Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

Er du kaptein i ett "blåruss-rederi" så må du nok raskt se deg om etter ny arbeidsgiver om du "kaster bort" bunkers på å ha maskinen igang bare pga. en liten storm....

 

Mulig det, men jeg diskuterte dette for en stund siden med min svigerfar, som har seilt som styrmann i hele sitt voksne liv, og mener han sa at dette var standard prosedyre i sterk vind.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått med meg hendelses forløpet helt. Lå "Full City" (IMO 9073672) Til ankers og mistet ankerfeste?''

 

Hørte på radioen også at dem ikke hadde hatt på VHF radio slik at ingen fikk kontakt?

 

Jeg har vært med på en oljevernsaksjon før og det er ikke særlig morro og drive med tungoljen.

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

spiller ingen rolle om det er trafikksentralen som dirigerer dette. Da bør de ha full beredskap med taubåter liggende helt klare i nødstilfelle som dette. De har vel også overvåkingsutstyr som vil kunne følge slike skip om de kommer i drift.

Uansett, så er det noen her som har ansvaret for vår nå ødelagte skjærgård. Trafikksentralen i Brevik er den som har et STORT, meget stort ansvar her. Man skal vel ikke glemme at det tross alt var meldt storm.

Still de rette på sentralen for ansvar også og fjern dem fra sine stillinger. Nå må Norge våkne med et å sette ansvar på de respektive stillinger.

Link to post
Share on other sites

Nå er det veldig mye flott skjærgård mellom Lindesnes og Svenskegrensen som er utsatt for oljesøl, avhengig av vind, strøm og av suksessen til bergings- og oljevernaskjonen.

Her er en animasjon som viser strømbildet de nærmeste dagene.

For meg så det ut til at havstrømmene skulle gå den vanlige vegen: fra Bohuslenkysten via Hvaler mot Stavern og Langesund, og så sørvestover langs kysten. Men jeg hører at de driver mobilisering i Østfold og i min kommune.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Synes de som forurenser slik slipper alt for billig unna , som regel har de drøyet for lenge før de har spurt om assistanse eller det er også tilfeller der de har sagt nei til proffesjonelle tilbud om assistanse , så om dette også handler om grådighet så håper jeg att de får hele regninga selv , noe som dessverre er meget sjeldent.

Link to post
Share on other sites

Banne høyt og lenge!! At slikt får lov til å skje gjør meg hinsides forbannet og frustrert. Jeg jakter endel sjøfugl på høsten og skyter de uten å nøle, men når jeg ser bilder av fugl med oljesøl i fjærdrakta får jeg fullstendig noia og det knyter seg inni meg. Håper noen får avlivet så mange som mulig av de fuglene som er tilsølt.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Virker som ting har skjedd forholdsvis fort når de først kom i drift.

bamble_ais_07_09.jpg

Ifølge tidsvinduet på denne AIS'en har det gått over 1,5 timer fra de begynte å dregge til de stod fast.

Det er liten tid for å få organisert noe hjelp fra land.

 

Vanlig prosedyre ved ankring er å ligge på "standby i maskin" (well i maskin brukes bare når en er endelig fortøyd ved kai).

På "standby" er det vanligvis mulig å starte opp på minutters varsel. Da kan en innledningsvis gå ganske sakte forover for å avlaste ankeret.

 

Enten har vaktene lurt 'an av en stund, eller om skipet har fått opplyst at liggetiden blir lang kan de ha tatt en spansk en og begynt en demontering de ikke har rukket å få sammen igjen.

Det synes utenkelig at vaktene er brekket og alle gått til køys, men en vet jo aldri . . . .

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Dårlig sjømannskap er ikke noe som bare er et problem om bord på skip.

 

Det å ankre et så stort skip uttaskjærs og kloss i land når det er meldt storm, er en beslutning som er beheftet med oppsiktsvekkende mangel på sjømannskap, uavhengig av om beslutningen er fattet om bord eller som et direktiv fra en trafikksentral.

 

Jeg synes faktisk at sistnevnte tilfelle er mye mer alvorlig.

Link to post
Share on other sites

Det flyter rundt 1000-vis av plimsoller og skip med inkompetente mannskap på havet og det er opp til oss om vi vil ha de opp i fjærsteinene.

 

Uansett, så er det noen her som har ansvaret for vår nå ødelagte skjærgård.

 

helt enig i dette og mye annet, ikke la det bli noe sånt som "shit happens" eller "hendelig uhell". Vi vil vel ikke ha slikt langs kysten vår. Jeg er litt spent på hva det blir ut av dette (desverre). :nonod:

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg dro innom Langesund på vei hjem fra jobb i dag, og dette er tragisk.

 

Foreløpig har ikke noe søl nådd Langesund eller Langesundfjorden, men i Steinsvik som er på "riktig" side i forhold til havaristen er skjærgården ødelagt i lang tid fremover. Dette var ei populær strand og et fint sted å dykke etter krabbe på høsten.

 

Oljestank over hele området og den dritten der tar det lang tid å fjerne. :headbang: :headbang:

 

Om all oljen renner ut fra havaristen er det vel ikke utenkelig at veldig store områder blir berørt?

Link to post
Share on other sites

Det kan da ikke være tvil om at kapteinen har ansvaret for at skipet ligger trygt til ankers uavhengig av hva trafikksentralen måtte ha gitt beskjed mht hvor skipet skal ligge? At skipet har ligget på en daglig brukt ankringsplass er nok riktig, men fratar ikke skipets kaptein for noe ansvar etter mitt syn. At skipet har valgt å ikke ha hovedmotorer i gang, eller seile sakte rundt i området i påvente av bedre vær og at de kunne gå inn til havn er en avgjørselse tatt ombord, ikke i land. At skipet ikke har meldt fra om problemer og ikke har svart på anrop fra trafikksentralen i området taler heller ikke til kapteinens fordel.

Eneste positive i øyeblikket er at skipet ikke lenger lekker olje, at man har fått lagt ut lenser rundt skipet og at man forhåpentligvis får tømt skipet for (det meste) resten av oljen som befinner seg ombord.

 

Denne katastrofen synes å skyldes dårlige avgjørelser tatt ombord, dessverre!

 

Forbud mot tungolje? Den skjønte jeg ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Oljevern03 er tydeligvis på vei:

 

Noen som har bilde av Oljevernbåten som ligger med fast beredskap rett sør for Hydro området?

Kjørte forbi utover Svanvikveien ca 09:30. Litt lang avstand, men så ut som at den båten da fortsatt lå inne. :headbang:

Om det er tilfellet så burde virkelig prosedyrer, varsellister, og hele "oljevernet" virkelig fått seg en STOR oppdatering.

 

Det var nok en del orging vi ikke så får en håpe. Men når eneste en ser kl 15:00 i området er 2 sugebiler i Krogshavn, og noen pølser der. Ellers i alle andre smule farvann er det totalt fravær av utstyr....Selv om en vet at det ligger ganske mye utstyr i området pga industrien.

Ser ikke ut til at det var lagt noe ut for å hindre noe å komme inn i sundet W av Langø heller, selv om det var rolig farvann ganske langt ut der. Eneste en så til uhellet derfra foreløpig var noen tilgrisede fugler som kom svømmende.

 

En blir bare stående med en stor klump i halsen når en stod der ute :nonod:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Forbud mot tungolje? Den skjønte jeg ikke.

Rasmussen i en av miljøorganisasjonene sa nettopp på TV2-nyhetene at det å bruke diesel som alternativ ville ha gitt adskillig mindre miljøkonsekvenser. Grunnen til at denne oljen brukes skal være at den er billig. I miljøutsatte områder (rundt Svalbard tror jeg ble nevnt som eksempel), er slik olje forbudt som drivstoff.

Link to post
Share on other sites

..og VG er mest opptatt av et brudepar som skulle ha en fest i strandkanten.... Herre min dåre alså! Perspektiv på lavnivå å ha slikt på forsiden av avisen på en dag hvor det har vært nok av ting å skrive om... Gudbedre....

 

Fytti helvete for en usannsynlige malplassert reportasje. For en vanvittig teit vinkling på en tragedie for kysten vår...

Link to post
Share on other sites

..og VG er mest opptatt av et brudepar

VG? VG... har jeg hørt det før? Er det noe som på en måte ser ut som en avis, men som egentlig er en lefseutgave av Her og Hør, eller hvadetnåheter?

Det er noen trykksaker som har forsider som gjør at de ikke kjøpes, heller ikke i Grenaa Lystbådehavn eller på Käringön.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

..og VG er mest opptatt av et brudepar som skulle ha en fest i strandkanten.... Herre min dåre alså! Perspektiv på lavnivå å ha slikt på forsiden av avisen på en dag hvor det har vært nok av ting å skrive om... Gudbedre....

Den som søker www.vg.no for å få perspektiv fortjener ikke bedre.

 

Rasmussen i en av miljøorganisasjonene sa nettopp på TV2-nyhetene at det å bruke diesel som alternativ ville ha gitt adskillig mindre miljøkonsekvenser. Grunnen til at denne oljen brukes skal være at den er billig. I miljøutsatte områder (rundt Svalbard tror jeg ble nevnt som eksempel), er slik olje forbudt som drivstoff.

Touché.

Link to post
Share on other sites

Rasmussen i en av miljøorganisasjonene sa nettopp på TV2-nyhetene at det å bruke diesel som alternativ ville ha gitt adskillig mindre miljøkonsekvenser. Grunnen til at denne oljen brukes skal være at den er billig. I miljøutsatte områder (rundt Svalbard tror jeg ble nevnt som eksempel), er slik olje forbudt som drivstoff.

 

Noen av de som bruker Tungolje har tidligere blitt avslørt at de har brukt innblanding av miljøgifter som det ikke er tillatt å dumpe , og med dagens drivstoffpriser så faller nok noen for fristelsen til å bruke drivstoffer som de får betaling for å bruke .

 

Får håpe at oljen ikke inneholder ulovligheter men vil ikke bli overasket om den gjør det

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...