Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Et helt vesentlig spørsmål er jo hvorfor ikke mindre propell gjør at motoren går lettere og med høyere turtall - så mistanken om at det her må være andre "mekanismer" inne bildet enn de gode gamle naturlovene, er jo nærliggende ...

Såvidt jeg har skjønt så skal ikke E-tec motorene trenge vanlig innkjøring - kanskje fordi den er programmert inn i elektronikken?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Marwin !

 

Har det skjedd noen utvikling i saken ?

 

Uansett hva slags båt du har skal din forhandler levere en propell som gir max turtall som ligger innenfor motorprodusentens anbefalinger. Med standard propellen lå du rundt 1500 omdr. under anbefalt. Det logiske var da å bytte til en mindre propells som du gjorde. Siden turtallet ikke økte med en mindre propell er det noe som sperrer for et høyere turtall. Det er da 2 muligheter:

1. Motoren er i en innkjøringsprosedyre som legger begrensinger for max. turtall

2. Det er noe galt med motoren

 

Glem heving av motoren og stålpropell til du har funnet ut hvorfor ikke max. turtall økte med mindre propell !!

Link to post
Share on other sites

Takker for innlegget!! Skal kjøre vaktbåt i Offshore-VM også kommende helg og etter DET er "feriekandidaten" tilbake og vi skal sjekke propellstørrelse. Kommer tilbake med mere om dette!

Forøvrig er jeg fornøyd med tilsynelatende forbruk og støybilde SÅ langt.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Omsider var feriekandidaten tilbake + at JEG hadde TID... :blush:

Leverte tilbak den minste propellen (13,75" X 15") og fikk diskutert problemet... :discuss::boxing:

Resultatet var at jeg fikk med en 14" X 13" (!!), dro rett til båthavna og begynte å teste...

For å få mest mulig likeverdige forhold, kjørte jeg med orginalpropellen (14" X 17") i "alle" turtall / hastigheter og noterte flittig.

Dernest tilbake til båsen og skiftet til den nye og kjørte samme prossedyre.

Resultatet ble at topp turtall øket fra 4350 til 5150 (Endelig !) og at topp hastighet minket fra 24 til 23,8 knop.

Ax fra 0 til 20 knop gikk ned fra 25 sec til 15 sec. (!)

Nå klarer jeg å dra båten opp i plan UTEN hjelp av flapsen (men fortsatt med full tilt.)

Fikk oppgitt at effektkurven er høyest ved 4500 omdr. DET forklarer kanskje noen av de merkelige uklarheter?? (Jeg nådde jo aldri toppen av den kurven!)

Det siste jeg gjorde var å kjøre på "gefülen": Finne den hastighet jeg FØLTE at motor, skrog, speed og lommebok hadde best av, og havnet på ca 19 knop med 4500 omdr.

(Alt dette på flatt vann!) (Og for å rydde bort tvil: Begge prop. er 14" i diameter, 17" og 13" er stigning)

Dessverre er ikke PLS-metert for forbruk helt ferdig enda, men vil sjekke mot dette å snart som mulig.

Kommentarer??

(Redigert: Ja, og E-Techen fikk nå en litt annen lyd på full fart, dog ikke skjenerende...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

OK :blush::blush: Men tror du at jeg gå ned enda et hakk eller to på stigningen?? Fische opplyste at det var best å bruke 14" (diameter) for "da får du mest "skyv", sa de... :rolleyes::rolleyes: Er ikke toppen av momentkurven det beste "stedet" å være??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

OK :blush:  :blush:  Men tror du at jeg gå ned enda et hakk eller to på stigningen?? Fische opplyste at det var best å bruke 14" (diameter) for "da får du mest "skyv", sa de... :rolleyes:  :rolleyes: Er ikke toppen av momentkurven det beste "stedet" å være??

<{POST_SNAPBACK}>

Holder nok med Ulmo her Marwin. Jeg synes også 5150 rpm på MAKS høres lite ut om motorfabrikantens anbefalte maksturtall for motoren er mellom 5500 og 6000. Særlig om du var alene under testen og ikke hadde båten full av folk.

 

Nå har ikke jeg E-Tec motor selv, men en 140 Hk Suzuki 4T. Den gjør på maks nesten 6000 når jeg er alene ombord og fremdeles over 5000 med 8 personer.

Link to post
Share on other sites

Oops... :blush: Var for snar på avtrekkeren! Ulmo antydet nok for høyt turtall til denne motoren. Jeg sjekket på Evinrude's websider og det som gjelder for 75 E-Tec er:

Full Throttle Operating Range: 4500-5500 RPM

 

Altså er ikke 5150 så galt på topp det. For bedre akselerasjonsevne kunne du imidlertid hatt enda et hakk lettere propell så du fikk enda litt høyere turatll med minimums last i båten (slakke tanker, kun fører og ellers lite last i båten). Da får du mer å gå på med mere folk i båten. Men som sagt virker ikke 5150 å være så veldig lavt lenger tatt de korrekte data i betraktning

Link to post
Share on other sites

Gikk fort i svingene her også så jeg poster siste kommentar på nytt:

Etter studie av gamle opptegnelser og prat med Motordoktoren skal en påhenger være mest økonomisk ved ca. 85% pådrag (gass). Hvis dette også gjelder TURTALL, skal DET i så fall være ca. 5100 omdr./min. (Hvilket jeg nå når ved FULLT gasspådrag i dag....) Toppen av effektkurven er ved 4350 og (etter kommentarer her) max motorYTELSE 5750.

Spørsmålet er da om jeg må gå ned enda et (noen) hakk på stigningen (og/eller diameteren), skifte til annen propell-type (stål, i en eller annen "superform"), eller være fornøyd med den 13" jeg har... :rolleyes:

Det jeg er ute etter er beste kjøreøkonomi i plan. Båten med 13" stigning på propellen planer ved ca. 17 knop uten flaps og ca. 14,3 knop v.h.a. flaps Farten jeg ønsker er ca. 19 - 21 knop....

 

Til Helge: Jeg var alene i båten men med full tank (70 liter)

 

Nei kanskje jeg er i mål, men rpm vil vel dale litt med et par mann til i båten?

 

Redigert:

Siste> Fische oppgir nå at max turtallsområde er 4500 til 5500 omdr./min. (som Helge sa) og max prop. akseleffekt er 56kW ved 5000 omdr. (Etter min gamle skolelærdom om "736" som faktor, blir dette 76,1 Hk...)

 

Til Ulmo: Hvor fant du 5750 som max effekt?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

OK, jeg bomma her!! Fy meg.. :nono:

 

Jeg trodde det var en 50 hester, ikke en 75 hester. Her finner du spec. for 75 hesteren

 

Hvis du bruker båten mest med lett belastning ville jeg ha latt den gå med "tung" propell.

 

Har du ofte med folk og last ville jeg latt den gå med lett propell, dvs med maks turtall i øvre del av motorens maksimale arbeidsområde.

 

 

/U

Link to post
Share on other sites

Jeg ville latt den gå med propellen som ga et turtall i øvre del av turtallsområdet - motoren jobber lettere, og man får litt mer å gå på mtp. last i båten, dårlig vær, groe osv.

Motorforhandleren min har solgt endel motorer til oppdrettsnæringen (mest honda 75/90 og yamaha 80/100 4-t) , han sier at erfaringen har vist at for tung propell på disse gir sterkt redusert levetid.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Betyr DET at jeg bør ha både 17" og 13" å skifte på?

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med Ivar. Ser ingen grunn til at du skal bruke 17-tommeren. Så lenge du er helt alene ombord og i øvrig har liten last ombord (nesten tomme tanker og ikke annen bagasje) ville jeg hatt turtallet så langt opp mot maks anbefalt for motoren som mulig ved full gass. Turtallet faller fort nok med mer last og folk ombord. Ca 4300 rpm som du maks oppnådde med 17" er lite for din motor.

 

Selv har jeg både 19" og 21" til min båt, men kjører så og si aldri med 21-tommeren.

 

19" gir hos meg ca 6000 rpm når jeg er alene ombord og maks anbefalt ved full gass på den motoren er 5600 til 6200. Setter jeg på 21" faller turtallet fra ca 6000 til 5700 når jeg er alene og akselerasjonen blir merkbart dårligere - særlig med en del folk ombord. Den eneste fordelen med 21" på min båt er litt større toppfart med lite last ombord i båten.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode råd!! :flag:

 

Da står ET spørsmål litt ubesvart: Jeg kommer jo ikke høyere enn 5100 :rolleyes: og max burde være 5500; Bør jeg gå ned enda et hakk på stigning og / eller diameter for å få øket tutallet eller være fornøyd der jeg er nå??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode råd!! :flag:

 

Da står ET spørsmål litt ubesvart: Jeg kommer jo ikke høyere enn 5100 :rolleyes:  og max burde være 5500; Bør jeg gå ned enda et hakk på stigning og / eller diameter for å få øket tutallet eller være fornøyd der jeg er nå??

<{POST_SNAPBACK}>

Det får vel være litt opp til hvor "forsynt" du eventuelt allerede er av prøving og feiling og hvor nøye du er på slikt. Jeg er en "pettimeter" :lol: og ville nok om jeg var i ditt sted prøvd en propell til. Jeg ønsket uansett å ha to propeller til min største båt, da også for å ha en reservepropell (propelltyveri, bunnberøring etc) . Småbåtene drar jeg aldri langt avgårde i, men i 655'en har jeg vært på "flerdagsturer" på bortimot 200 nmil og da er det kjekt å både ha reserve propell og en liten "nødpåhengsmotor" ombord.

 

Jeg vil tro at den propellen du har nå er rimelig ok når du har lite last og få personer ombord, men vil tro du kan finne en enda bedre propell til bruk med stor last. Om en slik propell eventuelt også vil være et bedre kompromiss under alle belastningsforhold tør jeg ikke spå. Jeg føler meg ikke sikker på hvor stort spranget til neste "lettere" propell vil være med tanke på at du nå er på drøyt 60% av det anbefalte turtallsområdet (4500 til 5500) på full gass når du er alene ombord.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Du bør ned enda et hakk i diameter eller stigning. Du bør komme opp mot max. anbefalt turtall når du er alene i båten. Du oppnår raskere akselerasjon og kommer i plan ned tyngre lastet båt.

Din båt er ikke noen racer uansett, så ørlite lavere toppfart spiller vel liten rolle !

Ikke tenk på stålpropell i ditt hastighetsområde !!!

Link to post
Share on other sites

Som de andre sier, litt mer turtall med tom båt hadde vært optimalt.

Som en tommelfingerregel vil 1" mindre stigning normalt gi 2-300 o/min mer, sånn at det optimale her hadde vært en propell med 12" stigning.

(Men jeg har en mistanke om at propellene i denne størrelsen fins som 17", 15", 13", 11", den med 11" stigning vil kanskje gi turtall som blir litt i overkant av det anbefalte...?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En helt annen ting angående e-tech.

Noen som har koblet slange for å spyle motoren?

 

Jeg leste gjennom instruksjonsboken og der sto det at det bare var å koble slangen til det nederste hullet der kjølestrålen kommer ut. Jeg tok fram slangen og trodde det bare var å kneppe den på, men den gang ei.

Studerte hullet litt, men fant ingen måte å koble slangen på. Må jeg kjøpe en ekstra nippel eller er det noe jeg har oversett?

Link to post
Share on other sites

En helt annen ting angående e-tech.

Noen som har koblet slange for å spyle motoren?

 

Du får bedre spyling av motoren ved å sette spyledyser eller klokker som det kalles direkte på kjølevannsinntaket på girhuset. I hvertfall er det slik på min Yamaha hpdi motor. Regner med dette er det samme på e-techen din.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Link to post
Share on other sites

Fische brukte klokke på motoren under første oppstart (NB! Båten stod på bilhenger!) Ved gjennomspyling før vinterkon. kommer jeg til å bruke tønne med ferskvann på vanlig vis, og kjøre motoren varm. Har ikke funnet nippeltilkobling... :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kan en bruke disse klokkene mens båten ligger i sjøen

 

Er ikke sikker på om det er så heldig å kjøre motoren i opptiltet stilling. Ville hørt med merkeverksted. Hvis det går bra så er det ikke noe problem å kjøre den med klokker. En annen ting er at hvis du får det helt tett rundt kjølevannsinntaket med klokkene, så kan du tilte motoren ned igjen med klokkene på og kjøre den. Har bare kjørt min med klokker når båten har vært på land, så dette er jeg faktisk ikke helt sikker på.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal du bruke klokker PÅ SJØEN? :eek: Er ikke noe av hensikten å spyle gjennom med ferskvann for å fjerne evt. avleiringer av salt + hindre / stoppe skjellvekst osv.? Slik JEG har forstått vinterkonservering og vedlikehold av påhenger, skal den kjøres i "stamp" eller med klokker med ferskvann, til den har oppnådd driftstemperatur, og DET bør skje med motoren i "arbeidsstilling" (ikke tiltet opp...). Videre "bearbeiding" med oljekanne osv. skal gjøres etter "boka" for vedkommende motor :rolleyes: Må innrømme at jeg IKKE har lest DET kap. i E-Techboka enda :blush::blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...