Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

IKKE ANSVAR

Losoldermann Geir Henning Eikeland i Kystverket sier at ankringspunktet ved Såstein ligger utenfor ansvarsområdet til Trafikksentralen. De ble derfor ikke oppmerksomme på at skipet drev, før en losbåt tilfeldigvis oppdaget det like før midnatt, og meldte i fra.

- Ansvarsområdet til Trafikksentralen i Brevik ligger lenger inn, og ingen overvåker dette området. Det er normalt at kapteinen overvåker fartøyet selv, sier han.

 

I følge dette kartet, har VTS'en i Vardø(!) ansvaret for overvåking av skip som ligger i norsk sone utenfor grensene for de andre trafikksentralene. Enda en hvit løgn og forsøk på ansvarsfraskrivelse fra Kystverkets talsmann?

Link to post
Share on other sites

Fine bilder, Hilmar!

 

Det blir vel lange dager å taue rundt med slepelenser? Jeg vet at du liker jobben som skipper på Gyltingen. Blir det avløsning til helga? Eller blir du med en tørn til?

Savner bilder av Gyltingen! Er det Oscar du hadde bilde av øverst?

 

Hils Pål!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg må, med dyp skuffelse si at jeg, ikke fordi jeg tok feil, men fordi jeg omsider forstår at du (Duro) har rett i det du tidliger har skrevet om ansvarsdraskrivelse hos myndighetene, nå inser at myndighetenes behov til å finne feil hos andre overskygger deres interesse til å bidra med å løse problemet.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når myndighetene delegerer ansvaret for den Norske kyst og vår suverenitet til alle besøkende skip på denne måten så burde det falle på sin egen urimelighet.

 

Men det er da ikke så uvanlig at det gjøres på denne måten når man har systemer med myndighet uten ansvar.

 

Jeg bare gjentar meg selv i en annen formulering.

Å dømme Mullaen vår og samtidig la han gå fritt i samfunnet er langt på vei å overlate rikets sikkerhet til en annen statsmakt.

Når våre egne politikere ikke skjønner hva militær etterretning går ut på så burde vi lagt ned vår egen etterretning. Hvorfor bruke penger på noe vi ikke har tro på?

 

Hvorfor bruke penger på et ansvarsområdet hvor ingen av de ansvarlige vil ta ansvar?

Link to post
Share on other sites

Ikke lenser til hvert nes

– Dette vil bli en omfattende oljevernaksjon, og vi jobber fortløpende med å få ressurser ut til de stedene der det er registrert olje. Samtidig er det sånn at vi må foreta en prioritering i noen tilfeller, der vi først og fremst må konsentrere oss om å beskytte miljøsårbare områder, sier kommunikasjonsrådgiver Ane Eide Kjærås i Kystverket til ANB.

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som er dum??. Hva har politiet med dette å gjøre??.

 

Trodde det var andre fra myndighetene som tok seg av dette, havarikommisjon og deretter sjøretten.

 

I Tyskland har vi jo wasser polizie og i USA, USCG.

 

Syns det virker merkelig at en politiadvokat i vestfold skal ta hånd om dette. Sikter og misstenker jo både ditt og datt. Skipet er til og med et åsted???.

Link to post
Share on other sites

Å bli kvitt sjøforklaringer var vel en endring Sjøoffisersforbundet hilste velkommen. Sjøforklaringen var verken fugl eller fisk-

 

Har møtt både til sjøforklaring og til politiforhør. Når det gjelder å få fram realitetene, er vel et politiforhør å foretrekke. sjøforklaring med publikum til stede er en ekstra stor belastning og det er ikke alltid en sorenskriver er særlig sjøkyndig.

 

Det som er betenkelig, er at myndighetene går ut med "godbiter" underveis. Det er en skamplett!

Link to post
Share on other sites

Der er de nåværende reglene som erstatter "Sjøforklaring" med havarikommisjon, hvor politiet inngår

 

Feil! Politiet inngår ikke i havarikommisjonen. Havarikommisjonen burde ha fått gjort ferdig sitt arbeid først. 

 

 

Den hekseprosessen vi er vitne til nå, er politikk og har ingen ting med å forbedre sikkerheten å gjøre. Det sitter noen uniformerte mennesker på høyt nivå og hvisker og tisker med både statsråder og politiadvokater, samt forer dem med videosnutter som de kan bruke på pressekonferansene sine.

Link to post
Share on other sites

[...] noen uniformerte mennesker på høyt nivå og hvisker og tisker med både statsråder og politiadvokater, samt forer dem med videosnutter som de kan bruke på pressekonferansene sine.

 

og det er vel akkurat slik 'vi' vil ha det. Noen straffes, og i ett valgår er det vel lite aktuelt å legge særlig mye skyld på statens egne instanser, så hva passer vel da bedre enn en kineser?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å få fram realitetene, er vel et politiforhør å foretrekke.

 

Jeg er ikke enig. Et politiforhør er vel muligens å foretrekke framfor en sjøforklaring. Men ingen har plikt til å si noe i et slikt forhør.

 

Nei - den beste måten å få fram realitetene, er avhørene foretas av havarikommisjonen. Da er politiet IKKE involvert. Og der HAR man plikt til å si alt! Med den vesentlige forskjellen, at INGENTING av det som blir sagt kan senere brukes som bevis mot den som har avgitt forklaringen i en senere straffesak mot vedkommende.

 

Det som er betenkelig, er at myndighetene går ut med "godbiter" underveis. Det er en skamplett!

 

 

Jeg synes du uttrykker deg for svakt, senior! Dette er en skammelig hekseprosess, som ikke er en rettstat og et samfunn som er opptatt av kvalitet og sikkerhet verdig.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den hekseprosessen vi er vitne til nå, er politikk og har ingen ting med å forbedre sikkerheten å gjøre. Det sitter noen uniformerte mennesker på høyt nivå og hvisker og tisker med både statsråder og politiadvokater, samt forer dem med videosnutter som de kan bruke på pressekonferansene sine.

 

Helt enig med deg. Mitt møte med politiet var i anledning av at vi fikk en mann alvorlig skadet. Da skulle en skipsfører kreve sjøforklaring. Men når det gjelder ulykker i Nordsjøen, er det politiet i Stavanger som står for arbeidet med å klargjøre hendelsesforløpet. I en sak der politiet hadde avhørt besetningen, falt sjøforklaringen bort. Som sagt, for meg var det helt OK.

Men det var en sak som ikke hadde medias søkelys til de grader og med tjenestemenn som slipper godbiter til pressen, Da hadde det vært like greitt med sjøforklaring slik at offentligheten, ikke bare politiet, kan få et reelt inntrykk av hva de implisert har å si.

Jeg synes synd på den skipperen. Han har havnet i fientlig farvann. Stakkers f**n!

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig at jeg har misforstått, men:
Sitat: (SHT)

Den strafferettslige vurderingen av ulykker og hendelser vil bli ivaretatt av politiet.

Ja - det er riktig. Men det burde politiet ventet med til den VIKTIGSTE etterforskningen er ferdig. Og det er den etterforskningen som har som formål å forbedre sikkerheten. Den etterforskningen er det havarikommisjonen som har ansvar for.

 

På samme vis som politiet selvsagt holder seg langt unna havarikommisjonens etterforskning etter en luftfartsulykke.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

så hva passer vel da bedre enn en kineser?

Nei, hva skulle det være?

 

Jo: 2 kinesere!

 

 

Politiadvokaten og hennes uniformerte backbenchere har vel funnet ut at å kaste en kineser i fengsel for manglende rapportering ble vel søkt, så nå leter de desperat etter andre straffeverdige handlinger, og har altså satt sitt fokus på tredjestørmannen som gikk av vakt ved midnatt.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Norge deltar aktivt i internasjonale i demokratiseringsprosesser og legger press på regjeringer både her og der. Det er en stor skam hvis vi skal dømme noen besøkende kinesere etter et system vi betegner som råttent utenfor egne landegrenser.

 

Beklager millisivert, men jeg mener det har noe med saken å gjøre, for det første kriteriet for å dømme en uskyldig er å la en skyldig gå fri. Det er ikke bare hunden som ikke biter den som gir den mat.

Link to post
Share on other sites

Vel om VTS i Brevik sier de ikke overvåker dette området, så er nok dette lite trolig... De har i allefall utstyr til å overvåke dette området, men om de bruker er annen sak... De har en radar plassert ved den røde pilen lengst øst i kartutsnittet... men denne radaren så kan de følge all trafikk inn og ut av grenland og selvsagt også reia sør vest om Såstein...

 

Dette er etter mitt syn også vel innenfor ansvarsområdet til VTS Brevik, de er tross alt de som henviser skip dit for oppankring.....

 

langesund.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den hekseprosessen vi er vitne til nå, er politikk og har ingen ting med å forbedre sikkerheten å gjøre. Det sitter noen uniformerte mennesker på høyt nivå og hvisker og tisker med både statsråder og politiadvokater, samt forer dem med videosnutter som de kan bruke på pressekonferansene sine.

 

Mener du at politiet og påtalemyndighetene har blandet seg inn i politikken eller at de blir brukt slik av de politiske myndighetene? I så tilfelle en meeeget drøy påstand, etter mitt syn.

 

Angående ferdsel i området så så jeg ikke antydning til olje på sjøen i går på strekningen mellom Valle og Jomfruland, og båten er fortsatt like hvit både på skrog og bunnstoff!

 

Kreppa åpnes for trafikk/gjennomgang (lensene dras til side for passering) hver time fra nå på morgenen til kl 20 i kveld.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vel om VTS i Brevik sier de ikke overvåker dette området, så er nok dette lite trolig...

 

Kapittel 4. Bestemmelser som gjelder for bruk av farvann i Grenlandsområdet i Telemark fylke og som dekkes av trafikksentralen i Brevik

</FONT>Tilføyd ved forskrift 16 mai 2002 nr. 904.

§ 4-1. Geografisk virkeområde

Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder farvannet innenfor rette linjer trukket fra det nordligste punktet på Mølen via det nordligste punktet på Såsteinen til det østligste punktet på Halvorodden. Bestemmelsene gjelder ikke vassdraget ovenfor Klosterfossen og slusene i Skien.</SPAN></SPAN>

Linja fremgår i kartutsnittet du la ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...