Jump to content

Hvor mye bensin bruker en utenbordsmotor?

chawy

Recommended Posts

Vel, Snåsa-mannen spådde at Trump ville bli skutt. Men der var jeg nok ikke helt enig med han i det.

Det kan jo dessuten ta sin tid ser det ut til, så satser på at det går bra og at ingen blir skutt (men at aksjekursene fortsetter å skyte i været).

Og at dollarkursen går ned til 2019 når Tesla Model 3 kanskje blir tilgjengelig for oss som ligger langt bak i køen  :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

men skjønner at enkelte legger bak seg hundrevis av timer med maks turtall og 40-50 liter i timen i forbruk og aldri kan komme frem fort nok, dem om det.

...og så har man dem/oss som ikke kjører for å komme frem. Vi kjører ikke fort for å komme fort nok fra A til B, men for å kjenne vinden i håret og ha det moro mens man kjører fra A og tilbake til A  :saint:

Jeg har fritidsbåt for å kose seg på sjøen, glemme alle bekymringer og nyte livet ...

Dersom man står ovenfor et valg om man skal kjøpe båt eller ikke og valget avgjøres med bakgrunn i en "skvett" bensin, ja da anbefaler jeg å ikke kjøpe båt.

Jeg har regnet litt på kostnadene (kg pris) når jeg er ute å fisker, tok da med bensin kostnader, oljekostnader, avskrivning på båt, årlige vedlikeholdskostnader, bryggeleie, vinterlagring, forsikring osv, fant da ut at fisken ble billigere på butikken :-). Men jeg er fortsatt ute å fisker, det er rekreasjon ..., dvs jeg dr***  i  hva det koster.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Eg er 14, går ut kl 13 og inne igjen 19. Blir mangen stopp på butikk og øyer så eg har ikkje eksakt lengde men 8 timer med 20 knop kansje. (15 liter tank)

8timer med 20 knop=160nm

Den 9,9 hk 2-takt (utrimmet) bruker nok minst 5 liter i timen på full gass. Antar at du må ha ganske nært full gass for å holde grei fart, så minst 4 liter i timen.

Så da kan du kjøre drøyt 3 timer på en tank hvis du ikke har full gass. Og med kun et par liter igjen på bunnen til slutt, i beste fall.

Men med en del saktekjøring blir det jo et mye lavere forbruk pr. time.

I testen fra 2005 under her bruker en Yamaha 9,9 hk 2-takt 5,4 liter i timen på full gass, og 4,2 liter i timen i marsjfart 17 knop.

Den bruker minst bensin av 2-takterne i testen.

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-99-hk-påhengere

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jeg har fritidsbåt for å kose seg på sjøen, glemme alle bekymringer og nyte livet ...

Dersom man står ovenfor et valg om man skal kjøpe båt eller ikke og valget avgjøres med bakgrunn i en "skvett" bensin, ja da anbefaler jeg å ikke kjøpe båt.

Jeg har regnet litt på kostnadene (kg pris) når jeg er ute å fisker, tok da med bensin kostnader, oljekostnader, avskrivning på båt, årlige vedlikeholdskostnader, bryggeleie, vinterlagring, forsikring osv, fant da ut at fisken ble billigere på butikken :-). Men jeg er fortsatt ute å fisker, det er rekreasjon ..., dvs jeg dr*** i hva det koster.

Naturligvis blir fisken dyrere om man fisker den selv fra egen båt. 

Men det er også dyrere å dra på utenlandsferie enn å sitte hjemme (som regel da).

Men den mest økonomiske farten å kruse i er jo som regel litt over laveste planingsfart.

kommer også mye an på båten, weslingen min med dyp v bunn går tyngre i vannet i 20 knop enn i feks 28.  Med god gammeldags 2T på den så er det lite å spare på å slakke for mye av på gassen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...