Jump to content

Lillesand gjestehavn, ønsker de ikke gjester ?


Verrie

Recommended Posts

Båtene blir bare større og større, det kan vi vel alle være enige om ?

Ja, det kan vi være enige om, og derfor må vi få satt en stopper for dette før det er for sent.

Gjestehavner blir ikke større og det er idag svært vanskelig å få bygget ut slike ting da folk stiller seg helt på bakbeina. Videre er det også omtrent umulig med nybygging av havner, også båtplasser selvfølgelig, folk har ingen forståelse for slikt og det blir omtrent umulig å få igjennom byggesøknader for slikt. Det blir heller ikke flere og større uthavner i dette landet, og fjorden er like liten og står i stil til vårt lille land. Derfor kan man ikke legge tilrette for at det skal bli flere store båter, tvert imot må det gjøres tiltak i gjestehavner for at det fortsatt skal være mulig å få plass der for flest mulig, og da blir en svært høy pris for båter over 50 fot et godt tiltak.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

Folk må ha lov å ha så stor båt de bare vil. At Verrie har 66 fot båt er ham vel unt. I dette landet er det fortsatt slik at man selv får lov til å prioritere hva man vil bruke sin lønn på.

 

Det som blir feil er at Verrie og denne cruiseren betaler 300 kroner for å ligge i gjestehavna i Grimstad, mens en 25-foter betaler 200. Fint at gjestehavna er rimelig, men det er ikke like fint at store båter skal komme forholdsmessig mye rimeligere ut enn små båter. På samme måte er det ikke fint at Verrie skal betale forholdsmessig mye mer enn andre i Lillesand. Cluet er at det skal være samsvar med det en betaler og den størrelse båt man har.

 

Hvis denne 135 fot lange båten betalte 1000 kroner natta for å ligge i havna, ville jeg sagt at det var en helt rettferdig pris. Han tar tross alt opp plass tilsvarende 4 andre båter. Minst! Det kan ikke være slik at små båter skal sponse de største. Det skal heller ikke være slik som i Lillesand der Verrie må betale 700 spenn. Men at han ut fra størrelseshensyn må betale 500 er absolutt på sin plass!

 

Hadde 135 foteren i Grimstad ligget i Lillesand, ville døgnprisen vært 1500 kroner. Det er i meste laget, men 1000 kroner hadde ikke vært noe å si på når man tar opp så enormt med bryggelpass.

 

Man skal betale forholdsmessig for den plassen man bruker uansett om man er stor eller liten.

Link to post
For min del driter jeg i hva havna tjener, men jeg blir meget sur om trenden blir slik at f.eks en håndfull store båter har okkupert de fleste sørlandske gjestehavner i en uke i strekk i fellesferien fordi det kostet småpenger å ligge der.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23134&st=20

 

Jeg trodde du var svært opptatt av hva havnene har i inntekter .

 

 

Jeg ligger sjelden i gjestehavner. Jeg blir forundret over hvordan de store båtene alltid klarer å få plass longside når jeg selv sliter med å finne en plass utenpå/utenpå/utenpå. Mulig de booker plass på forhånd.

 

En løsning kan være at havnene avsetter 5 % av bryggeplassen til båter over 40 fot. Da får disse båtene konkurrere om disse plassene. Det samme praksisen har man på raste/parkeringsplasser på veien. Har du lastebil/campingvog/bobil kan du ikke parkere hvor som helst og henvises til spesielle områder.

Link to post
Det som blir feil er at Verrie og denne cruiseren betaler 300 kroner for å ligge i gjestehavna i Grimstad, mens en 25-foter betaler 200. Fint at gjestehavna er rimelig, men det er ikke like fint at store båter skal komme forholdsmessig mye rimeligere ut enn små båter. På samme måte er det ikke fint at Verrie skal betale forholdsmessig mye mer enn andre i Lillesand. Cluet er at det skal være samsvar med det en betaler og den størrelse båt man har.

 

Joa hvis verden er ideell vil det være betaling pr.fot og thats it. Sånn er det ikke og trolig vil ikke så mange prise vekk store båter i redsel for å miste bunkersinntekter og andre inntekter som oppveier mange ganger det man kan tjene på noen Nidelv 24 eller gnaddene seilere.

Sånn er det og med de mange avgiftene som kan oppleves som urettferdig ellers i landet, så tåler vi en til? :smiley:

 

Dette vet og skjønner dere, så jeg velge fortsatt å tro at dere er misunnelig på Verrie som har prioritert skikkelig båt, mens dere seiler rundt i askebegrene deres og ser misfornøyd ut. :lol:

Link to post

Nei, Havgapet, du har fortsatt ikke skjønt det. Jeg driter i hva havna havna har av inntekter nå og jeg dreit i hva havna hadde av inntekter tidligere. Cluet er at havna har stort belegg slik at handelsstanden tjener gode penger som drypper på kommunens innbyggere i siste rekke. Da kan de ikke ha 135 fot store båter med 4 personer ombord som betaler 300 spenn og som tar opp en forholdsmessig stor andel av plassen. Alle unntatt eieren av den 135 fot store båten taper og det er "bad for business".

 

For sikkerhets skyld siterer jeg litt fra strengen du henviste til og der du fikk dette klinkende klare svaret:

 

Du leste tydeligvis ikke innlegget mitt godt, gjorde du?

 

Hvorfor tar Tvedestrand kommune 100 kroner døgnet og ikke 200 kroner?

Hva taper Arendal hvis flere velger Tvedestrand, deretter Grimstad på vei til Blindleia?

Koster det mer å drifte en marina som er full en en som er halvfull?

 

For meg er de høye prisene i en del kommuner fortsatt komplett uforstålig, men jeg setter pris på at du kan forklare sammenhengen. Det virker på meg som om du ikke leste mitt forrige innlegg særlig godt. Ser du ikke at det er mer enn bare en faktor i overskuddsregnestykket?

 

Lotus

Ser du problemstillingene nå, Havgapet? Eller har du fortsatt andre grunner for å tillegge folk meninger de ikke har?

Link to post

Som vist et tidligere inlegg er det uvanlig kostbart for Verrie å ligge i Grimstad sammenlignet med andre havner. Det er vel hevet over en diskusjon? Om det er dyrt blir en annen diskusjon. For meg betyr dyrt at en betaler mer enn noe er verd. Og om det er verd å ligge i gjestehavna i lillesand for 700 flis? Tja... det er jo en personlig vurdering.

 

Så hevdes at båten til Verrie tar opp plassen der fire andre båter som kunne ligget, det er med respekt å melde bullshit! 66 delt på 4 er 16,5 - det er ikke så veldig mange overnattingsbåter som er 16,5 fot lange. I tillegg må vi ta med det at en båt tar opp mer plass langs brygga en faktisk lengde på båten, det skal fortøyes akter og forut, og det er som regel en meter eller halvannen til neste båt. Trekker vi fra dette også, la oss si 7 fot er vi nede i 9,5 fot. Det er særs få overnattingsbåter på 9-10fot.

Legger Verrie seg med akterenden inn blir regnestykket enda greiere. Verrie (båten) er ganske langsmal til å være 66 fot, jeg tipper den er i området 5,5 til 6 meter brei (Verrie kan komme med det nøyaktige tallet). dvs at to scand baltic med fendere i mellom tar opp mer plass enn Verrie. Hadde det vært to Bavaria 32 seilbåter hadde de fort tatt opp 7-8 meter bryggeplass... Det er vel ingen som mener at disse nevnte båtene hører inn under kategorien "for store båter"

 

Om prisen var 10,- pr fot pr natt. Ville Verrie bidratt med 660,- pr natt, Balticene hadde bidratt med 560,- pr natt og tatt opp like mye plass som Verrie om de lå longside, og mer om de lå inn/ut. Sammenlignet med Bavaria 32 seilbåt ville disse 2 bidratt med 640 pr natt og tatt opp mer plass både longside og inn/ut. Det synes klart at Verrie er den tapende part uansett hvordan en vrir og vender på dette..

 

Slutt å sutre folkens! Kom dere ut i båten! Endten den nå er 8, 18 eller 50 fot.. God sommer!!

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Folk må ha lov å ha så stor båt de bare vil. At Verrie har 66 fot båt er ham vel unt. I dette landet er det fortsatt slik at man selv får lov til å prioritere hva man vil bruke sin lønn på.

Man skal betale forholdsmessig for den plassen man bruker uansett om man er stor eller liten.

Dette vet og skjønner dere, så jeg velge fortsatt å tro at dere er misunnelig på Verrie som har prioritert skikkelig båt, mens dere seiler rundt i askebegrene deres og ser misfornøyd ut. :lol:

Jaggu flere som ikke leser det som blir skrevet og tillegger folk meninger de trekker ut av løse luften. Hvorfor gjør man egentlig slikt?

Link to post

Hallaron, du også må begynne å lese hva som står i innleggene, ikke hva du tror står der.

 

135 foteren tar opp minst 4 andre båtplasser. Verri ligger billig i Grimstad og betaler 300 spenn longside. Lillesand er dyr, for store båter, det er de fleste av oss enige om. Og det er faktisk ingen som suterer over at store båter må betale en høy pris i Lillesand, kanskje med unntak av eierene av store båter. For min del sutrer jeg litt over at en 135 fot båt i Grimstad gjestehavn kan slippe unna med 300 kroner i havneleie. Bare strømforbruket til denne båten overgår nok denne summen. At 25-foteren da betaler 200 kroner blir et stort misforhold og sponsing av de megastore båtene. HVem er tjent med en slik ordning annet enn eierne av de nevnte båter?

Link to post

Vel, det er ikke uvanlig kostbart for Verrie å ligge i Grimstad. Det er rasende billig.

Jeg hevder ikke at Verries båt tar opp 4 normale båtplasser. Jeg hevder at 135-foteren gjør det, og det gjør den vel?

Ingen sutrer her over høye priser i Lillesand. Ikke engang Verrie. Alt han vil er å betale forholdsmessig likt som de andre.

Link to post
Jeg må også legge til at vi føler oss meget velkommen i de havner vi anløper. Til og med er vi bedt om å bli liggende longside på brygger som egentlig er forbeholdt akter/baug inn til brygge. Dette har skjedd flere ganger.

 

Litt mere info om den havnen vi snakker om nemlig Lillesand; Havnevakta fortalte at det var helt riktig at det var lagt ut nye bøyer/moringer på utsiden av ytterste brygge i gjestehavna slik at man kan benytte disse plassene med feste til bøye/land. Disse plassene er dimensjonert for båter på 40 til 50 fot så med andre ord er nok din båt for stor/tung for disse plassene. Båter over 60 fot er derfor tenkt henvist til enten Langbrygga eller Dypvannskaja, begge steder velegnete steder å ligge for din størrelse båt. Etter mine samtaler med havna igår så er nå prisen satt til 350 kroner og man tar som nevnt en telefon til havnevakta før ankomst og får anvist plass der/hvis det er plass. Det er fortsatt noe trafikk i havna av kommersielle skip, eksempelvis venter de en båt med sand inn i dag (også til Lillesand da!).

 

På samme måte er det ikke fint at Verrie skal betale forholdsmessig mye mer enn andre i Lillesand. Cluet er at det skal være samsvar med det en betaler og den størrelse båt man har.

 

Saken løst; se ovenfor! Eller kanske det nå har blitt for billig? :wink:

 

Og om det er verd å ligge i gjestehavna i lillesand for 700 flis? Tja... det er jo en personlig vurdering.

 

350 kroner!

 

Forøvrig så er Lillesand igang med planlegging av en rekke nye båtplasser og det vil trolig også bli endringer på gjestehavna. På Kokkenes (i området hvor man i dag har bensin/dieselfylling) vil det bli en ny båthavn og det er også tenkt at det her vil bli satt av plass for ca 10 gjesteplasser og da særlig med tanke på noe større båter.

 

Nå har også sjømannforeningen i Lillesand fått en helt ny båt (med støtte fra kommunen og firmaer og båtplass inne i byen) som skal brukes i obligatorisk opplæring til båtførerprøven for alle elevene i 10.klasse - slå den! Frivillige krefter i foreningen står for opplæringen.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Videre får man ikke ligget på utstilling langs bryggen, folk får da ikke gått å sett på båten hvor flott og stor den er, man får ikke vist frem sin rikdom på en best mulig måte kan du skjønne :puke:

 

Jeg er stort sett behjelpelig, men blir båtene over 50 fot, så holder jeg meg stort sett unna. Aner ikke hvordan man skal kunne hjelpe en så stor båt, og har heller ingen interesse av å lære det.

 

Jaggu flere som ikke leser det som blir skrevet og tillegger folk meninger de trekker ut av løse luften. Hvorfor gjør man egentlig slikt?

 

Kan man dra alle over en kam så bør man gjøre det? :lol: Innlegg lik de to øverste som jeg siterer OSER av dårlig skjult misunnelse, så dem tillegger jeg ingen meninger som de ikke har i utgangspunktet, etter min mening hehe

 

Jeg tror de som drifter havnene gjør regnestykket helt elegant uten at noen behøver å hjelpe dem. De regner kroner og øre da det er det de lever av, ikke at flest mulig skal få plass. Bildet man ser i gjestehavner er garantert et speil av regneskapene. En kan jo tenke seg hva en kan tjene på Verrie som kommer inn med dieseltanker som kun inneholder noen magre dieseldyr og sultent mannskap og velspekket lommebok i starten av ferien, kontra noen blåfrosne seilere med 15 liters dieseltank og i sterkt behov for varme pølser.

Link to post
Saken løst; se ovenfor! Eller kanske det nå har blitt for billig? :wink:

350 kroner!

Personlig synes jeg dette er i billigste laget, for båter over 60 fot, men heller billig enn dyrt fordi i totalregnskapet så tjener kommunen penger ved at handelsstanden tjener penger. Men nå blir altså de store båtene i Lillesand sponset nesten like mye som de store båtene i Grimstad og betaler forholdsmessig veldig mye mindre enn en 25-foter.

Link to post

Egentlig ikke Lotus, for nå vil Verrie bli henvist til en kaiplass som ikke er så velegnet for en liten båt og som ellers (og derfor) stort sett ligger tom/ledig, så jeg mener det er både fornuftig og vinn/vinn! Verrie får plass, og det til en "fornuftig" pris og uten at han opptar to, tre eller førtisyv plasser for diverse båter av ymse størrelser, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Jeg hevder ikke at Verries båt tar opp 4 normale båtplasser. Jeg hevder at 135-foteren gjør det, og det gjør den vel?

Ingen sutrer her over høye priser i Lillesand. Ikke engang Verrie. Alt han vil er å betale forholdsmessig likt som de andre.

 

Jeg har vel ikke nevnt hverken deg eller 135 foteren, den var det du som trakk inn i diskusjonen. Jeg har vel heller ikke sagt et ord om at noen sutrer over høye priser her eller der, men jeg mener dette er tullete med mer eller midre dårlig sjult misunnelse (uten at noen spesilet skal føle seg truffet). Det var det om å lese hva som ble skrevet da...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
TonyJ, hvorfor nevner du meg spesielt og tillegger meg meninger som Spinnaker har? Dette til tross for at jeg spesifikt sier at folk må få lov å ha så store båter de bare vil og at det fortsatt er lov å bruke sin egen lønn på akkurat det man vil her i landet?

 

Nå er det du som ikke leser. Som du vil se sier jeg innlegg lik de to øverste. Ditt innlegg som siteres er nr 3.

Dra alle over en kam er fleip som jeg håpet alle forstår.

 

I klartekst, jeg mistenker ikke Lotus for å være misunnelig. :smash:

Link to post

Ja når sakelige argumenter mangler blir en bare så forbasket misunnelig, eller var det motsatt? :eek:

 

Det en kan konstantere er at mange norske gjestehavner/marinaer nærmer seg europatoppen i havneavgifter sett i forhold til tilbudet/fasiliter som tilbydes. Offentlige havner/byhavner burde i alle fall kunne ligge på et rimelig nivå. Mange kommuner har nok fått for seg at båtfolk kan "melkes" med høye havneavgifter, noe som faktisk kan gå ut over feribudskjette og hva en kan bruke i andre sammenheng lokalt i ferien.

Derfor, bare prut på prisen og vær tydelig på at en forlanger valutta for det en betaler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...