Jump to content

Sinnsyke yanmar priser


Power by Yanmar

Recommended Posts

Jeg har hatt 250 timer service på min lya-stp. Og i den forbinnesle skulle jeg sjekke dieseldysene og justere disse. Motoren har fungert som vanelig bare med litt røyk på tomgang. Jeg leverte dysene til Vestfold Elektro Diesel som sjekket dysene for meg. Konklusjon: alle dysespissene sitter fast.drypper og lavt trykk. De bstiller nye dysespisser i fra yanmar og monterer og justerer disse. Så langt alt vel.

Så kom sjokket

Prisen på dysespissene i fra yanmar 10448+ moms. for 6 stk dysespisser :eek::eek::eek:

Hvordan er det mulig?????

En kamerat av meg overhalte 6 stk til en volvo 41 motor, da kom alt sammen med arbeid på 7000.

Hos meg 14457 og da har jeg fått 10% rabatt.

Kan noen forklare meg hvorfor i h....... det er så dyrt med yanmar deler?

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det en teknisk umulighet at alle dysespissenene sitter fast, drypper og at det er lavt innsprøytningstrykk samtidig med at du har lite røyk og ingen tegn til redusert effekt. Du har nok blitt lurt. Og skulle dette faktisk være tilfelle, ville det uansett dekkes av reklamasjonsretten. Da må det ha vært noe alvorlig galt i utgangspunktet.

 

La meg si det slik: Jeg sjekket ikke mine yanmar-dyser ved 250 timer. Ikke innsprøytningstrykket heller. Hvorfor skulle jeg egentlig det? At det står i servicemanualen betyr bare at dette bør sjekkes dersom motoren ikke yter perfekt som da den var ny, ryker eller går ujevnt. Jeg har eksostemperaturmåler og temperaturen ligger eksakt på de 550 (eller var det 650) gradene den lå på når motoren var ny. I kombinasjon med lite røyk, og samme effekt som før, betyr det at alt er i skjønneste orden.

 

Eneste som faktisk gjøres er å sjekke ventiler, for de slites jo inn de første 250 timer, samt å sjekke/etterstramme bolter. Deretter gjøres ikke en dritt på 1000 nye timer, med unntak av olje, filtre og sinanoder. Nei, ikke impeller heller. Sjekk etter 1000 timer, bytte etter 2000 sier boka.

 

Var det sommervikaren som fant ut at alle dysespisser var fastbrente og at innsprøytningstrykket var elendig? Fikk du tatt en titt på de gamle dysespissene? Spurte du Yanmar Norge om de noensinne hadde hørt om et slikt tilfelle som ditt?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han jeg snakket med hadde 35 års erfaring med dyseoverhalling. Og han hadde aldri hvert ute for dyrere dysespisser.

At Vestfold Elektro Diesel skulle ha lurt med kan jeg har jeg vondt for å tru. De har et veldigt godt rykte og er et anerkjent sertifiser Borch verksted.

At dysene skal gå i stykker etter 290 timer er en annen ting. Han som reparerte dysene sa at dunne komme i fra dårlig i diesell. eller dritt i dieselen.

Jeg har hatt motoren i 1 år og kjørt 100 timer med den. Jeg følger service boka gjør det som står etter timer eller år.

Jeg lurer på om jeg skal ta en telefon til yanmar og spørre om dette er en forventet ting etter så få timer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fakturan fra de. Så det er Yanmars priser det er noe galt med . De tok 1680+ moms for jobben så det er ikke dyrt. De skal jo leve de også:-)

Jeg skal ringe yanmar i morgen å be om en forklaring på vanvittige priser og om dette kan gå på reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Tror du angriper dette i feil ende. Priser er priser og lite du kan gjøre noe med.

Spørsmålet du bør stille er:

Hvordan kan alle 6 dysespisser etter 250 timer sitte fast, dryppe diesel og ha lavt innsprøytningstrykk når du samtidig har en motor som har fungert som vanlig, ikke hatt røyk, annet enn litt på tomgang som er helt normalt på en slik motor, og uten at du har merket det minste til redusert toppfart?

 

Svaret på dette spørsmålet er at det er en umulighet. Enten tar du feil og motoren har hatt ytelsesproblemer og gitt mye røyk pga dårlig forstøving av dieselen og redusert dieselmengde pga dårlig dysetrykk. Eller så har det faktisk ikke vært noen feil med hverken dysspisser eller dysetrykk.

 

Hvem tar feil, du eller verkstedet? Det er ikke mulig å ha en motor som fungerer perfekt uten røyk og effektreduksjon når samtlige dysespisser sitter fast, lekker og har dårlig dysetrykk. Når mengden diesel blir mindre, blir effekten mindre. Når dysespissene henger fast og ikke forstøver, blir forbrenningen dårligere og den fra før reduserte dieselmengden utnyttes dårligere, da dårlig forstøving fører til mindre effektiv forbrenning. Hvorfor tror du dysetrykk og forstøving skal kontrolleres i utgangspunktet? Jo fordi det her direkte innvirkning på motorens yteevne.

 

Du sier du ikke har merket noe unormalt og motoren fungerer som vanlig. Verkstedet sier at samtlige dysespisser sitter fast, de lekker diesel og dysetrykket på samtlige dyser er for dårlig.

 

Igjen: Enten tar du feil eller så tar verkstedet feil ! Dere kan ikke ha rett begge to.

 

Eller jeg med min begrensede erfaring om slikt kan ta feil og det er mulig å ha all denne dritten uten å merke det minste til røyk- eller ytelsesproblemer. :smiley:

Spør en ekspert hvordan disse tingene normalt henger sammen.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hør med Yanmar hvor høyt åpningtrykket skal være på dysene til din motor, og hør med verkstedet som testet de hvor høyt trykk de målte før dysene åpnet. få ev et annet verksted til å prøve en dyse, eller en privatperson med dysetester. De er enkle saker å lage og jeg vet om flere som har dette. (til bil, men samme opplegget, dyse er dyse)

 

hva er trykket på dine dyser ? 150 bar eller noe ? Åpner de for tidlig vil de ikke forstøve dieselen og du får røyk, dårlig motoreffekt og antagelig banking i motoren + ujevn gange.

 

Tror nok at noen kanskje har gjort en feil her, lest av feil åpningstrykk eller gjort en feil under testing, kanskje.

 

Jeg var ute for et verksted som skulle overhale en automatkasse for meg. Lærlingen gjorde feil, og jeg måtte betale for ekstra tid og ekstra olje, noe som ble en god del dyrere en først avtalt. dette verkstedet brukes ikke lenger av meg eller noen jeg kjenner med us bil. dum måte å drive butikk på.

 

Jeg hadde tatt en prat med de og sagt at du ønsket å teste de dysene et annet sted, for du tror ikke på de eller du tror de har gjort feil (eller lurt deg)

 

en motor vil ikke gå bra med slike dyser som blir omtalt her, og på sikt vil også motoren havarere.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Åpnings trykket skal være 290 bar etter verkstedsboka. Skal bli spendende å ringe Yanmar Norge i morgen for å høre hva de tenker om disse dysene.

Men hvorfor i alle dager skal yanmar være så mye dyrene enn feks.volvo.ford .o.l.

Motoren ble kjøpt senhøsten 2005 og har en total tid på 290 timer, så da er det kansje ikke bare volvo som har problemer med dysene.Men her slapp jeg i allefall totalhavari.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel mulig at motoren har fungert "normalt" i det året og 100 timene nåværende eier har eid båten og dermed mener at motoren er/var som den skulle være.... Om dette er tilfelle vil en jo få svar på når dysene er montert i motoren og denne er testet en tid... Er det merkbar endring fra før dysespissene ble skiftet så er det vel overveiende sannsynlig at det har vært noe galt med de gamle.... og motsatt om ingen endring er å spore...

 

En kan jo be dette dyseverkstedet om testrapporten fra dysene, så kan en selv se hva åpningstrykket var.. Jeg antar at dette verkstedet er gått skodd med tanker på utstyr og kan sikker si noe om hvordan forstøvningen var

 

Prisen er det ikke noe så si på.... kvalitet koster også når de feiler..... så her det bare å betale med et sikkert smil...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå montert dysene og justert ventiler. jeg har hatt start på motoren og merket igjen forandringlverken i røyk eller gange. Skal på tur i morgen og da skal jeg ligge en stund på god masjfart, så da får vi se om det dyseoverhaldingen har hatt noe effekt.

Gleder meg i allefall til å nyte en fin helg på vannet :cheers:

Link to post
Share on other sites

Beklager feilen. Er litt sliten nå. Men jeg merket ingen forandring, men motoren fikk bare noen minutter etter at jeg luftet dysene. Så jeg får se i morgen når jeg har fått kjørt den en stund, slik at gammel sot o.l. blir brent rent.

Link to post
Share on other sites

Motoren ble kjøpt senhøsten 2005 og har en total tid på 290 timer, så da er det kansje ikke bare volvo som har problemer med dysene.Men her slapp jeg i allefall totalhavari.

 

Nå må du ikke blande korta her! Du har ikke commen rail motor som det er de motorene VP problemer med. Du har ein driftsikker kvalitets motor.

At alle dysespissene er herpa etter 290 timer er ikkje mulig vist du ikke har prøvd å kjøre den på reint vatn da. Du har vel vann utskiller på forfilteret på diseltilførselen? At prisen er høy på yanmar deler er vel fordi du ikkje har spurt på pris hos ein yanmer forhandler...? Nå det gjelder reklamasjon er nok det ein "long shot" tipper eg..

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Om du ikke merker store forskjellen er dette det samme som om de gamle dysene var i orden. Slike feil skal jo fanges opp og utbedres før det merkes. Jeg ville valgt å stole på at verkstedet har gjort jobben korrekt, i alle fall til det motsatte var bevist.

 

For noen år siden kom det nye miljøkrav til utstyr for å drive med test av dyser og pumper, og i tillegg måtte det gjøres betydelige investeringer til for å teste CR utstyr. Dieselverkstedene som driver med sikt i dag har ikke råd til å ha slikt utstyr uten at de også har fagfolkene. Kontrollering av dyser var lenge noe man gjorde når man følte noe var galt, men slik er det ikke lenger.

 

Med en slik feil som du har hatt ville jeg satt fokus på drivstofftank og drivstoffet ditt.

 

Dysespissene var jo litt i det dyreste laget, men det er fint at det ikke har tatt piffen utav deg i alle fall. Nå må båten nytes i det flotte været.

Høy pris glemmes fort mens en dårlig jobb glemmes aldri heter det.

Link to post
Share on other sites

Om du ikke merker store forskjellen er dette det samme som om de gamle dysene var i orden. Slike feil skal jo fanges opp og utbedres før det merkes.

Så ingen stor forskjell betyr at dysene var i orden? Hvordan kan da feil oppstå uten at det merkes? Motsier du ikke deg selv her?

Link to post
Share on other sites

Nei jeg gjør ikke det Lotus.

Du er jo ikke tilhenger av å utføre vedlikehold har jeg forstått, og med en slik filosofi må man kanskje vente til man merker noe feil med båten.

 

Andre velger å sjekke tingen før slik at man får fordelen av å ha effektive ting og kanskje spare både drivstoff og unødvendig motorslitasje.

 

Det er helt vanlig at økte driftskostnader er høyere enn reparasjonskostnad, og at svært få båteiere er i stand til å tenke denne tanken. Se rundt deg på sjøen, det ryker og fiser både her og der.

Så strekker man seg i det lengste som ofte er begrenset til å spørre på båtplassen om hvorfor det ryker så fælt fra eksosen og klage på drivstoff prisene.

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å tro at dette anerkjente dielseverkstedet har gjort jobben riktig.De er jo ikke akkurat nybegynnere på dette feltet. Han jeg snakket med hadde holdt på med dette i 35 år, så jeg regner med at han har greie på hva han snakker om. Når jeg leser på nettsiden deres så kommer det frem at de har topp moderne utstyr og autorisete folk. Så jeg er godt fornøyd med verkstedet noe annet har jeg ikke grunn for å si:-)

Men prisen til Yanmar og at dysene var så defekte etter 290 timer skjønner jeg ingen ting av.

Alle filterene blir regelsessig skiftet hvert år. Jeg har et dobbelt Racor Parker filter med vannutskiller og orginalt filter på motoren,Og jeg har aldri sett noe dritt i noen av filterene, men det kunne jo skjedd før jeg kjøpte båten.

Nå gleder jeg meg til å nyte noen flotte dager på vannet sammen med gode venner , god mat og godt drikke. Å samtidig tenke at dysene mine er helt i orden:-)

Link to post
Share on other sites

Nei jeg gjør ikke det Lotus.

Du er jo ikke tilhenger av å utføre vedlikehold har jeg forstått, og med en slik filosofi må man kanskje vente til man merker noe feil med båten.

Jeg må nok korrigere deg der, Ole Petter. Du må ha misforstått grovt hvis du tror jeg ikke er noen tilhenger av vedlikehold, men jeg utfører vedlikehold bare når vedlikehold er nødvendig.

 

Tilbake til saken. Du sier at hvis han ikke merker noen forskjell nå, så var alt i orden. I neste setning sier du at selv om han ikke merket noe, så er det likevel feil som må rettes før det merkes.

 

Klassisk tilfelle av selvmotsigelse dette her. :wink:

Link to post
Share on other sites

Beklager Lotus, jeg ser nå at jeg skrev feil i det første innlegget. For å presisere hva jeg mener, så er det ikke sikkert at man merker en slik feil før feilen eventuelt blir stor. Det er jo det man mistenker også skjer i D6 saken.

 

Kaviteringen på de herdede platene i dysene merkes ikke på motorkraften.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...