Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

Tracket viser i hvert fall at skipet har hatt ankeret ute og at feste har sluppet, deretter har det drevet med bølgene i 1-1,5 knop til det traff land.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi kjente oljelukten da vi stod opp i morges. Syklet ut på Rogn, det blåser fortsatt mye og oljen skal alt være kommet i land her på Vestfoldkysten i følge NRK. Dette er tungolje og en marinebiolog uttalte at det vil bli en plage og naturtragedie i mange år framover. En kan kun fjerne oljen med kjemikalier, den vil da klumpe seg å synke og klumpene kommer opp igjen i årevis når det blåser pålandsvind. Dette er en gedigen miljøkatastrofe.

 

Hviken kontroll er det med disse skipene? Det sente ikke ut nødsignal. Da kontrollstasjone i Brevik ikke fikk radiokontakt med skipet hva fortok de seg da? Og denne båten har ligget i flere dager på anker sies det! Når slikt kan skje tror jeg det ikke bare svikter i ett ledd.

Link to post
Share on other sites

Det lå 2 skip for anker der. Vi kjørte mellom dem kl 11.30 kvelden før. Det havarerte skipet synes vi lå for nærme land og kona og jeg bemerket det, med hensyn til dette uværet som skulle komme og at det er forkastelig. De burde ridd av denne stormen ute til havs og ikke nære land.

Jeg blåser glatt i hva andre mener om hva jeg skriver, men Havnevesenet har her gjort en meget dårlig jobb med å sikre vår kyst iTelemark ved å tillate et skip å ligge her for anker når det er meldt opp mot storm styrke.

De får stryk av oss. La de finne seg andre jobber

Link to post
Share on other sites

Jæ..a amatør besetning på skipet. Det har ødelagt vår fjord i lang tid fremmover. Dårlig vedlikehold, mye sprit og drekke, dårlig sjømannskap er årsaken og ikke en dritt annet. Hvis det er meldt storm så legger en seg vel for f... oppi fjæresteinene til en av norges fineste skjærgårder med gamle vrak av noen skip. Hvor forbanna dum i huet ere mulig å bli. Håper alle ansvarlige får sparken og at de går en kjip kjip fremtid i møte. Her må det bli konsekvenser!!! Og rederiene får betale.... MYE...

Link to post
Share on other sites

ÅtteGlass: når vi kjørte mellom 2 store tankskip, så gjørde vi det.... om det var dette eller et annet som lå der da, vet ikke vi, men allikevel har havnevesenet og event. loser her også gjort en slett jobb med å tillate slik oppankring. Ved slikt uvær burde de vært beordret ut i åpent hav.

Gratulerer til de i havnevesenet Grenland som også har et ansvar, som de glatt løper fra.

Link to post
Share on other sites

ÅtteGlass: når vi kjørte mellom 2 store tankskip, så gjørde vi det.... om det var dette eller et annet som lå der da, vet ikke vi, men allikevel har havnevesenet og event. loser her også gjort en slett jobb med å tillate slik oppankring.

 

Full City er et bulkskip, ikke et tankskip. Så sjansen er nok stor for at det var et annet skip som lå der ja.

Link to post
Share on other sites

ser ikke så lyst ut

1249036872831_10.jpg

 

oljen på skrogside får jeg vel av, maskinen er tilta opp, men må jo gå igjennom litt olje for å komme til slippen, men kan jo vel få flusha det med diesel eller lignende, tau osv kan vi vel egentlig bare kaste? må få tak på noen gamle arbeidsklær også, skal ha opp moringen og gjøre ting klart for vintern. har man noe krav å rette noe sted for skader? eller er det bare å hoste opp av egen lomme? var nytt tauværk i år til noen tusen.

Link to post
Share on other sites

FULL CITY hadde dobbelt så mye bunkersolje om bord som det som lakk ut ved forliset til ROCKNES. Dessuten ligger skipet i ubeskyttet farvann uttaskjærs. 

 

Så jeg tror at jeg velger å reservere meg litt og endre dette utsagnet:

 

Nå er det veldig mye flott skjærgård mellom Jomfruland og Færder som er utsatt for oljesøl, avhengig av vind, strøm og av suksessen til bergings- og oljevernaskjonen.

 

Til:

 

Nå er det veldig mye flott skjærgård mellom Lindesnes og Svenskegrensen som er utsatt for oljesøl, avhengig av vind, strøm og av suksessen til bergings- og oljevernaskjonen.

 

Her er en animasjon som viser strømbildet de nærmeste dagene.

Link to post
Share on other sites

Hadde vi vært utsatt for det samme i vår skjærgård, hadde jeg ikke vært sen om å ta på meg oljehyre og gjort det jeg kunne for å få opp olje med bøtter og spann. Vet ikke om det har noe for seg, men jeg ser for meg at hvis flere gjør det samme, så må det monne en del. Mange bekker små....?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Jeg leste at skipet hadde over 1000 kubikk (tonn) med tungolje. Går ut fra att en vil prøve å tømme skipet.

 

Det som blir sagt er at skipet tar inn vann i lasterommene 2,3,4 og 5. Er vel grunn til å tro at det også har gått hull i bunkerstankene som vel ligger under disse lasteromme igjen, ingen maskinkraft ombord, ligger helt opp i fjøresteinene, høye bølger fortsatt i området så ingen enkel oppgave å få tømt disse tankene på kontrollert vis vil jeg tro. Regner dog med at dette blir løpende vurdert av ansvarlige myndigheter som er på stedet.

Skipet har visst totalt i overkant av 1000 ton olje ombord, tungolje til hovedmotor, diesel til hjelpemotorer samt smøreoljer. Det sies at oljen som har kommet i land på bl.a. Mølen er tungolje og ikke dieselolje.

 

Dette blir en stygg sak, og vi kommer nok til å høre om den i måneder fremover er jeg redd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det blir nok mye oljeproblemer både langs land og på sjøen i lang tid fremover, spesielt ille for sjøfuglen.

Er redd det vil dreie seg om relativt store områder langs sørlandskysten, havstrømmen går sørover i ganske stor fart i dette området og vil nok bidra til å spre dette.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Artig å se at du allerede har funnet grunnen til ulykken. Hvordan dokumenterer du dette?

 

Skipet er bygget i 1995, altså er det 14 år gammelt. Hvor mener du aldersgrensen bør gå for bulkskip?

 

Trekker glatt den konklusjonen før noen andre finner på noe. Hadde de vært mere påpasslige på avstander til land ville vi ikke stått til kne i olje her.

 

Er som når kjærringa kjører skuta vår, hu snitter alle staker og grunner. Før eller siden smeller det. Og da er det ikke annet enn dårlig bedømmingsevne og slett sjømannskap som sender den til bunns.

 

De gir f**n så lenge det går bra.

 

NEI, DETTE ER IKKE BRA!!

Link to post
Share on other sites

Et stort skip som ligger for anker i dårlig vær har vel som regel maskinen i gang og kontinuerlig vakt på broen?

 

[...]De burde ridd av denne stormen ute til havs og ikke nære land[...]

 

Er du kaptein i ett "blåruss-rederi" så må du nok raskt se deg om etter ny arbeidsgiver om du "kaster bort" bunkers på å ha maskinen igang bare pga. en liten storm....

Link to post
Share on other sites

Skipet har ikke ankret opp der de gjorde, uten å ha fått beskjed av trafikk kontrollen for Langesundsfjorden.

Dette er reia/ankringsområdet for Langesundsfjorden.

Så at de lå der de gjorde skyldes nok ikke dårlig sjømannskap.

At ikke trafikkontrollen beordret oppankrede skip ut i rom sjø før været satte inn, er vel heller ikke manskapets skyld.

Er vel trafikkontrollen som burde vite hvordan ytre del av Langesundsfjorden blir når det er skikkelig dritt vær.

Tviler på om en Kineser kjenner så godt til lokale forhold.

 

Er i utgangspunktet ikke noe problem for ett så stort skip å ligge til ankers i liten storm.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skipet har ikke ankret opp der de gjorde, uten å ha fått beskjed av trafikk kontrollen for Langesundsfjorden.

Dette er reia/ankringsområdet for Langesundsfjorden.

Så at de lå der de gjorde skyldes nok ikke dårlig sjømannskap.

Endelig noen vet hva dette dreier seg om.... Skipene kaller opp trafikksentralen i Brevik og blir gitt direktiver derfra om hva de skal gjøre og om hvor lenge de eventuelt må ligge for anker på reia før de kan gå inn fjorden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...