Jump to content

Sinnsyke yanmar priser


Power by Yanmar

Recommended Posts

Kaviteringen på de herdede platene i dysene merkes ikke på motorkraften.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener med dette. Mener du at platene i dysene har skader etter kavitering og at dette er en mulig årsak til den påståtte elendigheten? Og at slike skader ikke merkes? Men normalt sjekkes jo ikke slike dyser oftere enn hver 2000 timer ihht Yanmars vedlikeholdsprogram. Så hvis 290 timer gir slike skader, hvorfor da 2000 timers inspeksjonsintervall?

Link to post
Share on other sites

Sammenlignet med bil og tung kjøretøyer på land er det oftere skader / slitasje på dyser (Både bensin og diesel) i båt som følge av drivstoff kvalitet. I motsetning til elektriske bensindyser til bil som kan ultralydrenses og reppareres, er det sjeldent at dyser til båt kan reppareres med samme metode. (Det samme gjelder jo for dieseldyser men som ikke kan reppareres med ultrlyd uansett)

 

Dette kommer av at ultralyd fjerner avleiringer etter drivstoff men klarer ikke å lappe gravrust og kaviteringsskader i dysespissene som har kommet av vann i drivstoffet.

Link to post
Share on other sites

Blir nok ikke som å skifte tennplugger på biler, hvis du da ikke mener at det er helt naturlig å bytte alle tennplugger ved første gangs service på ny bil. Det er en grunn til at Yanmar sier 2000 timer inspeksjonsintervall for dysespisser og trykk. 2000 timer i båt er ganske lenge...

 

Ole Petters teori om umerkbare kaviteringsskader på dyser etter 290 timer, må vel være fri fantasi? Noen her som kan mer om dette?

 

Som andre i denne tråden har sagt, kan man ikke ha samtlige dysespisser sittende fast, lavt innsprøytningstrykk og lekkasjer fra dysespissene uten å merke det ringste før bytte, og heller intet etter bytte når all denne påståtte dritten skal være fikset.

Link to post
Share on other sites

Du er jo ikke tilhenger av å utføre vedlikehold har jeg forstått, og med en slik filosofi må man kanskje vente til man merker noe feil med båten.

 

Andre velger å sjekke tingen før slik at man får fordelen av å ha effektive ting og kanskje spare både drivstoff og unødvendig motorslitasje.

Dette er hva vi kaller for forebyggende vedlikehold. Da utfører man vedlikehold før en merker reduksjon i produsksjonem/effekten. Dette er gjerne vedlikehold basert på funksjonskontroll og/eller inspeksjon.

 

Den andre varianten er korrektivt vedlikehold, som er man vedlikeholder etter at funksjonsfeilen er inntruffet og/eller at en merker redusert produksjon/effekt.. "Run to failure"

 

Begge er normalt benyttet, men man bør basere vedlikeholdsfilosofien på kritikalitet (sannsynlighet for feil og konsekvensen ved at feilen inntreffer)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For meg høres det noe merkelig ut at alle spissene må byttes på 250 timers service. Et eller annet som ikke rimer. Har ikke Yanmar selv men kjenner flere som har Yanmar i sine båter. Felles for de alle er at det ikke er noe tull med motorene. Kun vanlig service som, olje filter, frostplugger, osv. Har ikke hørt om en enda som har måttet bytte dyse spisser.

Link to post
Share on other sites

Blir nok ikke som å skifte tennplugger på biler

skjønner . men feks på service skal pluggene kontroleres . og hvis da pluggene har begynt å bli temmlig sotet , eller slitt før tiden bør de jo byttes uavhengig om kunden har merket noe til det eller ikke.

har dieselverkstedet i dette tilfellet faktisk oppdaget feil ved dysene , så mener jeg saken er grei.

uten at jeg normalt mener dysespisser bør byttes så ofte som 260timer.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Kan det vere at tilsetningstoff (lurium) i dieselen som gjør at vann blandes inn i diselen og gjør at denne blandingen medfører at ting ruster.

På ett eller annet tidspunkt må jo dette passere pumpe og dyser og hvis motoren da tilfeldigvis stoppes og det går dager eller måneder før neste oppstart, kan dette medføre betydelige rustskader.

Vannemulsjom medfører også betydelig slitasje vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Når et dieselverksted får noen dyser inn til kontroll så er det nærliggende å tro at det var en mening med dette. Hvis feilen ligger på feil åpningstrykk så justeres det litt og hvis de lekker så skiftes dysespisser før dysene justeres til slutt.

 

Her tror jeg vi må være forsiktige med å tro dysene satt fast, lekte, drypte og hadde feil sprøytebilde på samme tid, for gjenfortelling er ofte litt vanskelig i så henseende. Jeg tror nok vi her burde fått en scannet rapport før man skyter sittende fra hoften.

 

I D6 saken (kanskje ikke så lurt å blande denne inn i dette) så er det sterk mistanke om at dysenes interne deler blir skadet som følge av kavitering og at fuktighet i drivstoffet forårsaker dette.

 

CR dyser fungerer annerledes fordi man må ha et trykkutligningssystem i dysen for at magnetventilen skal klare å dra tilbake spissen, og i dette systemet ligger nevnte plate som for øvrig ligger an mot en fjær. (Hvis jeg har forstått informasjonen riktig).

 

Igjen, det var vel dumt av meg å nevne denne platen da det bare ble forvirrende.

Link to post
Share on other sites

Etter Driftshångdoka står det : Juster innsprøytingstrykket og

forstøvingsforholdene etter 250 timer. Og annen måte enn å sjekke dem i en testbenk vet ikke jeg om. Prøver å følge driftshåndboken nøye for å gjøre det jeg kan for at motoren skal få et langt og problemfritt liv.

 

Jeg har prøvd å ringe Yanmar Norge, men der var det dørlig med folk.(ferie), men det var en der som skulle ringe meg når han fikk tid. Så det skal bli spenndene å se om jeg får dette som reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå ringt Vestfold Elektro Diesel og hatt en hyggelig selefonsamtale med de. Jeg skal sende inn di gamle dysene sammen med garantikort o.l. så skal de ta saken opp med Yanmar Norge. Det blir ikke gjort før etter ferien, men det er godt å vite at man har valgt et seriøst firma til dyse overhaldingen.

De er også Yanmar forhandler så seriøsiteten er det ikke noe å si på.

Han fortalte at dysenespissene blir undersøkt nøye for å mulig finne årsaken til problemene. Og at etter den undersøkelesen blir det avgjort om det går på reklamasjon.

Nå er det båttur som gjelder.

God helg alle sammen.

Hilsen

En fornøyd Vestfold Elektrodiesel Kunde:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner heller ikke til en annen metode for å gjøre det som står i boken, men det finnes metoder som benyttes for å sjekke at forbrenningen. (Om ytterligere ettersyn er påkrevd eller om man skal kjøre 250 timer til).

 

En metode er å analysere avgass mens man kutter ut en og en dyse. (Innholdet i eksosen vil da endre seg som følge av en eventuell ubalanse i mengde tilført drivstoff).

Så bruker man en gradeskive og sjekker tenningstidspunktet for hver sylinder for å sjekke at alle sylindrene har samme tenningshøyde. Man vil da få noen tall som kan sammenlignes mellom hver sylinder og opp mot normalverdier. Slik kan man gjøre vurderinger som da legges til grunn om dysene skal kontrolleres i benk etc.

 

I fritidsbåtbransjen benyttes ikke slikt testutstyr, for det er svært få kunder som er villig til å være med på å nedbetale det.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke så mange som har hørt om dette nei, men det er faktisk helt standard utrustning på en del spesialverksteder. Problemet er jo at avgasskontroll ikke er innført i båtbransjen enda, og derfor er heller ikke motorene klargjort for å testes på denne måten.

 

Så vidt jeg vet i alle fall. (Det er noen år siden jeg drev med slikt).

 

Verkstedet du hadde dysene inne til kontroll hos, har nok slikt utstyr for bil hvor en slik test gjøres på 15 minutt.

Link to post
Share on other sites

Hei Yanmar Power, og god sommer :cool:

 

Dette ble jeg nysgerrig på. Jeg har en 2004 mod Yanmar som har gått 500 timer. Motoren har fungert upåklagelig, bortsett fra at jeg måtte bytte et relè som sitter før starteren. Dette er montert på motoren, og ifg min lokale dele"pusher" er det litt utsatt for vibrasjonene for motoren og har en tendens til å ryke. Det nye relèet stripset jeg fast i motorbeddingen isteden. Men hvorfor koster et vanlig relè 620 kr + mva??

 

Tilbake til din sak. Det hadde vært interessant med en mer konkret beskrivelse av feilen på dysene. Var det virkelig slik at alle dysespissene satt og at samtlige dyser dryppet, eller var det en litt forenklet fremstilling i begynnelsen av tråden? Hvis det er tilfelle er jeg enig med Lotus, dette ligner ikke grisen. Man forventer at dysene skal holde vesentlig lenger enn 250 timer.

 

Hvis det du skriver er riktig kan det bare være to alternativer, du har kjørt med dårlig diesel, eller du har blitt lurt av verkstedet. Jeg synes heller ikke det høres rimelig ut at du ikke har merket kraftigere symptomer enn det du beskriver dersom så mye var galt med dysene. Inntill videre velger jeg å tro at du i frustrasjonens øyeblikk valgte å overdrive feilene litt, stemmer det?

 

Nå må jeg gå for jeg må ned i havna og hjelpe en kompis som har fått turbohavari på sin Yanmar, han var ikke særlig fornøyd. Noen som har vært borti at oljefilteret har skrudd seg av av seg selv?? Han hadde visstnok dratt det godt til ved forrige oljeskift også. Det ble ihvertfall dyrt for ham. Forresten, er det noen som vet om servicemanualen til hans motor er å finne i pdf på nettet? det er en 1998 mod 160hk.

 

Power, vi venter spent på hva som egentlig hadde skjedd med de dysene! Men nå er vel kanskje du ute og :fishing:

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut til å ligne på det Lars opplevde tidligere i vår. Se denne tråden.

 

Ja det har eg vert borti, det som hadde skjedd var at båteiger selv hadde skiftet olje å glemt å sjekke at pakningsflaten var rein, der satt nemlig pakningen fra det forige filteret fast slik at etter montering satt det 2 pakninger mellom filter å paknings flate. Når olja da vart varm å god smatt den gamle pakningen vekk på halve sida å olja fekk strømme ut melom filter å pakningsflata på motoren. Det vart eit jevla søl men ellers gjekk det bra da båt eigeren tilfeldigvis satt å såg på oljetrykk måleren da nåla stupte å fekk stoppet maskina rimelig fort.

Etter nedvask nytt ilter å meir olje i gryta gjekk turen videre uten flere problemer :smiley:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, det med at den gamle pakningen ligger igjen hadde jeg ikke tenkt på, men det er kanskje fort gjort?? Jeg hadde vel stusset på hvor den gamle var jeg da men...

 

Noen som har greie på om man finner servicemanualene på nettet, evt noen som sitter på elektroniske varianter som kan mailes over?

Link to post
Share on other sites

Siden mitt problem med oljefilter ble nevnt, kan jeg opplyse om at:

 

- anleggsflaten på motoren var rengjort før nytt filter ble montert (altså ikke noen gammel pakning der)

- pakningen på det nye filteret var fuktet med olje før montering

- filteret var skrudd til for hånd, "helt etter boken"

- det var pakningen som hadde "vokst" og vrengt seg ut mellom filter og anleggsflate slik at oljen sprutet ut der

- jeg måtte "ta godt i" da jeg skulle skru ut filteret, (det hadde altså ikke skrudd seg løs selv)

 

Min konklusjon? Tja, dårlig pakning?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For meg høres det ut som om du ved en feil har fått en pakning i et materiale som ikke tåler olje. Noen gummityper gjør jo ikke det. Det høres jo unektelig rart ut da, skulle i tilfelle tro at det hadde skjedd med hele batchen i produksjonen.

 

Snakket med kameraten min igjen istad. Han hadde ikke byttet olje siden før fjorårets sesong, så at han har kjørt med doble pakninger så lenge har jeg ikke noe tro på. Da har jeg mer tro på at det har vært en pakning av dårlig kvalitet som har blitt bløt etter tid og at filteret derved har mistet "holdet" og løsnet. Men dette blir bare gjetninger.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg tibake etter en kanon langhelg på vannet. For en deilig tur dette har hvert

Men tilbake til dyse problematikken.

Etter og ha kjørt den god og varm gjik jeg opp til god masj fart. ( ca 3000-3100 r/min).

Der lå jeg i ca 15 min. ( lokal fartsbegrensing) og kjørte da rolig.( ca 1500nr/min) og inn til der vi skulle overnattte sammen med venner. ( ca en time)

Når jeg har fortøyd båten går jeg ba og kikker på eksosen. Den ryker nesten ikke noen ting i forhold før. Den er nå nesten helt røykfri. jeg synes også at motoren har en finere gange.

Så at dysene ikke har fungert opptimalt før, er helt sikkert.. Og motoren har aldri hatt finere eksos så lenge jeg har hatt den.

Men effekten har jeg ikke merket noen endring på.

Så det kan være at tideligere eier har hatt vann i dieselen, men jeg har i allefall ikke hat noe dritt/ vann i dielselen så lenge jeg har hatt den.

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at en motor kan fungere fint selv om fjærene til dysene har blitt slakke og de må justeres/skimses opp på nytt. Det er først under en del timers bruk med for lavt åpningtrykk at det begynner å legge seg sot/slagg på dysespissene og at problemene kommer. Altså er det om å gjøre å avdekke for lavt åpningtrykk FØR problemene kommer til syne. Da er det for sent og spissene må skiftes.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flott å se at du fikk litt "valuta" for pengene og at dette ble oppdaget ved test av dysene.... samt at verkstedet som sjekket dette kunne sine saker.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når jeg har fortøyd båten går jeg ba og kikker på eksosen. Den ryker nesten ikke noen ting i forhold før. Den er nå nesten helt røykfri. jeg synes også at motoren har en finere gange.

Så at dysene ikke har fungert opptimalt før, er helt sikkert.. Og motoren har aldri hatt finere eksos så lenge jeg har hatt den.

Litt mere valuta en du vil inrømme lotus. ser ut som kunden her er tilfreds med resultatet .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...