Jump to content

Finnes det båtfolk som også er avholdsfolk?


Wasco

Recommended Posts

Ikke for å framstå som prektig, men drikker ikke en dråpe, og har heller aldri smakt - min nærmeste nær-alkoholopplevelse er Anton Bergs cognac-kuler, kanskje også Europris-cideren.

 

Så ja; det finnes - om kanskje bare én :cool:

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Så med andre ord så er det for de flestes del bedre å drikke litt (den gyldne middelvei) enn ikke å drikke i det hele tatt - merkelig konklusjon, etter mitt syn!

 

Ikke ilegg meg meninger jeg ikke har.

 

Folk som ikke drikker og folk som drikker for mye kommer like dårlig ut ifht. diverse statistikk relatert til helse osv.

 

Hvilke konklusjoner du trekker av det må du gjerne dele med oss, men ikke gjør det til mine konklusjoner.

------------------------

 

Om jeg skal spekulere så kan det jo hende at de som ikke drikker har helseproblemer som gjør at de ikke tåler alkohol på ett eller annet vis. Kan jo også spekulere i at de som ikke drikker har ett sosialt problem ifht. omgang med alkohol, eller i det hele tatt, noe kanskje de som drikker for mye også har.

 

For å spekulere videre så kan man vel kanskje si at de som har ett avvikende forhold til alkohol, da som feks alkoholikere og avholdsfolk, kanskje har ett mer avvikende liv enn snittet, ett type liv som helsemessig gir negative effekter?

 

Forøvrig så kommer også enslige, ikke gifte osv dårligere ut på helsestatistikk. Å påpeke det er ikke det samme som å si noe negativt om gruppen, det er nå bare slik det er. Det er jo ikke mange som tviler på at feks nære relasjoner til ett, eller flere, mennesker normalt er positivt og noe som feks gjør at man kan ha ett "bedre" og da tilogmed lengre og friskere liv.

----------------------

 

Om jeg skal mene noe prinsipielt så må det være det at avholdsfolk ikke er noe "opphøyet" i mine øyne. Antageligvis er de fleste avholdsfolk det av religiøse eller sosiale eller medisinske grunner, man er det fordi man må være det. Ære være de som må være det.

 

Avholdsfolk som er avholds bare fordi de vil det, javel, værsågod, men ikke gjør det til noe mer enn det er. Jeg anser det ikke som hverken edelt, lurt eller på noen som helst annen måte "edelt". Om det skulle være noe så må det være sært, rart, ja kanskje tilogmed litt dumt siden man setter seg på siden av mange vanlige sosiale situasjoner.

 

Må vel si at jeg er en aldri så liten smule skeptisk til avholdsfolk. Samtidig skulle jeg jo ønske at flere av de som har ett problem ifht. impulskontroll og ofte er innblandet i vold når de drikker burde vurdere å kutte ut drikking en gang for alle.

Link to post
Share on other sites

Interessant greie det der med den alkoholen. Hva _er_ det egentlig? Symbol på feiring, symbol på gjestfrihet, symbol på fellesskap, symbol på at man har det bra, symbol på at man ikke er fanatiske, symbol på kompetanse (Dette er en sjabli EN-ER-KRU, og den er embotligato, minst!!). I tillegg til at det kan smake greit og har en gjenkjennelig påvirkning på sentralnervesystemet som vi har vennet oss til å tillegge lykke og frihet eller noe.

 

Jeg tror alle symbol-effektene er greie å ha, men de kan utvilsomt byttes med hva det måtte være man bestemmer seg for. Jeg for min del har det bra på tur uansett vær og føreforhold, bare jeg har kaffe i koppen eller i kroppen. Indisk malabar.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Med tanke på alkoholikere kontra avholdsmenn....

 

Je hater avholdsmenn :headbang: som ikke er med på en fest...

 

Det jeg egentlig vil si er at det finnes forskjellige slags avholdsfolk. Det finnes dem som ikke ser gleden i å drikke, og det finnes de som dømmer deg som en alkoholiker, bare du ser en øl.

 

Folk er rett og slett forrskjellige på den måten.... :cheers: Det finnes også mennesker som tar en øl og seks og dem syntes det er greit. (På en onsdag)

 

Det jeg ikke liker er folk som dømmer andre folk på grunnlag av at man drikker alkohol eller ei. Det kan være like hyggelig på en fest der man serverer alkohol, for en som ikke drikker, men som har en innstilling på å hygge seg. Og visa versa, (om det er sånn man skriver det) :confused:

 

Det verste jeg vet er folk som fordømmer deg, bare du drikker, sånne som er så godtroende at; om det ikke hadde funnits alkohol, så hadde verde varit et bettre stelle. :flag_sw: Og i motsatt Du drikker ikke, er du gravid? :puke: Syk? :puke: Kristen? :saint: En idiot? :giggle: (aldrig noen som spør: Liker du ikke følelsen av å være beruset?

 

La heller folk ha det hyggelig sammen; ikke vær den første som kaster stein.

 

Jeg kan skrive masse om det temaet her, men jeg velger å la være.

 

Selv er jeg en type som syntes at fulle mennesker er skremmende/lite hyggelige om de blir for fulle, men jeg klarer ikke forstå de som er helt anti alkhol heller... De ser rett og slet ikke foskjell på folk. De som er anti dømmer nok litt for tidlig.

 

 

Håper alle har en god helg, på sjøen, på land, med eller uten alkohol.

 

Hilsen en som er langt nede i 2 pakka med halvlitere....

Link to post
Share on other sites

Med tanke på alt faenskapet og tragediene som alkehol (blandt mange ting her i verden) har ført med seg så man nesten bare respektere at noen synes det er noe dritt med alkehol og kanskje snakker negativt om det.

 

Selv er jeg bare lei av å være full, og fyllesyk... 3-4 pils en gang inn i mellom holder fint for meg.

 

 

NEi, vi er ulike og det må vi vel bare tåle!

Link to post
Share on other sites

Ikke ilegg meg meninger jeg ikke har.

 

Folk som ikke drikker og folk som drikker for mye kommer like dårlig ut ifht. diverse statistikk relatert til helse osv.

Disse epidemologiske studiene er som regel veldig svake metodisk og de forklaringene du kommer med er alle plausible, dvs. at det nok er andre forhold enn alkoholen som gir helsegevinst eller det motsatte. Det behøver derimot ikke forhindre oss fra å ty til denne forskningen når vi hat lyst på et glass vin eller to en på tirsdag kveld.

 

Et av de beste metodisk gjennomførte studiene av røyking og leveår viser f.eks. ingen negativ effekt av røyking når det er tatt hensyn til (kontrollert for) livstilsfaktorer. Poenget er at de fleste røykere trener mindre, drikker mere (huff), spiser mer usunt osv. slik at det er interkasjonseffektene som tar leveår. Oversatt til individnivå skulle det bety at man gjerne kan røyke 10 om dagen dersom man spiser sunt, trener og ellers har et sosialt liv med gode venner.

Link to post
Share on other sites

Ergo blir det som med alt annet, man finner alle typer her også, om de måtte være hetrofile, homofile,bifile og andre, de finnes også på sjøen.... :confused::cryin::diving:

 

Med respekt å melde, homofile har jeg aldri sett på sjøen, mulig årsaken kan være at det er for mye "guffe" på ankertauet :lol:

 

Unntaket er vitnamesere det ser jeg ofte som fisker :yesnod:

 

Ulempen med er gjerne at de har fiskesnøret sitt i andre sine båter og når de fisker er det svarte natta :yesnod:

 

Det har jeg sett,(å heldige meg) bak Kalvøya (Sandvika) i fjor var det en Mr Mustafa som kjørte litt hit og dit.

 

De med turban har gjerne båter som ferdes under 5 kn. Det av naturlige årsaker. I større hastigheter blåser både laken og turban bort. :lol:

 

Men flere enn 2 alkoholenheter for et gjennomsnittsmenneske fører i henhold til slik forskning til dårligere helse enn om man lot være å drikke alkohol.

 

 

Er litt usikker på dette med alkoholenher. Jeg regner med at 1 enhet er 1 flaske Remy? :flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...