Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

Jeg viser spesielt til mine innlegg 747, 749 og 752 i denne tråden.

 

"Una" har alt listet følgende nyhet i tråden "Båt-relaterte nyheter i mediene", men det kan også være greit å følge opp denne tråden:

 

Henlegger saken mot Kystverket etter Full City-havariet

Politiet i Telemark har ikke funnet bevis for at ansatte ved Brevik Trafikksentral har begått straffbare forhold.

 

Sitater:

 

Miljøvernforbundet anmeldte Kystverket og trafikksentralen i Brevik for grov tjenesteforsømmelse og uforstand i tjenesten etter at "Full City" havarerte utenfor Langesund i 2009.

 

Politiet i Telemark har etterforsket saken, der to ansatte ved Brevik Trafikksentral har hatt status som mistenkte. En rekke ansatte har vært inne til avhør.

 

Saken er nå henlagt fordi straffbare forhold ikke ble ansett bevist.

 

Som en konsekvens av ulykken ved Såstein har Kystverket lagt inn et forslag om å utvide ansvarsområdet til Brevik Trafikksentral.

 

– Kystverket har for øvrig, som en konsekvens av hendelsen, foreslått at det geografiske ansvarsområdet for trafikksentralen i Brevik utvides til å omfatte ankringsområdet på Såstein. Forslaget ligger til behandling i departementet, skriver Kystverket på sine nettsider.

 

 

Sitat fra mitt innlegg nr. 747:

 

Det vil egentlig overraske meg om det blir tatt ut tiltale som kan lede til eventuell domsavsigelse for straffbare forhold mot de trafikksentralansatte og/eller trafikksentralen i Brevik når stedet for hendelsen med "Full City" faktisk ligger utenfor det området Brevik trafikksentral er satt til å overvåke, og da dette området også er utenfor der trafikksentralen har myndighet. At noen kunne ønske at "ankringsområdet" utenfor Såsteinen hvor "Full City" lå, var innenfor virke- og myndighetsområdet til Brevik trafikksentral, er en annen sak.

 

Sitat fra mitt innlegg nr. 752:

 

Grensene for trafikksentralens virke- og myndighetsområde er i aller høyeste grad relevant! Som nevnt flere ganger, er det nettopp innenfor dette virke- og myndighetsområdet at trafikksentralen har myndighet etter sjøtrafikkforskriften, og det er innenfor dette området den skal overvåke. Jeg vil anta, uten at jeg vet, at skjermer for overvåking hos Brevik trafikksentral er stilt inn med størst mulig skala for å dekke operasjonsområdet og ikke arealer som ligger utenfor dette. Og uansett hvor stort man lager et område som en trafikksentral skal overvåke, vil det alltid være områder som ligger utenfor...

 

 

Flere medlemmer her på forumet har hatt ganske sterke meninger angående de to ansatte som var på vakt ved Brevik VTS da "Full City" grunnstøtte, ref. denne tråden. Flere har også kommet med tildels feilaktige opplysninger og slutninger. Det er bare å ta et lite tilbakeblikk i tråden så ser man det...

Link to post
Share on other sites

Ser ut for at Full City er blitt kapret iht. rapporten fra Sjø.dir:

 

PIRACY REPORT

Publisert: 5. mai 2011. Oppdatert: 5. mai 2011.

 

PIRACY REPORT. MV "Full City".

 

Good day sir!

 

I had received the MV"Full City" had attched By 7pirates at0350UTC 5th/May in position:

 

14-54N 66-44E, 24 chinese crews on board. All crews enter into safety room.

 

Ship's particulars asfl:

 

Call sign:3FRQ4

 

MMSI:354459000

 

INMAR C:435445910

 

FLAG:PANAMA

 

Duty officer

 

China MRCC

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Flere medlemmer her på forumet har hatt ganske sterke meninger angående de to ansatte som var på vakt ved Brevik VTS da "Full City" grunnstøtte, ref. denne tråden. Flere har også kommet med tildels feilaktige opplysninger og slutninger.

Ja og slik er det i mange tråder, ikke bare denne. Er vel ikke så godt å unngå slikt på et diskusjonsforum.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...