Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Hvis du kjører på XD-100 oljen kan du be forhandleren din programmere motoren til å kjøre på XD-50 oljen. Ikke bytte uten re-programmering, det kan bli dyrt...

 

XD-50 koster kun halvparten. Ulempen er at det går dobbelt så mye av den... :crazy:

 

Selv om oljen er dyr, bruker vel ikke motoren mye, og totalen blir lik... en bilmotor (4-taker) koster like mye en sesong i bilmotorolje etc..)

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker XD50, ja.

 

Og jeg kjørte 360 nm fra Svelvik til Bergen på 400 liter bensin og 7 liter olje. Mao nesten 2% olje - er dette omtrent det dere andre med E-Tec også har erfart. Jeg synes dette er ganske mye, det er jo olje for 800 kroner bare til Bergen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Selv om oljen er dyr, bruker vel ikke motoren mye, og totalen blir lik... en bilmotor (4-taker) koster like mye en sesong i bilmotorolje
... på 400 liter bensin og 7 liter olje. Mao nesten 2% olje - er dette omtrent det dere andre med E-Tec også har erfart. Jeg synes dette er ganske mye, det er jo olje for 800 kroner bare til Bergen.

Synes dette høres ut til å bli vesentlig mer olje (mangedoble) i løpet av en sesong på E-Tech enn motorolje på en 4-takter..... :confused:

 

Min Suzuki DF140 (4T) skal om jeg ikke husker feil ha oljeskift etter forbruk av ca. 2000 til 4000 liter bensin (avhengig av hvilket bensinforbruk man har pr time). 7 liter olje pr 400 liter bensin på E-Tech blir vel da i området 20 til 40 liter olje for hvert av oljeskiftene på den omtalte 4T.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min Suzuki DF140 (4T) skal om jeg ikke husker feil ha oljeskift etter forbruk av ca. 2000 til 4000 liter bensin (

 

Uansett årlig bensinforbruk regner jeg med at du skifter olje + filter + gearolje etter hver sesong...?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Uansett årlig bensinforbruk regner jeg med at du skifter olje + filter + gearolje etter hver sesong...?

Ja, nå har det seg slik at min båtbruk passer ganske godt med årlig service ut fra serviceintervallene :yesnod: så det blir stort sett hver sesong ja. Min Suzukiforhandler uttalte imidlertid at det er helt uproblematisk på disse motorene om det enkelte ganger skulle gå et og et halvt år mellom service (det har skjedd meg et par ganger). Ellers fikk jeg høre at det ikke spilte noen større rolle om service ble gjort på begynnelsen av sesongen, midt under sesongen eller etter sesongen. Jeg hadde for min del trodd det var best å skifte eksempelvis giroljen etter hver sesong, men det var det visst delte meninger om fikk jeg høre.

Link to post
Share on other sites

Nei

Fight er det gamle systemet

Noen sier at e-tec er basert på det og videreutviklet.

Andre sier at det er konstruert på nytt helt fra bunnen av :crazy:

 

Ser at Helge kom imellom her.

Denne var altså et svar til Karnic

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt motoren i 3 år...

meget positiv SÅhhh langt! :smash:

Noen som VET hva slags service som bør foretaes på denne motoren nå??

 

Motoren skal inn etter 3år eller etter 300 timer, det som inntreffer først.

Alle forhandlere har ett sk. 300 timers kit.

Det inneholder bla nye pakninger til injektorer, plugger, impeller/vannpumpekit.

Injektorer kontrolleres og ovennevnte byttes og alle smørepunkter tas med fett. Gearolje skiftes, propell tas av og aksling fettes opp.

Motor koples til pc og evt feillogg analyseres og slettes. Evt nyere software til ECM skal installeres.

Ett verksted bør gjøre denne servicen slik at f.eks plugger og injektorer havner på rett plass bla..

Link to post
Share on other sites

Nei

Fight er det gamle systemet

Noen sier at e-tec er basert på det og videreutviklet.

Andre sier at det er konstruert på nytt helt fra bunnen av :crazy:

 

Ficht er OMC som gikk konk. E-Tec er Bombardier fra bunnen av. At de også driver med flyproduksjon og har tatt med seg litt derfra er tydelig.

Kompakte og innovative løsninger spesiellt mht forbrenning, kjøling og støydemping.

Det eneste som er "gjenbrukt" er gearkassene, de små 40 - 115 bruker V4 gearkasser og de store 135 - 250 bruker V6 gearkasser.

Motorene bruker mange like deler, 40-50-60 samme blokk og boring, 75 og 90 samme blokk og boring osv.

Alle delene er "overdimensjonerte" for lang levetid. Det er også derfor de små motorene er relativt tunge. Derimot er de store 50 - 100kg lettere enn tilsvarende 4-takter. (Eks. E-tec 250, 234kg og Mercury Verado 294kg)

Link to post
Share on other sites

Nei

Ficht er det gamle systemet

Noen sier at e-tec er basert på det og videreutviklet.

Andre sier at det er konstruert på nytt helt fra bunnen av :crazy:

 

akkurat samme systemet men Bombardier har klart å eliminere noen grunnleggende feil som vedheftet Ficht samt luke ut en del andre problemer relatert til og forbedret kvalitetskontrollen.

til og med elsystemet - hvor enkelt det enn er var pill råttent på FICHtene.

 

men 2 takterens grunnleggende fundamentale svakheter kan de selvfølgelig ikke gjøre noe med......

Link to post
Share on other sites

til og med elsystemet - hvor enkelt det enn er var pill råttent på FICHtene.

 

men 2 takterens grunnleggende fundamentale svakheter kan de selvfølgelig ikke gjøre noe med......

 

 

Syntes" The Scrutinizer" tar vel hardt i her. De nye 2 taktere (DFI) har kommet meget bra ut i tester sammenlignet med 4 taktere.

Eller har vel de fleste av oss "2 takt frelste" her på BP merket oss "The Scrutinizer"s apati mot 2 taktere. :flag:

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har min 90 e-tec på tredje sesongen nå og er kjempefornøyd.

Deilig å ikke måtte innom forhandleren for service i tide og utide, deilig å overlate vinterkonserveringen til automatikken og deilig å ha en motor som starter så kjapt. Aldri noe kinning.

For å ha prøvd det ut strartet jeg motoren for hånd i sommer. Motoren var kald, men startet på første draget. Er det vanlig at store motorer kan draes i gang med snor?

Oljeforbruket reagerte jeg også på i begynnelsen. Følte meg litt snytt med det oljeforbruket jeg hadde, men som sagt av andre her gikk forbruket drastisk ned etter innkjøringsfasen. Denne sesongen har jeg ikke brukt en kanne en gang.

Er utrolig fornøyd!

Men må legge til at det hadde jeg sikkert vært med andre motorer også. At jeg valgte e-tec'en var ene og alene serviceintervallene og den automatiske vinterkonserveringen. Veldig kjekt for en som var nybegynner med første båt.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke ødelegge idyllen her, men fikk se dette emnet og kan vel ikke holde inne informasjon.

Har ikke selv erfaring med E-tec men naboen på brygga har en Norkapp 600 med en 90 hk E-tec og etter 2 års bruk skulle de ut på en av de første turene iår og da døde motoren sakte ut.

Da viste det seg faktisk at den hadde skjært seg i en av de 3 sylinderne.

Hva som var årsak vet jeg ikke, men det slår meg at det må ha vært en dominoeffekt av feil/mangler som utløste det siden de ikke fikk noe forhåndsvarsel på motoren.

Selv hadde jeg en Yamaha 90 hk tidligere og den hadde lydvarsel som kom på ved lite olje i beholder, og lysvarsel med dioder. I tilleg gikk motoren ned på turtall og stoppet når oljenivået ble kritisk.

Så hvorfor den ikke varslet er for meg en gåte.

Men dette er sikkert ikke noe problem generelt for disse motorene, de har sikkert vært uheldig å få den berømte "mandagsmotoren" :wink:

Link to post
Share on other sites

Du ødelegger slettens ikke noe idyll.

Har ingen tro på at eiere av e-tec motorer er hverken mer eller mindre fornøyde enn eiere av andre merker.

Nye motorer er vel stort sett veldig gode over hele fjølen, enten en velger 2 eller 4-takter.

Mange var derimot skeptiske til de lange serviceintervallene da motoren kom på markedet.

Mitt inntrykk er at dette var ubegrunnet. Ser også at optimax kjører samme serviceintervaller.

Dessuten hadde jo Evinrude et frynsete rykte etter forrige modell - virker som om e-tec modellen retter opp noe av dette.

 

Tror nok alle merker har mandagsmotorer og alle merker har, har hatt eller kommer til å få modeller som er befengte med mye tull.

Link to post
Share on other sites

Du ødelegger slettens ikke noe idyll.

 

Nye motorer er vel stort sett veldig gode over hele fjølen, enten en velger 2 eller 4-takter.

Mange var derimot skeptiske til de lange serviceintervallene da motoren kom på markedet.

Mitt inntrykk er at dette var ubegrunnet. Ser også at optimax kjører samme serviceintervaller.

.

 

Tror nok alle merker har mandagsmotorer og alle merker har, har hatt eller kommer til å få modeller som er befengte med mye tull.

 

Har selv Mercury Optimax, men så vidt jeg kan se har jeg ikke de samme serviceintervallene som deg. Hvor har du sett at Optimax har 3 år eller 300 timer?? Min motor er fra 2004, men tviler på at intervallene er øket. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du har dine ord i behold , da både Vi Menn Båt og Kast Loss sier 3 år eller 300 timer serviceintervall. Da må det ha skjedd en forandring siden 2004. Vil ta dette opp med forhandler .

Ellers stiller jeg meg meget tvilende til den testen som ble utført når det gjelder lydbilde. Motoren er MEGET behagelig opp til 25 knob, men deretter er den absulutt hørbar. Ser ut som at Vi Menn Båt har hengt seg på Kast Loss, når det gjelder testing.

http://www.kastloss.no/tester/article145527.ece

Jeg leste at fra dorgefart til 15 knob var MERCRUISER 115 Optimax den mest støyende. (MERCRUISER)?

Har De tatt lydbilde fra en innenbordsmotor?

Link to post
Share on other sites

Hvor pålitelige de er vet jeg ikke....

 

 

Man skal tydeligvis ikke stole på alt man leser. Har nettop sjekket med en av landets største forhandlere av Mercury, som bekrefter at Optimax IKKE HAR 3 år service intervall eller 300 timer. (Altså feil info fra kastloss.no)

Det er kun Evinrude E-tech som har dette. http://www.kastloss.no/tester/article145527.ece

Ellers når det gjelder tester i den såkalte fagpressen, blir jeg ikke særlig imponert. Det er tydelig at det er like mange oppfatninger som det er journalister. :yesnod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg vurderer å kjøpe en brukt Evinrude 150 HK Direct Injection fra 2004. Noen som vet forskjellen på denne og etterfølgende modell 150 HK e-tech?

 

Om det er Ficht eller Ficht Ram eller hva det het så ville jeg holdt meg langt unna! E-tec er basert på samme teknologi, men i ny og forbedret utgave og alt man hører og leser tyder jo på at Bombardier har fått "orden på tingene" etter at de kjøpte OMC.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Motoren skal inn etter 3år eller etter 300 timer, det som inntreffer først.

Alle forhandlere har ett sk. 300 timers kit.

Det inneholder bla nye pakninger til injektorer, plugger, impeller/vannpumpekit.

Injektorer kontrolleres og ovennevnte byttes og alle smørepunkter tas med fett. Gearolje skiftes, propell tas av og aksling fettes opp.

Motor koples til pc og evt feillogg analyseres og slettes. Evt nyere software til ECM skal installeres.

Ett verksted bør gjøre denne servicen slik at f.eks plugger og injektorer havner på rett plass bla..

Klippet fra en annen streng (passer bedre her):

:eek: :eek: Ca. 4-5 laken for servicekit!! :cryin:

Men det inneholder impeller, ny termostat, div. pakkningssett+++ :eek:

Skal få skikkelig tilbud på jobben i løpet av et par dager. Tipper 5-6 laken...

Merkelige greier...

Har snakket med 3 forskjellige (registrerte) verksteder for E-Tec og de sier det samme: Det holder med å skifte plugger, olje på drev og smøre opp nippler osv., hvis dataene fra PC-en viser lavt timetall OG drevet / motor ser ok ut.... Pakningssett og termostat skifter de ikke uten grunn... SA de.

Pris 2800,- for "servicen"... Men de anbefalte å skifte impeller hvert 5. år.

Tar DU sjansen ?? Sjøl er jeg i tvil; Det blir opplagt billigere, men holder det? Garantien er jo gått ut anyway;

MIN motor går fint, men lugger litt på lavere turtall; "Typisk plugg-skifte", sa expertene....

Stoler jeg på dem? :rolleyes: :rolleyes:

 

Erfaringer med forbruket så langt:

I år brukte jeg bensin for 1800 kroner. Siste året med 55 Hk Suzuki (2T) brukte jeg bensin for 3200,- Omtrent samme motortimer. Ikke nøyaktig måling, men magefølelsen sier meg at jeg går vesentlig billigere med E-Tec. (Måtte kjøre mye på max med den gamle, for å opprettholde planingsfart med mere enn 2 ombord...)

(Forbruksmåler blir montert nå, klar for neste sessong.)

Andre nøkterne erfaringer:

E-Tec støyer mindre enn den gamle, men lydløs er den ikke på full fart (25.4 knop og 5000 omdr.). Støyen synker en god del når farten legges på 20 knop og da er turtallet ca. 4500.

Ellers om oljeforbruket:

Som tidligere nevnt, var oljeforbruket litt høyt de første timene (X-50 olje), men det sank betraktelig.

(Bare pass på at oljepåfyllingslokket blir skrudd riktig på; Slurvet en gang med det (traff ikke gjengene skikkelig) og noen deciliter havnet i sjøen etter opptilting :cryin: Trudde ikke at SÅ lite olje kunne laget et SÅ digert oljeflak gitt!!) :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ved servicen min oppdaterte de softwaren, noe som gjorde at overgangen fra tomgang til gear går mykere.

Deler din erfaring med oljeforbruket fra å være grådig til å være snilt. Har ikke brukt mer enn en kanne (1 gallon) i år.

Med max tilting medvind og medstrøm får jeg ikke presset motoren til mer enn 4700 omdreininger. Noe er sikkert groen sin feil, noe er økt vekt, men jeg har aldri fått ut mer enn 5200 omdreininger.

Max turtall er vel oppgitt til 5500. På tide å prøve en annen propell?? Spurte verkstedet om dette og de sa at de synes den gikk fint og med nysmurt båt ville nok turtallet komme opp på 5000.

Spurte om det gjorde noe for motoren at jeg ikke fikk høyere turtall og svaret var nei.

Synes å huske at jeg har lest noe annet her på forumet, noen som har synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...