Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

COSCO HK Shipping Hong Kong - China

 

For de som er bekymret for hvem dette obskure rederiet er som sikkert gjemmer seg bak merkelige registreringer i suspekte land for å unngå å komme i noe ansvar for sine lysskye handlinger så kan jeg forsikre at dette rederiet i praksis er det samme som staten Kina! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har gått i gjennom mine lagrede dokumenter og funnet noe som jeg tror kan interessere leserne av denne strengen. Først og fremst utdrag av dekksdagboka da omtalte nestenstranding fant sted. Tidspunktene og propellomdreiningene er forskjellig, men ellers er vel historien rett referert. Men det tynneste papir er bedre enn den beste hukommelse.

https://baatplassen.no/bildearkiv/28/28529/1_dekksdagbok.jpg

 

Utdrag av svaret jeg fikk fra DnV:

 

2_dnv_svar.jpg

 

Utdraget av svaret jeg fikk fra sjøfartsdirektoratet:

 

3_sjoefartsdirektoratet.jpg

 

Klassens krav til ankerutrustning, dvs hvilke forhold der ankerutrustningen kan brukes i tråd med klassens krav. Dvs hvilke begrensninger DnV og andre klasseselskaper med omsyn til strøm og vind

 

4_krav_til_ankerutrustning.jpg

 

Det vi her må merke oss er at ankerutrustningen på en vanlig båt er ment brukt i beskyttet farvann, lukket red, i vindstyrker opp til 25 m/s. Ankerutrustningen er ikke ment brukt til ankring der vær og sjø står mot land. Det er også interessant at det er foreskrevet at kjettingens lengde skal vaære 6 til 10 ganger dybden.

 

Jeg må tilstå at jeg kjente ikke til disse begrensningene, særlig fordi båten jeg holdt på å strande med var bygget for å kunne ankre langs oljeinstallasjoner på dybder opp til 600 meter.

 

Det som er merkelig er at Kystverket ikke tar hensyn til de begrensninger et skips ankerutrustning har når de planlegger ankerplasser for skip. En skulle tro at også VTS var informert om disse forhold, slik at de kunne advare skip i sitt nærområde. Om skipet ligger 300 meter innenfor eller utenfor en grense spiller vel ingen rolle for en institusjon som bare har sin berettigelse ut fra den jobben de gjør med omsyn til å forebygge maritime ulykker av ethvert slag.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg blir vel omtalt som en liten drittunge igjen av senior for at jeg legger ut dette innlegget. Det får nå så være at jeg er yngre enn han, og veldig lite erfaren i forhold.

Nei, du må gjerne bidra med det du har å komme med. Det jeg har imot er at du begynner å framkaste hypoteser, og på grunnlag av disse hypotesene utnevner syndebukker, da er du ikke voksen og det vet du selv.

Link to post
Share on other sites

Det er vel Bellona som har diti seg ut her. Kapteinen går jo ikke vakt på brua på disse båtene. De blir tillkalt av vakthavende styrmann vis slike hendelser skjer.

Helt enig. Jeg heller faktisk mer og mer til at det ikke var visvas det jeg skrev i går kveld:

 

 

Han virket ikke særlig kompetent, forøvrig, i det han bablet om at et slikt skip måtte ha maskinen i gang mens det lå til ankers.

 

 

Hørte på lydopptaket fra kanal 16 om hva som skjedde.

 

Dette var veldig interessant, princess32. Hvor fant du det lydopptaket?

Link to post
Share on other sites

Har gått i gjennom mine lagrede dokumenter og funnet noe som jeg tror kan interessere leserne av denne strengen.

 

Klassens krav til ankerutrustning, dvs hvilke forhold der ankerutrustningen kan brukes i tråd med klassens krav. Dvs hvilke begrensninger DnV og andre klasseselskaper med omsyn til strøm og vind

 

4_krav_til_ankerutrustning.jpg

 

VELDIG interessant, Senior.Da vil jeg hevde at det ikke var visvas, det jeg skrev på søndag:

 

 

Det er galskap å ankre et så stort skip på en utsatt ankerplass uttaskjærs og så nært land med slike værmeldinger. Det forstår alle som har et minimum av kunnskaper i sjømannskap. Problemstillingen var ikke at det var en fare for at skipet ville begynne å dregge når det blåste opp til storm. Problemstillingen var at skipet garantert ville begynne å dregge!

 

De representanter for norske myndigheter som har utstedt et slikt direktiv, har utvist særdeles grov uforstand i tjenesten!

 

Det som er merkelig er at Kystverket ikke tar hensyn til de begrensninger et skips ankerutrustning har når de planlegger ankerplasser for skip. En skulle tro at også VTS var informert om disse forhold, slik at de kunne advare skip i sitt nærområde. Om skipet ligger 300 meter innenfor eller utenfor en grense spiller vel ingen rolle for en institusjon som bare har sin berettigelse ut fra den jobben de gjør med omsyn til å forebygge maritime ulykker av ethvert slag.

 

Dette med 300 m innenfor eller utenfor en grense (man kan jo ikke se den grense under vann!), mener jeg spiller veldig liten rolle. Fadesen (Kystverkets direktiv om å ankre i en nøyaktig angitt posisjon på Såsteinflaket) var iscenesatt av norske statsmyndigheter, i norsk territorialfarvann, og rettet mot et skip fra en fremmed stat.

 

Det er ikke alltid jeg er enig med Oddekalven, men i denne saken har han særdeles fornuftige standpunkter.

Link to post
Share on other sites

[...]Må nok si at jeg fikk en liten overaskelse. Veldig dårlig fra trafikksentralen. Skipperen ba om en slepebåt veldig tidlig, men trafikksentralen bare higet om å få ett helikopter.[...]men trafikksentralen ba jo alle om å gå på dekk?[...]

 

Hvis det stemmer vil jeg faktisk si meg enig med trafikksentralen. Det var faktisk storm i området og å begynne å bale med sleping i grov sjø noen 100 meter fra granitten ville antakelig ikke være så nyttig. Livet til mannskapet bør komme langt foran noen kilometer badestrand, ett tilhengerlass med ærfugl og noen hvitmalte brygger...

Link to post
Share on other sites

Hvis det stemmer vil jeg faktisk si meg enig med trafikksentralen. Det var faktisk storm i området og å begynne å bale med sleping i grov sjø noen 100 meter fra granitten ville antakelig ikke være så nyttig. Livet til mannskapet bør komme langt foran noen kilometer badestrand, ett tilhengerlass med ærfugl og noen hvitmalte brygger...

 

Tingen er jo at det ikke står om menneskeliv.

 

Gå på grunn med et såpass stort skip så nært land på alle kanter kan de jo svømme i land.

 

Da er det viktigere at skipet eventuelt kan få hjelp, eller at mannskapet starter med å legge ut lenser. Da trengs alt mulig mannskap en kan få, og ikke at de blir sendt i land.

Link to post
Share on other sites

Tragedie dette! Jeg kjenner jeg blir deppa bare jeg tenker på dette. Har hytte i Kragerø.

Nå skal jeg ned til helgen for å ta opp samtlige båter og stenge hytta for å begrense skadene.

 

Ser ut som det er en del som har gjort det, kanskje en kombinasjon av at sesongen går mot slutten uansett, været er dårlig samt oljesøl, men det er ingen grunn til å vær bekymret. Har vært rundt store deler av skjærgården siste dager (oså i "ditt" område) og ikke sett noe som har bekymret meg i allefall. Både båten og bunnstoffet på båten er fortsatt like hvite etter en del dager i dette området og vi blir ut neste uke! Pusser fortsatt tennene i saltvann og bader hver dag og føler meg ikke som sardin i olje! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

[...]eller at mannskapet starter med å legge ut lenser

 

Gjør lenser noen som helst nytte i brytende sjø og brenninger da? Ser for meg at det meste grunnere enn 4-5 meter på utsiden av Såsteinen var brytende sjø og grunnbrått som ikke en lense i værden hadde klart å holde olje på noen sider av i slikt vær?

Link to post
Share on other sites

Mnja Slagskipet.

Gjelder ikke OPA90 kun for tankbåter?

Alle andre flyr jo føttene av seg for å få "Non-tanker Certificate".

 

 

Delvis sant det du sier, NTC har jo sin opprinnelse via OPA 90. NTC er ingen fritagelse fra OPA 90, kun en omvei. Alt henger sammen her. IOPP sertifikatet er Europas svar på OPA 90. Slik jeg ser det. Men jeg har tatt feil før. Og så syntes jeg hele denne tråden er på trynet. Men det er en annen sak. Ingen av oss vanlige dødelige har hode til å skjønne hva som egentlig skjer her.

Link to post
Share on other sites

Gjør lenser noen som helst nytte i brytende sjø og brenninger da? Ser for meg at det meste grunnere enn 4-5 meter på utsiden av Såsteinen var brytende sjø og grunnbrått som ikke en lense i værden hadde klart å holde olje på noen sider av i slikt vær?

Her må jeg si meg helt enig med senior. Svaret på spørsmålene dine er 2 rungende NEI.

 

Men etterpåklokskapen (og den særdeles grundig gjennomførte grunnstøtingen, for ikke å si: landsettingen) viste jo at kapteinen hadde rett. Det var ikke fare for mannskapet om bord. Om det hadde vært mulig (og forsvarlig) å forsøke å dra havaristen ut av brottene med taubåter, er det mer vanskelig å være skråsikker på. Videoen som er vedlagt det dramatiske lydbåndopptaket på tv2nyhetene, er jo høyst misvisende når det gjelder vær- og lysforhold. Men sikkert også når det gjelder skutas posisjon på det tidspunktet hvor samtalen utspant seg.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som det er en del som har gjort det, kanskje en kombinasjon av at sesongen går mot slutten uansett, været er dårlig samt oljesøl, men det er ingen grunn til å vær bekymret. Har vært rundt store deler av skjærgården siste dager (oså i "ditt" område) og ikke sett noe som har bekymret meg i allefall. Både båten og bunnstoffet på båten er fortsatt like hvite etter en del dager i dette området og vi blir ut neste uke! Pusser fortsatt tennene i saltvann og bader hver dag og føler meg ikke som sardin i olje! :lol:

 

Godt å høre! Men det er observert olje på Tåtøy også nå og da ser jeg ikke noe poeng i å ha båtene ute for to-tre helger til denne sesongen og ta sjansen på at det ikke vil sige inn.

 

Så jeg stenger like greit hytta litt tidligere denne sesongen.

Du får gjerne holde oss litt oppdatert her inne på hvor det er olje og ikke om du har mulighet :-)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

...da ser jeg ikke noe poeng i å ha båtene ute for to-tre helger til denne sesongen ...

Så jeg stenger like greit hytta litt tidligere denne sesongen.

Det var da en veldig kort sesong?

Skal komme med statusrapporter utover ettersommeren.

Regner med å stenge hytta i oktober...

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

4_krav_til_ankerutrustning.jpg

 

Dette er vel bare et uttdrag, men når en leser A.1.1.1 & 2, så fremgår det at anker etc. ikke egner seg til bruk i hardt vær i ubeskyttet område og er heller ikke dimensjonert til å holde igjen fartøyet dersom ankeret slipper på dårlig bunn.

 

Så kommer A.1.1.4 Som omtaler " Equipment Numeral" (EN) som benyttes til å dimensjonere stål, trosser, anker kjetting etc. Slik jeg leser resten av paragrafen, dimensjoneres anker etc. til 50 knop vind og 5 knop strøm.

 

I følge værtjenesten Mouche viser til var vindhastigheten 48 knop og mine egne beregninger , som legmann, av resultanten (vind og strøm) er 2,2 knop. Dvs. innenfor "spekken".

 

A.1.1.5 Forteller at under vanlige formodes det at skipet skal klare seg med et anker og kjetting.

 

Men så er det bølgehøyde. Det står det ingenting om, men bølgene er klart mindre inne i Frierfjorden i 50 knop vind enn ute ved Såstein.

 

Det kan hende at VTSen har en del av skylden, hvilket jeg ikke trodde. Jeg har vel blankt frifunnet VTSen. Men det gjenstår å se - hvem beordret hvem til å gjøre hva og hvordan oppfattet den ene parten dens andres verbale kommunikasjoner?

Link to post
Share on other sites

Her må jeg si meg helt enig med senior. Svaret på spørsmålene dine er 2 rungende NEI.[...]

 

så da er 'vi' egentlig enige da, hvis skipet først lå sånn til (godt plassert i fjæra, eller på god vei ditt) at slepebåt ville komme frem for sent eller være for farlig så var det bare å få mannskapet i land. Med mulig unntak av 3-4 mann til å pumpe olje over i tette tanker/lasterom om det fremdeles var strøm og/eller hydraulikk tilgjengelig?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg får kommet meg til kai og kan skrive en liten rapport:

 

Vi sleper 400 mtr oljelense sammen med slepebåten Triset som er en lokal taubåt.

 

Vi sleper lensene i bueform med åpning i enden slik at KBV båtene får samlet opp oljen.

 

P8032084.jpg

 

P8032063.jpg

 

KopiavP8042098.jpg

 

 

KopiavP8042105.jpg

 

KopiavP8042090.jpg

 

KopiavP8032089.jpg

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Kommentar til linken til Duro.

 

Og Bellona vil ha siktelsen utvidet til å omfatte mangelfullt vakthold da skipperen ikke var på broa da "ankeret slapp" :crazy:

Snakk om å drite seg ut dersom det er sant.

 

 

Det er vel Bellona som har diti seg ut her. Kapteinen går jo ikke vakt på brua på disse båtene. De blir tillkalt av vakthavende styrmann vis slike hendelser skjer.

 

Virker som om svært mange er av den oppfatning at Kapteinen oppholder ser på broen til en hver tid.

Fra det jeg er vant med fra større fartøy så dropper Kapteinen innom broen fra tid til annen iløpet av dagen og når kvelden kommer tar han turen innom og skriver sine ordrer til vakthavende offiserer i nattordreboken og skulle det hende uforutsatte ting som det her er gjort så skal vakthavende styrmann som princess32 ovenfor her skriver, tilkalle Kapteinen.

Dette var nå mest ment som en opplysning til de som tror Kapteinen alltid befinner seg på broen, for alt jeg vet var han kanskje der da "ankeret slapp"

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdatert 04.08. 2009 kl 22:45

 

Siste:

 

Det er i skrivende stund ikke mottat eksakte tall for oljeopptak i dag, men det ble trolig tatt opp ca 25 tonn med oljeemulsjon (olje iblandet vann) tirsdag. Dette betyr at det er tatt opp ca 205 tonn oljeemulsjon siden aksjonen begynte.

 

Kystverkets overvåkningsfly har vært på vingene. Det har vært en prioritet for flyet å fly langt sør for å observere hvor langt oljen forurenser, og flyet har vært helt til Søgne utenfor Kristiansand. Flytoktet viste at det var svært lite olje på sjøen. Det ble observert to små flak et stykke utenfor havaristen. disse er trolig aksjonerbare og oljevernressurser er styrt i retning flakene.

Link to post
Share on other sites

Med utgangspunkt i ryker / spekulasjoner rundt om det har foregått stempelsjau / arbeid i maskinrommet mens skipet lå for anker, kommer noen spørsmål fra amatørleiren:

Hvor ofte må slikt arbeid utføres? Er dette oftere påkrevet på skip som bruker tungolje enn de som bruker diesel?

Om dette ikke er lov å foreta når skipet ligger til kai, og ikke skal gjøres når skipet ligger for anker, hvor er da da meningen at slikt arbeid skal utføres?

Hva er vanlig praksis?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...