Jump to content

Finnes det båtfolk som også er avholdsfolk?


Wasco

Recommended Posts

Er litt usikker på dette med alkoholenher. Jeg regner med at 1 enhet er 1 flaske Remy? :flag:

 

Dette er nok ønsketenking! :lol::lol::lol:

 

En alkoholenhet er ca. 13 gram alkohol. En pils(0,33 liter), et glass vin eller en drink tilsvarer ca. en alkoholenhet hver for seg.

 

En flaske Remy svarer til nærmere 20 alkoholenheter... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dette er nok ønsketenking! :lol::lol::lol:

 

En alkoholenhet er ca. 13 gram alkohol. En pils(0,33 liter), et glass vin eller en drink tilsvarer ca. en alkoholenhet hver for seg.

 

En flaske Remy svarer til nærmere 20 alkoholenheter... :giggle:

 

Er ikke så opptatt med den tellingen jeg da, er den først åpnet så er den åpnet :cheers: Men spøk til side - Fører jeg båt er jeg avholds. evnt max en pils eller to viss dette skulle være akutt påkrevd :smash:

Link to post
Share on other sites

Men uansett om man er homo eller Mustafafafafa, "Norsk" eller hva pokker. Og uansett hva man drikker, så må man jo pisse. Før eller senere må man pisse, veldig veldig veeeeldig.

 

Og mange har ikke dass i balja, og noen har.

 

Så ska de på død og liv mige i sjøen da.... "Ruller" ut sneipen og med flott bue i ryggen går strålen i vannet. Lengst mulig vekk fra det noble skip. For mig på skipet skal man ikke ha. Drit i saltvann, det spyler vi av senere. Men PISS, det skal ikke komme i kontakt med edel plast eller edelt metall, fysj og fy.

 

Så står den stolte kaptein der da, miget flommer og alt er deilig.

 

Dagen etter blir han funnet med åpen smekk, flytende rundt som et lite svullent skjær.......

 

 

Så uansett hva man drikker så er det jo farlig ?

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

jeg er av den teite typen som drikker øl stort sett hver dag på sjøen. egentlig litt for mye synes jeg selv, for ikke altid formen er helt på topp dagen etter. men det er bare det at ingenting smaker bedre enn en kald en på morraen, når man har slått ned kalesja og gispet etter litt friskere luft enn hva som er realiteten i akterkabinen min.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Intet negativt ment Blacki, bare antydet at jeg ikke har sett dem på sjøen i egen båt...., trur eg :wink:

 

Tar for gitt at du tar temmelig feil, ikke i at du har sett dem men at det er mange av de i egen båt på sjøen.

 

Tror det er ett lite mindretall av homser som er "fjoller" som du kan få inn på homoradaren innen 3 sjømil, de fleste er som alle oss andre.

Link to post
Share on other sites

Seksuell legning er ikke mulig å se

 

Jo, i mange tilfeller, men ikke alltid, er det mulig å se om en mann er homofil. Og da er det bare å passe seg! :giggle:

 

Homofile menn kan ofte være feminine. Hvem har vel ikke sett dette blant mannlige flyvertinner? :giggle: Jeg bør vel kanskje si mannlig kabinpersonale slik at jeg ikke oppfattes som diskriminerende. Og blant mannlige moteeksperter, frisører og hudpleiere, for å ha nevnt noen yrker, skal dere ikke se bort fra at det er mulig å finne homofile. :giggle:

 

Selv betrakter jeg meg som en priviligert mann som liker det motsatte kjønn(altså kvinner om noen skulle lure på det). :lol:

 

Og neida, jeg har ikke noe imot homofile så lenge de lar meg være i fred, barsk og maskulin som jeg er... :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Capitaine: Hvor ofte blir du rammet av at folk av det andre kjønnet ikke lar deg være i fred? Er det vanskelig å sette grenser overfor dem du ikke nødvendigvis faller for? Homser er på ingen måte mer ute etter deg enn damer er, så det kan du bare ta helt med ro.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Tydeleg at Capitaine og andre ikkje kjenner særleg mange homofile... :crazy:

Eg kjenner fleire, både homofile og lespiske, som er ivrige båteigarar og båtbrukarar. Kva er så spesielt med det?

 

Elles minner problemstillinga i denne tråden meg om historia om hardingen som blei spurt om det fantes fråhaldsfolk i Hardanger.

- Nja, eg har høyrt da ska vara ain på Naou, var svaret.

 

(Beklagar at denne siste føreset eit visst kjennskap til vestlandsk kultur, lynne og geografi).

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Capitaine: Hvor ofte blir du rammet av at folk av det andre kjønnet ikke lar deg være i fred? Er det vanskelig å sette grenser overfor dem du ikke nødvendigvis faller for?

 

Tydeleg at Capitaine og andre ikkje kjenner særleg mange homofile... :crazy:

 

Med fare for å spore av tråden helt; humor er et vanskelig tema. :giggle: Bare en sjelden gang har jeg opplevet nærgående homser. Og nei, jeg har ingen fare med grensesetting overfor dem. Og som sagt, jeg har ikke noe imot hverken homser, eller lesber for den del. De kan selvsagt være hyggelige mennesker. Og hvorfor skulle de ikke det? Seksuell legning bestemmer ikke om en person er hyggelig eller ei.

 

Jeg kjenner ingen homofile godt, men har faktisk vært kollega med en for en tid tilbake. Det gikk helt fint det. Men for mitt vedkommende så synes jeg det ser litt rart og komisk ut med feminin oppførsel hos en mann. :giggle: Og jeg kommer nok ikke til å bruke sminke heller. :giggle: Men dette er mine meninger, og folk kan være så enige eller uenige de bare vil. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen spesiell grunn til at avholdsfolk IKKE skulle ferdes på sjøen :eek: ?

Nei tvert imot :smiley:

Men når jeg leser at nesten halvparten av de båtførerne som ble stoppet i kontroll i Telemark i helgen hadde for mye alkohol i blodet....da er det jo lov å spørre.

 

Har ellers fulgt med i en del tråder her på forumet, og det er mye snakk om alkohol i ulike former. Jeg er ingen fanatisk avholdsmann....og det er det vist ikke så mange som er lenger.

Derfor stilte jeg dette spørsmålet......ikke noe alvorligere en det.....

 

Godt seilas :sailing:

Link to post
Share on other sites

Avholdsfolk som er avholds bare fordi de vil det, javel, værsågod, men ikke gjør det til noe mer enn det er. Jeg anser det ikke som hverken edelt, lurt eller på noen som helst annen måte "edelt". Om det skulle være noe så må det være sært, rart, ja kanskje tilogmed litt dumt siden man setter seg på siden av mange vanlige sosiale situasjoner.

 

Må vel si at jeg er en aldri så liten smule skeptisk til avholdsfolk.

 

 

Interessant greie det der med den alkoholen. Hva _er_ det egentlig? Symbol på feiring, symbol på gjestfrihet, symbol på fellesskap, symbol på at man har det bra, symbol på at man ikke er fanatiske, symbol på kompetanse (Dette er en sjabli EN-ER-KRU, og den er embotligato, minst!!).

 

Vet dere hvorfor avholdsforeningen ble stiftet i 1859 av flere kvekere i Stavanger, bladt annet av min tippoldefar?

For å forstå hvorfor avholdforeningen ble stiftet, og formålet med den, må dere forstå kvekerne og deres arbeid.

Kvekerne jobbet for jevne ut de store sossiale kontrastene. Kvekerne tok ikke av seg hatten for noen dødelige. De hadde sterke prinsipper om at alle var like, og at suksess og mye penger ikke gjorde deg til et bedre mennekse en bomsene i gata.

Kvekerne jobbet for at de som hadde det værst i samfunnet skulle få det bedre. De fleste av disse var havnet "på flaska" og bruke alle pengene de klarte å få tak i på alkohol. Kvekerne startet flere fabrikker for å skape arbeidsplasser til "bomsene" blandt annet startet de med hermetikk i Stavanger lenge før Bjelland, som stort sett får all æren av hermetikken i Stavanger... For å hjelpe disse som hadde det vondt i og med livet ble avholdsforeningen stiftet. Faktisk drev også kvekerne og avholdsfolket båtbyggerier!! For å komme litt tilbake til emnet...

 

Kvekerne har også gjort mye annet bra for samfunnet. Blandt annet skal de ha stor del æren for å ha avskaffet svarte slaver i Amerika...

 

Jeg er selvfølgelig avholdsmann, og har aldri smakt en dråpe med alkohol. Jeg er ikke relgiøs, men lever helt klart etter kvekernes prinsipper. (en del av oppdragelsen..) :flag:

Om jeg tilhører klassen båtfolk eller folk i båt får være opp til andre å bedømme...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg tar meg gjerne noen ØL i båten, men ikke mange.

Jeg er svært forsiktig med å dytti i meg for mye alkohol på sjøen. Det ene kan føre med seg det andre og vips så er du på en heisatur sammens med kammerater og våkner opp i en lugar du aldri har sett før.

 

Er det helg og fint vær så er en til fire halvlitere ett must ombord i min båt. Men ikke mere.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

At annenhver båtfører i den omtalte kontrollen var beruset tror jeg ikke ett eneste øyeblikk noe på.

Enten var annenhver båtfører man bad om å blåse test beruset, eller så har de foretatt en meget omhyggelig utvelgelse.

Jeg ferdes mye i båthavna og jeg vet at 50% berusede båtførere er umulig på en utfartsdag. De aller fleste har en bil de skal kjøre hjem. Politiet her på stedet har foretatt promillekontroll i båthavna av folk som var i bil på vei hjem flere ganger på bakgrunn av rykter om fyll blant båtfolket.

De tok ingen. Hver gang.

Jeg tror det var journalisten som hadde fått for mye å drikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...