Jump to content

Stolte eier av ei flott 21 fot Tresnekke.... men den lekker.


Prestjord

Recommended Posts

hei hei

 

jeg er nå den stolte eier av ei flott sørlandsnekke, prøvde båten i Kr. Sand og brukte den vell i 2 timer der inne (gikk som ei klokke)

Da bestemte meg for og frakte båten 12 mil sør på båt henger, det gikk forsåvidt kjempe greit og fikk sjøsatt den (ca kl 0200), da kan dere tro gutten var stolt av min første trebått :D

kom hjem og fikk noe søvn, sto opp og kjørtne ned til båten igjen (ca 1400) da fikk jeg mareritet, da lå alt og fløyt i båten var nok vann til at hele dørken fløyt rundt inne i båten.

Fikk lokalisert lekasjen og fant ut at den ligger rundt bunnstokken i båten fremme og bak (midtpartiet ser ut til og være tett)

Men jeg vet i grunn ikke hvor lenge båten har stått i vann (tror den hadde stått ca 14 dager)og hvor lenge en sånn båt skal "tråttne"?

Og hvis tråttningen ikke hjelper om det er oe stoff jeg kunne ha brukt uten og ta den opp igjen

 

På forhånd takk for alle svar :D

 

M.V.H.

Jan

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Stolte eier av ei flott 21 fot Tresnekke.... men hjelp? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

 

Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler.

Link to post
Share on other sites

Merket du ikke noe til at den tok inn vann mens du kjørte den??

Den korte tiden båten var ute av vannet skulle jo ikke ha slike innvirkninger.

 

De fleste "moderne" tettningsmidler" krever vel at trevirket skal være sånn nogen lunde tørt. Men det jeg bruker på min gamle trebåt er det som på disse kanter kalles "drev"

Det kan du prøve å stikke litt forsiktig(med et tynt knivblad) inn i sprekkene hvor vannet kommer inn.

MEN vær forsiktig så du ikke presser for hardt, for da kan du risikere at sprekkene utvider seg.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ting kan tyde på at et par nagler eller kjølspikre har røket i forbindelse med transport på henger. Prøv å finne ut hvor feilen ligger, og erstatt ødelagte nagler/kjølspiker med nye. Om det fortsatt lekker litt, smør på Farm eller evt vanlig grease i sprekkene. Det holder båten tett inntil den trutner skikkelig igjen. Men som du sier, etter 14 dager skal den være trutnet så noe har nok røket under transporten hjem til deg. Trebåt tåler litt mindre enn plastbåt slik, ikke bare å sette den på en henger uten å tenke skikkelig på støttepunkter/belastning etc...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Takk for alle svar.

Drev, det er vell bomhulstråder (brukes på lakken til biler ved voksing) eller er jeg helt på jorde?

Det var noen nagler som hadde røket (mest sannsynlig under frakt)

hvis jeg får naglene ut, kan jeg da få tak i noen nagler og slå de inn som en spiker? eller er det en teknikk for og få de inn?

Kan jeg kjøre båten inn på stranda, trekke den opp for håndmakt og erstatte neglene på den måten eller må den opp av vannet for og gjøre det?

 

Det ble mange spørsmål på en gang her, håper noen kansje kan gi meg noen svar.

er i grunn nybegynner på trebåt :D

 

 

M.V.H.

Jan

Link to post
Share on other sites

Takk takk :D

så det dette som er drev, ett bilde sier ofte mere en tusen ord :P er kansje ikke så dum ide og få inn litt drev/hamp i båten da.

 

Var akkuratt ned i båten igjen og fikk meg en super overaskelse, det lekker ikke like mye som det gjorde i går :D kjempe gøy.

Gleder meg til ferien slår inn, da kan jeg koooosemeg i båten i 3 uker :D

 

Jan

Link to post
Share on other sites

Nagler består av en del som likner på en spiker, og en "skive" (roe) som slås inn på motsatt side. Naglen klippes av noen mm over roen, og klinkes med en kulehammer samt en vanlig hammer til mothold på utsiden. Galvaniserte nagler skiftes mot galvaniserte, kopper mot kopper. Disse bør ikke blandes, da får man problemer med tæring etter hvert. Kjølspiker er som regel galvaniserte, disse slås inn som en vanlig spiker. Disse er kun brukt til å feste nederste bordgang til kjølen. Kan eventuelt erstattes med skruer. Men husk å forborre bordet, slik at det ikke sprekker!

 

Ellers så kan du jo ha vært heldig, slik at det kun er tørkingen og bevegelsn under kjøreturen som har forårsaket lekkasjen. Det er veldig god tørk slik været er nå. Ha is i magen et par-tre dager til, kanskje den blir tett igjen av seg selv!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var noen nagler som hadde røket (mest sannsynlig under frakt)

Men hvis du faktisk har konstatert at noen av naglene har røket....da bør vel disse erstattes!

Det hjelper vel ikke samme hvor mye båten trutner.

 

Skal ikke ødelegge gleden for deg, men følgende skjer med trebåter som lekker.

Båten ligger stille i hvana og trutner, og du tror at alt er tett og fint.

Så tar du deg en tur ut med båten og oppdager at den tar inn vann som bare det....

Du legger til kai, lenser båten og neste dag ser du at hun har sluttet å ta inn vann, og du er glad og fornøyd.

Legger så ut på en ny tur og oppdager at båten begynner å ta inn vann IGJEN!!

 

Forklaringen er enkel. Når båten ligger i ro, "faller alt på plass" og båten blir tett. Men når båten er i bevegelse, begynner den å ta inn vann igjen!!!

Dette kan du leve med hvis du har gode pumper, eller har enkel tilgang til båten din. Så kan du vente til høsten med å ta den på slipp for å utbedre skadene.

Men har du en slik båt, kan du ikke overlate henne til seg selv...

Du må være ekstra på vakt rett etter at du har vært ute på tur med henne.

 

Ja trebåtlivet har sin egen "melodi" :yesnod:

Link to post
Share on other sites

fikk tettet rundt den ødelagte naglen og den virker tettere og tettere for vær dag :D har vært ute på tur med den noen ganger de siste dagene men den tar ikke inn mere vann under turen en den gjør når den ligger i ro :D

men jeg skal bytte de naglene så fort som mulig tenkte jeg, men da lurer jeg på om jeg kan kjøre båten inn på land (stranda) og dra den opp på sanda og gjøre det der? så slipper jeg og styre med evt kran osv.

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel om du kommer til ved å bare kjøre den opp på stranda.

Men jeg vet om folk som har kjørt båtene sine opp på ei sandstrand mens det var høyvann.

Etter hvert som vannet trakk seg tilbake støtte de opp båten og foretok noen kjappe reprasjoner.

 

Et annet alternativ er å bare la båten legge seg over på siden og foreta reprasjonene på den ene siden først.

Men da må du jo vente på ny flo og fjære før du får fikset den andre siden... :smash:

 

Men det beste hadde selvsagt vært å fått den opp på en slipp.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei hei

 

ingen fare .....jeg har selv byttet ut halvparten av sømmen på båten min .og skal bytte mer ..å det er ikke noe problem....jeg brukte låsebolter også kalt vognbolt sørpå ...med mutter og skive på innsiden..men det vil jeg ikke anbefale for din del....viss du snakker med gammle eieren av båten kan han forhåpentligvis fortelle deg størelse på sømmen som er brukt på båten. og da du bynner og skal kjøpe inn ny søm skal du kjøpe en dim større..drev ville jeg ikke brukt da disse båt typene ikke er drevet men det er brukt en tynn bommuls tråd langs bordgangene (jeg er redd at viss du begynner og dreve får du bare mere problemer senere )

..bruk en lang dor for å få ut gammle sømmen

borr opp en til to mm mindre enn den sømmen du har kjøpt inn , derfor du ikke skal bruke samme dim er for at matrialen truttner

slå inn den nye sømmen(spikeren) og kakk på roen . legg roen inntil spissen på sømmen ....bruk en rørstump med ca 10 mm dim på ca 10 cm slik at du ikke kommer i konflikt med spikeren men da må noen holdei mot på utsiden ..hold en øks på flatsiden eller noe annet tungt mot hodet på sømmen du har slått inn slik at den ikke går i retur da du slår på roen

 

etter å ha fått på roen på sømmen klipper du den av ca 3-5 mm fra roen ...bruk fremdeles denne øksa eller metall klossen ..i denne oppgaven må en være to og da du bynner og klinke skal du i grunn bruke en kulehammer..men jeg brukte en vanlig hammer og det gikk helt fint....hemmligheten er at du skal ha mange små kakk og ikke mange tunge viss du forstår hva jeg mener

 

og oppgaven er ferdig da du mener at rioen sitter bra på sømmen og den ser tett ut...

 

meeeen...viss din båt bynner å slippe roene...da ville jeg gjort meg selv en tjeneste viss jeg var deg....ta med deg et flatt skrugjern og en hammer før du skal bynne å skifte søm.....bynn på en side og jobb deg vidre...stripp båten for innventar...dvs teljer og annet rot som er i båten ......mest sannsynlig er det bare under vannlinja du trenger å gjøre dette....sett skrugjernet akurat i kant med roen og kakk forsiktig på roen... viss sømmen er bra vil ikke noe skje..men er den dårlig vil den ga av.....gjør dette så tidlig som mulig for din egen del slik at du får en oversikt over hvor masse som må skiftes....det jeg mener er bare det at viss 1 eller 10 av sømen har "fått det" er det garantert mer

 

bakdelen med dette er at det er litt jobb...fordelen med det er at båten øker i verdi til fremtidlig salg da den tiden kommer siden du har tatt deg tid til å ordne skaden på skikkelig vis i stede for å sette på et plaster for å si det slik

Redigert av dorry gutten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...