Jump to content

Sinnsyke yanmar priser


Power by Yanmar

Recommended Posts

Jeg har fulgt med i denne tråden og klarer ikke helt å få tak i realitetene.

Jeg har selv hatt 3 stk Yanmar 6 LYA-STE motorer som alltid har fungert problemfritt.

Jeg har fulgt med på flere internasjonale Yanmar-forum, bl.a. http://boatdiesel.com/Forums/main.cfm?CFAP...amp;Forum_ID=12, http://boatdiesel.com/Forums/main.cfm?CFAP...amp;Forum_ID=12, http://www.marineengine.com/discus/message...498/12498.shtml, http://www.ybw.com/forums/showflat.php?Number=1066182.

På grunnlag av dette kjenner jeg ikke problematikken. Det hadde vært fint om Power by Yanmar kan skrive en sammenhengende kortfattet fremstilling om hvorfor det var nødvendig å

.....sjekke dieseldysene og justere disse.
Link to post
Share on other sites

Yanmar motorer er mariniserte Toyota motorer hvertfall den 6 syl 290hk. Den tilsvarer Toyotas 4 h motor som sitter i Landcruiser 100. Toyota tar under halvparten av hva Yanmar gjør angående oljefilter bla. Dra til din nærmeste Toyota forhandler og si åssen motor du har så får du garantert billigere deler....

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg fikk dysene sjekket er at det står i driftshåndboka at åpningstrykket og spredning skal sjekkes etter de første 250 timer.

Jeg bestiller time hos dem og reiser inn med med. Jeg ventet da i Stokke på at de skulle bli ferdig med dem. De ringer meg etter ca en time å forteller meg at de har testet dysene og at dysespissen sitter fast og at de drypper. de forteller videre at de ikke har slike spisser på lager og at de må bestille dem.

Yanmar har de på lager og de blir sendt samme dag.

Jeg får telefon dagen ettepå om at de er ferdig med dysene og at jeg kan komme inn å hente dem.

Jeg reiser inn på morgenen dagen derpå og får prisen på dysene.

Vi bli stående å prate om prisen på dysene og han med 35 ård erfaring har aldri hvert borti dyrere spisser.

Jeg reiser så hjem og monterer dysene.

Etter å ha tenkt meg om og hatt denne tråden så ringer jeg Yanmar Norge. Der er det dårlig med folk. så ringer jeg Vestfold eletrodiesel får å spørre om testraporten fra dyseteste.

De er yanmarforhandler og vi blir enige om at de kjører en reklamasjons sak mot Yanmar.

Jeg skal sende inn di gamle dysespissene samt kopi på garantibevis av motor.

Han fortale videre at det ikke vil skje noe med en gang(pga ferie) men at han skal ta tak i saken med en gang han er ferdig med ferien.

Så da får vi bare nyte sommeren så lenge og vente på en avgjørese etter feien.

Link to post
Share on other sites

Uten helt full sammenligning så hadde jeg samme overhaling av dyser i våres(omtalt i egen tråd Service på dyser, FordSabb 2728T gått 1700 timer). Der var det en feil på en dyse(brukket styring) samt for lavt åpningstrykk på alle dysene. Dette kunne sees ved begynnende forkoksning på dysespissene. Dette ble utbedret med noe mindre røyk, men ikke vesentlig. Dette kommer selvsagt at jeg har en forkammer-motor med mye uforbrent diesel ved kald motor.

 

Det jeg derimot vil anbefale ALLE med denne problematikken er å benytte Volvo Penta sin medisin for D-serien, nemmelig Statoil Drivstofforbedrer Marine. Jeg vet Hulda(eller var det Gudrun) har samme erfaring, men kan ikke få sagt det mange nok ganger: DEN HJALP.

 

Grunnen tror jeg er at den forhøyer cetan-tallet i dieselen og derav gjør den mer lettantennelig. Dette vidundermiddelet forebygger også sylinderlakkering og smører dysesystem samt forhindrer kondens.

 

Powered By Yanmar: At dysespiss sitter fast lyder utrolig, men at det ikke kommer frem diesel ved trykktest kan skje, sjekk bilder av brukket styrepinne ved min ene dyse. Det som er saken er at dysen fungerer helt greit helt til den demonteres. Da kan mellomstykket vri seg og dieseltilførselen stopper opp og man kan tro spissen sitter fast.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...