Jump to content

Båtgitar - hvordan holder gitarer seg i båt?

NOR_Gandsfjord

Recommended Posts

Har alltid med meg min følgesvenn på båttur. Er en Sjasmin, by takamin, halvakustisk gitar med stålstrenger. Denne ligger i koffert med fuktslukere og holder seg utrolig godt! Jeg tar da selvfølgelig med meg gitaren hjem hver gang jeg reiser fra båten...

Båtgitar må man ha. Som flere andre kjøpte jeg en kassegitar til et par lapper. Meningen er at den ikke bare skal tåle sjøluft, men sandstrand også. Det kan jo hende noen fyrer opp et bål :-)

Det er viktig å ha et godt trekk.

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Så lenge du bare spiller på gitaren din når du er langt til havs betyr det ingenting hvilken gitar du tar med : - )

Sikkert noen (de som spiller selv) som synes det er "veldig kjekt" når instrumentene kommer frem, men de fleste synes nok det er en pine. Så om du ikke er Eddie Van Halen...PLEASE la være å spille... Om du ikke er en entertainer til vanlig, nei da er du det ikke når du er i båt heller.

Jeg å en kompis dro frem to gitarer i drøbak gjestehavn en gang. Nå er vi begge ganske flinke til å kore og synger rent. Det endte med applause fra hele havna, så tror nok de fleste opplevde det som sommer idyll i stedet for en pine. Bedre det enn et rave party fra enorme høytallere.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

• 7 måneder senere...

Har kjøpt oss en enkel ukulele:

ukulele2.gif

Nei, det er ikke meg! :lol:

Både kona og barn har det kjempegøy med dette enkle og lille instrumentet og vi fant ut at det er den ultimate båtgitarren. Så når våren kommer skal vi ha den permanent om bord og drømme om stillehavet, Hawaii og palmesus når vi krysser den vestlandske skjærgården og synger sjømansviser og spiller på ukulelen...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

er en uting med alle desse kassegitarene i båt. Samme fan hvor en snur seg sitter det en skrikhals og skal lire utav seg gamle svisker på en sur gitar. fysj!

Såså ikke over alt, men til dels enig. Det skal temmelig mange ankerdrammer til for at dette skal bli idyll for min del.

Men trekkspill??? Hjælpe meg... det er vel bare blokkfløyte og sekkepipe som er værre.

Nei takk, jeg ønsker meg en sommer hvor jeg kan ligge i utehavn og ikke høre annet enn lyden av fisk som vaker.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Som hobbymusiker prøver jeg å ta godt vare på gitarene mine, og må vel innrømme jeg ikke ville tatt med de dyreste gitarene mine ombord i en båt.. men en middels nylonstrenger eller stålstrenger ville jeg ikke hatt noe betenkeligheter med å ta med i en båt nei.. EL gitar og båt synes jeg klinger vedig feil.. men det er nå min smak.. En Fender er jo nødvendigvis ikke en fender...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Når det først diskuteres, jeg skulle gjerne hatt en ny kassegitar (kan man si det enda ?).

Har noen en anbefaling, i prisleie 1000-2000,- ? Mest "bang-for-the-buck" her. Så Takamine var nevnt over, men sikkert andre i min prisklasse ?

Tips mottas med skjev spilling og unoter etter beste evne. Jeg har en el-gitar fra før, men synes vel også at Fender'n bør være hjemme ;-)

En musikerkamerat av meg som er fast mannskap ombord pleier å ha med seg MARTIN-gitaren sin i båten hele sommerhalvåret. Dennne kostet "bare" 15000 kr mens den dyre, den til over 30000 må være alene hjemme. Det er topp at folk spiller, men det er viktig at folk innser sine begrensninger også. Vi har alltid fått gode tilbakemeldinger og masse hyggelige, ukjente folk ombord når vi har funnet frem instrumentene, selv om det har vært midt på natta.... :cheers::cheers:

Det er vel med gitar som med så mye annet, at det er temperatur- og klimaendringer som er problemet.

Har du den liggende i båten noenlunde tørt, så funker det nok bra. Hvis gitaren ikke tåler det og strengene

ruster unormalt fort, så har du vel gjerne et problem som du bør kikke på uansett! :diving:

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

Min prosjekttråd her på BP

Hjælpe meg... det er vel bare blokkfløyte og sekkepipe som er værre.

Jeg for min del synes sekkepipe er et utrolig stilig instrument. Tenk å hatt en slik i båten, det hadde virkelig vært noe! Og dessuten et glimrende motsvar til iltre strømaggregater, om man skulle bli plaget av denslags i uthavnene :lol::lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har en veldig livlig fantasi, som gjerne går i bilder. "Tegningen" til Ingar blir vel til at :

Om man føler seg litt forstyrret av støy fra nabobåten (Princess ? hehe) så tar man gummijolla, ifører seg full skotte-mundur m/kilt etc. Padler bort til skutesiden, står pent oppreist og spiller sekkepipe etter beste evne og lungevolum. Hvem kan vel klage på en slik gratis underholdning ?

Liker ikke 3/4 gitarer, og store kasser tar for mye plass i båten.

Enig med SamH. Kjøpte en Morgan 3/4, fordi den tar mindre plass og er nokså rimelig, men er nokså lei av den allerede. Ikke særlig god lyd, og ikke særlig god å spille på. Kjøpte noen dyre Elixir-strenger for å se om det hjalp på lyden, men det ble ikke særlig til greier. Helt annen lyd i de strengene enn de forrige - mye mer PLOIINK liksom. Men fint ble det ikke.

S/Y Surprise

Kjøpte noen dyre Elixir-strenger for å se om det hjalp på lyden, men det ble ikke særlig til greier.

...men Elixir strengene er da fin-fine de..? Smak og behag selvfølgelig, men det er nå et av mine favoritt merker..ihvertfall til akustisk.

Selv har jeg b.l.a en "billig" gitar fra merket Reno med Elixir strenger, den har faktisk blitt foretrukket flere ganger fremfor både high-end Martin og Gibson gitarer i studio sammenheng. Låter faktisk særdeles bra...fikk den til bursdag for 15 år siden eller så...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...