Jump to content

Nordan family 27, er marsjfart på 17-20 knop mulig?


windy26

Recommended Posts

  • 3 år senere...

Denne tråden har vart lenge , kansje det har kommet flere med nordan Family 27 eller summer Family båter , andre har sikkert solgt båten sin også , jeg har fremdeles min båt ,en 1988 modell Nordan Family 27 , jeg har nå begynt på et nytt projekt nemlig lage Stabilisatorer på siden av båten , jeg har tenkt og spekulert i lang tid helt siden tråden startet og er nå godt i gang med dette , er det noen andre som har prøvd seg på noe slikt ønsker jeg å høre erfaringer på dette , etter 6 sesonger med båten er jeg fremdeles skuffet over hvor dårlig selve skroget er laget i forhold til bæring og rulling i fart dette kunne med letthet ungått med å drite i denne såkaldte Ubåt kjølen , derfor gjør jeg et forsøk på denne endringen under vannlinjen for å få mere løft og stabilitet ved rulling :-)


https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10787/img_0706.jpg

 

Her er første trinn laget plate som senere skal tilpasses , platen er laget i massiv glassfiber det er lagt 20 lag med 300 glassfiber duk ca 9-10 mm er tykkelsen , platen skal deles for å settes på siden i bakkant på båten

Redigert av windy26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

Nå er slipingen på skroget utført , all gelcoat må av før støping

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Nå er platen festet fast med glassfiber sparkel på skroget

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Så legges 5 lag med 600 duk over og under

 

bilde

 

bilde

 

 

Så er alle lag med glassfiber lagt og tilpassing av plate er gjort

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

som bilder sier er platen satt på måfå , eller antydning om hvor den kansje bør stå

i vinkel ,men dette får jeg ikke vite før jeg prøvekjører båten ,mulig jeg må kappe av bredden

vis den løfter båten for mye??!

Link to post
Share on other sites

Se her ja, spennende endring.

Ser du vinkler skrått nedsover for å få løft. Det første som slår meg er at du får en utfordring i forhold til fendring siden platene ligger under vannlinjen, men det er jo bare å kjøpe store nok fendre og huske på at platene er der.

Skal bli interessant å høre hvilken effekt dette gir både på fart og stabilitet.

Link to post
Share on other sites

Begge finnene stikker ca 2-3 cm utenfor fenderlisten og det er jo ikke så mye , dem er ekstremt stive og tåler fint en støyt vis det er en kant når en legger til har en vanlige fendere er problemet borte dem bygger mere en nok ut :-)

Når det gjelder stropping går den klar , stroppene går helt inne til i forkant , har nå nettopp lagt ut båten og er på vei for å få prøvekjøre :ghost::ghost::ghost: det er jo ingen garanti om hvor bra eller dårlig det blir...........kommer tilbake med resultater senere :wink:

Link to post
Share on other sites

Da er prøvekjøring utført , Jeg er veldig tilfreds det var et nytt skrog som har oppstått , kjente ikke igjen den gamle kano skroget som hele tiden måtte jetes med roret over 15 knop (gikk på kjølen) tidligere rullet skroget mye og var veldig ustabilt, lagde slange mønster etter seg da det ikke kunne holde roret rett for da tippet den til høyre/venstre side , nå ligger skroget stabilt og roret kan holdes nesten 100% rolig , jeg kjørte en Fjord 880 for en tid tilbake og slik kjennes båten ut nå ,den går på skinner er veldig stabil også i med sjø ,i hele farts området opp til max turtall og ca 20 knop jeg tror at masje fart lett kan være 20 knop men jeg har for lett propell , skifter jeg proppell kan max fart opp mot 23knop sikkert være mulig , men det gjenstår å se

resultatet er veldig bra , nå slipper jeg å skifte båt på en stund , skal sies at diesel og vann tanker var fulle :clap::clap::clap:

Link to post
Share on other sites

Håper at andre med samme båt tør å prøve på det samme derfor jeg ønsker å dele dette med andre eiere , tror nok dette kan brukes på andre båt typer også med gode resultater ;-)

I min båt har jeg montert en TAMD 41 P på 200hk , denne motoren passer nå båten perfekt , satte inn denne i sommer med et MS-4 gir.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Løfter denne tråden litt igjen etter en ferietur fra Moss - smøgen - Læsø - Sæby - Skagen - Svenske kysten - Moss må jeg si meg veldig tilfreds med egenskapene på båten selv om vi hadde flatt vann over til Læsø og 18-19 knop hele veien var båten fin å kjøre , vi hadde med/side sjø fra Skagen opp mot ca 2 meter når vi nærmet oss svensk kysten men båten lystret bra selv om farten måtte justeres litt ned til 17-18 knop for å tilpasse oss til bølgene , det jeg merket veldig var at når båten la seg litt over på siden rettet den seg bare opp igjen , det var et stort problem i med sjø før og da måtte farten reduseres raskt vis ikke veltet alt om bord

Link to post
Share on other sites

Driver å kikker litt på Nordan Family 27/Summer family om dagen. Liker utseende og løsningene, hvertfall til de fabrikkbygde som jeg har sett.

Vil gjerne høres deres mening, noen år etter at denne tråden ble opprettet.

Har prøvd å finne litt historikk om båtene opp igjennom årene. Om det er noen skrogforandringer, kjølforandringer etc, noen årsmodeller man bør holde seg unna osv.

 

Har sett på en 88-modell med Volvo TAMD30 105hk og en 82-modell med den såkalte "udødelige" motoren Ford 2715E med 120hk.

 

Hva mener ekspertene om modell og motortyper?

 

Kom gjerne også med andre råd og tips om hva man bør se etter :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

De aller første familyene hadde split på badeplattformen ca 82-84. Rekkverket foran(fram til baugen) på familyene er litt annerledes og kortere på 82-85 modellen.

En hel del har ettermontert baugspyd(orginal baugsspyd som er å få kjøpt den dag idag), hardtopp er også levert/ettermontert på en del, det er også levert targa på noen få..

 

Skroget er likt hele veien....

 

86 er vel året som den solgte best og flest og en badeplattform i glassfiber kom vel ikke før ca 90-92. De har bygd enkelte familyer så sent som 2004(kanskje senere).

 

Videre så er det jo mange halvfabrikater men de fleste ble jo levert med innredningspakker som gjør at de aller fleste har samme innredningsoppsett. Men igjen så finnes det alle varianter som glassfiber badeplattform på 82 modeller osv når folk skrur og mekker selv....

 

Ford motorene er solide j.....som går og går... og det går normalt greit å kunne marsje på 12 med 120 hester og oppover.... Ford motorer med turbo(180 hk) ryker endel.....(røyk).... og bruker litt suppe...

Ellers er det stort sett greit med så stor(hk) motor som mulig....

Redigert av deepblue (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I vår Summer, så står det en 100hk rekke6 Bedford. Vi har en marsjfart på behaglige 7-8 knop. Lite støy og vi får med oss det som skjer rundt oss.

Jeg kjenner ikke til Ford motorene, men vi har en del døgn og timer i Summerèn. Jeg vil sterkt anbefale å gå for en med hardtopp. Da har du/dere det lunt selv på sene høstdager eller tidlig på på våren.

Sjekk nøye og vær kritisk når du ser etter båt. Det blir fort dyrt om du ikke gjør hjemmeleksa de. Mange fører loggbok over servicer, forbruk osv. Det er en god start-

Se etter fuktmerker og bruk nesa godt. Ta med ei god lykt og lys i krinkel og kroker...

Summer er en god båt og oppfører seg bra i sjøen. Lykke til...

 

Mvh

Roger

Link to post
Share on other sites

Plattform i glassfiber ble fremdeles produsert da jeg hadde min (frem til 2009).

 

Jeg ville nok valgt en Ford på 5.95 eller 6.20 liter. Gode slitere. Hadde 5.95 literen selv på 150 hk (2704et). Men om du kjøper hjemmebygg så finn ut hva som er historien på motoren før den ble satt inn i båten. Motoren kan jo ha levd et helt liv før den havnet i den aktuelle båten.

 

Som ekstrautstyr fikk man også rekke rundt hjørnene på hekken. Og man fikk ankerkasse intergrert gjennom dollbordet.

 

Min båt var hjemmebygg. Solid og godt håndtverk - sto ikke noe tilbake for noe annet.

 

Er også etterprodusert noen få eksemplarer på sent 90 tall og litt ut på 2000 tallet.

 

Vi var veldig fornøyd med vår.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar, helt suverent!

Jeg ser hovedsaklig etter en båt med hardtop. Som roger og olina sier, det blir lunere. En annen ting er også mindre kalesje.

 

Hva syns ekspertpanelet om f.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49961552

 

Eventuelt denne, men prisen han har satt er godt over hva jeg har tenkt å bruke på båt:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50500964&searchclickthrough=true

Redigert av Abrehamsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går jo an å gå for en som er undermotorisert og billig hvis båten ellers er fin - mellomlegget kan du bruke til å bytte til en stor og nyere bruktmotor. Det er plass til ganske grove motorer i det mottorrommet.

 

Synes det var vanskelig å danne seg en oppfatning av den med ford basert på bildene.

 

Den andre ser jo fin ut (bortsett fra et veldig ugreit opplegg for gass, men det kan jo endres 'enkelt'.

 

Hva som er riktig pris i dag har jeg ikke fulgt med nok til å mene noe om.

 

Men man får veldig sjelden igjen de pengene man legger inn i oppgraderinger, det er rimelig sikkert.

Link to post
Share on other sites

Utrolig hva man finner ut av, sammenlign disse to:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50060289&searchclickthrough=true

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41981286&engine_effect_to=490&price_from=40000&q=Summer+family&class=6923&length_feet_to=89

 

Det er samme båten, samme bildene, bare forskjellige eiere. Hadde vært morsomt å funnet ut når den første linken er fra.

Link to post
Share on other sites

Takk som spør, men ingen båtkjøp enda, stresser ikke heller med det. Prøver å sette meg inn i markedet (dette vil være min første båt), og det er så utrolig mye fint til salgs. Lett å drømme seg bort :saint:

Må si jeg har falt litt for Summer family, og spesielt denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50500964&searchclickthrough=true

Men den ligger som sagt tidligere noen ti-tusener over budsjettet mitt.

Men jeg vil heller ikke kjøpe en båt med underdimensjonert motor. Er ingen ekspert på å skru, så å kjøpe en båt med planer om motorbytte senere er uaktuelt for meg. Vanlig service er ikke noe problem, men jeg kjenner mine begrensninger.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...