Jump to content

Hvis jeg faller i sjøen: Hvor godt flyter jeg?


Kosmix

Hvis jeg faller i sjøen: Hvor godt flyter jeg?  

120 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ja det gikk bra, og hvem takker jeg... jo fl... Nei nok kjas nå hehe

 

Jeg sa jeg hadde vest til deg, den gangen. Spurte om du vill ha den på eller ei, nei går greit det sa du.

Og joda du har takka for turen du, minst 3 ganger.

 

:sailing::cheers:

Link to post
Share on other sites

Ja det gikk bra, og hvem takker jeg... jo fl... Nei nok kjas nå hehe

 

Jeg sa jeg hadde vest til deg, den gangen. Spurte om du vill ha den på eller ei, nei går greit det sa du.

Og joda du har takka for turen du, minst 3 ganger.

 

:sailing::cheers:

Husker faktisk ikke at du spurte om det... hehe. Var vel muligens litt "redd" for å få utdelt en kanarifugl farget flytevest... hehe. Er litt partentlig sån desverre....

Dessuten så var turen med deg den første båtturen min "ever" på over 8 år(!) Var nok mer opphengt av båtkjøring enn sikkerhet da kan du si.

 

Men i dag kan jeg betrygge alle med at jeg bruker Baltic'en stort sett alltid når jeg er i båten og i fart.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

, da jeg mener det er ganske vanlig og tråkke litt feil og dette i vannet i løpet av en sesong.

 

Det er ikke vanlig å falle i vannet en gang pr sesong....har skjedd med meg 2 ganger i hele min båtkarriere på snart 30 år....begge gangene var samme kveld etter en flaske Aquavit før promillegrensen kom... :cheers:

.

Link to post
Share on other sites

Som karmøybu er jeg "oppflasket" til å mobbbe haugesundere :wink::wink::wink:

Som me karmøybuar' seie når me ska' eggla haugesundarane... Jeg er fra Haugesund jeg, har dokke piano...

 

 

Jeg er alt for slapp til å bruke vest. Bruker den meget kjeldent når jeg er alene ombord. Oftere når jeg har folk med deg.

Jeg er litt rastløs, og kan fort finne på å gå frem og tilbake til baugen mens jeg er ute og seiler alene. Så lenge båten ikke krenger kraftig står jeg somregel ombord også. Kjedelig å sitte.....

Men speidergutt da!!

Jeg som trodde du var mister perfekt...

Ei ripe i lakken der :yesnod:

 

Forøvrig kan jeg si at bikkja alltid har på seg redningsvest...er litt sløvere med meg sjøl

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... og ethvert ekte haugesundshjem har piano, skyvedør og vannklosett :wink:

Langs Salhusveien hadde man sogar "hverdagschampagneglass" ....

 

Mangler pianoet, men ellers ligger jeg godt an.. :rolleyes:

 

Du mener vel ikke på ramme alvor at noen bruker de samme champagneglassene til hverdags som til fest :eek::eek: . Nei nå ble jeg sjokkert... :cheers_wine:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Finnes jo ingen dødmannsknapp ombord i seilbåt.

 

De fleste seilbåter vil vel dra seg opp mot vinden, om ingen holder roret.

Test det på din båt.

 

Jeg fikk en tankevekker på dette etter at jeg monterte et slikt tau/trinse-system på rorkulten.

Dette tauet kan jeg stramme slik at kulten blir litt tregene, meget kjekt ved singelhanded-seiling.

Men faller jeg overbord, vil jeg se seilern forsvinne i horisonten med denne "autopiloten".

Link to post
Share on other sites

Når jeg seiler alene, bruker jeg alltid vest (se annen tråd om mitt syn på de oppblåsbare). Er det hetebølge (nei, jeg hadde ikke ferie i den som var i juni/juli :nonod: ) hender det at jeg har bare sikkerhetssele.

 

Tiltroen til "redningsvester" er for øvrig sterkt overdrevet. De vender nok en person rett vei under testforhold, dvs i svømmebasseng. Men med litt vind og sjø blir saken en HELT annen. Evnen til å snu en person rett blir sterkt nedsatt. Det som er verre, er at når man blir nok sliten og/eller nedkjølt, orker man ikke lenger å kjempe mot sjøen og holde ansiktet i le. Man blir liggende med føttene opp mot vinden så bølgene skyller over ansiktet.

 

Denne saken har fått en del oppmerksomhet i svenske båtblader men har visst ikke slått an her på berget.

Vi gjorde noen tester på jobben og ble litt sjokka... Dvs at plumper vi uti skal vi oppi den medbrakte gummibåten litt brennkvikt !

 

Jeg foretrekker derfor en "seilervest" uten krave og med flytekraften likt fordelt foran og bak. Den gir betydelig bedre bevegelsesfrihet i vannet, inkl evne til å klatre tilbake ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...