Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Med max tilting medvind og medstrøm får jeg ikke presset motoren til mer enn 4700 omdreininger. Noe er sikkert groen sin feil, noe er økt vekt, men jeg har aldri fått ut mer enn 5200 omdreininger.

Max turtall er vel oppgitt til 5500. På tide å prøve en annen propell?? Spurte verkstedet om dette og de sa at de synes den gikk fint og med nysmurt båt ville nok turtallet komme opp på 5000.

Spurte om det gjorde noe for motoren at jeg ikke fikk høyere turtall og svaret var nei.

Synes å huske at jeg har lest noe annet her på forumet, noen som har synspunkter?

 

Hei, syntes 4700 rpm. var i minste laget, men som du sier groe, økt vekt etc vil gjøre sitt. Når motoren har oppgitt 5500 rpm. som maks, ville jeg i første omgang sjekket monterings høyden på motoren, før jeg prøvde en annen propell. Antikavitasjonsplata bør ligge jevnt med forlengelsen av bunnen.

Mitt inntrykk er at mange forhandlere ikke er så nøye med dette. Ligger kav. plata for lavt, får du straks en økning på 100-200 rpm ved å heve 1 eller 2 hull.

Mine erfaringer er fra Mercury Optimax, men tror nok det kan overføres til E-tec..

Tror ellers ikke at motoren din tar skade av at turtallet kommer opp til maks 5500 rpm. , som den er beregnet for. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, ligger ute hele året. Svømte under båten sist i juli og da så den fin ut. At noen hundre av de manglende omdreiningene skyldes groe tror jeg nok. De siste før jeg er oppe i 5200 som jeg hadde da båten var ny skylles helt sikkert økt vekt. Har nok båret inn noen hundre kilo siden den gang.

Bekymringen min går ikke på hvor turtallene har forsvunnet, heller ikke hvor de 3 - 4 knopene jeg har mistet er. Mer på om motoren har godt av å med et max turtall som ligger 800 under max og om jeg kanskje skulle skiftet prop slik at jeg kom nærmere max igjen.

Link to post
Share on other sites

Ja, ligger ute hele året. Svømte under båten sist i juli og da så den fin ut. At noen hundre av de manglende omdreiningene skyldes groe tror jeg nok. De siste før jeg er oppe i 5200 som jeg hadde da båten var ny skylles helt sikkert økt vekt. Har nok båret inn noen hundre kilo siden den gang.

Bekymringen min går ikke på hvor turtallene har forsvunnet, heller ikke hvor de 3 - 4 knopene jeg har mistet er. Mer på om motoren har godt av å med et max turtall som ligger 800 under max og om jeg kanskje skulle skiftet prop slik at jeg kom nærmere max igjen.

 

 

Du har svømt under båten og sier du er rimelig sikker på at motoren er "rimelig justert" . OK , det er snakk om centimetere .

Ellers er det nok ikke skadelig å ha noe lavere turtall enn det som er oppgitt , men trodde du skulle ha maks. effekt på din motor?

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd å heve motoren. Er rimelig sikker på at den er ok justert.

Kom på en ting til som er gjort som kanskje har innvirkning. Har montert hekkgiver til ekkoloddet og den gir jo en fin vannsprut når jeg går i plan. Som sagt, er ikke bekymret for hvor de manglende knopene eller turtallet er forsvunnet, mer om det er skadelig å kjøre på det lave max turtallet og lurer på om et propellbytte er på sin plass.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ikke større motor for å få høyere fart, men for å gå mere økonomisk. Noe den gjør.

Kjører til vanlig på 4500 omdr. (20 knop) og FØLER at både båt OG motor "trives" best der :rolleyes:

"Vinner" 2-300 omdr. på å tilte ut motoren (på flatt vann).

 

Det som sies om oppdatert software ser jeg positivt på, men lurer på om det så lurt å kutte ut deler av servicen (som antydet høyere oppe i strengen).

Synspunkter?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ville vel spart penger andre steder enn å la vær å følge de ordinære servicepunktene på motoren - uansett hva lokale verksteder sier. Egentlig utrolig snålt at autoriserte verksteder anbefaler annet enn fabrikken. Få det i alle fall skriftlig slik at verkstedet i ettertid også står for sine meninger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Da jeg fortsatt ikke har mottatt no´ svar, ringte jeg service-sjefen i dag (Fische Fritid, Drammen). Han kunne gi bekreftelse på at det var ANBEFALT å bytte pakninger, plugger, gearolje, impeller osv. (servicepakke).

Flere merkeverksteder utfører ikke hele denne servicen, men tar betalt for det... :crazy: :crazy: Skremmende, spør du meg.

Dessuten: Lokal "påhengs-guru", ing. med 20++ år i bransjen, anbefaler å bytte gearolje HVERT år okkesom....

Hva JEG gjør?

Tar hele servicepakken OG skifter gearolje hvert år. :smash:

Prisantydningen fra importør var 4 laken inkl. delene, men at prisen kunne variere "noe"... :puke:

 

Hva lokal påhengsguru charger meg gjenstår å se..

 

Mere i neste bolken (etter at servicen er tatt) :fishing:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dessuten: Lokal "påhengs-guru", ing. med 20++ år i bransjen, anbefaler å bytte gearolje HVERT år okkesom....

Med fare for å ta fryktelig feil så har jeg noen ganger opplevd at slike guruer med årelang erfaring ikke har hengt helt med i utviklingen, men baserer seg på det som var "riktig" den gangen. En viss utvikling har vi jo hatt

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg hadde en 115 hk. E-tec på en White shark 175,og det var en sann fryd.

De som sier at to-taktere er gammeldags,har nok ikke fulgt med i utviklingen på det feltet.

Det er et konserveringsprogram som kan få den mest klønete landkrabbe til å gå med hevet hode nå herligheten er "pakket" bort for vinteren.

Lydmessig er den også nydelig.Stillegående,men med en nydelig lyd ved pådrag.

Mitt råd er:LØP Å KJØP

Mvh: Tom Rør

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg hadde en 115 hk. E-tec på en White shark 175,og det var en sann fryd.

De som sier at to-taktere er gammeldags,har nok ikke fulgt med i utviklingen på det feltet.

 

Helt enig `Tom Rør`, du har mange med samme mening som deg, når vi snakker om de "nye totaktere". :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det holder og sjekke girolje for vann hvert år, og bytte den hvert tredje år eller så, avhengig av bruken.

 

Å sjekke for vann og skifte den er vel det samme? Du heller vel ikke brukt olje tilbake på drevet til den beskjedne kost det er å bytte dette.

 

Dessuten er det greit å bytte sjekke dette hvert år uavhengig av motorteknologi. Fiskesene rundt propellaksel er styggedom for tetningsringer, og dét er saltvann i drevet over tid også......

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Dette er morgendagens motorer , Har en slik som under på ønskelista men problemer med service på de store ennå.

bm : motorene har hjerne og lagrer alt , også navnet til eieren og hvilke turtall den har godt på.

 

 

Denne her er CE merket fra Bombardier ( se bildet) men pga Sjøfartsdirektoratet egne regler for Norge er disse CE merkingene ikke gode nok ,og om de som har fulgt med mine angrep på dette direktoratet forstår nå kanskje bedre mine annklager mot dem.

 

Det er og forståelig att ikke BRP ikke ønsker att jeg skal få kjøpe denne motoren , noe de klarer å hindre ved hjelp av sjøfartsdirektoratet.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17665/4a19_0.jpg

 

 

Evinrude 225HO E-Tec w/ 5yr Warranty, 2008 upgrades

Etec, evinrude, 225, e-tec Item number: 230243380487

 

 

US $12,200.00

 

Shipping costs: Check item description and payment instructions or contact seller for details

Ships to: United States

Item location: Panama City, Florida, United States

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Payment methods: PayPal

See details

 

Item Specifics

 

Title: Evinrude 225HO E-Tec w/ 5yr Warranty, 2008 upgrades

 

Condition: Used

 

 

Description

 

2006/08 EVINRUDE 225HO E-TEC 20 INCH SHAFT

 

DIRECT INJECTION 2- STROKE OUTBOARD MOTOR.

 

LOW HOURS (42)WITH A WARRANTY TIL 10/13/2013

 

This is a 2006 serial number motor with a fully dress 2008 powerhead including all 2008 components, everything is 2008 on the powerhead. Low hours (42 total), powerhead is under 10 hours and still in the break-in program. Raker I prop included. This engine has the high speed gearcase and “Star & Stripes” decals. This motor has only been started 73 times. I was serving overseas for a year, right after my boat was delivered, so it was stored away inside my garage for a year. Well taken care of.

Link to post
Share on other sites

..Med fare for å ta fryktelig feil så har jeg noen ganger opplevd at slike guruer med årelang erfaring ikke har hengt helt med i utviklingen, men baserer seg på det som var "riktig" den gangen. En viss utvikling har vi jo hatt

Har tatt høyde for akkurat det! Fulgte sjøl nøye med under service. :wink:

 

SÅåhh min faring SÅå langt når det gjelder service på eTec:

INGEN av de tre merkeforhandlerne i Trondheim kjører den anbefalte servicen jeg antydet i innlegg #139!

Skremmende?

Bør importøren komme på banen og rette opp dette forholdet?

Er det VIRKELIG nødvendig å bytte alle de delene som er antydet?

Eller er DET for at forhandlere / verksteder skal ha igjen noen kroner for servicen?? :rolleyes: :rolleyes:

 

Hva JEG fikk utført etter litt diskusjon OG undersøkelse av motoren:

Vi sjekket at gearoljen var ok (Ikke vannlekasje);

Så skiftet vi gearoljen, med den anbefalte typen.

Så sjekket vi impelleren; Den skal visstnok ikke byttes før etter 4 år... Den så dårlig ut! :smash: Vi byttet! Og DET var en enkel jobb! For ettertiden kommer jeg til å bytte impeller annet hvert år! Og olje HVERT år; Akkurat som før.

 

Resten av vinterklargjøringen skjer jo automatisk på eTec. I tillegg kommer jeg til å gi motoren en dusj CRC, akkurat som jeg alltid har gjordt med mine påhengere.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange timer har du på E-tec´en din Marvin?

 

- Med tanke på impelleren din blir det en selvmotsigelse å si at den skal skiftes hvert 4. år når motorene skal serves hvert 3. år - dog i forhold til timetall. Hvis forhandleren hevder dette, syns jeg dette virket litt rart.... :confused:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Impelleren skal etter programmet til Evinrude skiftes ved hver service på e-tec'en - altså hvert 3. år.

Dette er en del av servicepakken. At noen verksteder bruker sunn fornuft og bare sjekker den og lar den stå i om den er like god som ny er en sak. Noe helt annet blir det når verkstedet lager sin egen tolkning av serviceprogrammet.

Jeg tar selvfølgelig forbehold om at mine opplysninger stemmer, men en mail til importør bør vel kunne avklare det meste med 100% sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...