Jump to content

Erfaring ang. forskjellige 2-taktoljer


nomen

Recommended Posts

Av ren nyskjerrighet hvilke erfaringer har Dere med de utallige merkene som finnes.

 

Bruker selv Total sin "Neptuna 2T Racing" semi syntetisk til 65,- literen.

 

Har blitt fortalt at det er forskjell på 2t olje som blandes i bensinen kontra den som skal bruker i anlegg med separat tank.

Stemmer dette og hvorfor?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hvis vi her snakker om totaktsolje til påhengere så har jeg i alle år brukt det jeg mer eller mindre tilfeldig har hatt for hånden eller fått kjøpt i butikken eller på marinaen og det helt uavhengig av om jeg har blandet rett på tanken eller hatt separat oljetank/automatisk blanding (VRO). Aldri hatt noe problem med noen motorer pga av dette, ei heller hørt noe om at det er et problem. Forutsetter hele tiden at man bruker riktig spec på oljen til formålet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bare du bruker en olje som tilfredstiller kravene motorleverandøren oppgir, er det ikke noe problem. All olje er i utgangspunktet den samme, men det er additivene i oljen som gir spesifikasjonene på oljen. Nå er det mulig jeg banner litt i kjærka, men jeg kjører på Biltema sin olje, (litt på trass), på min Optimax 90hk, da den oppfyller TCW-3 kravene/spesifikasjonene Mercury oppgir. Jeg ringte Biltema, og etter en halv time ringte de opp igjen fra Sverige, og kunne bekrefte at jeg kunne bruke denne oljen på den motoren. Og han garanterte at motoren holdt. Har en kompis som driver med motorer, og han sier jeg godt kunne brukt E-Tec olje også, og han mener også at det ikke er noe problem med Biltema oljen.

Link to post
Share on other sites

Bruker selv Total sin "Neptuna 2T Racing" semi syntetisk til 65,- literen.

 

Er det en TWC-3 olje? (Twostroke water cooled)

Hvis ikke bør du ikke bruke den hvis det ikke fremgår tydelig at den er beregnet på påhengsmotorer.

Så lenge oljen oppfyller TWC-3 kravene er det OK for bruk på vanlige påhengsmotorer.

 

Vi har kjørt på Biltema-olje i alle år. Null problemer.

Link to post
Share on other sites

All olje er i utgangspunktet den samme, men det er additivene i oljen som gir spesifikasjonene på oljen. Nå er det mulig jeg banner litt i kjærka, men jeg kjører på Biltema sin olje, (litt på trass), på min Optimax 90hk, da den oppfyller TCW-3 kravene/spesifikasjonene Mercury oppgir. Jeg ringte Biltema, og etter en halv time ringte de opp igjen fra Sverige, og kunne bekrefte at jeg kunne bruke denne oljen på den motoren.

 

Hei ,som du sier så har nok additivene i oljen mye å si. Tror neppe alle produsenter av TCW-3 oljer har nøyaktig samme oppskrift . Når det gjelder Mercury Optimax, så blir det anbefalt "Mercury or Quicksilver Optimax DFI 2-cycle oil. Hvis denne ikke er tilgjengelig kan man benytte Mercury/Quicksilver TCW-3 PREMIUM PLUS 2-CYCLE OIL.

Benytter Biltemas TCW-3 på min Tohatsu 2-takter, men IKKE på min Optimax. Tviler ikke på at Biltema anbefaler sin olje på Optimax, men tviler på at Brunswick Marine sier det samme. :yesnod: Fortsatt God Sommer.

Link to post
Share on other sites

Bruker Biltema sin olje på motorsager, påhengsmotorer og gresstrimmer, har brukt samme oljen i mange år uten noen form for problemer. Kan ikke se at dette medfører ekstra koksing eller avsetninger på tennplugger eller andre uønskede effekter.

Hadde jeg vært eier av en Optimax eller Ficht hadde jeg nok brukt deres olje så lenge jeg hadde reklamasjonsrett på motoren, deretter hadde jeg nok prøvd Biltema sin olje også på denne.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hei ,som du sier så har nok additivene i oljen mye å si. Tror neppe alle produsenter av TCW-3 oljer har nøyaktig samme oppskrift . Når det gjelder Mercury Optimax, så blir det anbefalt "Mercury or Quicksilver Optimax DFI 2-cycle oil. Hvis denne ikke er tilgjengelig kan man benytte Mercury/Quicksilver TCW-3 PREMIUM PLUS 2-CYCLE OIL.

Benytter Biltemas TCW-3 på min Tohatsu 2-takter, men IKKE på min Optimax. Tviler ikke på at Biltema anbefaler sin olje på Optimax, men tviler på at Brunswick Marine sier det samme. :yesnod: Fortsatt God Sommer.

Jepp og dette påpekte jeg til en kjenning som har en 175hk optimax.

Han var klar over det, men skjønte ikke hvorfor. Måtte forklare litt.

 

Ass we spoke, så fikk han faktisk olje problemer samme kveld.

Han hadde kjørt sjeldent DFI olje.

Nå har jeg ikke truffet han i ferien så vet ikke hvordan det gikk med motoren.

Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på at Biltema anbefaler sin olje på Optimax, men tviler på at Brunswick Marine sier det samme. :yesnod: Fortsatt God Sommer.

 

Betyr det at Brunswick vet noe om den oljen fra Biltema som vi andre også burde vite?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

for Biltema lager vel ikke oljen selv vil jeg tro.

 

Andre biltema oljer er produsert av Statoil, så det er jo nærliggende å tro at det også gjelder 2-taktsolja....

 

Har brukt Statoils syntet 2T olje på snøscooterne mine de siste 7-8 årene , der har den iallefall fungert klandrefritt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Biltemas olje kan gjerne være produsert av Statoil, men de bruker neppe de samme tilsetningsstoffene i den olja som i olja de selger under eget navn. Blir litt som når mor lager vafler..... Av og til bruker hun lettmelk og dropper å ha i en klatt rømme.... Det er fortsatt mors vafler, men ikke fullt så god som om hun hadde hatt i rømme og H-melk... :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er i hvert fall ingen produsent som tørr å gi en olje en spesifikk spesifikasjon uten at oljen holder hva den lover. Da jeg ble oppringt fra Biltema i Sverige, ga jeg tydelig beskjed om at det var en direkteinnsprøytet 2-T motor, og det var ikke noe problem med å bruke dems olje, fikk jeg til svar da. Det eneste var(som jeg glemte å skrive sist), var hvis det var ett lukket kjølesystem,(radiator, og ikke impeller og friskt vann igjennom hele tiden), da annbefalte han ikke oljen, da de motorene kan ha/få litt høyere vanntemp/motortemp. (Er derfor man ikke skal bruke outboard olje på f.eks moped, selv om noen gjør dette også, da denne oljetypen er beregnet på bedre kjøling.)

Link to post
Share on other sites

Da jeg ble oppringt fra Biltema i Sverige, ga jeg tydelig beskjed om at det var en direkteinnsprøytet 2-T motor, og det var ikke noe problem med å bruke dems olje, fikk jeg til svar da.

 

Hei, da er det vel ikke noe problem for deg hvis det skulle oppstå problemer med bruken av Biltema oljen på din Optimax. Regner med at du har det skriftlig (mail for eks.) Tenker mest på eventuelle reklamasjoner som måtte oppstå p.g.a. feil oljetype.

Tilslutt et par spørsmål: Hvor gammel er motoren din.? Hvor lenge har du brukt Biltemaoljen på din Optimax?

Link to post
Share on other sites

Motoren er fra -06. For å være ærlig, noe man bør være, så er dette litt på trass, da det er langt å kjøre for å finne en forhandler som selger slik olje. Har kjørt ca 4, 25L tanker nå, og merker ingen forskjell.Ikke noe mere røyk. Skulle det skjære seg, så får kompisen min en vinter jobb med overhaling, noe jeg ikke tror skjer.

Men så er jeg alltid forsiktig med alt jeg har av motorer, til de er kjørt varme, og holder heller ikke full gass særlig lenge(er begrenset hvor lenge jeg kan gjøre det i Tyrifjorden:o) og lar alltid motor få ha en rolig avslutning. (har en kollega på jobben som har brukt Biltema sin Outboard olje på alt han har av 2-takt i mange år, inkludert motorsaga si, og den bruker han mye, og han har aldri hatt noen problemer.)

Link to post
Share on other sites

På baksiden av oljekanna står det en API-verdi, sjekk om denne verdien er lik den som står på anbefalt olje. Hvis den er lik så kan du trygt bruke oljen, uavhengig av hvilke merke som står på dunken. American Petroleum Institute-Standard (API-Standard) gir en garanti for innholdet i oljen, er ikke oljen lik så er heller ikke API nummeret likt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...