Jump to content

tilsjos.no

Recommended Posts

Dere med litt større rib, hvordan overtaler dere familiemedlemmer til turen? Ser selv etter rib (sikler på Zodiac Pro Open 650), men sliter litt med argumenter for å overbevise dem.. Hvor beskyttelse mot vær og vind (fartsvind :giggle: ) er det temaet jeg helst unngår å diskutere...

Kjørte Zodiac Hurricane 730 SRMN i forsvaret, og når det ble litt lengre turer og/eller litt kjølig i lufta ble det raskt kaldt. Med mindre man sto på "brua" riktignok :)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Dæven! Det var fin båt Woodss :-)

Husker ikke om jeg har spørt om det eller ei, men hvor fort går den med en 9.9/15 hk?

Tror min går i 24 knop, men er ikke sikker.

Hva koster ca en sånn båt?

Har du stereoanlegg i båten?

Noe annet utstyr i båten? :-)

 

 

Hei: ) takk for det :D Jeg kjøpte den jo noen år brukt. Han jeg kjøpte den av hadde importet den fra england. Den kostet vell 70000NOK med motoren. Dette er jo med import da, men det er dyre båter. Mye av dette kommer av at alle Avon båtene er håndlaget og bygd i materiale hypaloneopren. Den drar opp på vannski, wakeboard og drar ring konge: D Ringen flyr i svingene :D Båten min går vel i 26 knop:) Den er registrert for 5 personer og man kan ha på 25hk, da går den i 45 knop!

Den veier bare 80kg! Utstyr på båten jeg har er knopmåler, kompass(:P), termometer og trimkontroll ( men trimkontrollen er ikke tilkoblet).

 

Som sagt , veldig fornøyd med båten : D

 

WOODSS

Link to post
Share on other sites

Dere med litt større rib, hvordan overtaler dere familiemedlemmer til turen?

Hvor beskyttelse mot vær og vind (fartsvind :giggle: ) er det temaet jeg helst unngår å diskutere...

 

Har ikke noe problem med dette...

Snarere tvert imot. Foreldre, venner og kjente, gamle onkler og tanter. Alle synes det er artig å sitte på. Det er rett og slett veldig artig å kjøre RIB :cool:

Når det gjelder vær og vind, så må man kle seg rett. Vi bruker Regatta flytedresser. Da trenger man kun en vanlig bukse/skjorte og flytedress. Så får det bare regne og blåse så mye det vil :smiley:

 

Kjørte i helgen fra Trondheim til Buholmråsa, ca 100 n.mil hver vei, med en 6,5 meter lang RIB. Det gikk veldig bra, tross "irriterende" vind og bølger :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Zodiac Pro 9 Man med 50hk Johnson totakt, begge 2004 modell.

 

Veldig fornøyd så langt! Første sesong som RIB-eier, og så langt trives jeg godt i båten.

 

Går mykt og bra i sjøen, akselererer veldig bra, og topper fort nok :smiley:

 

Godtkjent for 9 personer, men skulle likt å se hvor trangt man må sitte da!

 

Legger ut bilder etterhvert, må få shina den litt først :wink:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg driver fortsatt og kikker etter en liten RIB med styrekonsoll som kan erstatte vår kjære Zodiac Yachtline 275.

 

Motoren vi har er en Yamaha Vmax jr 15 hester.

 

Har ikke lyst på noe særlig større båt enn 3 meter - det blir for stort på badeplatformen

 

Dette brosjyrebildet viser en 285 RIB på badeplatformen på en tilsvarende båt

nw420_williams285.jpg

 

Lurer på om en Arimar 320 RIB kan være en mulighet.

Noen som har erfaring med denne?

Er styrekonsoll og sete standard?

Har styrekonsollen komplett styring inkl wire?

Hva annet trenger jeg for å få på motoren? (kontrollboks kanskje?)

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten.

Du sier at du ikke vil ha større båt enn ca 3 meter, men den Arimaren er 3 meter og 20 centimeter.

Arimaren tror jeg du kan kjøpe med og uten konsoll.

Jeg eier en 360 modell selv, og den er konge!

Se litt på finn.no etter en 320 modell. Ofte greit å kjøpe brukt :-)

Link to post
Share on other sites

3,2 meter er ca 3 meter i min verden :wink:

 

Båten er 3,95 bred - og vi vil ha litt plass på badeplatformen til å gå rundt jolla.

 

Jeg sjekker med forhandler hva de kan levere. Ser at Seatronic leverer Arimar. Det er positivt.

 

Det jeg lurer på er hva som trengs i tillegg til styrekonsollen. Leveres styrekonsoll med styrewire? Trenger jeg da kontrollboks til motoren? Annet jeg trenger?

 

360'en blir for stor for oss.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg ser litt her og der etter en lanternestang m/ flagg, maks høyde 60 cm.

Men har enda ikke funnet noe.

Er det noen som vet om noen som selger lanternestang m/flagg, som sagt, maks høyde 60 cm.

Gi gjerne nettside.

Lanternen(topplanterne)= 12 volt

 

Takker for alle svar :-)

 

Er det noen av dere RIB eiere som har noe lignende?

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Grand RIB 300?

Har ikke erfaring med Grand men har en "fornemmelse" av at mange av de mister luft over tid. Har sett så mange "slappe" Grand'er rundt forbi og også snakket med andre som har det samme inntrykket. Grand var derfor ikke aktuellt for meg.

Presiserer at dette bare er mitt inntrykk og ikke noe jeg har belegg for.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Sjekk med Biltema, de har stenger med LED lamper for 12 V på. Prisen er 250.

 

Jeg kjøpte på Gtb messen og betalt ca 600.(for håpe de er bedre)

 

Har skjekket med biltema, men de lanternestengene har ikke feste til flagg.

Tenkte det var lurt å kjøpe lanternestang med flagg, slik at jeg slipper å ha de hver for seg. Tar mer plass av hekken på en sånn RIB jeg har.

Redigert av Til Sjøs Sondre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om noen som selger lanternestang m/flagg, som sagt, maks høyde 60 cm.

http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=2016

724 riksdaler.......om du kan feste en flagg i den, vet jeg ikke !

 

 

kan rib'en gå fortare enn 7 kn da skall du ha 'full lanternföring'......... :smiley:

(Kustbevakning stoppade en gummibåt med bare runtlysande vit...fikk böter!! står om dette i På Kryss, Mars eller Feb numret)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=2016

724 riksdaler.......om du kan feste en flagg i den, vet jeg ikke !

kan rib'en gå fortare enn 7 kn da skall du ha 'full lanternföring'......... :smiley:

(Kustbevakning stoppade en gummibåt med bare runtlysande vit...fikk böter!! står om dette i På Kryss, Mars eller Feb numret)

 

Takk :-)

Smart lanterne, med babord/styrbord og topplanterne i ett!

Ja, min RIB gjør mer enn 7 knop.

 

Noen av RIBungdommene som har lanterner, og flagg?

Noe annet utstyr i RIBen?

 

De som har RIB på 10-12/14 fot.

Håper på svar :-)

Vil høre hva dere har om bord.

Redigert av Til Sjøs Sondre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...