Jump to content

Finnes det båtfolk som også er avholdsfolk?


Wasco

Recommended Posts

Jeg er selvfølgelig avholdsmann, og har aldri smakt en dråpe med alkohol. Jeg er ikke relgiøs, men lever helt klart etter kvekernes prinsipper. (en del av oppdragelsen..) :flag:

Om jeg tilhører klassen båtfolk eller folk i båt får være opp til andre å bedømme...

Tar av meg hatten for deg...

Har selv vokst opp i et total avholds miljø.

Min familieaner har vært bedehusfolk og avholdsfolk i generasjoner

Kjenner også godt til Vennenes Samfund, eller kvekerne som de er bedre kjent som

 

I bygda hvor jeg vokste opp på vestlandet var alkohol et fullstendig ukjent fenomen. Vi som var unger viste at det skulle finnes en mann i bygda som vist nok drakk noe som het brennevin og at han "blei fodle"

Men ingen av oss viste hva det ville si å "vara fodle" Ikke viste vi hva brennevin var heller - bare at det var noe "styggaskap"

 

I bygda fantes det bare to grupper mennersker. Det var "Bedehus-folk" (indremisjon) og "Dei fri'" (pinsevenner) - og ingen av dem rørte alkohol.

 

PS, selvsagt tilhører du båtfolket :yesnod:

Link to post
Share on other sites

. De hadde sterke prinsipper om at alle var like, og at suksess og mye penger ikke gjorde deg til et bedre mennekse en bomsene i gata.

 

Blandt annet skal de ha stor del æren for å ha avskaffet svarte slaver i Amerika...

:eek: hva med de hvite da? :cool:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
At annenhver båtfører i den omtalte kontrollen var beruset tror jeg ikke ett eneste øyeblikk noe på.

 

At annenhver båtfører i Langesundsomårdet er skjenkt når temperaturen stiger mot 30 grader og det er fredag, vel det syns jeg var lite. Tror aldri jeg har vært edru i det området under denslags omstendigheter.

 

Trodde alle var fulle der jeg, må huske at det er massivt "nedsig" av Skiens folk i det området.

Link to post
Share on other sites

Dogmatisk og fanatisk er for meg synonymer for både kristenfolk og totalavholdsfolk - om de er i båt eller ikke.

 

Så, hvorfor drikker nord- menn og kvinner mer i båten og i syden? Og hvorfor drikker de for mye?

Fordi:

1. det smaker godt

2. mens man er full, er det gøy å være full - intil en viss grense

3. fordi det som bobler inne i en, og som samfundet ikke tillater at kommer til overflaten - kan liksom - slippes løs

4. de fleste behersker det og har et sunnt forhold til alkohol - og ikke drikker for mye (altså untaket som bekrefter regelen)

5. det er et lovlig sosialt rusmiddel, som er billigere i syden

6. en drink er for mye og ti - alt for lite

7. en føler seg mer sexy (Tabbe! Tabbe! Tabbe!)

8. en glemmer hvor misslykket en er

 

La gå at en dogmatisk og fanatisk tilnærming kan være gunstig mot pkt 6, men er det noe resten av oss har utbytte av?

Link to post
Share on other sites

Dogmatisk er for meg synonymer på alle mennesker. Ikke minst dem som putter mennesker inn i samlebåser og karakteriserer dem (negativt) som gruppe selv om gruppen på ingen måte er homogen, eller de valgte egenskapene er entydig negative. Alle har dogmer. Men vi ser kun andres - våre egne er "sunne objektive prinsipper"

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

1. det smaker godt

2. mens man er full, er det gøy å være full - intil en viss grense

3. fordi det som bobler inne i en, og som samfundet ikke tillater at kommer til overflaten - kan liksom - slippes løs

4. de fleste behersker det og har et sunnt forhold til alkohol - og ikke drikker for mye (altså untaket som bekrefter regelen)

5. det er et lovlig sosialt rusmiddel, som er billigere i syden

6. en drink er for mye og ti - alt for lite

7. en føler seg mer sexy (Tabbe! Tabbe! Tabbe!)

8. en glemmer hvor misslykket en er

:yesnod::yesnod: synes dette treffer nogenlunde bra jeg da. misslykket som jeg er. :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Stort bare kjip-nisser som ikke har sjøltillit til å ta seg eg dram no og da og spes ankerdram :cheers:

Vært på fotballkamp i Tyskland?? Er ikke bare brus å få kjøpt der - og stemninga da, ja litt øl funker fint for å øke stemninga.

Typisk "her på berget" at vi skal være bedre enn alle andre, kjedelig er nå mer rette betegnelsen.

Men: Alt med måte, god sommer og husk at kjøleskapet i båten kan kjøle både hvitvin og øl :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har selv vokst opp i et total avholds miljø.

Min familieaner har vært bedehusfolk og avholdsfolk i generasjoner

 

Har høyrt av ein kollega, med ein viss bakgrunn frå Karmøy, at det skulle finnast ein fråhaldslosje med namnet "Kom og hjelp oss". Trur det var i Koppervik. Finst den ennå? Uansett, - eit fantastisk namn!

Link to post
Share on other sites

Stort bare kjip-nisser som ikke har sjøltillit til å ta seg eg dram no og da og spes ankerdram :cheers:

Vært på fotballkamp i Tyskland?? Er ikke bare brus å få kjøpt der - og stemninga da, ja litt øl funker fint for å øke stemninga.

Typisk "her på berget" at vi skal være bedre enn alle andre, kjedelig er nå mer rette betegnelsen.

Men: Alt med måte, god sommer og husk at kjøleskapet i båten kan kjøle både hvitvin og øl :smiley:

 

haha... "sjøltilit til å ta seg en dram" Ble litt opp/ned det der du sa der vel... er vel heller omvendt.

 

Men du er jo nettopp skole eksemple på dte med å ikke ha respekt for folks valg. At noen velger å drikke, noen ikke, noen midt i mellom osv. er vel en personli sak stort sett...

 

MEn som jeg sa tidligere; greit å ha respekt for folks valg. Og selv så har jeg stor respekt for alkehol da jeg på nært hold har sett hvor mye dritt som _kan_ komme ut av det. Dette bør man ha respekt for. Om man ønsker respekt tilbakers.

 

 

 

Nei, nå tar jeg meg en pils (tror søren meg jeg hatt bortimot 8-10 pils siste uken).. Men deilig er det i varmen. 1-2 pils på kvelden er også noe vi nordmenn kanskje ikke er så gode på(?)... HEr er det forskjell på nordmenn, dansker tyskere etc.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hva er straffen hvis du blir tatt med for høy promille, når du fører båt? :drink:

I følge ett intervju jeg leste for litt siden med en politimann, så skal det veldig mye til før bil-lappen ryker grunnet høy promille på sjøen.

Det vanker bøter og slikt, men foreløpig er det ingen som har mistet bil-lappen grunnet båtkjøring i fylla.

 

Bil-lappen er noe dem kan vurdere og ta fra deg i ytterst få tillfeller hvor ingenting annet biter på.

 

Jeg drikker ikke mye på sjøen uansett, så jeg har ikke noe å frykte angående dette, men i følge avisen så er det helt utrolig hvor mange nedrulla båtførere det er der ute. Bare det og kræsje med fastlandet synes jeg er en meget god bragd.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hva er straffen hvis du blir tatt med for høy promille, når du fører båt? :drink:

 

Dette risikerer du:

Promille mellom 0,8 og 1,5 straffes med bøter. Er promillen høyere, blir straffen deretter:

 

- Promille mellom 1,5 og 2,0 gir under ellers normale omstendigheter bot og betinget fengsel, mens promille over 2,0 automatisk gir bot og ubetinget fengsel selv om det ikke foreligger skjerpede omstendigheter, sier Bente Lind(politiadvokat).

 

Boten settes normalt til en tredels brutto månedsinntekt, men kan under skjerpede omstendigheter bli høyere

 

At man kan miste billappen er jeg usikker på om det finnes lovhjemmel for, kanskje i helt helt ekstreme situasjoner.

 

Man bør også være klar over at man kan faktisk også bli straffeforfulgt selv om promillen er under 0,8 og lav promille kan også ha betydning i en eventuell erstatningssak ved ulykke.

 

Ellers ganske morsomt å lese at enkelte mener at de som ikke drikker har lav selvtillit, snakker om å sette ting på hodet! :eek:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette er interessante greier jeg. Det at jeg byr på og tar imot ankerdram, er etter hvert blitt den enkleste og tryggeste og standardiserte måten å signalisere vennlighet, ønske om positivt fellesskap, og samhørighet når man ikke lenger er på vei ('vi er av samme sort du og jeg, og nå er vi kamerater som skal ha det bra"). Det at drammen har en karakter som man kan diskutere er en bonus. Hvis du er utrygg, så finn fram flaska :drink: Er man alene eller kun sammen med kjentfolk, er er drammen en måte å sikre seg en forutsigbar overgang til fest eller avslapping - ferdig med dagens strabaser, så nå skal vi kose oss. Rusen kommer mye senere, men allerede fra glasset er hevet er settingen og stemningen kjent, rutinemessig og på vei mot kos eller fest. Men de som ikke følger denne symbolhandlingen slik den er blitt, til punkt og prikke, kan da umulig være helt en av "oss"?

 

Dette kunne like gjerne vært erstattet av andre ting: Oliven, en iskrem, kaffe, meditasjon eller bordbønn. Men drammen er definitivt best spør du meg :cheers_wine:

 

Det som fasinerer meg mest, er at vi veldig lett ender opp med å tillegge de "andre" en haug med negative egenskaper. De som ikke følger denne rutinen, takker nei til den syltynne, osv, må det jo være noe med? "De er sikkert sånn og slik, de er sikkert dobbeltmoralske, følger uforståelige regler fra som er utdaterte for hundre år siden, ser ned på oss andre etc".

 

Hvis man takker nei uten å ha en god medisinsk eller transportmessig grunn, er det likevel veldig enkelt å nøytralisere avstanden som oppstår, ved f.eks å fylle et glass med vann, eller helst lettøl, og så imitere samme rutinene: Hev glasset sammen med de(n) andre, legg hodet litt på snei med glimt i øyet og sukk velbedagelig mens du setter deg tilbaker og sier "ahh, det var godt å være framme".

 

Hva er nå dette da? En haug med merkelige dyr som skaper trygghet og felleskap ved å sammen gjennomføre kjente symbolhandlinger, nesten som liturgiske ledd i en gudstjeneste.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Har høyrt av ein kollega, med ein viss bakgrunn frå Karmøy, at det skulle finnast ein fråhaldslosje med namnet "Kom og hjelp oss". Trur det var i Koppervik. Finst den ennå? Uansett, - eit fantastisk namn!

Det skulle ikke forundre meg, men jeg kjenner ikke til denne losjen.

Inntil for få år siden ble det ikke solgt alkohol av noe slag på Karmøya. Selv om "frahaldsrøyrsla" ikke lenger står så sterkt rent organisatorisk på øya, så sitter nok prinsippene langt inni ryggmargen hos mange - særlig hos de eldre.

 

Da Blåkors for et år siden innførte en regelen om at en kunne bli medlem uten å avlegge løfte om totalt avhold, gjorde lokalavdelingen på Åkrehamn (som forøvrig er en av landets størte lokallag) opprør. De nektet å bøye seg for diriktivet fra landsstyre hold, og fastholdt den gamle regelen....

Link to post
Share on other sites

Det skulle ikke forundre meg, men jeg kjenner ikke til denne losjen.

Inntil for få år siden ble det ikke solgt alkohol av noe slag på Karmøya. Selv om "frahaldsrøyrsla" ikke lenger står så sterkt rent organisatorisk på øya, så sitter nok prinsippene langt inni ryggmargen hos mange - særlig hos de eldre.

 

Da Blåkors for et år siden innførte en regelen om at en kunne bli medlem uten å avlegge løfte om totalt avhold, gjorde lokalavdelingen på Åkrehamn (som forøvrig er en av landets størte lokallag) opprør. De nektet å bøye seg for diriktivet fra landsstyre hold, og fastholdt den gamle regelen....

 

Bor på samme øy selv, og synes du har noen vrengte forestilinger om alkehol her på øya... Få år siden?? ALså mange år sidne vil jeg si. og før det så kjøpte man på øl utsalget på fina eller tok 10-15 min biltur til Haugesun.

 

Ellers så husker jeg selv 70 og 80 tallet på Karmøy som en lang fest... (men mulig du tenkte før denne tid.

 

Husker bla. overskifter i Dagbladet som; rolig i London gateopptøyer i Kopervik... :lol: (nyttårsfeiring en gang på 80tallet)

 

Var også en haug med ulykker på denne tiden hvor folk daua som fluer i bilulykker med alkehol i bilde.

 

 

:flag:

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Polaren svarer ganske så fornufitg. :lol:

 

Høy sjøgang, høy promille. 1 meter bølger medfører da 10 alkoholenheter :lol: Det gjelder naturligvis også hekkbølger. :lol:

 

Ellers kan det være lurt å ha en kvinne ombord som er noe mere nøktern. Hun kan da kjøre mens vi gir de nødvendige instrukser. :yesnod::wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Har ikke helt oversikten over hvor lenge det er siden ølforbudet ble opphevet...

 

Me får ikkje øl, me får ikkje øl.

Sjølv lensmann og prest

må bryggja det sjøl.

Me får ikkje lov til å nyta eit glass,

men ein kasse, eller to,

e heilt på sin plass...

Situasjonsrapport frå 3 busseruls på slutten av 70-talet (eller kanskje 80-talet?).

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å spore totalt av!! :diving:

 

Blir jo greit oppsummert her! :cheers:

 

 

kan jo ta med litt historie om den gjengen og litt lokal historie fra en Busserulls synsvinkel....

 

:flag:

 

3 BUSSERULLS

 

av Karl Johan Paulsen

 

Vest Karmøy 1958. Åkra kommune er en av Norges absolutt ledende fiskerikommuner. Fram til nå har Per Antonsen med trekkspillet sitt spilt opp til dans i Åkrehamn. Det er bare et par år siden ”Rock around the clock” innledet rockens tidsalder. Noen purunge, begavede tenåringer i Åkrehamn starter et av landets første rockeband- ”The Rockets”. De er så unge at de må ha dispensasjon fra politiet for å få lov å spille til dans. ”The Rockets” består av Arne Johan Gabrielsen, Kjell Flotve, Oddvar Andreassen, Karl Magnus Sjøen og Oddvar Munkejord som etter kort tid overtar for Jostein Simonsen.

 

”The Rockets” med Karl Magnus Sjøen og Oddvar Andreassen utgjør stammen i det som senere skal bli ”3 Busserulls”. I 1965 etableres ”3 Busserulls” av Karl Magnus, Oddvar

og Sverre Jensen. De blir populære på haugalandet. De lager show og etterpå spilles der opp til dans, da ofte med Kjell Flotve og Sigmund Liknes som ekstra forsterkninger.

 

Oddvar studerer på musikkonservatoriet både i Oslo og Bergen. Sverre Jensen tar økonomisk utdannelse og arbeider i Bergen Bank. 18 år gamle Karl Magnus Sjøen var faktisk den første fra Karmøy som studerte på musikkonservatoriet i Oslo. Det er tre intelligente, dyktige og ikke minst musikalske unge menn som har mot til å gå nye veier. Det vanlige den gang på Vest Karmøy var enten å bli fisker, sjømann eller reise til Amerika. Å studere klassisk sang var ifølge Karl Magnus ikke populært på himabøen:

” Ka e det for noke tull, gå på skule for å syngja, det kan ikkje bli noke av den slags. Guten

må få seg ein skikkelege jobb

 

I 1968 mister Sverre Jensen livet i ei bilulykke, bare 24 år gammel. Først på 1970 tallet, under de navngjetne karmøy revyene oppstår ”3 Busserulls” igjen, nå med Lasse Pedersen som ny busserull. Gjennom revyene får de verdifull sceneerfaring. Den uvørne buskishumoren utprøves og forbedres. De har en lokal, usnobbet og folkelig forankring. Forfatteren Erling Nygård fra Ådland og særlig åkrabuen Loffens viser med temaer fra sjøen og fiske, blir inspirasjonskilder.

 

Mannfolkene på Vest Karmøy var friske, og ofte store i kjeften som heller ikke gikk av veien for å banke opp haugesunderne på Åkradansen en lørdagskveld - om de prøvde seg på de lokale jentene. Humoren kunne være ramsalt, livssynet enkelt, pragmatisk og der den tilsynelatende uoverstigelige barrieren mellom fest og kristendom var syltynn. En bergenser var på Island med en Karmøy båt. Han spilte trekkspill, det var helg og fiskerne hadde brennevin. Etter hvert som de hadde fått påfyll på lanternen begynte også fiskerne fra Vest- Karmøy å synge. De kunne to sanger: ”Se han kommer” og ”Barnetro” og de to sangene ble sunget til den lyse morgen. Eller som man sa på Vea:

Han er så kristelige at han drikker ikke i utlandet en gang.”

 

I denne frodig og merkelig sammensatte kulturen, som noen vil hevde hadde trekk av dobbelmoral, vokste 3 Busserlulls medlemmene opp. De kjente de ramsalte historiene; de hadde kulturen og folkelynnet under busserullen. Uærbødig slengte de dritt i alle retninger. Men de var ikke ondskapsfulle, slik mange underholdere i dag oppfattes. Framfor alt var de dyktige, skolerte musikere og de hadde en meget fin menneskelig egenskap - selvironi. De hadde evne til å le av seg selv og de var heller ikke redde for å drite seg ut. Egenskaper nordmenn elsker, så lenge det ikke gjelder dem selv.

 

I 197… deltar ”3 Busserulls” på en talentkonkurranse på NRK- TV. Audun Tylden som den gang jobbet i Polygram, og som senere skulle bli deres plateprodusent i mange år så programmet. . Resultatet ble ”Sydalidyttan dei”, utgitt i 1977. Med Karl Magnus, Oddvar og Lasse blir ”Syddalidyttandei” 3 Busserulls nasjonale gjennombrudd.

 

I 1978 slutter Lasse Pedersen. Bygutten fra Haugesund Gunnar Andersen overtar. I motsetning til Karl Magnus sin ” ka seie du farr, og Oddvars ”ta det som det kommer” holdning- er Gunnar Andersen en ambisiøs og målrettet herremann. 3 Busserulls profesjonaliseres. De blir heltidsmusikere og turnerer land og strand.

 

Med Gunnar Andersen får ”3 Busserulls” en ny dimensjon. Han er den fine bygutten som sjarmerer damene med svulstige ballader som ”De Saliges Kvarter” I den motsatte enden av skalaen har vi den ville, uvørne og avvæpnede buskishumoren til Karl Magnus. Hvem andre enn han kunne brølt ut under en konsert for blindeforbundet, uten at det hadde blitt pinlig:

” De e vel det sama kor dei sete. Dei ser jo ingjenting likavel”

Innimellom disse ytterpunktene blir Oddvar nesten et symbol på den normale nordmann.

 

Publikum, på kyststripen fra Kristiandsand til Kristiandsund, og enda lengre, får et kjærlighetsforhold til ”3 Busserulls”. Innimellom turneene er det den årlige plateinnspillingen i Oslo. Da er det ikke mye soveputen benyttes; Tigerstadens ymse tilbud må utforskes!

Som Audun Tylden poengterer:

” Det var tre særdeles muntre herrer. Oslooppholdet var ikke akkurat en generalforsamling i losjen. Men de var hel ved. Gjorde jobben Toppmusikerne i Oslo elsket å jobbe sammen med dem. De var ekte musikersjeler .”

 

En sjelden gang provoserte ”3 Busserulls”. ”Øl, øl og mere øl” resulterte i oppringninger fra sinte koner av typen:

” Nå er det nok, mann min har drukket øl hele dagen, i 12 timer og spilt denne her ølplata.”

” St Pauli Blues” som handler om en døende sjømann som ville ha 14 horer til å bære kisten og et jassorkester til å spille ved begravelsen, ble nektet spilt på NRK, til Vidar Lønn Arnesen skar igjennom.

 

Uansett, folk kunne ikke annet enn å bli glade av å oppleve ”3 Busserulls” på show og på plate det være seg vorspiel eller nachspiel. Det etablerte showmiljøet i Norge ble oppmerksom på deres kvaliteter. De var proffe, og et lite feiltrinn taklet de med improvisasjon, uvøren sjarme og ekte gjøgler glede.

Som den gang Audun Tylden var med dem på turne:

” Det var i Varhaughallen på Jæren, det var visstnok publikumsrekord. Showet skulle starte, men hvor var Karl Magnus? Neglebiting, nervøsiteten økte. Antydning til panikk. Så ble han oppdaget sovende på 13 benkerad. Han vekkes og går buldrende på scenen. Publikum hyler av fryd; de tror det er en del av showet”

 

”3 Busserulls” arbeidet og opptrådte med kanonene i norsk underholdning. Som kameratslige Hege Schøyen, positive Kirsti Sparboe, lystige Ole Paus, perfeksjonisten Einar Scanke, durkdrevne Yngvar Yngvar Numme, energibomben og ladyen Wenche Foss, ustyrtelige Harald Heide Steen jr og kloke Rolv Wesenlund….

 

”3 Busserulls” turnerte i også i utlandet; i Libanon, i USA, i Canada og Holland. Slitasjen begynte å merkes. I 1985, etter 8 LP og mange hektiske år slutter Oddvar Andreassen. Vestlandsfanden Reider Brendeland overtar, men allerede i 1988 gir han seg.

 

Nå er det bare Gunnar og Karl Magnus igjen. Karl Magnus har hatt dårlig helse fra han som 2 åring ble smittet av den dødelige sykdommen polymenitt. Han overlevde, men ble dømt til et liv i rullestol. Med imponerende vilje og livsglede holdt han seg unna rullestolen i over 50 år. Men et krevende liv i sus og dus har sin pris. Artistlivet, turneer med nye show hver dag på nye steder- tusener av kilomer i en turnebuss i et stort land- er ingen seilas på silkeskyer.

I november1990 må Karl Magnus melde pass.

 

Sverre døde i 1968 24 år gammel. Karl Magnus døde i 2002, 57 år gammel. Oddvar døde i 2004, 60 år gammel. De tre begavede unge menn som kanskje var Norges første ”stand up comedians”, og i hvert fall Norges beste buskiser er borte. De ga publikum veldig, veldig mye.

Humoren, den avvæpnende væremåten, og denne merkelige, ravgalne

”å jaaa..aaa” filosofien + Lasse, Reidar og der Gunnar så absolutt var med å sette dagsorden vil leve videre - gjennom musikken

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...