Jump to content

Mobilt bredbånd, hvilke er best?

Polarn

Recommended Posts

Nå som vi er i år 2010 så tar jeg det nesten som en selvfølge at folk benytter seg av nettlesere med Flash/Banner blokker?

(klipp)

FireFox og Chrome har f.eks. ad-blocker.

kan du fortelle hvor i chrome jeg finner den muligheten?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Mariell - hvordan setter du på ekstern antenne? har du da denne routeren som heter 35 ett eller annet?

Det meste er vel blitt besvart av andre mens jeg var borte fra Pc'n.

Blir forvirra jeg om hva som er hva. Jeg har en sånn derre boks som gjør at vi får tråløst internett i båten. Det heter kanskje Router det, og ikke Modem som jeg skrev lengre opp.

Plasering av antenne: Routeren/Modemet har jeg plassert ved vinduet i hovedsalongen ombord.

Om jeg har dårlig dekning, strekker jeg antennekabelen ut vindu og plasserer antennen på Fly eller på Sundeck. Antennefoten er ganske tung, jeg har kun plassert den på en liten bit med slingreduk og den har stått støtt. Brukes ikke under fart. Da har signalene vært bra. Er når vi ligger i skyggen av fjell, jeg har hatt behov for å bruke den eksterne antennen.

Som Teza skriver. Monteres ved at man skrur ut den ene av de to antenne som står i routeren og skrur fast den eksterne i stedet.

Beklager hvis jeg lagde noe: Modem vs Router forrvirring. :blush:

Redigert: Handlet antennen hos ICE. Var vel 199,- eller noe sånt den kostet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Undertegnede har i flere brukt ICE på hytta et lite stykke vest for Lyngør. Det er bare så vidt det er GSM-dekning på stedet, så ICE er eneste alternativ for internett. Tidligere har vi brukt USB-modem og utendørs antenne. I år hadde modemet sluttet å virke, og vi skaffet oss D-35-ruter. Erfaringene var litt forvirrende.

Som vanlig satte vi opp direktiv ekstern antenne i nærmeste tre ved adkomst. Radiosignalet var 10 dB bedre med ekstern antenne, men måling med nettfart.no viste bedre ytelse med antennene på ruteren (typisk 200 kbps med utendørs og 600 kbps med innendørs, men det varierte en del). Etter en drøy uke ble nettet tregt og ustabilt. Da var det utendørs antenne som virket best. Bitraten var ofte ikke så langt unna det vi opplevde ved ankomst, selv om det fortsatt var noe ustabilt.

Tenkte ikke på å sjekke mot 6 Gbps-grensen, men kan vanskelig se at det kunne forklare oppførselen. Ser heller for meg at ruteren får de to påmonterte antennene til å samarbeide på en intelligent måte, men ikke mer intelligent enn at den forutsette en bestemt avstand mellom antennene. Etter hvert som flere kom på ferie, ble det mange som konkurrerte om basestasjonen, og da var det nødvendig med rå kraft (sterkt signal) for i det hele tatt å komme gjennom).

Man kan sjekke forbruk på ICE om man registrer seg her: http://www.ice.no/mypages/

PIN-kode finner man på faktura.

Ved førstegangs registrering får man en slik melding: "Du vil snart motta en mail hvor du blir bedt om å trykke på en link for verifisering av epostadressen. Før du har gjort dette kan du ikke logge på mine sider."

Det var et problem tidligere at denne mailen uteble. I dag fungerte det faktisk, og jeg fikk registrert meg.

Når det gjelder ustabilitet, så KAN kanskje det ha en sammenheng med at det er mange kunder er i samme området og benytter samme sender.

Redigert av Akult (see edit history)

Nå har jeg brukt mitt Tele2 modem(bruker Netcom sitt nett i Norge) i sommer. I Oslofjorden dvs. Middagsbukta, Dragsund, Sandspollen og Østre Bolærne fungerte det ikke/eller elendig når det funket. Åpen fjord underveis og i Tønsberg gjestehavn fungerte det greit. I Sverige fra Strømstad og syd til Gøteborg fungerte det suverent ute på øyene og i havnene. Fikk 1,5-3 mb. ned og 0,5-1 mb opp. Fungerer det ikke bedre i Oslofjorden neste år kommer jeg til å skrote modemet og prøve noe annet. Sverige har kommet mye leeeeeeengre med mobilt bredbånd enn vi her hjemme. http://www.tele2.se/mobiltackning.html

kommer jeg til å skrote modemet og prøve noe annet.

Det er ingen grunn til å skrote modemet bare for at du vil bytte operatør (bortsett fra ICE som er litt spesiell). Telenors modemer fungerer helt greit på Netcoms nett og omvendt så lenge du ikke skal ta i bruk siste nG-teknologi som modemet kanskje ikke støtter. Man må kanskje gjøre litt innsats i å finne driver og kombinere med rett nettverksklient, samt konfigurere i henhold til operatørens nett, men til gjengjeld slipper du å svinebinde deg i en ett års bindingskontrakt...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Vel - da har du tatt feil. Jeg har ikke hatt peiling på at det går an.Hvordan fikser jeg dette i ie og Opera?

Til Opera bruker jeg denne: https://secure.fanboy.co.nz/opera/urlfilter.ini

For Chrome og IE gjetter jeg på at du finner en adblock med et kjapt søk på nett.

Edit: Bruksanvisning ligger forresten øverst i fila. I Opera kan du også eventuelt høyre-klikke et sted på nettsiden, velge "Block content", og plukke bort de annonsene du ikke vil se.

Redigert av ohm (see edit history)

Jeg hadde Netcom tidligere, men etter å ha opplevd elendig dekning (bl.a. på hytta i Noirmarka), tenkte jeg at jeg skulle forsøke med Telenor. Meget bra erfaring, selv om jeg ikke har testet dekningen på de stedene hvor Netcom sviktet sist.

En liten digresjon; jeg har nylig anskaffet en iPad med 3G, fantastisk løsning.... Bruker navigasjonsprogrammet Navionics i båten, flotte greier.

Man kan sjekke forbruk på ICE om man registrer seg her: http://www.ice.no/mypages/

Takk. Det var på rette siden av 6 Gb.

Når det gjelder ustabilitet, så KAN kanskje det ha en sammenheng med at det er mange kunder er i samme området og benytter samme sender.

Det er det jeg også tror. Har ikke merket noe slikt tidligere sommere. Så da har vel ICE fått flere kunder og latt være å bygge ut.

Jeg valgte Telenor sitt mobile bredbånd, fordi de har langs kysten dekning opptil 120 km til havs. Jeg vet ikke hvor langt til havs ICE går, men Netcom er ikke i nærheten av å ha samme dekning ut i havet.

Noen her som har klart å få GSM dekning 120 km til havs med Telenor eller Netcom ?

Hvis ikke hvor langt ut har dere dekning ?

Redigert av Wankel (see edit history)

Vi har brukt ICE siden de kom.

Modem har blitt oppgradert etterhvert som nye type har blitt tilgjengelig.

Utvendig antenne er helt nødvendig for å få best dekning. Forskjellen med/uten kan være stor.

ICE er alene om "lav" frekvens på 450 MHz, og har uten sammenlikning den beste rekkevidden, men har av samme grunn færre basestasjoner og blir derfor også følsomt for stor trafikktetthet.

Derfor: I byer og tettsteder bruk mobilnettet, i båt og på havet: bruk ICE.

Vi har brukt ICE i båt fra Trondheim i nord til Fyn i syd og kan bare konkludere med at ingen kan konkurrere når det gjelder dekning, men mange steder der mobilnettet er godt utbygd gir det høyere hastighet lokalt.

Noen her som har klart å få GSM dekning 120 km til havs med Telenor eller Netcom ?

Hvis ikke hvor langt ut har dere dekning ?

GSM *kan* av tekniske grunner ikke virke lenger unna basestasjonen enn drøyt 30 km. Det har med lyshastigheten å gjøre. Men det står nok basestasjoner på enkelte offshore-installasjoner.

3G virker annerledes enn GSM, så jeg er ikke sikker på at grensen er like bastant der. Til gjengjeld kreves det sterkere signal.

Redigert av jk (see edit history)

GSM *kan* av tekniske grunner ikke virke lenger unna basestasjonen enn drøyt 30 km. Det har med lyshastigheten å gjøre.

Det har vel mer med effekt, fri sikt og høyde over havet å gjøre, vil jeg tro :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg har spurt ICE om det samme - men ikke fått svar. De har kanskje hatt ferie siste uken :rolleyes:

Smør deg med tolmodighet, jeg sendte en mail i MAI og har purret den 3-4ganger etter det, i går fikk jeg svar :rolleyes:

Nå som vi er i år 2010 så tar jeg det nesten som en selvfølge at folk benytter seg av nettlesere med Flash/Banner blokker?

Bruk en flashbanner men ikke en adblocker som dreper alle annonsene, det blir for kjedelig, og da kan man jo gå glipp av viktige ting men flashblocker, jodajoda

Jeg har fått svar fra ICE. De skrur ned hastigheten. Ikke mulig å få over 6GB/måned.

Jeg tror det blir litt stusselig for oss når ungene ser på film på nettet. Får se om vi tester nesteår.

Regina - bruker dere en sånn svær antenne som Roaldbj hadde på "Swan" (det var vel en 5-6 meter lang glassfiber sak) eller holder det med ICE sine små eksterne pisker?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Inntil nylig brukte jeg Telenor sitt mobile bredbånd. I dag er trådløs ruter på plass ombord. På hverdagene står den i lastebilen. Etter at fruen og jeg anskaffet oss Iphone har bruken endret seg mye. I dag kan begge sitte med hver sin Iphone og surfe på ICE. Over lengre strekk hender det at den røde lampen lyser. Jeg slår ruteren av/på og så er alt som det skal.

Om få dager dukker vår nye Ipad opp. Det skal bli spennende.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Regina - bruker dere en sånn svær antenne som Roaldbj hadde på "Swan" (det var vel en 5-6 meter lang glassfiber sak) eller holder det med ICE sine små eksterne pisker?

Jeg skal ikke svare for Regina, men med bølgelengde på ca 70 cm blir det begrensa hvor lang det er noe poeng å lage en slik antenne. En halvbølgepisk trenger ikke "motvekt" eller jordplan og blir cirka 35 cm lang. Den fra Holund som jeg kjøpte fra Telrad (Fredrikstad) for min ice-ruter er 80 cm lang og er oppgitt med 0 dB forsterkning (i forhold til en ren dipol); det hadde vært interessant å vite hva de bruker hele den lengden til.

(Jeg har ikke prøvd den i praksis ennå).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...