Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Hvorfor skal du bruke klokker PÅ SJØEN? :eek:  Er ikke noe av hensikten å spyle gjennom med ferskvann for å fjerne evt. avleiringer av salt + hindre / stoppe skjellvekst osv.? Slik JEG har forstått vinterkonservering og vedlikehold av påhenger, skal den kjøres i "stamp" eller med klokker med ferskvann, til den har oppnådd driftstemperatur, og DET bør skje med motoren i "arbeidsstilling" (ikke tiltet opp...). Videre "bearbeiding" med oljekanne osv. skal gjøres etter "boka" for vedkommende motor :rolleyes:  Må innrømme at jeg IKKE har lest DET kap. i E-Techboka enda :blush:  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil bare gjøre det beste for motoren jeg mens den ligger på sjøen gjennom vinteren. Det ble nevnt at klokker ga bedre gjennomspyling enn å koble til slange i kjølevannsuttaket.

 

For en som aldri har eid en påhenger før synes jeg manualen til motoren er rimelig tynn på mange områder. Var derfor og forhørte meg med forhandler i går og hele vinterkonserveringen skal foregå på følgende måte når båten ligger på sjøen:

 

1) Smøre alle smørepunkter

2 ) Kjøre vinterkonserveringsprogrammet

3) Spyle gjennom motoren ved å koble slange til kjølvannsuttaket etter at den er kvelt.

4) Sprøyte crc eller lignende over hele motoren under dekselet.

 

Om det da går en måned eller mer mellom hver gang jeg skulle starte motoren er det bare å gjenta punkt to og tre etter hver tur.

Link to post

3) Spyle gjennom motoren ved å koble slange til kjølvannsuttaket etter at den er kvelt.

- men vil ikke termostaten stenge for gjennomspylingen - eller finnes det en spesialløsning også for dette på E-tech'en?
Link to post

Høres jo fornuftig ut det.

Aner ikke hvordan dette er løst på e-tech'en, men det skal altså bare være å koble slangen på kjølvannsuttaket og skru på vannet. I alle fall forteller forhandler meg dette og det er også beskrevet (om enn lite fullstendig) i manualen.

Skal komme tilbake med resultatet etter at nippel er kjøpt inn og skylling er utprøvd.

Edited by tj
Link to post

- men vil ikke termostaten stenge for gjennomspylingen - eller finnes det en spesialløsning også for dette på E-tech'en?

<{POST_SNAPBACK}>

På min Honda 75 er der tilkopling for hageslange bak på riggen. Herfra går der en slange opp og inn på termostathuset på toppen av blokka. Når man setter trykk på vannet, åpner en fjærbelastet tilbakeslags-ventil som slipper inn vann etter termostaten. Kan det være at E-tech har noe lignende.

 

Hvis jeg kjører motoren i tønne, må jeg la den gå til den blir så varm at termostaten åpner. Ellers får man ikke gjennomspyling.

Link to post

Rapport som lovet:

Nippelen som skulle til var en vanlig halvtoms slangekobling med utvendige gjenger. Kjøpt på europris for 16 kr.

 

Skrudde denne på, koblet til slangen, tiltet ned motoren og skrudde på vannet. Dette funket fint det.

En slik gjennomspyling skal etter sigende være jevngodt med å kjøre motoren i en tønne, med klokker eller å kjøre motoren på land med slangen koblet til.

Ikke vet jeg, men jeg kommer til å bruke denne gjennomspylingen sammen med konserveringsprogrammet hver gang jeg har brukt motoren i vinter. Regner ikke med at båten vil bli brukt så veldig ofte, men det er utrolig deilig å tenke på at jeg kan bruke den når jeg har lyst uten at det er et helt prosjekt.

Link to post

Jeg vil bare gjøre det beste for motoren jeg mens den ligger på sjøen gjennom vinteren. Det ble nevnt at klokker ga bedre gjennomspyling enn å koble til slange i kjølevannsuttaket.

 

For en som aldri har eid en påhenger før synes jeg manualen til motoren er rimelig tynn på mange områder. Var derfor og forhørte meg med forhandler i går og hele vinterkonserveringen skal foregå på følgende måte når båten ligger på sjøen:

 

3) Spyle gjennom motoren ved å koble slange til kjølvannsuttaket etter at den er kvelt.

 

Om det da går en måned eller mer mellom hver gang jeg skulle starte motoren er det bare å gjenta punkt to og tre etter hver tur.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil si at punktet som står igjen her høres skummelt ut..

Skal du spyle gjennom frostvæske da? eller bare ferskvann?

Får man ut alt vannet i et slikt tilfelle? Neppe.

Resultatet er altså at dersom du spyler gjennom ferskvann vil du oppleve at en del vann står igjen i motoren, og en mnd eller mer etterpå, når du skal bruke den igjen er motoren defekt grunnet frostspreng.

 

Mitt tips er å bare la den stå nede om vinteren.. Evnt kjøre inn frostvæske hver gang du går fra den (dyrt i lengden)

Link to post

Jo, jeg har tenkt å la den stå tiltet ned selv om forhandler bedyrer at den skal tåle å være opptiltet selv i frost. Det geniale er jo at jeg får spylt gjennom med ferskvann når den står nedtiltet i sjøvann.

Edited by tj
Link to post

Tok opp båten på søndag og det var meningen å utføre denne konserveringen, men det kom "skjær i sjøen" :cryin: Da jeg vinsjet opp båten på hengeren (spesialbygget á la Marwin) brakk staget som vinsjen er festet på tvers av :eek: Mye bainnskap, mainnskap, taljer+++ måtte til for å få skuta opp på hengeren; Mange surringer ekstra måtte til for å få ekvipasjen sikkert hjem. Lørdag skal jeg forsterke staget så det holder (bytte) og så blir det konservering til helga, håper jeg.

Årsaken til bruddet var at jeg hadde borret opp fester til en ekstra vinsj + at dimmensjoneringen var i minste laget. Ja-ja, så lærte jeg noe der også :blush:

Link to post
:blush::blush: Mnjaa... Mye drittvær i vente og må jobbe endel utover. Men kunne ha tenkt meg en liten selvlensende båt (walkaround) på 13-15 fot med liten motor for kortere fisketurer HVIS det skulle dukke opp noen godværsdager OG tiden tillater....
Link to post

Da er winsch-staget byttet til mye kraftigere konstruksjon!

I morgen skal jeg vinterkonservere (automatisk) for første gang, men har forlagt BOKA :blush::blush:

Håper noen har denne og kan gi meg rask innføring :blush:

Kommer til å kjøre motoren varm i ferskvannstønna uansett.

 

Hondaen (15 Hk 4T) tar jeg på gammelmåten med varmkjøring, tømming av forgasser, olje i sylindrene og sjekk av olje på gear... ? CRC på motoren til slutt.

Link to post

boken ligger i båten, om jeg får hentet den i morgen er tvilsomt. Uten instruksjoner ville jeg konservert den på gamlemåten. Så vidt jeg husker var det mye fram og tilbake med tomgasshåndtaket - altså ikke noe en får gjort i rette rekkefølgen uten boken.

Link to post

.. Uten instruksjoner ville jeg konservert den på gamlemåten. Så vidt jeg husker var det mye fram og tilbake med tomgasshåndtaket

Det ville jeg ikke ha gjort. Garantien på motoren er avhengig av at dette gjøres etter boka. Husk at dette er en av de ytterst få motorer som er "selvkonserverende", og som selv ojleprimer høytrykksdyser, sylindre etc. Får du skade på motoren grunnet lagring uten reglementær konservering ligger du tynt ann... Dessuten er det jo enkelt å utføre så lenge du har "bruksanvisningen"

 

/U

Link to post

DET har du rett i. Men gjorde LITT i går allikevel: Lot motoren gå på tomgang en halv time i ferskvannstønna, presset fett inn i nipplene for sving, og vasket motoren utvendig. Hadde LYST til å sjekke oljen på drevet også, men lot DET være inntil jeg får "oppskriften". Kommer til å skifte de to smørenipplene for tilten (ETTER rådføring med forhandler): De sitter i forkant av motoren, og etter at jeg monterte hydraulisk styring er det ikke mulig å komme til med fettpressa! De må skiftes med nippler som er vinklet.

Apropos gearet: De to "skruene" for sjekk av gearolje, fikk meg til å stusse! :eek: De åpnes med kun 5 mm umbrakonøkkel, og DET synes jeg er litt tynt! Ser for meg at det kanskje KAN bli problemer der etter noen år. Kommer til å bytte dem med noe mere solid (etter garantitid / samtale med forhandler).

Mere siden...

 

 

Hondaen var begynt å få problemer med å gå på tomgang på slutten, men DET viste seg å være kun justering av blandingsskruen på forgasseren. Den fikk også en halv time i ferskvannstønna + fett i alle nipler, etterfylling av motorolje og vask. Til slutt en fin dusj med CRC under motordekslet.

Edited by Marwin
Link to post

Det ville jeg ikke ha gjort. Garantien på motoren er avhengig av at dette gjøres etter boka. Husk at dette er en av de ytterst få motorer som er "selvkonserverende", og som selv ojleprimer høytrykksdyser, sylindre etc. Får du skade på motoren grunnet lagring uten reglementær konservering ligger du tynt ann... Dessuten er det jo enkelt å utføre så lenge du har "bruksanvisningen"

 

/U

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... dette har jeg ikke tenkt på.

Har ikke oppfattet at den automatiske konserveringen er den eneste "godkjente" konserveringsmåten.

Har mer tenkt på det som et hjelpemiddel for å forenkle prosessen.

Men det kan godt være du har rett og du har i alle fall rett i at det bør gjøres etter boka.

Link to post

Og ifølge "boka":

 

E-Tech-motor vinterkonservering:

Motor i vanntønne eller slangetilkobling.

Tomgangsgass til fullt pådrag.

Start motor; Lampene slukker på vanlig vis automatisk etter ca. 15 sec.

Dra ned tomgangsgassen til null.

Lampene vil tenne på nytt (automatisk); Når de slukker igjen, slå på full tomgang med tomgangsspaken. Dette er oppvarmingsperiode og lampene vil begynne å blinke.

 

(Hvis lampene IKKE blinker, stopp motoren og start på nytt igjen!)

 

Motoren vil nå automatisk gå til hurtig-tomgang og tilsette extra olje i cylindrene.

La motoren gå til den stanser (ca. 1 minutt) av seg selv.

Slå av tenningen (nøkkelbryteren.) Fjern kjøling og la motoren stå ned-tiltet for at alt vann skal renne ut.

Ta av motordeksel og fyll opp oljetanken og kontrollér drivstoffiltret. (Hvis det er dritt i dette, bør det byttes.)

 

Tillegg: Ta av propell og smør på nytt fett på akslingen. Smør niplene for sving og tilt.

 

For egen del ville jeg ha sjekket oljen på drevet, selv om DET ikke står oppført... :smash:

Link to post

Kjørte klargjøringsprogrammet i dag, og det funket "helt etter boka". MEN Kontrollampen for oljen blinket ikke under seansen, trolig fordi denne viser at oljetanken er full nok...

 

MIN konklusjon SÅ langt: E-Tech ser ut til å være en brukbar motor:

Lettstartet, rimelig i forbruk, forholdsvis lavt støynivå og ikke minst: Lett å montere og med gode tegninger og beskrivelser.

 

Eneste pekefinger JEG har så langt: Pass på at du får riktig propell ved kjøp.... På 75 Hk er standardpropellen 14" X 17"...

Link to post

Kjørte også en test på konserveringsprogrammet i dag - funket som bare det. Jeg har ikke tenkt å avslutte båtsesongen helt ennå så jeg startet opp motoren etter konserveringen. Den startet lett, gikk litt ujevnt i begynnelsen for så å gå helt jevnt. Dette er vel normalt etter en konservering vil jeg tro.

Når jeg gjør den endelige konserveringen vil jeg gjøre den med båten på sjøen.

 

Har også samme konklusjoner som Marwin utenom størrelsen på propellen.

 

Men også jeg har tydeligvis et propellproblem. Etter kort kjøring var lakken borte på noen små områder på propellbladet. Det har utviklet seg og jeg har nå store områder uten lakk både på bladene og akslingen.

Vet ikke om det er motoren eller meg som er problemet her. Har på følelsen at lakken har forsvunnet som et resultat av kavitasjon.

Link to post

Jeg vil si at punktet som står igjen her høres skummelt ut..

Skal du spyle gjennom frostvæske da? eller bare ferskvann?

Får man ut alt vannet i et slikt tilfelle? Neppe.

Resultatet er altså at dersom du spyler gjennom ferskvann vil du oppleve at en del vann står igjen i motoren, og en mnd eller mer etterpå, når du skal bruke den igjen er motoren defekt grunnet frostspreng.

 

Mitt tips er å bare la den stå nede om vinteren.. Evnt kjøre inn frostvæske hver gang du går fra den (dyrt i lengden)

Selv om båten skal ligge på sjøen hele vinteren avsluttet jeg den aktive sesongen i dag.

Gjorde slik jeg har beskrevet lenger oppe i tråden - kjørte motoren varm, kvelte den ved hjelp av konserveringsprogrammet og spylte ferskvann gjennom motoren ved hjelp av å koble slange til kjølvannsuttaket og sprayet motoren med wd 40.

Da jeg kom hjem leste jeg gjennom denne tråden og ble litt usikker på hva Anonym mener i innlegget her.

Siden jeg ikke kjørte motoren under gjennomspyling, er det da snakk om at det kan ligge vann i den delen av motoren som ikke kommer under vann når den er tiltet ned??

Link to post

Selv om båten skal ligge på sjøen hele vinteren avsluttet jeg den aktive sesongen i dag.

Gjorde slik jeg har beskrevet lenger oppe i tråden - kjørte motoren varm, kvelte den ved hjelp av konserveringsprogrammet og spylte ferskvann gjennom motoren ved hjelp av å koble slange til kjølvannsuttaket og sprayet motoren med wd 40.

Da jeg kom hjem leste jeg gjennom denne tråden og ble litt usikker på hva Anonym mener i innlegget her.

Siden jeg ikke kjørte motoren under gjennomspyling, er det da snakk om at det kan ligge vann i den delen av motoren som ikke kommer under vann når den er tiltet ned??

En totakter er laget slik at den drenerer ut kjølvannet når den står tørt og loddrett. /U
Link to post

Kort komentar til eTec hittil:

Vinterkonserverte etter boka (som tidligere nevnt). Vrei om nøkkelen ved sjøsetting nå i sommer, og motoren startet momentant.

Oljeforbruket er drastisk redusert! Det ser ut til at det var et innkjøringsprogram da den var ny, noe som mulig var årsak til større oljeforbruk i starten.

Har ikke fått MÅLT bensinforbruket enda, men har en sterk mening om at forbruket er mye lavere enn med den gamle Suzuki 55 hk, pga. samme bruksmønster som tidligere og færre tankfyllinger.

Støyen? Tja... Tilsvarende 4-takter bråker like mye på fullt turtall, men er muligens litt stillere på lavt turtall og tomgang.

Ladingen er meget bra!! 14,4 volt avlest på batteripolene under 1800 omdr/min. og med all leamikken påslått (inkl. autopilot).

Et par andre båtvenner i havna har nettopp kjøpt Suzuki 4-T 140 Hk; De må inn på første service (garanti) etter 20 timer (eller no´sånt...).

eTec-en min skal inn på første garantiservice nå; Etter 3 ÅR!!

 

Om jeg vil anbefale andre å kjøpe eTec?

 

Jess-sir! :yesnod: :yesnod:

Link to post

Jeg er også godt fornøyd med E-Tec'en. Datter på 6 mnd liker lyden! Og det gjør pappa'en også!

 

Men det går med en del svindyr olje. Noen som veit om det går an å få tak i riktig spec olje fra andre leverandører, for eksempel valvoline, istedenfor å dytte penger i lomma på Evinrude bare for å få riktig brand på kanna?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...