Jump to content

Nordan family 27, er marsjfart på 17-20 knop mulig?


windy26

Recommended Posts

Jeg må en tur ned i båten og finne ut hvor store mine flapser er for å sammenligne med dere andre som har større fart enn meg selv om alt annet ser rimelig likt ut.

 

Bør jeg kunne anta at de fleste har relativt likt girutveksling? Jeg har 2:1 med PRM 500 gir(nytt 2008).

Tror ikke det kan være her hvor de store forskjeller ligger heller.

Link to post
Share on other sites

I følge eier har dette hjulpet mye :yesnod: og det er såpass flott gjort at det er en del jobb tror jeg

 

Den såg herlig og riktig ut. Akkurat slik ja :smiley:

Kan man sru fast saker og ting i finèrplater feks , og støpe inn etterpå? ..

 

Så var det stroppene til kranebil eller slippvogn da......?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Minnes fra diskusjonene rundt Scand 32 at dette med å flytte propell og ror faktisk har ganske stor effekt. Dersom du først gjør forlengelsen - så undersøk om også dette er verdt å forsøke også. Det burde være lett å søke opp dette vedr scand her på baatplassen.

Link to post
Share on other sites

Eg lurer sannelig på om problemet mitt ligger i for små/feil flaps.

Kjører alltid med full flaps, og båten står meget opp med baugen alikevell....

Du har en Ford 6'er i båten din, hvis jeg har forstått deg riktig?

Hvordan sitter denne montert i båten din?

Jeg husker fra da jeg bygde min Summer, at Åge Hansen hos Nor-Dan klart presiserte at motoren måtte monteres så langt fram i motorrommet som mulig. Hvis ikke, ville båten bli baktung. Og det var ingen tvil om at han hadde rett, når jeg fikk båten på vannet skjønte jeg godt dette.

Bare for å ha nevnt det.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt mål av mine flaps og de er store......

Måler over 60 cm lange og 27 cm brede (bakover fra skrog).

 

Motoren min er en stor og tung Ford 6 syl som er plassert så langt frem det lar seg gjøre. Får akkurat plass til å lirke på ei viftereim ved behov...

 

Jeg kommer nok ikke til å bygge ut min båt bakover. Dette ser ut som et litt for stort prosjekt for å kunne hente ut noen ekstra knop.

Ellers må jeg si at den utbyggingen Sæbø har lagt ved bilder på ser riktig flott ut. Ekstra plass på en god plattform kommer helt sikkert godt med på en 27 fot båt.

Link to post
Share on other sites

Du har en Ford 6'er i båten din, hvis jeg har forstått deg riktig?

Hvordan sitter denne montert i båten din?

 

Riktig. Klarer akkurat skifte reim, så den står bra framme ja :smiley:

 

 

Da har jeg tatt mål av mine flaps og de er store......

Måler over 60 cm lange og 27 cm brede (bakover fra skrog).

 

Ekstra plass på en god plattform kommer helt sikkert godt med på en 27 fot båt.

 

Det var store flaps ja :smiley: Hvilke data har du med HK/maxfart? tenker i forholdt til min med små flaps

 

red: ser nå i innlegg 35 at du ikkje får noko fart utover normalt med så store flaps. Heller omvendt. Rart....hmmm :confused:

 

Ingen umiddelbar plan om slik stor støpejobb, men det ser lurt ut. To luker oppå der, så får en jaggu fine rom til lagre tauverk og krabbefangere :smiley:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Til tross for mine store flaps så tror jeg heller at mitt problem ligger i propellen. :confused:

Jeg skal få noen fagkyndige til å vurdere mitt synspunkt mtp propell og hastighet (Propellservice Hordaland)

Har de her i tråden messingfarget propell eller har dere stålpropell?

Hvilken propelldimensjon sitter på skroget?

Jeg har 21" x 20".

 

Fra min tid som modellflyger så fant vi fort ut at feil stigning og størrelse på propellen ga umiddelbar reaksjon i både fart og forbruk på motoren.

Hva hvis vi går ned en størrelse på propellen men øker stigningen.

Da vil jo vannet teoretisk passere fortere forbi propellen. Ergo økt hastighet på skroget i sjøen....(tror jeg)...

Var nå bare en tanke fra min side.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvilken propelldimensjon sitter på skroget?

Jeg har 21" x 20".

Det første du bør gjøre er å beregne om du har riktig propell. Så der starter du nok i riktig ende.

Når det gjelder propellstørrelse, så husker jeg at båtbyggeren hos Nor-Dan mente at Summer'n ikke burde ha større diameter på propellen enn 20 tommer. Det var bedre å forandre på stigningen.

På min ble det satt på en propell med størrelse 20 x 17.

Det var da Ford 150 hk, max turtall 2550(hvis jeg husker riktig) gearutv. 1,5:1. utvekslingen burde visst ha vært 2:1 i følge Nor-Dan, men det fungerte greit allikevel.

Link to post
Share on other sites

Veit ikkje anna om propellen min en at den er gullfarget :eek: mye verdt kanskje?...hehe

 

Korleis rekner en ut propell? Nokon som har gjort det? Er jo like båter så det holder vel at en gjør det?...om det er 120 eller 127 hk betyr vel lite? ?

kommer gearutveksling inn kanskje.... eg veit ikkje kva gear eg har :sad: ennå

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sæbø: eg veit ikkje kva gear eg har ennå

Prøv å ta et bilde av det. Regner med at du også har PRM gir på din. Det har hvertfall jeg.

Kjøpte nytt i 2007 da det gamle ga seg. Inntil da hadde jeg et PRM 301 gir med utveksling 2:1. Nå har jeg satt inn et PRM 500 (helt nytt) med samme utveksling. Har det gamle liggende for de som vil ha deler :yesnod:

 

Jeg kommer til å ringe til Nor-Dan for å høre om de kan gi meg noen oppdatert info om propellanbefaling i forhold til båten.

 

GeirFrode: På min ble det satt på en propell med størrelse 20 x 17

Synes ikke dette høres urimelig ut. Her er både diameter og stigning mindre enn hva jeg har. Her øker turtallet på propellen i vannet men spørsmålet er jo hvilken hastighet du oppnådde med dette i forhold til oss med større propell.

Husker du hvilken hastighet du hadde på skroget med denne propellen?

 

Ellers så har jeg Googlet litt og har funnet denne siden Propellberegning

Et program som må lastes ned for å kunne gjøre en beregning på hvilken type propell og hvilken hastighet dette vil gi skrogtypen i sjøen.

Tror nok det vil være noen x faktorer dette programmet ikke får med seg. Eks: kanokjølen i skroget til Summeren...

Link to post
Share on other sites

står utveksling på skilt på kassen?

Eit anna spørsmål.... når eg bakker så vrir båten seg mot barbord bakover. Dette er dumt. Når vi alltid prøver å legge til med SB side pga at bordet i salongen er på BB. Når eg da bremser opp så vrir båten seg ut fra land :headbang: Er det trangt om plassen longside så er det eit h...... .

Kan eg bytte til ein propell med motsatt vridning og bare vri om den venderen på gearkassa?

Eller er det slik at gearkassa sliter seg til eine veien og kan ta skade av å bli snudd slik....

En vi kjører tur med har motsatt propell og legger lettere til :blush:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har derimot baupropell som gjør denne jobben til en lek :giggle:

 

Gi meg ei luke å legge til og jeg skal gjøre det med millimeterpresisjon :lol::lol::lol:

 

hrmf..... er det tingen assa? har lurt på det, men tenkte at eg hadde gjerne like mykje bruk for truster bak eg?....er jo bare 2500.-ca ekstra for den dingsen å montere de i....

Men oki.... bør det stå på handlelista til vinteren kanskje?! :cheers:

Ser ikkje ut som annonsen trekker tlfstorm...så det blir sikkert en sesong til å oppgradere mot :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

men tenkte at eg hadde gjerne like mykje bruk for truster bak eg?....

 

Bruk heller pengene på baugpropell.

Du vet hvordan båten oppfører seg når du bakker og la de kreftene virke sammen med dine ønsker. Da bruker du kun baugpropellen får å styre baugen dit du vil ha båten plassert.

 

Jeg opplevde i sommer å komme til en havn som var så trang at jeg måtte ty til millimeterpresisjon. Fullt rorutslag til babord og baugpropellen flittig brukt. Når jeg kom inntil brygga og hadde fortøyd skikkelig fikk jeg kommentarer som at: "dette så ut som en umulig oppgave", "baupropellen hjalp deg godt der" osv....

 

er jo bare 2500.-ca ekstra for den dingsen å montere de i....

Så koster det deg ikke så mye å sette inn en baugpropell heller. Batteriet har du allerde i båten så det er bare jobben som må gjøres og her på BP finner du garantert hvordan dette skal gjøres på en ordentlig måte...

 

Her har du et godt alternativ til Summer`en Baugpropell

For lusne 10 høvdinger så tror jeg du blir mer fornøyd med dette enn en hekkthruster til omtrent samme prisen. Båten blir også letter å selge...(tror jeg)...

Link to post
Share on other sites

Spørsmål....

Mange med samme motorstørrelse. Hvordan er lufting inn til motor-rommet?

Sånne grå plastslanger med stålspiral hos meg, men kor mange og stor bør de være?

Motor skal jo jobbe lett for å yte sin opgitte HK :sweat:

 

SB side har en slange med vifte montert på slangen, styrt av tenning. Blåser inn. 3" slanger.

BB side har en åpen og en med vifte med egen bryter til ekstra varme dager. Blåser inn. 3" slanger.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har 4x 75mm slanger inn i motor rommet , 2 vifter som blåser inn 1 som blåser ut og 1 som er fri, dette skal kunne forsyne opp til ca 150hk

Dette med scan sin 32 foter ,har en bekjent som har en 2000mod som dette r gjort , flyttet aksel og ror, ikke pga farten, men propell støy :wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...