Jump to content

Lillesand gjestehavn, ønsker de ikke gjester ?


Verrie

Recommended Posts

Og til Spinnaker: Er det virkelig nødvendig for deg å være ute i båt?

Ja, det er helt nødvendig! Jeg kommer heller ikke til å bøye av å gi meg fordi noen på død og liv må ha en svær penisforlenger de ikke trenger, og forsøke å presse seg til plasser i gjestehavner. Jeg håper det nå blir virkelig dyrt for disse store båtene i gjestehavner på øst og sørlandet, så blir det plass til flere som kan kose seg utpå :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Ja, det er helt nødvendig! Jeg kommer heller ikke til å bøye av å gi meg fordi noen på død og liv må ha en svær penisforlenger de ikke trenger, og forsøke å presse seg til plasser i gjestehavner. Jeg håper det nå blir virkelig dyrt for disse store båtene i gjestehavner på øst og sørlandet, så blir det plass til flere som kan kose seg utpå :yesnod:

 

Det var et retorisk spørsmål. Det er akkurat like lite nødvendig for deg å være ute i båt som det er for trådstarter å ha en båt på 66 fot.

 

SÅ; hva sier dere? Er det helt greit at Lillesand er dobbelt så dyr som Kristiansand/Grimstad?

Jeg synes ikke det i utgangspunktet er greit, men det kommer jo selvfølgelig an på ekstraservice. Toaletter, dusjer, tilgang på aviser, frokost osv...

Link to post
Share on other sites

Kanskje man skulle tenkt på dette når man anskaffet seg en slik stor båt?

 

Dette gidder jeg ikke svare på, jeg registrer meg at du i gjentatte tråder er mer ute etter kverulering med videre. Hvis du leser ingressen igjen, er det slettes ikke antall fot vi prater om, men derimot variasjonene.

 

:eek: 66 fot!!! Kunne du ikke ankre opp på svai og ta "jolla" inn til land og få deg frokost hvis det var problemet. Mulig jeg ikke helt forsto problemstillingen.

 

Du har nok ikke lest godt nok første innlegg. Og jeg skriver jo nettopp det at vi IKKE benytter gjestehavner jevnt over.

 

Det Verrie ikke sa var at han antagelig la til helt gratis og kjøpte isen sin. Lillesand gjestehavn tar ikke avgift før etter kl. 17.00.

 

Det er helt korrekt. Meg bekjent diskuteres det i flere havner å ta dagavgift. Det støtter jeg. Når jeg er innom en havn plugger jeg inn strømkontakten, også kun for èn times opphold. Jeg ser gjerne at jeg betaler for dette. Som en sa i Grimstad en gang, "ufattelig mange snylter, ligger hele dagen og stikker før havnevakten krever inn døgnleia". Jeg gjør oppmerksom på at dette var en person som IKKE er tilknyttet gjestehavnen som uttalte dette. Her i Kristiansand har de dagavgift på 50 kr. Helt greit synes jeg.

 

Trådstarteren spurte om ikke FORSKJELLEN mellom Kristiansand/Grimstad kontra Lillesand var for stor, hva i huleste har det med hvor stor båt han har???

 

Se her ja, en som har skjønt spørsmålet.

 

Har man råd til en båt på 60 fot så har man vel også råd til å betale havneavgift.

 

Igjen, les første innlegg. Størrelsen er uvesentlig.

 

*********************

 

Jeg håper diskusjonen kan dreie mot gjestehavnavgifter istedet for å diskutere båtstørrelser.

 

Og til Spinnaker, du er god til å kverulere. Men jeg vil bare gi et par kommentarer, nemlig det at noen liker stort hus, noen liker stor hytte, noen liker stor båt. Vi har valgt en av disse. Og hvor mange vi er, eller hva slags utstyr vi har ombord er vel ikke av interesse for deg ?

 

Vi har en del venner som har campingvogner. Forholdet pris for leie av plass til vogn kontra gjestehavn ser jeg der er sprik på. Men tilbudet er bortimot det samme ?

 

Lotus har for øvrig gode kommentarer lengre oppe.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å ødelegge dagen din men de fleste med beistete båter har allerede billig diesel og driftsutgifter siden båten står på et firma. :drink:

 

Og dette er noe som ligningsmyndighetene er svært klar over og en del har gått skikkelig på trynet av den grunn! :yesnod:

 

Forøvrig så blir ikke noe billigere av at andre betaler og når man selv er denne "andre" så blir prisen den samme, etter mitt syn!

 

Beklager dette off-topic innlegget!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Beklager, men tilbakemeldingene du får er relativt entydige på at folk oppfatter dette som utidig syting. I et båtregnskap på en 66 foter må jo dette bli bagateller. At noen velger å driter ut en havn som ellers får svært god tilbakemeldinger på et slikt grunnlag er uforståelig.

 

Selvsagt er ikke båtstørrelsen uvensentlig. Med 66 fot opptar en jo 2-3 ganger så mye plass som de fleste andre. Da er det rimelig at en betaler for dette. At trådstarter i tillegg ikke har betalt - og benyttet seg av gratis dagplass, gjør det hele rett og slett komisk. Dette er penger til felleskskapet og for å opprettholde en god gjestehavn, da blir det rett og seltt for dumt at en med en 66 foter klager på å måtte betale 700,- pr. døgn for å oppta bryggeplass midt i Lillesand sentrum.

 

Jeg vil snu det på hode og si at det er dumskap av havner som bare tar 2-300 for en så stor båt. Det er rett og slett urimelig at en som opptar 2-3 ganger mer plass skal betale det samme.

 

Nei, slutt å syt!

Link to post
Share on other sites

JØSS her var det mye sort hvit og lite nyanser.

 

At prisen varierer er spm. stillingen. Den varierer såpass mye at det er noe urimelig etter mitt syn. ( Om standarden er nogenlunde lik da).

 

At noen " dømmer" eiere av store båter og tillegger disse karakteristikker av økonomisk art, plassbehov og beslag på urimelig mange gjesteplasser m.m. er totalt på trynet etter mitt syn.

 

Når det gjelder TS spesielt lå jeg i gjestehavn i fjor sommer med denne flotte båten i god sikt fra frokostbordet mitt. Av den tilgjengelige gjesteplass som var disponibelt så var vel plassen Verrie lå på mest effektiv i så måte. Omgitt av grinebitere som ikke vil ha noen longside, så innviterte sogar TS båter til sin side, fendret klart og hjalp dem opp på dekk så de kom greit i land. Hele familier m.m. ble hyggelig møtt av en håndsrekning fra TS. :flag:

 

Her tror jeg vi skal tenke oss om før vi mener mye om enkelte "redere og fartøyer"

 

God Sommer

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Og mener du at det er nødvendig med en båt på over 50 fot når den stort sett har to mennesker ombord?

I mine øyne er iallefall 45+ fot alt for mye for et par personer ombord

Nå har denne tråden sklidd noe ut fra det den handlet om men la gå.

For å svare deg på hentydningen som jeg regner med var rettet til meg siden du siterte meg så kan jeg jo si litt om det.

Vi er 2stykker om bord og har i tillegg 2 hunder som sover ute , noen ganger har vi gjester og da er det 1-2personer , vi klarer oss gladelig plassmessig med 34 fot men det er ikke bare plassen som gir fordeler med en større båt den er også raskere og bedre når det er dårlig vær.

Vi har i dag 40fot og oceaner av plass , om vi skulle vurdere å bruke båten som bolig store deler av året så ville jeg nok være nødt til å kline til enda litt på størrelsen , gjerne 5fot ekstra men kanskje 10også kunne være aktuelt. Blirdet noe av planene vi har om langtur så kunne også det være noe som trigger et kjøp av en enda større båt for oss.

Det er faktisk sånn at folk er forskjellige og dermed så har vi forskjellige krav. Jeg har foreksempel ca 200kvm hus med 3 soverom , vi er 2 personer , vi hadde sikkert klart oss med 1soverom og 100kvm men vi vil ikke ha det akkurat nå. Har man lyst og har man råd så er det ingen andre enn en selv som bestemmer størrelsen på båten , enda.........

Link to post
Share on other sites

Er dette så mye å diskutere???

Om man regner litt omtrentlig havner vi på ca +-10 kr. pr fot. i de fleste tilfeller....

 

Har men ikke råd til det er man bør man reise videre. Lillesand havn er blitt en super båthavn, med hyggelige vakter. At noen skal slegne "dritt" om ei havn er synd. Særlig om det er for bagateller som dette...

Link to post
Share on other sites

Priser:

 

Grimstad:

Havneavgift:

Avgiftsbelagt periode: 1. juni - 31. august.

Inntil 32 fot: Kr. 200,-

33 - 50 fot Kr. 250,-

Over 50 fot Kr. 300

 

Lillesand:

Under 30 fot kr. 150,-

30-40 fot kr. 200,-

40-50 fot kr. 250,-

Over 50 fot* Pris per meter kaiplass, 35,- kr/m

Bøyeplass kr. 300,-

*Over 60 fot må båten evt. legges til trafikkhavnen

 

 

Kristiansand:

Inntil 30 fot kr 160,-

31 - 45 fot kr 220,-

46 - 60 fot kr 270,-

 

Ser ikke noe spesielt rart i disse prisene som går i disfavør av Lillesand? Det er også andre forhold som går i favør av Lillesand uten at jeg skal kjede folket med de detaljene!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det eneste er at Lillesand gjør et lite hopp for båter over 50 fot. Men til gjengjeld ser det ut som det ikke er plass for båter over 60 fot i Kr.sand...

 

Synes disse prisene var ganske like, men unntak av for båter over 50 fot - men det er vel et lite mindretall av båtene det gjelder.

Link to post
Share on other sites

Bøyeplass i Lillesand betyr å ligge i gjestehavnen, men på utsiden av ytterste brygge/molo og med feste til land/brygga og med tilgang til vann, strøm og alle fasiliteter så egentlig skjønner jeg ikke problemet der heller. Og det til en pris av 300 kroner for en såpass stor båt som 66fot. Og før 1700 er det helt gratis, det er ikke like gunstig i hverken Grimstad eller Kristiansand etter det jeg kunne se i farten!

 

Men nå tør jeg ikke si noe mere her for da har jo Verrie truet med å røyklegge terrassen min! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette blir verri og verri og verrie :lol:

 

Syntes og det var dyrt med 700kr, selv om Verrie sin er lengre enn de fleste andre sine her på forumet. :lol::lol:

 

Koster å være kar?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Har man råd til en båt på 60 fot så har man vel også råd til å betale havneavgift. Såvidt jeg vet så bruker man mye mer penger på bensin enn den natta man ligger der :smiley:

 

Jeg personlig liker ikke slike kommentarer. De er sneversynte og oser av sjalusi.,. Hva vet vel du om en båtmann har solgt alt han eier og har for å kunne kjøpe drømmebåten? osv, osv ( hypotetisk spørsmål). Sjerp ! :smash::smash:

 

Jeg syntes 700 kroner er mye uansett. Og veldig rart om det er så stor forskjell fra de nevnte stedene.

 

Midt i Trondheim ( ok. kanskje ikke like sjarmerende eller noe, men midit i byen er det ) koster det 100 kr døgnet uten strøm Uansett størrelse.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen har sklidd ut. Jeg angrer på at jeg la ut tema. Det synes som om enkelte medlemmer er mer ute etter å vise sin sjalusi og andre ting og egner bedre å diskutere om jeg "griner for at jeg må betale leie". Det gjøres slettes ikke.

 

Jeg spurte kun grunnet differanser på priser fra by til annen.

 

Jeg spør også fordi mange gjestehavner ønsker å øke satsene en del, men er litt tilbakeholdne for å se hva "naboen" gjør. Men at prisene øker en del i fremtiden er jeg sikker på.

 

At jeg betaler dobbel pris av for et eksempel 50 foter i havna, er sikkert helt i orden.

 

Mouche. Fint du la ut oversikten. Som jeg nevnte i ingressen husker jeg ikke prisene for andre båter. Ser nå at det ikke er så galt i forhold til hverandre på størrelser opp til rundt 40-50 fot. Vet du noe om moringene der nå? Jeg husker i fjor at der ble dratt innover et par stykker i noe vind (ikke vår båt). Jeg har som prinsipp å ikke stole på andre moringer enn min egen. Aner jo ikke noe om tilstander på de.

Link to post
Share on other sites

Vet du noe om moringene der nå?

 

Nei, ikke annet enn at jeg la merke til at det bare var tre bøyer ute for en uke eller to siden, men at det nå er lagt ut flere/nye og ditto moringer. Vil jo håpe, og tro, at de har lært av de feil de da tilsynelatende har gjort og dimensjonert de nye moringene til båter og tyngder de er beregnet for. Skal ned igjen til helgen for noen uker og blir jo "nødt til" å undersøke saken nærmere! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at jeg sitter i en regjeringsoppnevnt kommisjon og kan lette litt på sløret om hva som ligger på trappene av nye regler og lover for blant annet båtfolket. Formålet med denne kommisjonen er å ISO sertifisere båtfolket og innføre Norsk Standard for anskaffelse av lystbåter. Miljøtenkning er en viktig del av arbeidet, så en totalvurdering av familiens/enkeltindividets miljøbelastning er også lagt til grunn. Det overordnede målet er å redusere miljøbelastningen, men det skal ikke gå ut over Statens inntekter slik at individer som befinner seg i de enkleste klassene vil måtte konvertere til motorbåt.

Slik er oppsettet tenkt før det er sendt ut til høring:

 

Klasse 1a: Ugift mann/kvinne uten bil kan anskaffe båt på maks 14 fot med maks 25 Hk motor.

Klasse 1b: Ugift mann/kvinne med bil kan anskaffe seilbåt på maks 16 fot med maks 10 hk motor.

 

Klasse 2a: Ektepar uten barn og bil kan anskaffe motorbåt på maks 25 fot med maks 50 hk motor.

Klasse 2b: Ektepar uten barn men med bil kan anskaffe seilbåt på maks 28 fot med maks 25 hk motor.

Klasse 2c: Ektepar med barn og med bil kan anskaffe seilbåt på maks 28 fot men uten motor.

Klasse 2d: Ektepar med mine, dine og våre barn som sannsynligvis også har stor bil kan anskaffe robåt inntil 30 fot uten motor, men med valgfritt antall årer (ikke lagd av regnskogtømmer)

Når det gjelder fargevalg på båtene har ikke kommisjonen kommet til noen konklusjon, men mye tyder på at fargen blir rød.

 

I dette forslaget er det også slik at individer som allerede har skaffet seg båter som ikke harmonerer med reglene i høringsutkastet, må avgi båtene til Staten slik at de kan omdisponeres til mer hensiktsmessig bruk. Båten til Verrie vil fra 2010 gå som passasjerbåt i Hardangerkvassfoten etter at den er ombygd til drift på metan fra hardangerkveg.

 

PS: Som en bi-effekt håper vi også at dette løser problemene som er omtalt i denne tråden, nemlig nok plass i gjestehavnene. Vi vil samtidig beklage at dette innlegget ikke er skrevet på nynorsk, men det har noe med en defekt knotomformer som ikke virker..eh..verkar...eh orsak..

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen har sklidd ut. Jeg angrer på at jeg la ut tema.

 

Veldig synd! Jeg synes det er helt ok at du tok opp tema.

 

At du har prioritert båt er flott og det har ingen noe med! De som mener noe om det, sier ganske mye om dem og respekt for andres prioritering og valg.

 

Ta deg gjerne en tur til Farsund, gratis for joller og store båter. Noen kommuner prioriterer båtfolket.

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen har sklidd ut. ......

Janteloven er i god sving ennå i Norge forstår jeg.... vi med vår eldre 45 foter med 4x Hk enn hva din 66 foter er mer velkommen i de fleste havner ... og selv om begge av oss sikkert har betalt halvparten av kostnaden av en ny 35 foter er vi kategorisert som store, usosiale drog,og som eiere så må vi bare finne oss i å bli uglesett...... fordi vi ikke er mer lik alle de andre...

 

Norge kommer nok etter resten av verden snart... og som vanlig vil låten endres ... med en liten undertone....

 

Da jeg var 10 hadde vi en alt for stor 26 foter .... Når jeg var 14 hadde vi "den største i havna" med enorme 32 fot...med drøm om en kjempe på 37 fot... Nå har vi 45 og er ikke store her borte ....og har en følelse av at 40 er ganske vanlig for seil og motorbåt i Norge i dag ....

 

Kos deg med plassen ombord og den friheten den gir deg!!! og hvis du trenger hjelp med Detroiten ombord, så ta kontakt ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...