Jump to content

Nordan family 27, er marsjfart på 17-20 knop mulig?


windy26

Recommended Posts

kan det la seg gjøre å masje 17-20 knop? noen med erfaring , vil ikke bytte båten da jeg ikke ønsker helplaner :seeya:

jeg tenke var en mulighet å stabilisere skroger med å bygge ut på sidene på båten for å få mere bæring ,da den henger mye med rumpa i sjøen og dermed få mere stabilitet ,noen med synspunkter på dette kunne vært fint :smiley:

Redigert av windy26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvordan skroget ditt ser ut i akterenden, men du kan jo forlenge skroget ved å støpe en plattform. Da får du mere bæring i hekken. Men vet ikke hvordan ubåt-kjølen din vil påvirke dette da. Har sett at båten din setter seg på ræva ja. Hos meg hjalp det veldig med en stor flaps bak :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er også eit stort problem at den ruller noe sykt i sjø .... så eg er med på tanken her!

Har sittet de siste ukene og tenkt at til vinteren skal eg ta den opp og lage stabilisatorer på den...en slags slingrekjøl

på begge sidene. Høres ut som samme ide vi har da :smiley:

Og i tilleg har eg lyst å forlenge badeplattformen og støpe den i glassfiber, og lage den heilt ned til skrogets bunn ute ved sidene slik at flaps kan flyttes ennå lenger bak.

Kan få noen fine lager-rom oppi platformen da.

 

Men dette har bare vert tanker. Noen som har teikning av skroget kanskje? så har en noe å skisse på?

 

Bjørn Sæbø

Link to post
Share on other sites

Den jeg hadde gjorde 16 til 16.5 knop på maks (om våren). Da lå den helt fint og stødig i vannet med denne farten - så jeg lekte også med tanken på økt effekt på motor for å ha dette som marsjfart. Hadde dog en Ford som veide 700 kg - mulig at lettere motor ville medført annerledes oppførsel. Har hørt enkelte si at det finnes litt forskjellig vinkel mellom skrog og aksling på noen utgaver og at det påvirker hvor mye båten løftes opp på kjølen - men dette er bare noe snakk jeg har hørt. Om man ringer til fabrikken på evje (Nordan Båtbyggeri) finnes det fremdeles ansatte som var med å stpøte båten som villig og gladelig bidrar med svar på spørsmål.

 

Litt usikker på hva du skal oppnå med forlenget rumpe. På min kunne jeg ikke ha maks vinkel på flapsene ved maksimal fart - det ble for mye og nesa kom for langt ned igjen og farten ble redusert - så jeg vil anta at du kan hente mye av det du leter etter med store tradisjonelle flaps? Synes effekten av flapsene (som riktignok var store) var veldig god på min båt og bidra til omlag en knop på farten ved riktig bruk. Jeg hadde inntrykk av at den var i ferd med å arbeide seg over terkselen når den nærmet seg 16 knop - men mulig det var innbilning?

Link to post
Share on other sites

Det jeg så langt har erfart er at skroget kunne vært bredere bak det smalner inn alt for mye og dette medfører lite løft i rumpa , jeg ønsker ikke å skifte båt selv om dette er den enkleste løsningen , selve båten er jo veldig smart og plassen er flott, jeg liker båten veldig godt med andre ord .

Jeg har en Volvo Tamd 31 A ,en veldig fin motor ,går fint men rykker en del ved oppstart (er normalt) med fulle tanker ,320 diesel 180 vann og ferie oppakning å 5 personer masjer jeg 15 knop og 17 på fullt og det er jo bra med en 130hk motor, men kunne tenke meg en Ford på 200-212hk jeg tror at denne motoren passer båten bedre ,kan tenke meg den vil masje 17-18 knop og mulig opp mot 20-22 på fullt, men over 20 knop er nok litt formye men jeg har selv hatt 22 knop på flatt vann og tungen rett i munnen da går den litt mye på kjølen ,jeg var alene ,ikke vann og 100liter diesel.

Jeg har trimmflaps og har forlenget disse med ca 10cm noe som hjelper en del, men ikke nok for å holde den opp i rompa.

har vurdert en støpt flaps i mitten av båten mellom trimplanene, eller å støpe (tror det er bedre) og bredde bak partiet under vannlinjen dette er nok det beste for stabiliteten og en får bæring med på kjøpet som da vil bedre farts egenskapende (min mening)

ser at noen har støpt badeplattform, kunne vært fint å kombinere bredere rompe og plattform ,fint å få flere og gjerne eiere av båt typen til å vurdere muligheten.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Min har 120hk fordsabb. Vi marsjer på 11knop med ferielast/fulle tanker.

En gang såg eg 15,0 på gps...nesten to sekunder :smiley: (lite last, og nysmurt)

Har ikkje vert oppe i år, vi marsjet ca 1knop meir i fjor.

Flaps står alltid på full press. Har lurt på større flaps, evt forlenge festeanordningen litt slik at stempelene presser de lenger ned.

 

Det å støpe en "potong"/forlengelse av skroget på størrelse med flaps på kvar side (med badeplattform oppå), vil nok gi gevinst. Og så flaps bakom der igjenn?

Har hørt fra en med sun33 at det gav båten bedre løft bak med slik løsning og forlenget platform oppå.

 

Eg er enig med Windy26 om en utbygging.

Eg tenker ca fra midt på båten, og helt bak. Ut ca 10 cm, og 45grader vinkel nedover, helt ute på hjørnet under.

Skal prøve å skisse noko eg.

Hadde håpt noen hadde hatt teikninger.

 

Og så en tlf fra Hamar slik at eg kunne kjøpt thruster både framme og bak. Er jo ubrukelig å bakke med summer :headbang: (eller ny båt :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Dere vurderer ikke å bytte bort båten før dere evt reduserer annenhåndsverdien, da? Det er en del som er skeptiske til påstøpnininger. Tror jeg ville vurdert om kraftigere motor og flaps totalt sett bør være grensen før det heller bør vurderes en annen båt. Høflig og velmenende ment. Men jeg skjønner at dere har fått litt "blod på tann" :wink:

 

I noen tråder her finnes det omtalt noen eksepmler av Prciess 35 som har motert på noen faste flaps /skrogforlengere mellom de vanlige trimflapsene. Kanskje det kan være noen alternativer i de trådene.

Link to post
Share on other sites

Dere vurderer ikke å bytte bort båten før dere evt reduserer annenhåndsverdien, da?

 

Ny båt er under vurdering. Dersom ikkje "riktig båt til riktig pris" dukker opp før vinteren så blir det nok en jobb :smiley:

Anngående skepsis, så er det sunt det. Noen er ikkje handy nok til å skift hjul på bilen sjølv engang.

At dette skroget er mulig å forbedre er ingen tvil om :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er sikker på at Sæbø har en ide her , jeg skal se om jeg kommer frem til en løsning på utbygging på sidene under vannlinjen jeg og, må være solid nok til å tåle stropper ved løft av kranbil ,det er en viktig ting å ta med i vurderingen :yesnod:

jeg tror ikke du reduserer annehåndsverdien med dette ,vil eller ha en båt med mere sjø og stabelisering egenskaper enn som det er nå.

dessuten spiller det ikke noen rolle vis jeg taper litt ved salg så lenge jeg er mere tilfreds med båten og kan ha den lenger :flag:

Link to post
Share on other sites

Du mente vel 16-17 knop ikke 27 :crazy:

ja tror nok dette er ok fart ferie lastet, men har du sett en summer family sin hekk sjø den lager jo mere hekk sjø en nesten alle andre båter (halvplanere) fra 7 knop og oppover , også ved 16 knop ligger den dypt og med stor hekk sjø, det er også dette som er problemet, å det er jo ikke så rart med en bredde på 3,06 og i rumpa ca 2,20 , feil konstruksjon mener jeg :yesnod:

Redigert av windy26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mente selvfølgelig 16-17. Fjord som overtok skroget etter WikingBoat 28 sliter med litt for mye løft bak. Skroget er bygget om litt fra WikingBoat 28, men den føles fremdeles som en "Buss" i sjøen som en reporter så treffende sa om Wiking`n.

 

Nå var det denne reporteren som snakket om for mye løft bak, men selv mener jeg det er bæringen forran som er for dårlig. Je er nemmelig avhengig av å benytte trimflaps for å hente ut de siste 2-3 knopene. Men med alt slikt så er det jo kompromisser. Det er det sikkert med Summer Family også. Den er jo ikke ment å mersje i mer enn 11-12 knop egentlig og da går den vel ganske så bra i litt sjø både forfra og bakfra.

Link to post
Share on other sites

Sant nok jeg var å prøvekjørte en 880 i mjøsa ,det var en kamerat som har tenk seg en slik båt , jeg ble veldig imponert over hvor stødig den var ute på sjøen og den var veldig støy svak ,det satt en 40B motor på 158hk (litt liten motor) men gikk rolig å fint i 15 knop som sagt en veldig fin båt ,jeg likte den veldig godt , men litt lite med ferdige sengeplasser , men når ungene ikke er med lenger ja da kansje :flag:

Link to post
Share on other sites

Stødig er den og ikke veldig påvirket av sjø, men det er som med Scand 158hk er for lite, 200 hk greit nok. Sitter det en solid gearkasse (ikke PRM 401) og 2728T motor som mange av disse båtene ble levert med så kan den med en skrutrekker økes til 240 hk. Polar leverte den som Polar 310 med 290 hk Yanmar og da ble den rett og slett rask.

 

Du får se når ungene blir lei av å være med mor og far.

Link to post
Share on other sites

men har du sett en summer family sin hekk sjø den lager jo mere hekk sjø en nesten alle andre båter (halvplanere) fra 7 knop og oppover , også ved 16 knop ligger den dypt og med stor hekk sjø,

 

Gjør den det? Jeg trakk ikke en slik konklusjon om min egen Nordan. Den måtte godt over 8 knop for å begynne med bølger, med såpass lite skrog er jo skrogfarten ikke så høy. Men sammenlignet med andre i 12-15 knop synes jeg absolutt ikke den laget noen større bølger enn andre. Og over 13-14 knop lå ikke rumpa spesielt tungt (etter min vurdering)- hele båten var jo i ferd med å løfte seg fra denne farten og oppover. I 15 synes jeg faktisk den lå ganske OK - stødig og stabilt og i ferd med å flate ut.

 

Du må ikke gjøre båtens egenskaper verre enn de faktisk er. Men det finnes alltids rom for forbedringer. Lykke til med konstruksjons-endringen, blir spennende å følge prosjektet. Så jo en annonsert med slik bade-plattfornm forlengelse for et par år siden, så noen har jo forsøkt dette før dere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...