Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

Oljeflak sprer seg sørover : abcnyheter

Her fra Kystverkets egne sider: Kystverket

 

For øvrig for dere som diskuterer effekten av lenser:

 

– Innringingen med lenser rundt havaristen ser ut til å fungere godt og overvåkningsflyet kunne ikke registrere at det er mer olje som har sluppet ut på sjøen – utenfor lensene, sier Mortensholm.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette var mitt siste innlegg på dette sidesporet i denne tråden.

Så feil kan man ta

 

Dette var en svært god rapport om Rocknes-forliset. Jeg skulle gjerne ha sett hvordan de fant fram til 140 tonn oppsamlet olje fra havet. Hva var vanngehalten i det som ble klassifisert som olje?

Sitat fra rapporten:

 

 

 

 

Oppsamlet olje, oljeemulsjon og oljeholdig avfall utgjorde til sammen 226 tonn ren olje

 

                                                               Masse/væske   Olje

 

Totalt opptatt sjøaksjonen Kystverket    664 tonn        140,5 tonn

 

Totalt opptatt strandaksjonen               621 tonn          85,5 tonn

Totalt                                                       1285 tonn         226,0 tonn

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har sett noe "dekningskart" over hvor oljen hittil har spredd seg?

NRK har laget et kart / animasjon.

 

Jeg er inngiftet i en "Hydro familie" og har vært på Hydrostranda nesten hvert år i snart 25 år. Jeg lå der med båt frem til onsdag forrige uke. Jeg lurer selvfølgelig på hvordan det går der. På kartet fra NRK ser ut til at Odden er rammet, men Skjeret og Sandstranden ikke er truffet ennå. Men jeg tviler på at det går en så skarp grense som kartet viser. Noen som har vært der etter forliset?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

For øvrig for dere som diskuterer effekten av lenser:

 

– Innringingen med lenser rundt havaristen ser ut til å fungere godt .....

Kjapt søk på Google bringer for dagen erfaringer med at lenser fungerer i relativt rolig vann. Litt sprik i erfaringene om de slutter å virke ved 2 eller 3 meter bølgehøyde.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er jo en edel tanke å rense strandsonen på dugnad men jeg mener dette er feil av flere årsaker. Alle som er med må få en ordentlig timebetaling og topp verneutstyr. Først da får man en oversikt over hvor mye svikt i oljeberedskap koster.

Den enkleste måten å komme unna ansvar er å la andre ordne opp vederlagsfritt og lukke øynene for det levende liv som ødelegges, og slik må det ikke være.

 

Sjøfuglene som har blitt dødsdømt må bli skånt for lidelser og avlives. Det hevdes at sjøfuglene kan berges, men når de ikke berges fra dag 1 på grunn av at det ikke fantes en beredskap så må man se på realitetene.

 

Alle de avlivede sjøfuglene er jo det best synlige tegnet på hva katastrofen består i, for de materielle skadene på døde ting er bagateller. Send alle de ansvarlige hver sin avlivede fugl så kan de begrave den i haven sammen med sin kjære pusekatt.

 

NB! Oljeselskapene har i år delt ut ganske mye penger til oppfinnere / prosjekter i håp om at bedre oljevernutstyr skal finnes opp og utvikles her i Norge. Problemene med dagens oljeberedskap og utstyr er kjent og har vært kjent i minst 30 år. Det finnes informasjon om kriteriene som må ligge til grunn for å få penger til videre utvikling av prototyper innen oljevernutstyr. (Jeg tror Statoil Hydro er primus motor).

Link to post
Share on other sites

Noen som veit litt om kva dei ulike politiske partia meiner om tungolje på skip nær kysten? Venstresida har jamt vore kritiske, etter kva eg hugsar. Utifrå "måling" på forumet her, så er nærmast halvparten "blå". Harmonerer utsegnene i denne tråden med dette?

 

Er redd dette kun kan gjennomføres ved internasjonale avtaler.

Link to post
Share on other sites

Noen blider tatt fra Tangen fort i går ved 14 tiden

5960_137594290041_655620041_3714703_1489422_n.jpg

Steinsvika

5960_137594315041_655620041_3714708_8241066_n.jpg

5960_137594310041_655620041_3714707_5841316_n.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

– Innringingen med lenser rundt havaristen ser ut til å fungere godt og overvåkningsflyet kunne ikke registrere at det er mer olje som har sluppet ut på sjøen – utenfor lensene, sier Mortensholm.

 

Når det blir revet hull i bunkerstankene, her tydeligvis på en båt med enkeltskrog, vil oljen under hullet renne ut. Alle tanker har et tomrom "Ullage"- sjøvann vill presse seg inn og fylle tanken som har luftehull. etter en stund fylles tanken og sjøvann under oljen hindrer at olje lekker fra tanken.

 

Her har oljen lekket ut før lensene kom på plass, og det er også det som nesten alltid skjer ved slike ulykker. Sjøen har lagt seg. båten står stabilt. Oljen på punkterte taker ligger trygt. Lensene blir ikke satt på prøve.

 

Flaks at oljeutslippet skjedde midt på sommer da en har forholdsvis stabilt vær.

 

Jeg hevder bestemt at lensesystemer ikke kan forhindre en oljekatastrofe, heller ikke er de generelt til stor nytte når det gjelder å samle opp olje fra havoverflata. Det viser også Rocknes havariet. 85 kubikk med kost og skyffel og offisielt 140 tonn med "avansert" leseutstyr. Det sier vel sitt.

 

Det eneste tiltaket som virkelig hjelper, er forholdsregler som gjør at olje ikke slipper ut på havet. Selv moderate utslipp krever uker og måneders oppsamlingsaksjoner. Og av den oljen som har havnet på havet i de store utslippene, så har lensesystemer samlet opp minimalt. Rocknes kan være et unntak, men der var forholdene tydeligvis ideelle.

 

Jeg vil bestemt hevde, at der er sterke krefter i sving for å blåse opp nytten av oljelenser. Det er merkelig at ingen, verken Bellona eller andre seriøse organisasjoner, har satt i gang en skikkelig gransking av den reelle effekten av oljelenser som forebygging av oljeforurensing.

 

Min er faring er svært negativ.

Link to post
Share on other sites

Det snakkes mye om oljelenser her og det finnes sikkert flere typer og utførelser, men slik jeg har forstått dette så kan en kanskje sammenligne en lense med et flytegarn med den forskjell at lensa er helt tett og flyte"elementet" over vann er såpass høyt at en unngår at oljen skvalper over.

 

Det er sikkert flere av dere som har god kunnskap om dette...

 

Per

Link to post
Share on other sites

Ja, det er god grunn til å merke seg det Senior skriver. Men lokalt i smult farvann kan lenser være en måte av avgrense katastrofen på.

Slik jeg ser det er det to forhold som kunne ha hindret eller begrenset omfanget av ulykken.

Det ene er som Senior skriver, å etablere tiltak som hindrer denne type ulykker.

Da er det grunn til å spørre om trafikksentralnes rolle, var det så at de ikke fikk kontakt med skipet..hva gjør en da, venter på at kontaken skal etableres på en eller annen måte, eller prøver en fysisk å få kontakt via politi- eller losbåt? Og hviken rolle /instrukser har havnemyndigheten i distriket og trafikksentralen i forbindelse med oppankringen. Kan skip f.eks beordres ut i åpent farvann dersom det blir hardt vær? Kan en sette spesifikke krav til oppankringen, f.eks. bruk av to anker ved spesielle værforhold?

 

Ett annet spørsmål er hvor raskt en kommer i gang med tilltak når ulykken først er ute. Fra vi med selvsyn så båten gå på land om natta til vi var ute på Rogn (Helgeroa)neste formiddag var det gått ca 12 timer. Vi regnet med full aktivitet med utlagte lenser bak revet mellom Fugeløya og Mølenlandet for å besytte noe av strendene og fuglereservatet, men nei, ingen ting. Ikke før ut på ettermidagen begynte det å bli noe aktiviet. Dette må være for altfor dårlig med hensyn til reaksjonstid og en kan ikke bruke begrepet "beredskap".

Her må være mange ting å ta fatt i, bl.a. media; både aviser og radio som har forbausende få oppklarende og "faglige" spørsmål om disse forholdene.

Link to post
Share on other sites

Jeg hevder bestemt at lensesystemer ikke kan forhindre en oljekatastrofe, heller ikke er de generelt til stor nytte når det gjelder å samle opp olje fra havoverflata.

 

Min er faring er svært negativ.

Jeg tviler ikke ett sekund på at din erfaring er negativ, det har du til de grader liret av deg i denne tråden.... men hvor stor din erfaring vet vi ingenting om... Sannsnyligvis er den tilnærmet lik null... Hva er alternativt til lenser i dag når uhellet er ute.... Vi er alle klar over at vi skal jobbe preventivt og hindre uhell av en slik karakter, men det viser seg svært vanskelig..

 

Så hva er ditt alternativ til lenser.. hvilket system burde Norge satset på som er bedre enn dagens lensesystem?

 

Siden du uttaler deg som en ekspert på oljeutslipp så er det greit at du har gode alternativer som ville fungert betydelig bedre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke at dette har noen stor grad betydning i denne omgang, men tenker litt på erstatninger i ettertid til de som er berørt.

 

Er vel ikke tvil om at eiendommer vil rase pris?

 

Hva med tilgrisede båter?

 

Tilgrisede eiendommer?

 

Hvordan har dette vært praktisert i andre katastrofer?

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å ha båten i Kragerø er jeg også hytteeier (skrives smått da jeg vet det er noen som blir provosert...)

Har en brygge med tredekke / terrassebord. Er det noe jeg kan sette inn disse med for å hindre at oljesølet trenger seg ned i bordene?

Overflaten er relativt nyoljet, med terrasseolje, ikke bunkersolje.....

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

men hvor stor din erfaring vet vi ingenting om... Sannsnyligvis er den tilnærmet lik null...

Så hva er ditt alternativ til lenser.. hvilket system burde Norge satset på som er bedre enn dagens lensesystem?

 

Siden du uttaler deg som en ekspert på oljeutslipp så er det greit at du har gode alternativer som ville fungert betydelig bedre

 

Jeg viser til innlegg nr 79. Også på andre felt har jeg ført skip som har hatt ansvaret for oljeoppsamling på det feltet vi var knyttet til. Det er nå tre år siden jeg satte ut en oljelense ved et oljefelt der det skipet jeg førte hadde ansvaret for å samle opp oljen ved et utslipp. Som fører var jeg med andre ord hovedansvarlig for å samle opp oljen fra havet. Med hånden på hjertet kan jeg betro deg: Det eneste som stod i min makt, var å ønske eventuell olje på havet god tur. Det var en avgrunn mellom det båten hadde som oppgave og det vi var i stand til å utføre. Ved et oljeutslipp måtte vi sette båt og utstyr på havet så sant bølgehøyden ikke var over 3 - 4 meter dersom skipets fører vurderte dette som forsvarlig. Det krever loven. Men det ville ikke tjene til noe annet enn at oljeselskapet kunne meddele media: Det er satt ut oljelense!

 

Jeg har flere ganger vart med på olje på vannet øvelser. Det foregikk på den måten at når lensene var satt ut, dersom været tillot det, så slapp en tankbåt ut noen titalls tonn olje noen hundre meter foran lenseåpningen. Ombord hadde vi representanter for det meste innen oljevern, og tidvis, utenlandske observatører.

 

Bak oljeutslippet lå det gjerne 3 lensesystemer på linje klar for å samle opp utslippet. Dette er ikke realistisk i det virkelige liv, det viser all erfaring. Jeg vil påstå at ingen som deltok på øvelsene hadde noen illusjon om at en med lenser hadde mulighet til å hindre en større forurensing, men de tradisjonelle lensene er grunnlag for en milliardindustri mange profiterer på.

 

Så var det et bedre alternativ. Dette var et emne vi ofte diskuterte etter at debriefingen var unnagjort og vi kunne slappe av. En representant fra SFT sa det en gang slik til meg: Jeg er helt enig med deg at det vi holder på med ikke fungerer i praksis, men vi greier ikke å komme ut av den skinnegangen vi har havnet på. Skal vi få et skikkelig gjennombrudd, er det min bestemte oppfatning at ideen må komme fra en Reodor Felgen, gjerne fra Dovre eller Indre Mongolia, som aldri har hatt befatning med oljeoppsamling i tradisjonell forstand.

 

Jeg mener at alle som vil se ser at dagens opplegg ikke fungerer. Ingen av oss har svaret med omsyn til hvordan et opplegg som funker skal være. Men det viktige er å komme til den erkjennelse at et oljeværn tuftet på lenser ikke fungerer verken når det gjelder responstid eller effektiv oppsamling enda dette opplegget har kostet milliarder. Men dersom det er en omforent forståelse av hva som er dagens situasjon, kan alle krefter samles om å få til et opplegg som funker. Det sker ikke så lenge lensene er en sovepute.

 

Så inntil videre kunngjøres det for å berolige opininonen: LENSER ER LAGT UT!!!! ALT UNDER KONTROLL!!!!

 

Er alt under kontroll?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...