Jump to content

Lillesand gjestehavn, ønsker de ikke gjester ?


Verrie

Recommended Posts

Kos deg med plassen ombord og den friheten den gir deg!!! og hvis du trenger hjelp med Detroiten ombord, så ta kontakt ...

 

Heisann.

 

Jeg kan forsikre deg om at jeg koser meg veldig mye. Akkurat nå ligger vi helt alene inni ei rolig stille lagune. Etter klokken 20 i går, har ikke vi sett eller hørt en eneste båt. Det har regnet vesentlig i natt, begynte ved 24 tiden, men sola skinner som bare det nå og meldes bra utover uka.....

 

Detroiten viser seg å være en fin motor. Minimalt vedlikehold, enkelt vedlikehold. Mulig jeg skal sjekke dyser til vinteren. Vi får se. Eneste ulempen med den motoren er at denne støyer en del......

Link to post
Share on other sites

:nonod: Dette med avgift u gjestehavner er et fenomen som egentilg burde engasjere de fleste foreninger. Jeg har litt problemer med å forstå begrunnelsen for måten å beregne avgiften på. Hvorfor brukes lengde i m, eller fot. Etter mitt skjønn ville det vel være mye mere rettferdig med breddemeter? Tenk dere en kajakk på 8m som er 80cm bred kontra en katamaran som er 8m bred og ti m lang? Det er vel innlysende for de fleste at dette ikke er riktig? Er det flere som har tenkt tanken?
Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt - hva er egentlig gjengs prising langs Skakerakkysten? Jeg gikk båtvakt forrige uke i havna "mi", og innkreving av avgift fra besøkende er en del av jobben. Der kostet det kr. 150 pr døgn tom. 30 fot. I og for seg greit nok...kanskje. Men over der kr. 250, uten ytterligere differensiering. Altså koster det en 31 foter kr. 500 for å ligge f.eks. en weekend (fre-søn). Er ikke det over alle støvelskaft? Fasilitetene er helt ordinære, hverken mer eller mindre.

 

Er det ikke vanlig å differensierer prisene på lengder over 30 fot?

Link to post
Share on other sites

Kom til Steilene senhøstes for et par år siden - det lå 1 båt til i gjestehavna. Et av medlemmene i den lokale seilforeningen krevde dobbelt betaling for vi tok så mye plass!! Er selvforsynt med både strøm vann og toalett, men den ivrige herren stod på sitt. Hadde forstått det hvis det hadde vært mange båter i havna.

 

Har ikke vært der siden.

Link to post
Share on other sites

Dette gidder jeg ikke svare på, jeg registrer meg at du i gjentatte tråder er mer ute etter kverulering med videre. Hvis du leser ingressen igjen, er det slettes ikke antall fot vi prater om, men derimot variasjonene.

 

Og til Spinnaker, du er god til å kverulere. Men jeg vil bare gi et par kommentarer, nemlig det at noen liker stort hus, noen liker stor hytte, noen liker stor båt. Vi har valgt en av disse. Og hvor mange vi er, eller hva slags utstyr vi har ombord er vel ikke av interesse for deg ?

Jeg er ikke ute etter noe kverulering, det får du stå for selv. Og din kverulering kommer også godt frem når diskusjonen ikke tar den retningen du ønsker.

Jeg presenterer KUN min mening, jeg har ingen ønsker om, eller gidder, og kverulere med dette bare for den del sin skyld! Så nå vet du det.

 

Jeg liker ikke så store og unødvendige båter som den du har, og det må jeg få lov til å mene og si høyt, det får du bare tåle du som andre. Jeg mener det er til bry for oss båtfolk når noen breier seg ut på denne måten, og må selvsagt få lov til å mene dette uten å få høre om kverulering og misunnelse omtrent hver gang, for slik er det ikke. Slike store båter gjør at det blir mindre trivelig for oss andre, og ofte får man ikke plass i gjestehavner eller blir nektet å legge seg longside på disse luxuscontainerne, og hvem liker vel å ha det sånn?

Det er faktisk også av stor betydning når to mennesker kommer i en båt på 66 fot, og forstår man ikke da at man forsyner seg grovt av matfatet på andres bekostning uten å se det selv (i gjestehavner), ja da har man satt på rimelig tykke skyggelapper.

 

Det synes som om enkelte medlemmer er mer ute etter å vise sin sjalusi og andre ting og egner bedre å diskutere om jeg "griner for at jeg må betale leie". Det gjøres slettes ikke.

 

Jeg spurte kun grunnet differanser på priser fra by til annen.

Hvem som er sjalu her kan man undres over, det er iallefall ikke meg. Men du virker sjalu over at mindre båter slipper billigere unna enn deg, og at noen får det billigere enn deg i andre havner. Sutrekopp.

Jeg håper prisen på store båter over 45 for går kraftig opp i våre gjestehavner, og 1000 kroner døgnet for en båt over 50 for er helt ok. Store båter bør også betale på dagtid da de også da sperrer for andre, eller benytter strømanlegget til vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, osv osv osv, mens de ligger der og spiser en is. :lol:

 

Som man roper i skogen får man svar.

 

Hva som skjer i andre land er ikke av interesse for meg, Norge blir ikke større enn det er nå, og gjestehavnene forblir også like små som nå i dette landet. Derfor må en kraftig oppbremsning til i antallet store båter, med den utviklingen vi har hatt de siste årene har dette nådd smertegrensen for lenge siden. Min oppfordring til disse med store båter, er å benytte ankringsplasser og ta lettbåt inn til land oftere enn det som blir praktisert nå rundt om forbi, det vil kunne hjelpe noe og gi mer hygge i gjestehavner. Jeg oppfordrer også gjestehavner til å sette prisen kraftig opp på store lystbåter omgående.

 

Man kan ikke alltid bare tenke på hva man selv liker, stor båt, stor hytte, stort hus, osv osv... Noen ganger må man faktisk tenke litt på andre mennesker og at man kanskje er til bry for disse når man buser frem med spisse albuer og store doninger fordi man ønsker dette selv, slikt blir det ikke noe hygge av. Så kan man sikkert slenge tilbake til meg at det ikke blir noe hygge av at jeg sier dette, men hva skal man gjøre? Sitte på raua og holde kjeft og bare la de ta over? Det tror ikke jeg hjelper noe, noen må dessverre si ifra :smash: Og de som har slike store båter må tåle å høre dette uten å begynne med å tre ordene sjalusi, misunnelse, og andre ting, ned over ørene på de som sier noe. Alle er faktisk ikke sjalu på denne luxusen, spesielt ikke i disse tider hvor mange ønsker å være miljøbeviste.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Fordi de ikke mener det samme som deg?

 

Fordi de slår fast sine meninger som absolutte sannheter der ingen ting annet betyr noe...

Jeg har sagt det før og jeg kan si det igjen; din båt er akkurat like forbanna unødvendig som Verrie sin og alle våre andre sine. Tenk litt :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke så store og unødvendige båter som den du har, og det må jeg få lov til å mene og si høyt, det får du bare tåle du som andre. Jeg mener det er til bry for oss båtfolk når noen breier seg ut på denne måten, og må selvsagt få lov til å mene dette uten å få høre om kverulering og misunnelse omtrent hver gang, for slik er det ikke.

 

Jeg er enig med Spinnaker. Store og unødvendige båter er en pest og plage for oss som viser måtehold og er miljøbevisst. :lol: Ta dere sammen folkens, dette gjelder alle dere som suser rundt i 66 føtter og blokkerer iskrembua og remabutikken i havnene. Fy skamme seg. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Alle er faktisk ikke sjalu på denne luxusen, spesielt ikke i disse tider hvor mange ønsker å være miljøbeviste.

 

Hva er skille mellom der luksus går på bekostning av miljøet?

 

Vil gjerne høre dine synspunkter der Spinnaker siden du absolutt var så veldig klar der....

Link to post
Share on other sites

Takk og pris for alle de som har tid, råd og engasjement til å pusse opp og ta vare på kystens gamle slitere i større format, eldre lystyachter, små vakre joller og andre klenodier, store som små. Om det kommer inn eksempelsvis ei 60 fots skøyte til ei gjestehavn, så flytter jeg meg gjerne utenpå denne og nyter synet. Det kunne ikke falle meg inn å murre over plassen den tar opp. Å si at den er til bry for andre ville ikke falle meg inn. Enhver person av den vanskelige sorten vil kunne skape ubehag for andre enten vedkommende sitter i en liten eller stor båt. Heldigvis har vi møtt flest av den hyggelige typen uansett båtstørrelse :smiley: Å skylde på felleskapets beste, når det ser ut til å være janteloven som ligger til grunn er dessverre ikke så ukjent. Hver enkelt må få velge sin båtstørrelse, båt-type osv.

 

Kr 700,- synes jeg personlig er for dyrt å betale for å ligge en natt i gjestehavn, en får jo leie fullt utstyrte hytter til nesten samme prisen og da stiller en kun med eget sengetøy.

Link to post
Share on other sites

.............................

Jeg liker ikke så store og unødvendige båter som den du har, og det må jeg få lov til å mene og si høyt, det får du bare tåle du som andre. Jeg mener det er til bry for oss båtfolk ......................................

Jeg er det slik at du regner deg for talsmann for grupperingen båtfolk. Hvor stor båt mener du vi folk i båt burde begrense oss til da?

Link to post
Share on other sites

Tittelen er:

Lillesand gjestehavn, ønsker de ikke gjester ?

 

Jo jeg tror de ønsker gjester, men jeg tror også at de ønsker å begrense antallet veldig store båter i den havna. Det er et par år siden jeg lå i Lillesand, men jeg har vært der en del, og merket meg tidligere at representasjonen av veldig store båter var unormalt høy. Høyere enn i andre havner. Disse store båtene lå der gjerne i flere døgn, og de tok opp veldig mye plass. Båtene var så store at det ikke var mulig for oss med mindre båter å ligge på utsiden.

 

Kanskje ønsker de nå å begrense antallet veldig store båter ved å skru opp prisen?

Helt greit for meg. :lol:

Link to post
Share on other sites

Disse store båtene lå der gjerne i flere døgn, og de tok opp veldig mye plass. Båtene var så store at det ikke var mulig for oss med mindre båter å ligge på utsiden.

 

Det har ligget en Princess 54 foter der i flere uker, men de har kanskje ikke råd til diesel for å flytte den! :lol:

 

Nå må jeg vel kanskje påpeke igjen, som jo også verrie har gjort, at man for 300 kroner for store båter kan ligge i gjestehavna med bøyefeste/bryggefeste og med tilgang til vann, strøm og alle andre faciliteter så hvis det ødelegger feriebudsjettet så synes jeg ikke det er 100% troverdig, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det før og jeg kan si det igjen; din båt er akkurat like forbanna unødvendig som Verrie sin og alle våre andre sine.

Og det fastslår du som den hele og fulle sannhet :lol: Tror det kanskje er best om du blir beskyttet litt mot deg selv nå :giggle:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hva er skille mellom der luksus går på bekostning av miljøet?

 

Vil gjerne høre dine synspunkter der Spinnaker siden du absolutt var så veldig klar der....

Slik luksus er er akurat som disse mye omtale hytter på fjellet, som fiffen innehar, de bruker mye energi fordelt på få personer. Disse store båtene har selvfølgelig et høyt strømforbruk, og jeg ser som oftest slike båter med få personer ombord av en eller annen grunn, og gjerne med to kabler iland for å få nok strøm, så høyt blir da strømforbruket at det må stå skilter i havnene om at folk begrenser bruken av strøm. Videre er det ofte et par gedigne motorer i en sånn doning, og den slipper vel ut litt som alt annet+++. Så er det den visuelle forurensningen, stygge er disse båtene som regel synes jeg. Videre skygger de ofte for sol og utsikt, og det er lite trivelig og komme bak en slik luxuscontainer kan jeg love dere, og gjerne skal man også ha igang et aggregat av en eller annen grunn som støyer som bare fy.

 

Nei, det hadde kanskje vært like greit med et forbud mot båter over 45 fot i vanlige gjestehavner, så kan de heller avtale med havnekontor dit de kommer som andre store båter må gjøre. Man kan sammenlikne det med at det til en campingplass kommer en bil med et hus på hengeren, og vedkommende vil ligge noen døgn på campingplassen til samme døgnleie som 14-20 fot vogner betaler, selv om han tar over dobbelt så mye plass og bruker mye mer strøm. Det er også bare to personer i bilen som skal bo i huset. :headbang:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er til bry for oss båtfolk når noen breier seg ut på denne måten

 

Snakk for deg selv, jeg har ikke noe i mot at noen breier seg ut. De må da ha lov til å inn for å handle og slikt som alle andre vel (uten å bli robbet for det).

 

Som Verrie skrev så ligger dem stort sett i uthavn, og kun ved en sjelden gang i blandt bruker gjestehavn.

For meg har dem lik rett som oss på 29 foter, og de med 10 foter å komme inn til gjestehavn.

Ser ikke fornuften i å "straffe" de som har større båter.

 

Er det ikke plass når vi kommer, neivel... da finner vi en annen plass og prøver igjen senere.

 

Hvis de skal skru opp prisen, skal det gjelde fra et par fot større enn det du har da, eller skal en allerede begynne på 30 fot f.eks?

 

Det har ligget en Princess 54 foter der i flere uker, men de har kanskje ikke råd til diesel for å flytte den! :lol:

 

Den med lys-show bak og på fly'en som står på dag og natt, og han som startet motorene og lot dem gå igjennom natta og kom klokken 12 neste dag for å stoppe dem igjen?

Er det den båten du tenker på?

 

I Arendal (mener jeg det var), der har de avsatt områder til båter av forskjellige størrelser.

På den måten vil det bli riktig fordelt. Denne løsningen kunne kanskje vært brukt flere steder?

 

X antall plasser for båter opptil 20 fot, x antall plasser for båter fra 21 til 30 fot, osv osv.. Med prising deretter.

Enkelt å merke bryggene med dette, og sette opp et kart ved innseilinga som er tydelig. Samt at vaktene som går rundt kan få delegere plasser og ikke bare være innkrevere.

:-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Disse store båtene har selvfølgelig et høyt strømforbruk, og jeg ser som oftest slike båter med få personer ombord av en eller annen grunn, og gjerne med to kabler iland for å få nok strøm, så høyt blir da strømforbruket at det må stå skilter i havnene om at folk begrenser bruken av strøm.

 

Problemet her er vel ikke de store båtene vel? Men havnevaktene burde kanskje ha litt bedre opplæring å faktisk VOKTE havna, ikke bare gå rundt å samle inn kollekten?

Min erfaring etter å ha vært innom endel båthavner i sommer, så kan jeg telle på ei hand hvor jeg fikk litt service fra havnevakta, resten kom bare å hentet penger og gikk igjen.

 

Vaktene burde ha kontrollen i havna, er ikke bra med det "anarki'et" som det er i dag.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Problemet her er vel ikke de store båtene vel? Men havnevaktene burde kanskje ha litt bedre opplæring å faktisk VOKTE havna, ikke bare gå rundt å samle inn kollekten?

Jo ofte er det de store båtene som er problemet. Det skal ikke være nødvendig å ha ansatt folk for å gå rundt å passe på at folk ikke tar seg til rette, hvem skal betale dette?

 

Forbud mot båter over 45 fot og 4 meter bredde i vanlige gjestehavner, da er problemet løst stort sett, og det blir plass til kanskje alle normale familier i båter som ikke tar opp unødvendig mye plass. :smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...