Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

Helt enig med deg. Sommerparadiset ligger innenfor interesseområdet til en masse inflytelsesrike personer. Men det vil koste flesk og det kan bli vanskelig (umulig) å få det bort før høststormene setter inn for alvor. Jo lenger det står der det er, dess lenger er det en spiker i kontorstolen til de som må ta grep for å hindre at historien gjentar seg i framtiden. Det er bedre det står utenfor Langesund enn utenfor Sørøya på Finnmarkskysten

Ser ut som du hadde rett, Senior.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel skjelden noe problem å få fjernet skip som har noenlunde kjent eier og forsikringsselskap og som i tillegg ikke er mer ødelagt enn att det lar seg reparere. Ikke for å skuffe vestlandets og de nordlige landsdelers selvmedlidenhet, men her det er nok mer det at tap kan begrenses (for reder og forsikrigsselskap) og kroner kan tjenes (av bergningselskap) enn at "rikingene på østlandet" har lagt press på "noen" for å få fortgang....

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du hadde rett, Senior.

 

Vel, tankegangen min var kanhende rett, men her hadde myndighetene flaks både med været og den de hadde hyrt for å løse problemet, Smit. De hollenderne kan jobben sin, det har de vist til fulle. Båten hadde så mye ballast og olje inne, at de maktet å løfte skipet av grunnen. De karene hadde kompetanse og erfaring. Håper at fotfolket får en skikkelig bonus.

 

Det jeg mente var at om det var nødvendig å bære båten vekk bit for bit på ryggen, så hadde det blitt gjort på det stedet der den stod. Det har ingenting med mindreverdighetskompleks å gjøre, men det er vel slik at et vrak ved Langesund blir høyere prioritert enn et vrak på Sørøya? Det ligger i sakens natur.

 

Men nederlenderne ryddet opp. Uansett hva de fikk for jobben, det er vel fortjent. De sparte det norske samfunnet for stor utlegg og en havarist til pest og plage.

 

Skååål!!!!

Link to post
Share on other sites

Det er jeg villig til å vedde en god flaske single malt på at det ikke blir. Skipet vil bli fjernet ganske raskt. Jeg tipper i løpet av 2010. Men det vil ikke være noen enkel operasjon.

 

Douro er godt i gang med valgkampen - siterer bare halvpartene av de tidligere "løftene" sine og hevder at de dermed er 100% oppfylt..... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vraket i Langesund var et (og kan fortsatt bli?) fullt operativt skip med mange år igjen av sitt liv, mens Murmansk vel var et skip som skulle slepes til India for å hugges opp til "spiker" så en viss forskjell i så måte også i tillegg til hva som ellers er påpekt mht til eier, forsikring, område osv!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vraket i Langesund var et (og kan fortsatt bli?) fullt operativt skip med mange år igjen av sitt liv, mens Murmansk vel var et skip som skulle slepes til India for å hugges opp til "spiker" så en viss forskjell i så måte også i tillegg til hva som ellers er påpekt mht til eier, forsikring, område osv!

 

Jeg så ikke for meg et skip som kunne bringes flott og fraktes vekk i en bit. Med rapport om at bunnen var punktert, og den dramatiske måten som besetningen ble evakuert på, fikk meg til å tro at skipet var " a total loss".

 

Samfunnet har spart store summer ved å få skipet flott og fjernet i ett stykke. Dersom skipet hadde blitt stående på skjæret, hadde vel både forsikringsselskap og rederi frasagt seg ansvaret for å fjerne vraket.

Prisen på et skadet bulkskip er ikke all verden på dagens marked.

 

Jeg mener at området rundt indre Oslofjord , vil med omsyn til å få fjerne et skjemmende vrak, få langt mere støtte enn en utkant på Finnmarkskysten. Jeg ser heller ikke noe galt i det. Det var bare en av årsakene til at jeg mente at vraket av Full City ville ha blitt fjernet så fort som mulig uansett hva det måtte koste.

 

Mener du at dersom Murmansk hadde drevet i land på Rakkebåene i steden for Sørøya, så hadde vraket ligget der fremdeles?

Link to post
Share on other sites

Vel, tankegangen min var kanhende rett, men her hadde myndighetene flaks både med været og den de hadde hyrt for å løse problemet, Smit. De hollenderne kan jobben sin, det har de vist til fulle. Båten hadde så mye ballast og olje inne, at de maktet å løfte skipet av grunnen. De karene hadde kompetanse og erfaring. Håper at fotfolket får en skikkelig bonus.

Det virker som du mener at myndighetene først og fremst har hatt flaks, og at kompetansen deres har spilt mindre rolle. Er det din generelle oppsummering i saken eller tenkte du bare på slepet i går?

 

Mitt syn er at det f.eks. i Kystverket (en av hovedaktørene) finnes mye solid kompetanse som har gitt svært viktige bidrag i hele saken. Det betyr selvfølgelig ikke at de gjør alt riktig til enhver tid, like lite som jeg selv gjør det. Jeg antar det gjelder de fleste andre her også, men mange har fokusert på det som ble gjort feil istedenfor det som ble gjort riktig.

 

Været kan man ikke kontrollere, men det har vel medført både flaks og uflaks underveis? I går var det flott vær, men det var vel heller ikke flaks? Slepet ville neppe blitt gjort hvis været ble vurdert som for dårlig.

 

At valget av Smit Salvage var flaks, er jeg helt uenig i. Det er ikke flaks at man får en god bil hvis man kjøper en Mercedes. Det er flaks hvis man velger bergingsselskap på måfå fra Gule sider og tilfeldigvis ender opp hos Smit. Men jeg tror nok ikke det var slik det foregikk.

 

Det viktigste poenget i forhold til Smit er for øvrig at det ikke er myndighetene som har hyrt dem, men rederiet.

 

Et annet viktig poeng er at den flotte jobben i går (og mye annet arbeid underveis!) ble utført av Buksér og Berging. Selv om det var på oppdrag for Smit og under deres ledelse, må de nordmennene saktens kunne jobben sin de også. Jeg har over middels sans for hollendere (og noen begynner vel å lure på hvorfor snart :smiley: ), men det blir feil å rose dem for en flott jobb og si at det norske bidraget bare skyldes flaks.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tredjestyrmannen på «Full City» siktet - Den kinesiske tredjestyrmannen på «Full City» hadde ansvaret på brua fram til midnatt da havariet skjedde. Nå er han siktet i saken.

 

Sitat:

 

– Styrmannen er siktet for uaktsomhet og forsømmelse av sitt ansvarsområde i tida før skipet gikk på grunn, sier konstituert lensmann i Bamble, Tore Grindem til NRK.

 

Fra før er kapteinen på skipet siktet for grov uaktsomhet i forbindelse med ulykken.

Link to post
Share on other sites

Det virker som du mener at myndighetene først og fremst har hatt flaks, og at kompetansen deres har spilt mindre rolle. Er det din generelle oppsummering i saken eller tenkte du bare på slepet i går?

Ja, særlig dersom det er Full Citys assurandør som har hyret Smit. Myndighetene hadde først og fremst flaks fordi skroget var såvidt lite skadet at det kunne flyttes i en bite og at godværsperioden varte så lenge at bergningsoperasjonen kunne bli fullført.

Mitt syn er at det f.eks. i Kystverket (en av hovedaktørene) finnes mye solid kompetanse som har gitt svært viktige bidrag i hele saken.

Jeg har kanhende ikke den samme inngående kjennskap til hvilken kompetanse Kystverket har med omsyn til berging av havarister. Stort sett så er de vel tilskuere ved slike store operasjoner?

At valget av Smit Salvage var flaks, er jeg helt uenig i.

Jeg også. Der er knapt andre bergningselskaper som har kompetanse og resurser til å ta en slik jobb på sparket. Smit var et naturlig valg dersom det var forsikringsselskapet stod for bergningsoperasjonen, og det burde jeg ha forstått.

Et annet viktig poeng er at den flotte jobben i går (og mye annet arbeid underveis!) ble utført av Buksér og Berging.

BB utførte sin oppgave slik en kan forvente av en fagmann. Den taueoperasjonen de utførte var ikke særlig vanskelig. Etter min oppfattning ren plankekjøring som ikke hadde fått den minste oppmersomhet om de ikke hadde slept på en berømt havarist

Link to post
Share on other sites

Jeg også. Der er knapt andre bergningselskaper som har kompetanse og resurser til å ta en slik jobb på sparket. Smit var et naturlig valg dersom det var forsikringsselskapet stod for bergningsoperasjonen, og det burde jeg ha forstått.

Men hvis myndighetene (dvs. Kystverket) hadde valgt dem, ville det vært flaks (slik du skrev i ditt forrige innlegg)? For min del har jeg nok en mistanke om at også Kystverket ville synes at navnet Smit Salvage virket vagt kjent...

 

BB utførte sin oppgave slik en kan forvente av en fagmann. Den taueoperasjonen de utførte var ikke særlig vanskelig. Etter min oppfattning ren plankekjøring som ikke hadde fått den minste oppmersomhet om de ikke hadde slept på en berømt havarist.

Forskjellen på oss er nok bl.a. hvor lett vi gir ved dørene. Det er ikke ment som kritikk, folk er forskjellige.

Link to post
Share on other sites

Hvilke erfaringer har du med berging, sikring og nødlossing av havarister, slep/assisteringer med taubåt etc? kanskje vi er kjente - vi er ihvertfall i samme bransje

Jeg har vel fortalt nok om meg selv på denne strengen. Når det gjelder slep/assistering i alle fall nok til å vurdere en jobb. Dersom vi har samme stilling og yrke, så har vi vel rotet rundt på hver vår øy med minimal mulighet for å treffes.

Dersom du har bb som yrke, mener du at taubåtene gjorde noe som krever ekstraordinær anerkjennelse under sleping av havaristen fra skjæret til kai?

Det kan jo være mange detaljer jeg ikke kjenner til. Når jeg har med firestripers personer å gjøre, D1 og skippere, så vil jeg jo ikke være forbauset om de drar en skikkelig joker opp av ermet og setter meg skikkelig på plass. I så fall er det FJ som må løfte litt på skjørtet slik at vi kan få se om hun er den hun gir inntrykk av.

Link to post
Share on other sites

Ryddig og grei rapport som sier noe om det faktiske hendelsesforløpet her.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...