trådløse nett i mange båthavner - at jeg skulle oppgradere med en trådløs mobil internett sone i båten fra denne sommeren. Tenkte å si opp Telenor å gå for ICE; bla grunnet siste test i Båtmagasinet. Her står det helt klart som konklusjon: "Ice - vår favoritt". Nå kan det være at Båtmagasinet først og fremst prøver å si at ICE har den beste routeren.....men jeg tror nok folk flest tenker at det dreier seg om dekning. Anyway - basert på lesning både her og der er jeg faktisk usikker på om ICE leverer god nok dekning og kapasitet til å "utkonkurrere" Telenor. Prismessig er både ICE, Telenor og Netcom nokså like når vi snakker om fri bruk....6 GB pr mnd og redusert hastighet når du har "brukt opp" denne limiten. Test i Amobil konkluderer med at Telenor har Norges beste mobile bredbånd. En test jeg leste i PC-World påstod endatil at Telenor var best i de mest grisgrendte strøkene også. En annen test er forsåvidt til fordel for ICE på Teknologia.no. Er imidlertid usikker på om det gjelder reell dekning eller fordi ICE tilbyr ukesabonnement (som er et knallbra konsept). Og her fra en seilers opplevelser og blogg - mer uformell testing. Blir ikke helt klok på dette og selv om jeg ikke liker det (har sans for de som prøver seg på reelle alternativ til de store) går det i retning av Telenor. Routeren deres har sine fordeler (størrelsen og plasseringsvennligheten) og sine ulemper (ikke mulighet for ekstern antenne - sålangt jeg kjenner til og kan neppe gi bredbånd til alle i nabobåtene). Noen med positive/negative dekningserfaringer for henholdsvis ICE og Telenor (som gjerne har prøvd begge deler) som kan gi et råd? Redigert 21.Mai.2011 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Risor23 Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 husk at ice har oppgradert nettet sitt siden denne tråden startet :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Jepp, men jeg brukte kun tråden som en inngang til temaet - det er fortsatt erfaringene jeg er ute etter. Sålangt spriker de iallefall mye til og med forrige sesong. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kaftein ØL Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Denne oppgraderingen har jeg merket utrolig lite til, men muligens for første gang opplevde jeg internett noen få langs steder langs svenskekysten. I Skagen fungerte det ikke, men det har jeg aldri opplevd før heller på de årene jeg har vært kunde der. Jeg har ekstra netcomabonnement for å være sikret nettilgang da jeg opplever ICE som utrolig ustabilt. Stort sett er hastigheten også mye lavere med Ice enn Netcom. Senest i forrige uke måtte jeg bruke Netcom da ICE-nettet var så tregt at de ikke kunne brukes til noen ting. DA lå jeg på bygdøy, et sted hvor ting burde fungere veldig bra. Jeg synes ICE skryter på seg langt mer enn de leverer. Husk også at både båtmagasinet og Seilas er avhengig av annonseinntekter fra bl.a. ICE. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.