Jump to content

Nordan family 27, er marsjfart på 17-20 knop mulig?


windy26

Recommended Posts

Flaps leveres jo til større båter enn din så jeg tror ikke det skulle bli noe problem å finne kraftige nok. Det finnes jo flaps med 2 sylindre også.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei

Båtfolk

Mye hekkbølger,kommer jo av den store kanokjølen.

Men fortell meg hvordan den er i litt styggaver,er det noen som har erfaring med summern der?.

 

Allt som kommer forfra eller på skrå forfra er bare topp :smiley: Litt skvetting på vindu blir det ofte i vanlig solgangsbris.

Bakfra kan det fort bli endel ratting, så det kan være greit å krysse fjordene litt i sikksakk om en er kjent med korleis sjøen kjem på forskjellige plasser.

Det er ikkje gøy å ligge i 11 knop med ferielastet båt i ruskevær og så kjem sjøen bakfra og bare vrir båten 90grader.

Skulle hatt noen knop ekstra å gå på av og til :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

jeg har Bennett trimplaps og dem er noe av dem bredeste tror den er 22 eller 24 " jeg har forlenget dem med ca 10cm og det hjelper ,dem har sittet på båten i 20 år og holder ennå (sterke er dem nok) jeg lahet en syrefast plate som jeg skrudde fast på oversiden av planet

Link to post
Share on other sites

oppsiden har profiler/del av flapsen som er bukket opp....

Kanskje eg skal prøve å montere på undersiden....håpe det ikkje streker under skroget.

Hvor tukk må en slik plate være for å ikkje svikte? Bør vel kanskje ha en knekk opp bak som forsterking også.....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål i samme kategori:

Ser på annonser på finn.no. Og ser at fart varierer med 5 knop og motrisering stort sett lik. Om en har 120hk eller 127 skulle vel ikkje utgjøre så veldig?

En kompis har en volvo med 124hk, han topper på 17 knop daglig. Eg har 120hk forsabb, og topper på 14 sjelden....

Like båter...

Propell?

Noen som veit sin fart/hk/propell?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Min har 120hk fordsabb. Vi marsjer på 11knop med ferielast/fulle tanker.

En gang såg eg 15,0 på gps...nesten to sekunder :smiley: (lite last, og nysmurt)

Har ikkje vert oppe i år, vi marsjet ca 1knop meir i fjor.

Flaps står alltid på full press. Har lurt på større flaps, evt forlenge festeanordningen litt slik at stempelene presser de lenger ned.

 

Jeg klarer ikke mer enn 9,5 på marsj. Da går motoren på 2200 omdreininger og dette har jeg blitt anbefalt ikke å gjøre over tid.

Hvordan skal jeg da få opp hastigheten på skroget med denne motoren?

Er det å cuppe propellen en løsning?

Glemte å nevne at motoren min er en solid Ford 2725E m/ 127 hk. Propellen tror jeg er 21x20 m/ 4 blader.

 

Når jeg går på maks hastighet klarer jeg kun 14,5 knop. Dette er kun rett ettersjøsetting på våren.

Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål i samme kategori:

Ser på annonser på finn.no. Og ser at fart varierer med 5 knop og motrisering stort sett lik. Om en har 120hk eller 127 skulle vel ikkje utgjøre så veldig?

En kompis har en volvo med 124hk, han topper på 17 knop daglig. Eg har 120hk forsabb, og topper på 14 sjelden....

Like båter...

Propell?

Noen som veit sin fart/hk/propell?

 

Jeg var også borti en annonse på Finn hvor selger av Summer Family annonserte marsjhastighet på 15 knop. Dette var da akkurat samme årgang av den motortypen jeg har også.

Etter litt undersøking fant jeg ut av man sier en ting på Finn og en annen ting i hverdagen. Finn knop stoler jeg ikke på lenger. Har med egen GPS for å avdekke om selger juger i sin annonse ang hastighet. Hvis han gjør det kan man med sikkerhet si at at det er sikkert flere hvit løgner i dette salget...

 

ANg Volvo så er vel dette de små turbomotorene TAMD30 som både har lavere vekt og høyere ytelse mtp fart.

Link to post
Share on other sites

Har en mail fra en med 2720 motor(127hk). Og 21/20 propell. Han topper på 2650 o/min- og klarer 18 knop.......

 

Eg klarer 2420 o/min ca....alltid ...med ein gong. Marsjer på 2200. Ligger i 10-11 da med ferielast.

Veit ikkje kva propell eg har.

 

Hva er å cuppe propellen?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Min motor klarer nok i overkant 2500 omdr på maks.

Jeg har heller ikke noe problemer å oppnå dette turtallet svært hurtig...

 

Å cuppe propellen betyr å endre litt på vridningen på bladene slik at propellen skyver mer vann raskere som igjen øker hastigheten i vannet (slik jeg har forstått dette da...). Her må noen endelig komme med en bedre forklaring.

Link to post
Share on other sites

Tror det var veldig vanlig med denne motoren - vet om andre som også hadde samme fart med samme motor og propell. Merk: ingen ljugeknop :wink: Motoren med gir veide dog 700 kg, og toppet på 2450 omdreininger som den skulle (når det var litt last i, vel og merke). Fordelen med stor og kraftig motor var dog at marsjfart kunne være marsjfart selvom båten var tungt lastet. Kunne greit marsje på 12-13 knop omlag 2200 omdreininger, selvom jeg i og for seg ikke gjorde det så ofte.

 

Motoren (Ford 2704 ET) hadde turbo, men ikke intercooler - men med det på kunne den jo yte opptil 212 hk uten det veldig store prosjektet. Måtte i så tilfellet ha byttet turbo - og vurdert om gearet hadde holdt. Har sett Summer Family-er på nettet med samme motor og 212 HK - så noen har tatt tatt jobben :smash:

Link to post
Share on other sites

jeg "Masjer fint" 15 knop (ferielastet) 5 personer , 320 diesel , 180 vann , og alt som en familie trenger også mat . topp er da 16-17 knop ,motoren min er en Tamd 31 A , det er ganske mye støy ved 15 knop, men mye mindre ved 12-13 knop :yesnod:

Farten er målt med GPS

men kunne meg en Ford 212hk da støy og mindre turtall :yesnod:

Link to post
Share on other sites

jeg "Masjer fint" 15 knop (ferielastet) 5 personer , 320 diesel , 180 vann , og alt som en familie trenger også mat . topp er da 16-17 knop

 

En kompis med 124HK VP har samme fartsdata som du....

Eg lurer sannelig på om problemet mitt ligger i for små/feil flaps.

Kjører alltid med full flaps, og båten står meget opp med baugen alikevell....

Skal prøve å måle de under sjøen....

hmmm....

 

Hvor store flaps har dere andre på summerene?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

jeg har som standard denne dimmensjon på plapsene , men har sjøtet på 10cm i lengden ,kan hende at båten blir liggende noe lettere i sjøen men Volvoen ca 400 kg mot forden 6-700 kg ,jeg merker at min båt henger ganske mye tyngere når 2 peroner sittet oppe på ac bak

Min konklusjon er at med bedre bære evne ville det ikke være så stort behov for mye plaps nedover , noe som bremser båten i fart også

Link to post
Share on other sites

jeg har som standard denne dimmensjon på plapsene , men har sjøtet på 10cm i lengden ,kan hende at båten blir liggende noe lettere i sjøen men Volvoen ca 400 kg mot forden 6-700 kg ,jeg merker at min båt henger ganske mye tyngere når 2 peroner sittet oppe på ac bak

Min konklusjon er at med bedre bære evne ville det ikke være så stort behov for mye plaps nedover , noe som bremser båten i fart også

 

 

Jepp :smiley: enig

Skisse savnes :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Prøv å forlenge flapsene 10cm , jeg vurderte å støpe på siden av båten, men tror det blir mye jobb, men å forlenge rumpa ut til plapsene kan jeg jo prøve ,lage en syrefast 1,5mm plate som knekkes i en V så den passer akterspeil vinkelen , med en knekk til å skru fast med parker skruer ,(støtte bena til badeplattformen er jo det) tror dette kan hjelpe deg også veldig mye , spiller jo ingen rolle så lenge en kan holde samme fart som med sjøen bak fra (når det er bølger) :yesnod:

ser også at noen som har ford motorer (veldig mange) i summer family , disse motorene har vel et max turtall på ca 2550 eller noe slikt , denne motoren kan en jo denge og fint holde max turtall på er motoren i vanlig stand holder den årevis.

Snakket med en som kjente disse fordene godt ,han sa at dem blir brukt som aggregat motorer å ble startet opp for så å gi full gass dem neste 48 timene uten problemer, så hvorfor være redd for max turtall i en time eller 2 .....

Link to post
Share on other sites

Ser jo at diskusjonen her går rundt dette med lengre flaps men jeg ser fremdeles ikke hvordan dette skal medvirke til at skrogets hastighet kan økes med flere knop :confused:

Skjønner jo at disse kan bli en brems for båten hvis de er for korte. Bredden har sitt og si også men lengden i kombinasjon med bredde vil jo gi større bæreflate. Dette vil vel i hovedsak gi en gevinst i forhold til hvordan skroget graver seg ned i sjøen i baugen. Da må jeg også jobbe mer aktivt med trimmingen av båten under gange for hele tiden å oppnå den beste hastigheten i de ulike turtallsområdene båten jobber i.

Føler derfor at en løsning med å forlenge flapsene vil kun gi en kortsiktig gevinst men for å få ut mer fart i skroget må det også flere tiltak til...

 

Er det noen her som har gjort noe med propellens stigning som gir økt hastighet?

Hvilken type propell sitter på de båtene med 120 - 130 hk uten turbo (ford`ene).

Jeg har vel en helt vanlig 4 bladspropell men vurderer å gjøre meg en måling på skjema og snakke med en kyndig her i området om det lar seg gjøre å hente ut mer kraft / fart slik oppsettet er nå kun ved noen enkle grep.

Link to post
Share on other sites

Ser jo at diskusjonen her går rundt dette med lengre flaps men jeg ser fremdeles ikke hvordan dette skal medvirke til at skrogets hastighet kan økes med flere knop :confused:

 

Tankene går på det å hjelpe hekken opp av sjøen....båten setter seg en halvmeter nedi når en gir gass. Det å breidde eller forlenge skroget vil hjelpe alltid. Men under gange burde det gå an å løfte båten opp med flaps dersom de er store/sterke nok.

Flaps er nesten som en forlengelse av skroget....så dersom en forlenger skroget litt(med litt svai ned?), og så har flaps bakom igjenn- så vil båten løftes opp litt. Da fortrenges det noen tusen liter mindre i timen. =motorkrefter går meir til fart....

 

test med å justere flaps heilt inn og laste alle baki. Eller kjøre full flaps og last alle frammi :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...