Jump to content

tilsjos.no

Recommended Posts

Hei alle RIB eiere :flag:

 

Nå var det på tide at vi fikk oss en egen tråd der vi kun snakker om RIB! :-)

For å komme i gang litt, så kan vi starte med å spørre: Hvordan båt har du, og kanskje du vil fortelle litt om den?

 

Min båt er en Arimar 360 Top Line. Det er en 2004, og jeg har nettopp kjøpt den brukt.

På hekken sitter det en Yamaha 9.9/15 hk V-max. En helt topp motor, og en av de råeste 9.9 motorene syns nå jeg.

fra_mobilen_451.jpg

 

Har vært ute å kjørt to ganger, og den er kanonbra i sjøen.

Dette har vært drømmebåten min i flere år, og endelig fikk jeg tak i en slik.

 

 

Jeg tenker denne båten gjør en toppfart på rundt 22-24 knop med en person om bord.

Link to post
Share on other sites

Litt om min RIB også da:

Kjøpte den slutten av sommerferien i fjor fikk kjørt den litt med en gammel Mariner 9.9.

I mars fikk vi kjøpt ny motor til den en Tohatsu 9.9 som var trimmet til å være raskest i klassen ifølge forhandler.

Bilde av motor'n:

dsc00377.jpg

 

Fikk den ut på hytta til påsken og fikk kjørt den litt da.

 

Nå var jeg der helga og kjørte for 2 uker siden og forrige helg.

Det er litt usikkert om vi er ferdig med innkjøring eller ikke siden den var demokjørt.

Derfor skal vi ringe West systems iløpet av de nærmeste dagene.

Her er bilder fra forrige helgs turer med en kompis.

 

Er kjempefornøyd med båten både fart og sjøegenskaper :smiley:

 

 

Kjempegod ide med denne tråden! :yesnod:

 

PS: Båten er 2004 mod.

Redigert av Valianto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Valianto!

 

Kjempe båt du har der da :-)

Vi må møtes en gang, så kan vi teste litt båter. :flag:

 

Kanskje ha et lite RIB treff en gang et sted. Hadde vært moro med alle RIBene, og folk kan gå å se og snakke sammen :-)

Redigert av Til Sjøs Sondre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

RIB! :flag:

 

Har en 6,5 meter rib bygd i England. Kjøpte brukt i vinter og fikk den på vannet for noen uker siden. Båten er helt fantastisk! Har prøvd/kjørt en god del forskjellige båter og dette er den klart mest sjødyktige til nå. Kjører rundt på sjøen med et stort glis.

Første skikkelig tur, ble fra Trondheim ut til Titran (Frøya). Tanken rommer 200 liter og trengte ikke noe påfyll i løpet av turen (280-290 km).

Motoren er en 2005 modell Honda BF150. Med den så gjør båten 41 knop med to-tre personer om bord. Er egentlig litt i markedet etter en kraftigere motor... Så om noen ønsker å bytte/selge/kjøpe motor, ta kontakt :)

 

Øverste bildet er fra Lyngveret utenfor Dolmøya/Hitra.

Nederste bilder er fra Knarrlagsundet.

baat1.jpg

baat13.jpg

Link to post
Share on other sites

Min båt er en Arimar 360 Top Line. Det er en 2004, og jeg har nettopp kjøpt den brukt.

På hekken sitter det en Yamaha 9.9/15 hk V-max. En helt topp motor, og en av de råeste 9.9 motorene syns nå jeg.

fra_mobilen_451.jpg

 

Har vært ute å kjørt to ganger, og den er kanonbra i sjøen.

Dette har vært drømmebåten min i flere år, og endelig fikk jeg tak i en slik.

Jeg tenker denne båten gjør en toppfart på rundt 22-24 knop med en person om bord.

 

Den samme farten får jeg med min balje av en hardplastjolle (AL320) og 9,9 HK suzuki, til en lavere pris, men så er det den badekarformen da :lol:

Til neste år skal jeg nok ha en RIB (eller gummijolle?) til bruk som slepejolle. Den bør nok ha mulighet for 9.9-hester. Jeg har null peiling på RIB, så hva anbefales?

Link to post
Share on other sites

Den samme farten får jeg med min balje av en hardplastjolle (AL320) og 9,9 HK suzuki, til en lavere pris, men så er det den badekarformen da :lol:

Til neste år skal jeg nok ha en RIB (eller gummijolle?) til bruk som slepejolle. Den bør nok ha mulighet for 9.9-hester. Jeg har null peiling på RIB, så hva anbefales?

Hei Seilærn.

Det er mye RIBer til salgs på markedet i dag.

Jeg ville valgt RIB i stedet for gummibåt på grunn av at RIB har bedre sjøegenskaper, og som sagt v-bunn (glassfiberbunn).

Hvis jeg skulle valgt en RIB, så hadde det falt for en Arimar med styrekonsoll eller uten.

På disse båtene ville jeg da hatt en 9.9 hk motor, eller større. (spørs størrelse på båt, men over 3 m, så ja)

Disse båtene er også lette å selge igjen, på grunn av stor populæritet.

Det er barn- og unges drømmebåt :-)

 

Hvor stor skal slepebåten være og hvor tung?

Link to post
Share on other sites

Hei! Utrolig kult med denne tråden :D Jeg kjøpte min RIB på sensommeren i fjor, brukt. Det er en 2003 modell, både båt og motor. Merket på båten er AVON, ett britisk merke. Dette skriver en av forhandlerne :

Avon - kvalitetsmerket

 

"Avon båter er designet og bygget etter de høyeste standarder. Derfor benyttes den meget sterke NeoprenHypalon duken, og alle Avon båter er håndlaget for å sikre den beste kvaliteten.

 

 

Skrogformen er utviklet med tanke på høy sikkerhet og komfort på sjøen. Du vil raskt merke at Avon båter har en sjelden god finish på samtlige modeller, og at Avon rett og slett står for kvalitet og lang levetid.

 

Avon har et meget vidt spekter av modeller, fra små joller til store RIB båter. Et bredt utvalg av ekstrautstyr gjør det enkelt å velge den båten som dekker ditt behov.

 

Alle båtene fra Avon leveres med 10 års fabrikkgaranti på duken og 5 års garanti på sammenføyninger.

Den gjør rundt 26 knop med utrimmet yamha 9,9 (2003 modell). "

 

Jeg er veldig fornøyd med båten!

Også har den jo den fordelen at den er laget i ett sterkere materiale enn andre små ribber ( neopren hypelon framfor PVC)

 

Kommer bilde senere, har ikke tid nå siden jeg polerer/ vokser båten :D

 

Men det hadde hvert gøy og møtes en gang , ett lite rib treff !

 

Hilsen RIB FAN

Link to post
Share on other sites

Så liten som mulig :lol: Båten den skal slepes etter blir mest sannsynlig en 25 fot seilbåt, så den bør ikke være for stor, mellom 8 og 12 fot kanskje? Vil gjerne kjøpe brukt.

Skjønner. :lol:

 

Kanskje du skulle satset på en Arimar 270 eller 320 med konsoll? (Brukt) :-)

 

Jeg har som sagt en Arimar og er vedlig fornøyd med den. Bra båter.

Link to post
Share on other sites

Hei

Til dere som kan RIB

Så på en knall gul i fjor som gjorde bra fart med en 50hk motor.

Det skulle vistnok være et hydrolift undervannsskrog. ( 17 fot ?? )

Noen som vet navnet på denne? (husker det lå noen videoklipp av denne ute på nett også. )

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

RIB! :flag:

 

Har en 6,5 meter rib bygd i England. Kjøpte brukt i vinter og fikk den på vannet for noen uker siden. Båten er helt fantastisk! Har prøvd/kjørt en god del forskjellige båter og dette er den klart mest sjødyktige til nå. Kjører rundt på sjøen med et stort glis.

Ble veldig nysgjerrig nå, hva slags merke er det? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ble veldig nysgjerrig nå, hva slags merke er det? :rolleyes:

 

Det er en RibCraft. Vil egentlig ikke reklamere noe for dem, fordi servicen fra fabrikken er slettes ikke all verden... :sad:

Men båten er veldig bra den.

Driver for tiden å vurderer enten større motor på denne, eller bare drøye et år og kjøpe litt større båt med mye større motor. Ser for meg en Rib, enten Humber, Ribeye eller Revenger i størrelse 8 til 8,5 meter, med 300 til 350 HK på.

Link to post
Share on other sites

Hei kan jo vise dere en av RIB båtene jeg har.

 

Her er en Revenger 29 Twin step:

 

revenger_29.jpg

 

Dette er en båt med veldig skarp skrog, som er godt egnet til hard kjøring i store bølger. Vi har utstyrt denne med 500hk, noe som gir god kontroll i de fleste situasjoner.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

77_1825180126.jpg

77_1204090994.jpg

77_1825180126.jpg

Her er noen bilder av båten min :) Nå er den nypolert og vokset så nå kan jeg speile meg i V-bunnen:D

 

Dæven! Det var fin båt Woodss :-)

Husker ikke om jeg har spørt om det eller ei, men hvor fort går den med en 9.9/15 hk?

Tror min går i 24 knop, men er ikke sikker.

Hva koster ca en sånn båt?

Har du stereoanlegg i båten?

Noe annet utstyr i båten? :-)

Link to post
Share on other sites

Da var det min rib da, det er en C-MArine Tendy 11 med nesten alt tenkelig utstyr, eneste jeg har manglet er et stereoanlegg. Båten er fra 2006 og har en mercury 15hk på hekken. Da jeg kjøpte båten sto valget mellom denne og en Arimar 360, men jeg valgte denne da den har et litt tykkere skrog og tåler litt mer juling. Men det skal sies at Arimaren er griselekker den også.

 

C-marine_test.jpg

 

PS litt reklame

 

Båten er da forøvrig tilsalgs

 

Jeg tenker meg en litt større båt, mest sansynlig en ny rib. Noen forslag? Båten skal være på mellom 15 og 18 fot og maks pris er 140 000

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker meg en litt større båt, mest sansynlig en ny rib. Noen forslag? Båten skal være på mellom 15 og 18 fot og maks pris er 140 000

Hei C-Marine :-)

Du har mye RIB å velge i til den prisen, men her har du tre alternativer:

Zodiac Medline til 145 000

Rå sjøegenskaper( Ifølge annonsen) og nesten ny båt!

Nesten ny Valiant 16-foter

 

Håper det hjelper :-)

Hvis jeg skulle valgt hadde jeg kanskje endt med den Zodiacen. Skikkelig fin!

Spørs hva du skal bruke RIBen til da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...