Jump to content

Redningsselskapet vil påby bruk av flyteplagg i båt


Boywonder

Recommended Posts

Jeg synes dine argumenter er helt på jordet

 

Jeg er helt enig med deg.

Det ble surmulet mot bilbeltepåbudet.

Det ble klynket over hjelmpåbudet.

 

Men det hjelper.

 

En av de tingene man lærer ved sikkerhetsterpinga er dersom du ikke tar hensyn til din egen sikkerhet, så utsetter du andre for fare.

Link to post
Share on other sites

Kanskje gutt i redningsselskapet skulle bruke vest til en hver tid også. De er oftest kun iført t-shirt :rolleyes:

Sist jeg pratet med noen på ei rednigsskøyte sa de at stående ordre er at det skal brukes vest for mannskap på dekk. Når de er inni skøyta er det ikke påbudt med vest. Jeg har ikke fulgt så nøy med i serien på TVNorge - noen som har sett noen uten vest på dekk?

 

Vi praktiserer det samme ombord hos oss. Når vi er inni lukket båt (dvs døra lukket og alle sitter inni salongen) da har vi ikke alltid vest på - om vesten ikke er på ligger den på bordet i salongen klar til bruk. På dekk eller på fly er det alltid vest på. Selvom det fører til et ganske pussig mønster på overkroppen etter mange solrike dager :lol: Da vi hadde mer åpen båt hadde alle på seg vest alltid.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kongen har i forskrift av 15.11.2009 bestemt at alle personer i båter uten overbygg som har en total lengde på 5 meter eller kortere må bruke egnet flyteutstyr den tiden de er underveis. [...]

 

Har ikke vært med på utarbeidelsen av så mange lover/forskrifter du? For du glemte "arbeidsgruppens" 110 siders rapport, høringsutkastet på 19 sider, inkludert definisjonen på "vindskjerm av en type det er lett og holde seg fast i", unntak av kulturelle årsaker i innlandet i Sør-Troms, aldersgrenser og konsekvensutredning for roing på internasjonalt konkurranse nivå. Så høringsuttalelser der Lundehundforeningen og Sørsamiskmotorsportsforbund er sterkt kritiske. Så kommer en forskrift som ikke ligner noe noen har sett før, og som med noen tolkninger innebærer at det er forbudt å føre selbåter med utenbordsmotor. Så blir forskriften revidert og vi ender opp med ett sånn passe brukbart påbud, men med unntak og overgangsordninger som gjør at ingen forandring blir å spore i statistikken.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestene er hyppig i bruk i vår båt, og jeg er helt enig i at man bør/skal bruke vest i åpen båt.

Når ting skjer, skjer de som regel fort. Da er det for seint å ta på seg vest.

 

Men, vær klar over at de fleste drukningsulykker ikke har noe som helst med båtlivet å gjøre.

Det er badenymfer og fiskefolket på land som utgjør majoriteten her. Faktisk over det dobbelte av båtfolket.

 

Er dri.. lei at hver gang det er noe så er politiet på tv-skjermen og beklager seg. Til og med når det er landkrabbene som dauer uttaler politiet seg om det fæle båtfolket. (ref. for litt siden var det 3 ulykker på en dag, alle fra land. politiet utmanet da at båtene går for fort)

 

Jeg vil se en holdningskampanje for folk som har ungene med på stranda, og turister som skal ta bilder av fossefall. Båtfolk vet hvordan det kan være på sjøen, og tar sine forhåndsregler deretter.

Folk i båt er det heldigvis ikke så mange av, så om de vil tynne ut sin egen stamme, er det bare greit. Flere ledige bryggeplasser til båtfolk da...

Link to post
Share on other sites

I følge denne statestikken var det 86 som druknet i norge i 2008.

 

Overbord fra båt: 7 stk

kantring av båt: 10 stk

Båthavari: 3 stk.

Tilsammenligning var det 16 stk som druknet etter "Bil i sjø/vann"

 

Av disse 20, var det 4 som druknet på sør/øst landet og resten fra rogaland -> finmark. Uten å mene å fornærme noen i andre landsdeler kan vi vel være enige om at det er litt forskjellig værforhold i dette landet og at det er langt større resurser til overvåking av et evt påbud/forbud i det området med flest båter og minst ulykker.

Jeg synes jo også at media hauser opp ulykkesfrekvensen temmelig kraftig. Det er mange ting i dette landet som er langt farligere enn å ferdes i åpen båt om man kun ser på statestikk. Andre får gjøre som de vil, men jeg kommer ikke til å ta på meg vest når jeg putrer rundt med jolla i solskinn og vindstille mellom holmer og skjær på sørlandet eller i indre oslofjord.

 

Meg om det og kall meg gjerne idiot om du føler for det.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

[...]Overbord fra båt: 7 stk

kantring av båt: 10 stk

Båthavari: 3 stk.

Tilsammenligning var det 16 stk som druknet etter "Bil i sjø/vann"

[...]

 

Finnes det oversikt over hvor mange i de forskjellige kategoriene som hadde/hadde ikke redningsvest? Og er disse i statistikken faktiske drukninger eller er alle "døde i vann" regnet med (inkludert hypotermi, hjerteinnfarkt, blødninger etc.)?

Link to post
Share on other sites

i den statestikken jeg referer til (samme som VG refererte til her om dagen da de påstod at småbåter var overrepresentert i drukningsulykker og at man da burde inføre kjøreforbud i tilegg til straffene vi har allerede i dag), er en av årsakene "ukjent årsak (14 stk)" og jeg vil regne med at der finner du alt fra selvmord til de årsakene du nevner. Det kommer ikke frem hvor mange av de druknede som hadde vest. (vi kan vel regne med at de som kjørte bil ut i vannet, ikke hadde det og jeg regner med at noen av de 20 som var relatert til fritidsbåt faktisk hadde vest på)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Lite poeng i å refere all statistikk, men surf litt på ssb.no du. Bare pass på så du ikke drukner i statistikk. Dersom du kler på deg 10stp i samfunnsvitenskapelig metode, reduseres risikoen (burde vært påbudt)...

 

Der var det mange statestikker ja :-D

Har ikke tid til å studere så mange av dem, men i 2007 var det 41.954 dødsfall i norge. om vi regner med at det var ca like mange i 2008, utgjør de 20 døde i fritidsbåtulykker ca 0,0004767% og om et påbud av vest i alle åpne båter kan redde livet på 1/3 av disse, vil fritidsbåtulykkene i norge fremover utgjøre 0,0003146%

 

Jada, jeg vet at det er litt flåsete og at et liv er et liv osv... men skal man kalle dette dødsfarlig og hasardiøst og rope ut om påbud og forbud i øst og vest ????.....

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Stistikken var interessant. Det betyr at det ikke er mange dødsullykker i båt i sør Øst Norge.

 

Hvor mange blir reddet av de innfører obligatorisk båtførerbevis?

Hvor mange blir reddet av påbud om bruk av redningsvest?

Hvor mange blir reddet av at alkoholgrensen blir laverere?

Hvor mange blir reddet av at politikontroll blir mer intensiv som foreslått?

 

Obs, jeg må stoppe, tiltakene blir flere en antall ulykker pr år.!!

 

Regner med at en eller flere av de fire ulykkene ikke kunne vært unngått uansett påbud. Hva skriker folk og presse for.

 

Kan vi ikke bestemme noe selv leger. Til tross at de fleste er fornuftige og ulykkene få, skal alt reguleres.

 

Det er så populært og ikke stigmatisere og generalisere i andre sammenhenger. La reglene gjelde fra der ulykkene begynner og nordover.

 

Jeg kan ikke se ut fra statistikken at hurtigåene båter, folk uten vest, masse fulle folk på sjøen osv. har blitt et økende problem. Hvor mange ulykker var det før da disse problemene ikke eksisterte?

 

Det er foresten en ting regelfantikerne har glemt. Det er dømansknapp. Det er etter min mening utrolig viktig i joller og åpne båter. Hm, rart ingen har kommet med forslag om påbud. Kommer kansje av at de ikke har vært så mye på sjøen?

 

Vet ikke, men jeg tør påstå at det har 1. prioritet før redningsvest om jeg måtte velge. Da har jeg i alle fall noe å klatre om bord i om jeg faller over bord langt fra land.

 

Ikke missforstå, jeg bruker normalt redningsvest og alltid dødmansknapp i jolla. Sunn fornuft sier det.

 

Rednningsvesten kan det hende jeg dropper om jeg skal putre i tre knop en sommerdag med 20C i vannet. Den selvbestemmelsesretten mener jeg alle burde ha uten å ha ivrige onkler som fliser i høy fart rundt i havner for å bøtelegge meg.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Prin435, vet du hvorfor jeg ivrer for redningsvestpåbud i joller? Det er fordi forholdene på sjøen er fantastisk bra med uhyre få ulykker, rasende billige forsikringer pga lav skadefrekvens og relativt få drukninger.

 

Likevel hyles det i hytt og pine om hvor ille det er og at vi må ha obligatorisk båtførerbevis, praktiske tester og begrensninger i fart så og si over alt hvor man ferdes.

 

Hva er da enklere enn å påby bruk av vest i joller? Ikke bare kan det bort i mot halvere antallet drukninger, det gjør også et solid innhugg i antallet dødsfall totalt når drukningsdødsfallene reduseres Plutselig virker båtlivet særdeles trygt totalt sett. Dvs det viker trygt samtidig som det faktisk er trygt og har alltid vært trygt.

 

Hva skjer så? Jo mest sannsynlig slutt på all hyl og skrik om hvor farlig det er. Utenom drukninger er det et veldig lite antall dødsulykker på sjøen. Og med et veldig lite antall dødsulykker i kombinasjon med en kraftig reduksjon i antall drukninger, ja da må vel hylekoret snart ta slutt og la oss ha resten av friheten på sjøen intakt. Hvis prisen for dette er at jeg må ha på seilervesten i gummijolla også en fin soldag i smult farvann, ja da betaler jeg gjerne den prisen slik at myndigheter og interesseorganisasjoner ikke har argumenter for å plage meg med alt mulig annet av restriksjoner og påbud.

Link to post
Share on other sites

Prin435, vet du hvorfor jeg ivrer for redningsvestpåbud i joller? Det er fordi forholdene på sjøen er fantastisk bra med uhyre få ulykker, rasende billige forsikringer pga lav skadefrekvens og relativt få drukninger.

 

Likevel hyles det i hytt og pine om hvor ille det er og at vi må ha obligatorisk båtførerbevis, praktiske tester og begrensninger i fart så og si over alt hvor man ferdes.

Jeg tror mange av disse påbudene er basert på ukyndig kjøring i Indre Oslofjord og Blindleia i juni/juli. Ta en prat med folka på redningsskøytene i Oslo/Oscarsborg og spør hva de ser.

Link to post
Share on other sites

Prin435, vet du hvorfor jeg ivrer for redningsvestpåbud i joller? Det er fordi forholdene på sjøen er fantastisk bra med uhyre få ulykker, rasende billige forsikringer pga lav skadefrekvens og relativt få drukninger.

 

Likevel hyles det i hytt og pine om hvor ille det er og at vi må ha obligatorisk båtførerbevis, praktiske tester og begrensninger i fart så og si over alt hvor man ferdes.

 

Hva er da enklere enn å påby bruk av vest i joller? Ikke bare kan det bort i mot halvere antallet drukninger, det gjør også et solid innhugg i antallet dødsfall totalt når drukningsdødsfallene reduseres Plutselig virker båtlivet særdeles trygt totalt sett. Dvs det viker trygt samtidig som det faktisk er trygt og har alltid vært trygt.

 

Hva skjer så? Jo mest sannsynlig slutt på all hyl og skrik om hvor farlig det er. Utenom drukninger er det et veldig lite antall dødsulykker på sjøen. Og med et veldig lite antall dødsulykker i kombinasjon med en kraftig reduksjon i antall drukninger, ja da må vel hylekoret snart ta slutt og la oss ha resten av friheten på sjøen intakt. Hvis prisen for dette er at jeg må ha på seilervesten i gummijolla også en fin soldag i smult farvann, ja da betaler jeg gjerne den prisen slik at myndigheter og interesseorganisasjoner ikke har argumenter for å plage meg med alt mulig annet av restriksjoner og påbud.

 

Jeg er faktisk enig i det du sier, men i tillegg burde alle benytte dømansknapp i joller.

 

Jeg skrev burde, fordi det bør være noe selvbestemmelsesrett når det ikke går ut over andre en deg selv.

 

Om vi innfører alle de reglene som er foreslått den siste tiden blir det helt sikkert alvårlige ulykker alikevel. Det er så få ulykker pr. år så pressen burde skrive at sjøen er det sikreste transportmiddelet på sør og østlandet. Skulle ikke forundre meg at det døde flere Normenn i flyulykker.

 

Pressen følger strømmen og sensasjonen som ekelte politikere og andre pr. kåte hyler om. Blir det 0 ulykker, holder pressen fred, men de kommer ikke til å si at det er på tide å gjøre livet på sjøen friere alternaativt skryte av båtfolk.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Her på vestlandet har vi besøk av mange tyske turister hver sommer.

Disse kjører ofte ut på fiske i små overlessa joller og dessverre skjer det alt for mange tragedier med disse.

 

Saken er den at på disse kanter kan du være på sjøen en hel sommer uten å se en eneste oppsynsbåt fra politiet. De prioriterer selvsagt de mer trafikerte områdene av vår langstrakte kyst.

 

Derfor vil et eventuelt påbud om obligatotrisk flyteplagg ikke bli fulgt opp av oppsynsbåter.

Eneste løsning må være om de som leier ut hytter og båter til disse turistene blir stilt til annsvar for manglende bruk av flyteplagg.

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk enig i det du sier, men i tillegg burde alle benytte dømansknapp i joller.

 

Jeg skrev burde, fordi det bør være noe selvbestemmelsesrett når det ikke går ut over andre en deg selv.

Både dødmannsknapp og redningsvest påvirker andre i stor grad.

Førerløse båter

Druknende folk uten vest der andre setter eget liv på spill for å redd de

Link to post
Share on other sites

Her på vestlandet har vi besøk av mange tyske turister hver sommer.

Disse kjører ofte ut på fiske i små overlessa joller og dessverre skjer det alt for mange tragedier med disse.

Tragedier som da ikke er med i statistikken som det ble referert til ovenfor?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mange av disse påbudene er basert på ukyndig kjøring i Indre Oslofjord og Blindleia i juni/juli. Ta en prat med folka på redningsskøytene i Oslo/Oscarsborg og spør hva de ser.

 

Om du leser den statestikken det er referert til over, vil du kunne lese at kun 4 av ulykkene var fra svenskegrensa til rogaland (to i telemark, en i Aust Agder og en i Buskerud), så om de skal lage påbud pga ulykkesfrekvensen, er det litt bomskudd å se på tallene derfra. (jeg har blitt meg fortalt av 70% av fritidsflåten i norge befinner seg mellom tønsberg - oslo - hankø, men jeg vet ikke om det stemmer)

 

Videre kan man tyde at av alle 86 ulykkene i 2008 (hvorav 20 var relatert til fritidsbåter), er det bare 28 av de 86 som har inntruffet i Juni, Juli og august. (14 i oktober)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Om den i Buskerud er den som jeg tror det er, hadde det ikke hjulpet med redningsvest dømansknapp eller annet maritimt utstyr. Kansje helhjelm, men tviler på det også. Det var garantert ikke alkohol eller andre rusmiddler inn i bilde. Tragisk sak.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Tragiske ting skjer hver dag i samfunnet. Et påbud om vest, hjelm, vernesko, vernebriller, dødmannsknapp hjelper ikke en dritt så lenge det er mennesker involvert. Går mye på holdninger til sikkerhet og tenke konsekvens av det en holder på med.

 

 

Helt enig så lenge statistikken er som den er. Den tyder på at det tross alt ikke er nødvendig med mer restreksjoner.

 

Hadde statistikken vist maaange ulykker og en trend i feil rettning, ville det kansje vært på plass med en del tiltak. Jeg føler folk flest er opptatt av nødvendig sikkerhet. Det viser i alle fall statistikken.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...