Jump to content

Lillesand gjestehavn, ønsker de ikke gjester ?

Verrie

Recommended Posts

Så da Verrie regner jeg med å se deg i Lillesand til helgen eller neste uke?

Mjaaaa? Vet ikke helt om jeg kommer. Jamfør en viss spinnvill kverulantisk fyr så er jo jeg en hoven blei med dårlig humør som ikke hjelper noen på noe vis og er uhøflig så jeg tror jammen jeg må holde meg borte, ihvertfall om denne spinnville fyren skulle ankomme Lillesand som han er inne på lengre oppe :smiley: Vi er også for mange ombord i forhold til hans forutintatte holdning til at det kun er 2 personer eller som så i slike båter.....

Beklager, men jeg finner ingen innlegg i denne tråden som oser av misunnelse.

Spinnaker har gitt uttrykk for at han misliker veldig store båter. Det har ingenting med misunnelse å gjøre.

For det første så trenger du ikke beklage, og for det andre så må du lese mellom linjene.

eriksjonij1.jpg
Har ikke vært der siden.

Det var synd.

Hyggelig sted, fullt av hjelpsomme båtfolk.

Prisene var faste også da jeg var medlem. Vaktene går på dugnad blant medlemmene.

Mener du på fullt alvor at prisene skal diffrensieres etter hvor mange båter som ligger i gjesthavna?

Forresten, når jeg tenker meg om. Dersom grunnen til at du ikke vil komme tilbake dit er at du måtte betale vanlig pris - så er det ikke synd, og ikke Steilenes tap heller.

Hehe..dette ble litt av en diskujson :crazy:

Siden alle kommer med sterke meninger vil jeg slenge meg på...

1. Velkommen til Lillesand alle sammen! Håper dere får mange gode ferieminner i vår herlige by!

2. Gjestehavnen har i mange år vært forsømt, dette ser ut til å endre seg nå. Tror det blir enda bedre med tiden.

3. Prisen synes jeg er helt fair, med tanke på at regner du det over i fot, blir prisen normalt rundt 10kr foten for de aller fleste. Plassen er begrenset, og da må størrelse på plassen bety noe for prisen. Det gjør den ALLE andre steder...

4. Er det ikke en hærlig følelse når andre er misunelige på båten din???

5. Båt skal være hobby. Pris, båttype mm betyr ingen ting. (Bare eieren er fornøyd, skal resten gi f...

6. Det er ikke alle som er misunlige på disse store båtene. Selv er det kun trebåt, (forøvrig snart ferdig med selvbygget) som gjelder. At en båt er fin har jeg ingen problemer med å si, men fordi jeg aldri ville hatt slik selv har det ingen verdens ting med misunnelse å gjøre. Det er båten som skal passe min hobby og lidenskap, ikke motsatt.

7. FOLKESKIKK anser jeg som en selvfølge uansett hvor, hvordan og når man er på sjøen. Vi er der for å kose ræva av oss...er vi ikke?

8. Ferien begynner når du legger fra kai. (Ikke når du kommer frem...)

Må komme med en oppfordring...ettersom jeg er lokal... Skulle dere komme til Lillesand nærmeste tiden, må dere få med dere Lars Emil Nielsens tolkninger av Pider ro på http://www.densisteglede.no/. Var der i fjor og skal se nye historier i år.... Utrolig bra! ( Jeg har ingen ting med dette å gjøre, og tilater meg derfor denne linken...)

Fortsatt God sommer!

Det er vel ingen som er "medlem" i gjestehavna i Lillesand?!

Det er Lillesand Kommune som driver båthavna, tidligere har det vært privat drift.

Noen snakker om Steilene og noen snakker om Lillesand og sånt blir det en interessant og meningsfull diskusjon av! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Spinakker.

Hver gang du helt"uskyldig" kommenterer noe så blir det en slik diskusjon som nå, alle oss andre må jo være stokk dumme, eller er det du som ikke er helt i vater?

Jeg har en båt på 39 fot og 3,5m bredde vil dette da si at jeg er hjertlig velkommen i havner du er i , men når jeg kjøper meg en princess 42 så blir jeg en av de dri***ekkene?

Stopp avsporingen nå. Vi diskuterer overnattingsprisen for store båter. I Grimstad gjestehavn ligger det nå en 135 fot lang båt. Den tar opp nesten hele den ene siden av flytebrygge 2. Er det greit at den tar opp hele denne plassen? Også hvis havna hadde vært stappfull? Er det greit at det koster 300 spenn for denne båten eller er folkene som driver gjestehavna idioter som ikke tar 10 kroner pr. fot for slike store båter?

Har prisen noe med at denne båten ikke ligger på svai i Groosefjorden, men tar opp en anseelig del av gjestehavna?

Jeg synes faktisk Spinnaker har et poeng. Verries 66 fot båt er en ting. Denne 135 fots båten er en annen ting, eller er den det? Det er jo bare en stor båt som går i klassen over 50 fot og betaler da 300 kroner i døgnleie for bryggeplassen. Helt greit? Ja eller nei?

Denne 135 fots båten er en annen ting, eller er den det? Det er jo bare en stor båt som går i klassen over 50 fot og betaler da 300 kroner i døgnleie for bryggeplassen. Helt greit? Ja eller nei?

Selvfølgelig er det greit. Det blir hverken mer eller mindre plass for alle andre om den store båten betaler 300 eller 3000 for døgnet. Den som taper/tjener er utleier av bryggeplass og han bestemmer hvordan det skal være, ikke Spinnaker og Lotus.

Ovennevnte er en selvfølge og ikke mer å diskutere. Kan vi nå gå tilbake til misunnelsen som var et morsommere tema :lol:

Det blir hverken mer eller mindre plass for alle andre om den store båten betaler 300 eller 3000 for døgnet. Den som taper/tjener er utleier av bryggeplass og han bestemmer hvordan det skal være, ikke Spinnaker og Lotus.

Nei, det er vel en sannhet i det. Men, om det koster såpass å ligge der vil trolig eieren velge et annet sted å ligge, eller reise igjen raskt, så vil det bli plass til flere med båter på normal størrelse (mindre enn 45 fot etter min mening). Om båten er en princess, joda, fjord, eller gud vet hva, det har ingen betydning, bare de ikke nekter folk å ligge utenpå seg, og om de er bygget slik at det er vanskelig å komme opp for folk i mindre båter (longside) bør de ha en stige på rekka.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Mjaaaa? Vet ikke helt om jeg kommer. Jamfør en viss spinnvill kverulantisk fyr så er jo jeg en hoven blei med dårlig humør som ikke hjelper noen på noe vis og er uhøflig så jeg tror jammen jeg må holde meg borte, ihvertfall om denne spinnville fyren skulle ankomme

Hallo. Det kan godt være at du er et utskudd, og kanskje er hyggelig og både det ene og det andre, men båten din blir dessverre ikke noe mindre av den grunn og tar mindre plass.

Det kunne dog vært intressant og møtt en slik hyggelig person, en som går ut av sin store båt og tar imot tauene fra mindre fartøy for eks, og også lar folk ligge longside utenpå seg selv om de har en liten båt og dropper reservert skiltet, og kanskje også hjelper de opp om det blir et problem å ligge utenpå seg. Ja, det hadde vært noe :yesnod:

Da byr jeg dere begge på en øl på terrassen! :yesnod:

ÅÅÅååååååå, det hørtes godt ut! Får jeg audiens altså? Og jeg som er kverulant og alt ting, det kunne virkelig blitt noe :discuss: Eller har vi for liten båt og er for mange i den? :lol: Eller er vi rett og slett for misunnelige siden vi er nøkterne og har liknede drømmer som deg når det gjelder båt og størrelse? :cheers:

[Moralens glade vokter!]

Spinnaker har gitt uttrykk for at han misliker veldig store båter. Det har ingenting med misunnelse å gjøre.

Den observange leser fikk dette med seg ser jeg, og det er akurat slik det er. Men om noen vil si at jeg er misunnelig, så må de bare gjøre det, det blir aldri noen sannhet alikevel.

Ellers har jeg som deg ingen ønsker om å lære å fortøye båter over 50 fot, menjeg skal tenke på det den dagen jeg får hjelp til å fortøye av en i slik stor båt, det har nemlig aldri skjedd til dags dato som jeg kan huske.

[Moralens glade vokter!]

Selvfølgelig er det greit. Det blir hverken mer eller mindre plass for alle andre om den store båten betaler 300 eller 3000 for døgnet. Den som taper/tjener er utleier av bryggeplass og han bestemmer hvordan det skal være, ikke Spinnaker og Lotus.

Selvfølgelig er det utleier som bestemmer, men spørsmålet mitt var om det er greit at den ligger der og tar opp bryggeplassen.

Hva hvis det lå 2 slike der og vi var 2 uker frem i tid og du kom i båten din og ville ha plass, men det var dessverre fullt? Synes du fortsatt det er greit? Blir det mer eller mindre greit om prisen er 1300 eller 300 kroner? For min del driter jeg i hva havna tjener, men jeg blir meget sur om trenden blir slik at f.eks en håndfull store båter har okkupert de fleste sørlandske gjestehavner i en uke i strekk i fellesferien fordi det kostet småpenger å ligge der. (med unntak av Lillesand hvor de holder seg unna og gir plass til de mindre fritidsbåtene)

Lotus, du har gode poeng. Det jeg vil frem til er at alle båteiere bør betale en sats utfra pris pr fot. Det jeg tidligere har påpekt er jeg synes det er feil at man ved stor båt betaler dobbel sats pr fot enn for mindre.

Det høres kanskje feil ut, ja sågar sutrende ut for noen, men det får stå sin prøve (de som reagerer kan gjerne lese en gang til). Med eksemplet i ingressen ser man helt klart dette.

Jeg er gjerne med på å betale 10 kroner foten, og at dette er satsen for alle. Jeg har nemlig fått høre fra båteiere som synes det er urettferdig at de med sine 32 fot skal betale det samme som 49 fot.

Jeg mener også at satsene er rimelige. Jeg dro inn campingplassavgifter lengre oppe i tråden. Vi båteiere slipper svært rimelig unna i forhold til de med campingvogn, selv om tilbudet praktisk talt er den samme.

Eksemplet som du refererer til bruker mye plass. Men det som samtidig må opplyses om, er at havnevaktene har innstruks om å henvise båter som av praktiske hensyn ikke bør ligge ved flytebrygge eller dampskipsbrygga, til andre havner, eksempelvis rett bak "bibben" på Torskeholmen (før området som nå er forbudt å fortøye til) samt Gundersholmen. Men slik jeg kjenner folka, er det stas å ha ei slik skute innom havna, samt for å fylle opp litt. Senest i avisen i går ble det sagt at trafikken er langt unna tidligere år.

Jeg synes personlig dette er greit tema å ta opp. Båtene blir bare større og større, det kan vi vel alle være enige om ?

Jeg må også legge til at vi føler oss meget velkommen i de havner vi anløper. Til og med er vi bedt om å bli liggende longside på brygger som egentlig er forbeholdt akter/baug inn til brygge. Dette har skjedd flere ganger.

Har ikke sett så mange skakke meninger om å ekskludere en rase på over 60 år. Denne gangen rasen, folk med båt over 45 fot. :rolleyes:

Jeg tror ikke at alle med båt over 45 fot har penger som gress. Jeg tror de har prioritert båt og som de fleste har sett så er ikke alt over 45 fot nytt og fjongt, men kan være både gammelt og slitt.

Det er derfor ikke sikkert at disse menneskene med uanstendig stor båter har det så fett, det er mulig at hvis man skal dra dem for 600-1000 kroner hver gang de ligger i havn vil det knuse budsjettet deres.

Skal de på en 14 dagers tur med båten bør de be vårherre om godt vær og vindstille slik at de kan ligge trygt på svai for de er ikke så enkelt å finne gode plasser i uthavn til båter av en viss størrelse. Videre bør både kjerring og unger holde seg friske og tålmodige siden trygg plass i gjestehavn er reservert de som har nok med seg selv og er miljøbevisste egoister. :lol:

Lotus: ja jeg synes det er greit om det er fullt når jeg kommer til havn. Det har skjedd meg mange ganger og da må man bite visdomstennene sammen (dem som har fått :lol: ) snu båten og stikke igjen. Da er man for sent ute, så enkelt er det. Surt ja men dødelig nei, i morgen er det glemt. Det er aldri så fullt at man ikke kan stikk snuta inn tilkai og jage kjerringa inn på Rema, når provianten er i hus er det greit. MÅ man ligge i gjestehavn bør man kanskje vurdere campingvogn?

Det kunne dog vært intressant og møtt en slik hyggelig person, en som går ut av sin store båt og tar imot tauene fra mindre fartøy for eks, og også lar folk ligge longside utenpå seg selv om de har en liten båt og dropper reservert skiltet, og kanskje også hjelper de opp om det blir et problem å ligge utenpå seg. Ja, det hadde vært noe

Hver eneste gang jeg har møtt Verrie, har han vært hyggelig og pratsom, og hatt en mindre båt liggende longside på utsiden av seg.

:lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...