Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

Huff, SkipperW. Jeg ønsket ikke å starte en krangel med deg. Jeg synes veldig mye av det du har skrevet her er veldig fornuftig.

Takk! Og det er helt i orden, jeg oppfatter overhodet ikke at vi krangler, det er da bare en diskusjon? :smiley:

 

Selvmotsigelsen besto i at i den ene setningen så sier du at bildet ikke viser årsaken til at oljen kom på land.

 

I den neste så sier du at bildet viser at det var dårlig vær, og at det er kjent at i dårlig vær så funker ikke oljevernutstyret.

Det ser ut som vi bare har misforstått hverandre - eller at jeg har misforstått. Hvis du mener at oljen ikke hadde kommet på land hvis det hadde vært fint vær, er jeg helt enig og beklager at jeg misforsto deg!

 

Jeg har imidlertid vært mest opptatt av hvorfor det ble mer forurensning overhodet, enten den kom til land eller ikke. Altså "Hvorfor begynte huset å brenne?" heller enn "Hvorfor klarte vi ikke å slokke brannen?"

 

Mye tyder på at vi begge har rett, og det er alltid den beste måten å avrunde på. :smiley:

 

Men nysgjerrig som jeg er, ville det fortsatt være interessant å høre fra noen med konkret erfaring om når været blir for dårlig til at man kan håpe på en vellykket innsamling.

Link to post
Share on other sites

Og med mine øyne, så så det ikke ut som om det var noe oppsiktsvekkende dårlig vær. Vindstyrke 5-6?

Vet ikke helt hvilken vindskala du refererer til, men det blåste vel liten til stiv kuling her på lørdag / søndag. Ikke noe voldsomme greier akkurat for oss som er vokst opp på Vestlandet men tydeligvis nok for lensene og festene til disse.

Link to post
Share on other sites

Vel, et middels oljeutslipp fra Full City viser vel hvor effektivt opplegget er med hensyn til å samle opp olje fra havet før den driver på land. Med all respekt for Hilmar2, jeg ser ikke noen praktiske følger av den innsatsen han har gjort med omsyn til utfallet. Den oljen han har samlet opp, hva det nå måtte være, hadde vel havnet der stranden allrede er tilgriset fra før. Sleping av lenser rundt havaristen er vel i praksis spill for galleriet.

 

Rengjøring/fjerning av oljesølet er nå anslått til 500 millioner. Kyststripen har fått 3% av sjøfuglberstanden tilgriset/drept. Dette er vel en billig pris nå en ser den enorme pengeinnsprøyting distriktet får til gjengjeld. Jeg unner selvsagt Hilmar2 den mikroskopiske delen han får av kaka.

 

Det er anslått at 250 tonn tung bunkersolje lakk ut på havflata. 500 millioner/250 tonn = 2 millioner pr. tonn. Er dette gode greir under forhold som ikke er vanskeligere enn det en kan forvente på vår kyst? I tillegg må en ta med at det i snitt er mørkt i snitt 12 timer i døgnet. Er det noen som mener at en var uheldig med omsyn til årstid og farvann med når dety gjelder å foreta en effektiv oppsamling av oljen før den nådde land?

 

I dag skal en trekke båten av grunnen. Dersom det lykkes, vil det være fantastisk med omsyn til å få fjernet vraket på en grei måte. Savner en skikkelig dekkning av den operasjonen fra minutt til minutt, og har heller ikke oversikt over hvor mange eller størrelsen på de slepebåtene som er i sving. Håper Smit er ansvarlig for operasjonen. De gutta kan jobben sin.

 

Og bergelønnen kan bli skikkelig stor. Forebygging av skade som følge av oljeforurensing, er en av de verdiene som blir lagt til grunn for beregning av bergelønnens størrelse.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kyststripen har fått 3% av sjøfuglberstanden tilgriset/drept.

Her har det nok sneket seg inn en kommafeil. Fylkesmannen i Telemark opplyser i en fersk melding at

 

"Andelen oljeskadde individer var overraskende lav (0,3 %), men det er sannsynlig at andelen er høyere fordi det er vanskelig å se lettere oljeskadd fugl som opptrer i flokker."

 

I dag skal en trekke båten av grunnen. Dersom det lykkes, vil det være fantastisk med omsyn til å få fjernet vraket på en grei måte. Savner en skikkelig dekkning av den operasjonen fra minutt til minutt, og har heller ikke oversikt over hvor mange eller størrelsen på de slepebåtene som er i sving.

Med tanke på de første meldingene om at båten kom til å ligge der til våren eller kanskje måtte hugges opp på stedet, er dette fantastisk, ja. Og det ser ut til å gå etter planen så langt! Også enig i at det hadde vært flott med løpende dekning. Med tanke på tiden som brukes på direkte idrettssendinger hadde det ikke vært merkelig om denne saken hadde vært direktesendt på TV.

 

Håper Smit er ansvarlig for operasjonen. De gutta kan jobben sin.

Bekreftes, se Smit's World. Nederlendere er jo svært dyktige sjøfolk, så dette skal nok gå bra. :smiley:

 

(og før jeg får en foss av skyllebøtter over meg: Smit har oppdraget, men de bruker selvfølgelig i veldig stor grad lokale båter og mannskap!)

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Andelen oljeskadde individer var overraskende lav (0,3 %), men det er sannsynlig at andelen er høyere fordi det er vanskelig å se lettere oljeskadd fugl som opptrer i flokker."

Desto mere gledelig

 

Bekreftes, se Smit's World. Nederlendere er jo svært dyktige sjøfolk, så dette skal nok gå bra. :smiley:

Vel, Smit er vel det selskapet i verden som sitter på støst kompetanse og erfaring når det gjelder bergningsoperasjoner. Hvem som er innhyrt som slepebåter er underordnet, bare de fyller kravene og har krefter nok.

Nok en fjær en hatten til Smit

Link to post
Share on other sites

Tips: Kystverket har en interessant video på denne siden.

 

De fleste har kanskje allerede sett den, men den siste tredjedelen av videoen har et veldig interessant intervju med Tristram Hughes, Senior Naval Architect hos Smit Salvage. Her forteller han detaljert om skadene og forskjellige problemstillinger.

 

Her var det mye jeg ikke hadde hørt tidligere, men bortsett fra det er jeg nå enda mer imponert over at Full City er flytende igjen etter bare to uker! Anbefales!

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frykter at dette kan bli en "turistattraksjon" noen generasjoner fremover, dessverre!

 

 

Det er jeg villig til å vedde en god flaske single malt på at det ikke blir. Skipet vil bli fjernet ganske raskt. 

 

Fra Aftenposten:

 

«Full City» er trukket løs - oljefilm dekker sjøen

 

 

Klokken 11.31 var havaristen «Full City» trukket løs av skjærene.

 

_G-Tittel-IMG_9760_1088272x.jpg

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det nærmeste vi kommer direktesendingen som jeg og flere har ønsket oss, er AIS-dekningen på MarineTraffic.com. Jeg har ikke funnet noen måte å lenke direkte til en posisjon, så du må selv zoome deg inn på Langesund.

 

Her er et øyeblikksbilde akkurat nå, der "Show Vessel's Track" er aktivert for Full City (klikk på skipet hvis du vil slå på dette):

 

fullcity.gif

Bildet oppdateres automatisk, så det er bare å lene seg tilbake. Ellers er det jo interessant at Full City fortsatt sender AIS-data, som den har gjort hele tiden. Det må bety at noen bevisst sørger for at det finnes strøm til dette (og antagelig andre ting også). Skipets egen strømforsyning er neppe i drift.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er Full City i skjærmet farvann! Det er stort!

Det må jeg si meg helt enig i. Godt å få den vekk før høsten / vinteren kommer. Ser ut som om at operasjonen har gått greit. Har vært rene folkevandringen i Langesund i dag. Også en del småbåt utpå for å følge seilasen.

Link to post
Share on other sites

God å se at den forsvinner. Ikke noe pent syn der den lå.

 

O.T.

Hansi: Hvis jeg oppfatter avatar/sign rett så har du solgt Nord Westen ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det derre SAR 111257601 svirrer fram og tilbake i 196kn, må være et helikopter det vel.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Frykter at dette kan bli en "turistattraksjon" noen generasjoner fremover, dessverre!

 

 

Ja, Douro, tror aldri jeg har vært så glad noen gang for å ha tatt så feil, eller rettere mine dystre spådommer til skamme!

 

Og for de som har 25 millioner liggende så er eiendommen Saastein fortsatt til salgs, nå også med litt olje "på kjøpet"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...