Jump to content

Skvalping i Scand Baltic 29 (forstyrrer nattesøvn !)


1000

Recommended Posts

Det stemmer at den er hevet noen cm på "nyere" modeller, usikker på årstall.

Jeg har en 04 som har 1-2cm klaring og har aldri opplevd skulping som noe problem, det er nok individuelt, men også hvordan en legger seg.

Husker jeg leste om noen skvalpe-pølser som kan legge bak plattformen hvis en ikke ønsker å høre at en er på vannet, vil anta en jolle også har effekt.

Link to post
Share on other sites

Hei, vi har en 08-modell og skjønner godt hva som her menes. Slagene opp under badeplattformen er noe helt annet enn klukkingen i framkabinen. Når båten er godt lastet er det liten klaring under badeplattformen spesielt på babord side og da hører en godt slagene når en ligger med hodet rett på innsiden. Et jungeltriks er å stappe to-tre fendere opp under badeplattformen på babord side, det demper en del. Ellers så er det jo å tenke på hvordan en legger seg i forhold til sjøen. Har sett nyere modeller(2014?) til salgs der badeplattformen er hevet 7cm.

 

Alt i alt til å leve med, men skulle gjerne vært foruten. Litt klukking slik som i framkabinen er bare koselig :-)

 

mvh

Espen

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

Konverterte til plast for et par år siden, men kan fortsatt ikke skjønne at lyden av vann mot skroget kan oppfattes som støy. Men vi er alle forskjellige... vet om folk som synes at fuglesangen om våren er plagsom også.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på koselig klukking i skroget, direkte klasking og slag. Også stor forskjell på ulike skrog hvorvidt dette er et problem eller bare koselig. Ytringer som at "hvis man ikke tåler såpass, får man heller kjøpe campingvogn", er usaklig og flåsete spør du meg. 

 

Problemet med Baltic er vel i første rekke slagene oppunder badeplattformen, men alle halvplanere og planere har vel en utfordring med intens "klukking" dersom vindretningen og vindstyrken er uheldig.

 

En kamerat av meg gikk fra en eldre Viksund med fortrengningsskrog til en Viknes 1030. Han holdt på å bli gal av klaskingen, og var nær ved å stikke ut begge trommehinnene for å få fred som han sa.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

 

En kamerat av meg gikk fra en eldre Viksund med fortrengningsskrog til en Viknes 1030. Han holdt på å bli gal av klaskingen, og var nær ved å stikke ut begge trommehinnene for å få fred som han sa.

 

Fant han en annen gangbar løsning enn trommehinnene da? 

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke dette en tråd om hvorvidt "klukking" under badeplattformen er koselig eller plagsomt, men en tråd om hvordan unngå disse lydene😉

 

 

Nå er det jo vanligvis slik at der man uansett bestreber seg til å ligge en plass hvor bølger/vind ikke kommer aktenfra, så da er det kanskje ikke så mye å bry seg med...om ikke vinden snur på natta da....🙃

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er triks som kan hjelpe litt er å fortøye gummibåten slik at den fungerer som bølgebryter. Kjenner til problemet med steglitser i baugen. Er det litt vind fra rett kant blir klukkingen svært intens, og kan høres godt helt til akterkabinen. Dette må ikke forveksles med koselig klukkelyd. Etter vår første overnatting i båten har vi alltid hatt dette i tankene når vi fortøyer båten. 

Link to post
Share on other sites

For utenforstående er det nok bedre å beskrive dette som «bølge drønn» og ikke «klukkking» :giggle: Det kan sammenliknes med å sove inne i en stortromme når bølgene kommer rett inn akter. Det drønner og dunker, og man kjenner det relativt myke skroget bevege seg av kreftene. Ikke lett å sove da!


Vi løser dette med å planlegge fortøyning. Vi unngår rett og slett å fortøye med hekken mot vind, og det løser egentlig hele problemet. Og siden vi uansett liker å ligge på le-side av øyer osv, løser dette seg selv. 
 

Av 60-70 overnattinger pr sessong er det kanskje i snitt én natts søvn som blir ødelagt  av dette, og da har det som regel vært utrivelig for andre båter på samme plass👍🏼

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 6 timer siden:

Kunne jo vært interessant om man la bitumen matter mot skrog eller hulerom mot problemområder. 

Noe slikt jeg tenkte også, men om noen har gjort noe vellykket/mislykket forsøk i lignende baner hadde vært interessant å vite. 

Link to post
Share on other sites

For noen (10-15?) år siden var det noe snakk om et slags skjørt som skulle kunne dempe slike bølgeslag. Skjørtene skulle festes på tvers akter etter at man var ferdig fortøyd, og så absorberer de bølger og lyd. De var vel primært tiltenkt seilbåter, men teorien burde fungere også på motorbåter.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Popeye70 said:

For noen (10-15?) år siden var det noe snakk om et slags skjørt som skulle kunne dempe slike bølgeslag. Skjørtene skulle festes på tvers akter etter at man var ferdig fortøyd, og så absorberer de bølger og lyd. De var vel primært tiltenkt seilbåter, men teorien burde fungere også på motorbåter.

 

Det var denne jeg tenkte på - Plastimo Sleaper: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177751406

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Stemmer at det kan bråke godt i akterkabinen på en Baltic. Vi gjorde aldri noe med det på vår, men har mer troen på en permanent løsning enn noe som må monteres på for hver gang. Synes @Whiskey sin løsning med isopor er bedre enn skjørt som må settes på plass etter fortøyning.  Isoporen vil jeg tro bør være av en type som ikke trekker vann.

Link to post
Share on other sites

Whiskey skrev for 3 timer siden:

Har en 10cm tjukk plate av noe isopor (den litt mer robuste typen) limt under platform, ingen klukking her. En eller annen tidligere eier som har gjort 👍

@Whiskey det hadde vært flott om du klarte å få kontakt med han som gjorde det, og funnet ut hva han brukte og hvordan han gjorde det.  Nokså sannsynlig at jeg setter i gang med noe sånt i høst eller til våren.  Noen bilder etter at båten er kommet på land hadde også vært suverent! :smiley:

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...