Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

Som jeg tolker dithen at skipet og dets bemanning kommer langt bedre ut av det enn hva som ellers har blitt skrevet og at Brevik Trafikksentral/norske myndigheter kommer langt dårligere ut av det hele enn hva som har blitt skrevet. Dette er ingen kommentar med tanke på jusen, men en legmanns betraktninger!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke engasjert meg i juss diskusjonen tidligere, men denne rapporten vel grei å forholde seg til og forteller jo bare litt om hendelsesforløpet, og ingen ting om skyld. For i juss sammenheng er vel kapteinen ansvarlig for sitt skip, og at det vel ikke er noen andre enn hans oppgave å vurdere situasjonen for sitt skip.

Spesielt med tanke på at ankringsstedet faktisk ligger utenfor Brevik Kontroll området!??? Det vises godt i kartet, som jeg håper/regner med at fantes ombord på Full City også...

Link to post
Share on other sites

Håper om ikke annet at Havarikommisjonens endelige rapport kan fremme en diskusjon om hvor fornuftig det er at denne akringsplassen ikke er omfattet av trafikksentralens ansvarsområdet. Etter min mening burde den helt klart vært det. Og det burde vært klare retningslinjer mht. under hvilke værforhold skip av en gitt størrelse må forlate denne og alle andre ankringsplasser gjevlig brukt av handelsskip.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Som jeg tolker dithen at skipet og dets bemanning kommer langt bedre ut av det enn hva som ellers har blitt skrevet og at Brevik Trafikksentral/norske myndigheter kommer langt dårligere ut av det hele enn hva som har blitt skrevet.

Vel, noe av det første rapporten fastslår er: "Dette betyr at ankerplassen ved Såstein ligger utenfor ansvarsområdet til Brevik trafikksentral"

 

Likevel kan jeg godt forstå at kapteinen trodde at han var i deres område. Han hadde både fått beskjed om å melde seg der ved ankomst og om å lytte på kanal 80, men det betyr fortsatt ikke at trafikksentralen "kommer langt dårligere ut av det hele".

 

Samtidig er skipets sikkerhet helt klart kapteinens ansvar. Været ble dårligere, og det er mulig å observere været og sjekke værvarselet uten hjelp fra Brevik. Det er også interessant at et annet skip oppsøkte tryggere forhold, mens Full City ble liggende.

Link to post
Share on other sites

Mange som har kritisert mannskapet bør vel kanskje vente litt med å uttale seg neste gang?

Enig, man bør alltid vente med å uttale seg til man vet mer, også nå fremover.

 

Mitt første inntrykk er at det ble gjort en hel del feil av mannskapet, men det er viktig å huske at dette bare er en foreløpig rapport og at Havarikommisjonen selv i den endelige rapporten ikke kommer til å fastslå skyld eller ansvar.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hverken frikjent noen eller dømt noen, men denne foreløpige rapporten gir uansett mannskapet en viss grad av oppreisning i forhold til alle de beskyldninger og påstander som har vært fremsatt og spekulert i f.eks mht alkohol og i hvilken tilstand maskinen ombord befant seg i.

 

Jeg synes det er rart at denne ankringsplassen skal være utenfor, og ikke innenfor, Brevik Trafikksentrals kontrollområde og skjønner i utgangspunktet ikke hvorfor det er sånn, og kanskje det burde bli endret på?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er rart at denne ankringsplassen skal være utenfor, og ikke innenfor, Brevik Trafikksentrals kontrollområde og skjønner i utgangspunktet ikke hvorfor det er sånn, og kanskje det burde bli endret på?

Tror du ikke dette har noe med ansvars fraskrivelse å gjøre???

Veldig enkelt for Brevik kontroll å si at de ikke er ansvarlige, men gå dit å vent på tur så slipper vi å bekyrme oss for din båt inntil vi må...

Link to post
Share on other sites

Tror du ikke dette har noe med ansvars fraskrivelse å gjøre???

Veldig enkelt for Brevik kontroll å si at de ikke er ansvarlige, men gå dit å vent på tur så slipper vi å bekyrme oss for din båt inntil vi må...

Neppe, siden man ikke trenger å fraskrive seg ansvaret for noe man ikke har ansvaret for.

 

Dessuten er det nå engang slik at en kaptein må mestre det å ankre opp eller fortøye skipet sitt på egen hånd og på en sikker måte, enten skipet er innenfor eller utenfor en VTS. Selv om Full City hadde vært innenfor området til Brevik VTS, betyr det ikke at Brevik ville hatt kommandoen over skipet. Det ville fortsatt vært opp til kapteinen å vurdere forholdene.

 

Sikkerhetsmessig tror jeg derfor ikke det er veldig viktig å få denne ankringsplassen innenfor, slik en del har vært inne på. En annen sak er at det administrativt kanskje ville vært ryddigere med tanke på at ankringsplassen inngår i anløpsrutinene for Grenland havn. Uansett kunne kapteinen også med dagens ordning helt sikkert ha bedt Brevik om råd hvis han ønsket det.

 

Som nevnt var det en annen kaptein som gjorde en annen vurdering, og så vidt jeg skjønner allerede ved 15-tiden. Fra den foreløpige rapporten:

 

På samme tid forlot gasstankeren MT Lady Margaux ankerplassen ved Såstein for å gå til en mer beskyttet ankerplass i Frierfjorden. Fartøyet hadde los om bord. MT Lady Margaux gikk til denne ankerplassen på grunn av det varslede været.

Denne kapteinen dro altså videre, ikke fordi været var blitt riktig dårlig, men fordi det var varslet at det ville bli dårlig. Helt uten hjelp fra Brevik VTS...

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som båten blir liggende en stund,

 

§ 2. (Midlertidig forbud mot bruk av farvannet)

Fra og med 24. august 2009 til og med 31. desember 2011 er det forbudt å ferdes

innenfor et område avgrenset av rette linjer mellom følgende posisjoner:

1) 59° 01,70’N, 009° 43,89’Ø,

2) 59° 01,73’N, 009° 43,73’Ø,

3) 59° 01,79’N, 009° 43,91’Ø,

4) 59° 01,64’N, 009° 44,16’Ø,

5) 59° 01,59’N, 009° 44,00’Ø og

6) 59° 01,67’N, 009° 43,96’Ø.

Det er heller ikke tillatt med bruk av miniubåt, undervannsutstyr .

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...