Jump to content

Full City - hva har hendelsen lært oss?


senior

Recommended Posts

Har ikke lest alt som har vert skrevet før om dette, så det har sikkert vert nevnt før. Det eg meiner er viktig er at skip i vanskeligheter må søke assistanse på et tidlegare tidspukt slik at slike hendinger kan reduserast i antall og omfang. Kansje er bergingslønna for høg? Kansje er straffa for liten? Eg har ikke svaret men trur dei rette myndigheter bør sette seg rund bordet og finne ei løysing. Har tru på at desse hendingane koster den norske stat en masse penger som kansje kunne vert brukt til å assistere båter som har problem. Trur nok det er penger det ofte dreier seg om.

Link to post

Skuffende at det ikke er flere tanker om et meget viktig tema!

 

Jeg har lært at årsakssammenhengen ved en slik ulykke er mer kompleks enn jeg trodde.

Det var klart, alt for enkelt, for meg, å finne skyld hos besettningen. (Ingen ting forandrer skipper'n sitt ansvar, selv om vakthavende kan ha vært uoppmerksom). Likevel har myndighetene et ansvar ved "tilvisning" av et område å ankre på.

(Jeg er ikke enig i at det er myndighetenes anvar om "båten ligger stille." Det ansvaret ligger ombord).

Desverre trengs det alt for ofte en ulykke til før "myndighetene" får ut fingeren - ser på lignende hendelser og trekker konklusjoner.

 

Det som ryster meg er PR-kåtheten til de perifert involverte. De som engasjerer seg i det som "best" synes i media.

 

Kan vi lære noe om beredskap mot forurensning?

Lenser virker på flatt vann (Crete Cement). De virker ikke i høy sjø - og hvem skulle legge ut lenser på grunt vann i storm?

 

Olje renner ut i den første perioden (da lensene er ubrkelige) Når det dannes et ekvilibrium mellom det ytre og indre trykk i en tank - slutter oljen å renne ut når sjøvannet stiger i tanken.

 

Når et skip går på grunn i storm er det bare en ting å gjøre. Ta fatt på drittjobben - når været tillater det. Alt annet er nesten bare spill for galleriet.

 

Regjeringen har løsningen. Vi kjøper en slepebåt. Greit med tanke på et skip som får motorstopp midt i Skagerak. Men det bedrer ikke oljevernsberedskapen ved kysten.

 

En løsning er å "forby" tungolje, men den må erstattes med dyrere diesel, som renner enda fortere ut av en ødelagt tank, er like skadelig for sjøfugl, men synes ikke så godt - så da har man jo oppnådd noe.

 

Neimen ikke lett dette med katastrofer!

 

Men ingen menneskeliv gikk tapt.

Link to post

Flere uheldige omstendigheter gjorde til at ulykken skjedde, dårlig vær, skipsmannskap ikke kjent med lokale forhold, for dårlige rutiner på skipet, trafikksentralen fulgte ikke godt nok med ( burde varslet om uværet selv om skipet var utenfor deres sone, Kystverket bør nok se på sine rutiner, beredskap og ikke minst regelverket for oppankring.

Link to post

Jeg føler jeg har lært mye om ting jeg ikke kunne så mye om fra før, og en stor takk til de som har bidratt til det gjennom mange gode innlegg i den andre tråden. En spesiell takk til de som har bidratt med egne erfaringer med hensyn til utfordringene det er å ha ansvaret om bord.

 

Jeg tenker at det er relativt enkelt å føre et slikt skip den meste av tiden man har ansvaret, men at man fort kan komme i en situasjon man ikke har trent på eller har erfaring med å løse.

 

Jeg er gjennom et forsøk på å sette meg inn i kapteinens vanskelige situasjon, -skuffet over inntrykket jeg har av at ”service apparatet” på land virker til å være litt for lite opptatt av å hjelpe til ved å ta ansvar og rettlede i forkant.

 

Det kan være inntrykket mitt ikke er riktig eller at noen er uenige.

Link to post

Tror eneste måten og få bukt på dette er å sette strengere krav til skipskonstruksjonen, dobbel hud/bunn i bunkerstanker. Det gjelder allerede for tankskip av en viss størrelse bygd i dag. Dette må gjennom IMO for at det skal bli implementert.

I tillegg tror jeg at en må ha strengere retningslinjer for de som sitter og overvåker kysten vår og skal passe på at det er trygg skipsferdsel. Tror det må til et regelverk på land der det ikke er skjønn som blir brukt, men vindstyrke/retning og bølgehøyde basert på lokalkunnskaper som legges til grunn for at skip ligger trygt for anker, og overstigelse av de satte grenser resulterer i at skipet må hive opp og gå til havs. Men samtidig så er det vel ikke så mange forurensnings ulykker vi har hatt med skip som ligger til ankers som jeg kan huske. Så dette må vel legges til den indre kystlinja slik at det gjelder alle skip, ikke bare de som ligger til ankers.

Link to post
  • 2 uker senere...

[quote name='2nd Trikker'n' date='06.08.09 00:56' post='804806'

 

Når et skip går på grunn i storm er det bare en ting å gjøre. Ta fatt på drittjobben - når været tillater det. Alt annet er nesten bare spill for galleriet.

 

Regjeringen har løsningen. Vi kjøper en slepebåt. Greit med tanke på et skip som får motorstopp midt i Skagerak. Men det bedrer ikke oljevernsberedskapen ved kysten.

 

En løsning er å "forby" tungolje, men den må erstattes med dyrere diesel, som renner enda fortere ut av en ødelagt tank, er like skadelig for sjøfugl, men synes ikke så godt - så da har man jo oppnådd noe.

 

Neimen ikke lett dette med katastrofer!

 

Men ingen menneskeliv gikk tapt.

 

Det monner nok ikke med en slepebåt men det må jo bedre beredskapen jo flere man har.

 

At diesel er like skadelig for sjøfugl vet jeg ingenting om men diesel skal vel oppløses tidligere enn tungolje eller tar jeg feil?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Det som slår meg er at:

 

- Myndighetene via Kystverket og nedover i systemet til losvesen og den enkelte havnekaptein må sette mer fokus på sikkerhet inkludert miljø med tanke på å hindre olje på vannet.

Det enkelte myndighetsorgan må få myndighet til å ta bestemmelser der og da, stoppe et skip fra å entre havnen eller farvannet, evt. sende skipet til havs (og om de har slik myndighet idag - så bruk den)

 

- Ankringsplasser og farvannsleder må ytterligere kvalitetssikres og det må settes opp klare kriterier for under hvilke vindstyrker og/eller bølgehøyder en ankringsplass kan brukes for skip i ulike størrelses

kategorier og/eller risiko klasser. Når kriteriene overstiges må skip vises bort.

 

- Myndighetene og ikke minst den enkelte befrakter eller lastemottager/avskiper må inføre selvpålagte kvalitetskrav til de skip som man hyrer inn eller skiper/mottar last med. Dette kan være krav til

alder/dobbelt bunn/hud, om der er mangler/pålegg etter inspeksjoner, om mannskapet avlønnes iht ITF standard osv osv. Dette kan innføres uten å ta hensyn til IMO eller andre internasjonale avtaler. Feks i

tankfarten er dette svært vanlig, dvs at den enkelte befrakter har sine spesielle krav til skipet. Alle seriøse oljeselskaper utfører en screening/vetting (dvs kvalitetskontroll av inspeksjonsrapporter, sertifikater

klassepålegg, osv)) av det skipet de tenker å hyre inn før kontrakten blir inngått.

 

I Full City saken ble det nevn at skipet hadde fått endel pålegg fra tidligere. Visste befrakter dette før det tok skipet på charter? Sjekket de at påleggene var ordnet opp i? Hva slag kvalitetssjekk om noen overhodet utførte de før kontrakten ble inngått. Og likeens for lokal lastemottaker/avskiper - hva visste de om skipet?

 

Sitter idag og studere korrespondance frem og tilbake mellom en skipsagent, US Coast guard og kapteinen på et 113.000 dwt, 2008 bygd tankskip som skal opp til en terminal i Delaware River i Philadelphia.

Der er det ikke mye som overlates til tilfeldighetene og det er US Gost Guard som gir den endelkige tillatelsen etter at skipet har måtte legge fram en mengde papirer og besvart en rekke spørsmål.

Bare å komme inn i US farvann var en stor sak da skipet innenfor de 5 siste reisene har vært innom Venezuela som US øyne ikke er bra og skipet måtte derved inspiseres spesielt av USCG.

 

Ser at det er slik det gjøres ute i verden og undrer meg på hvorfor vi her hjemme ikke opptrer med litt mer fast hånd. Og husk at denne såkalte "katastrofen" var en bulker som slapp ut 200 tonn bunkers. Det vil

bokstavlig talt være et piss i havet i forhold til om vi hadde fått en tankbåt med 80.000 råolje og 3-4000 tonn bunkers på vei til Slagen opp i fjæresteinene. Og det seiler et stort antall fulllastede tankskip i denne kategorien i norske farvann, hver eneste dag.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Diesel fordamper hurtigere enn tungolje.

 

Når du vet dette synes jeg det harmonerer litt dårlig med svaret du ga i innlegg 7. Det virket for meg som om du mente eneste gevinsten var at diesel syntes litt mindre. Fordamper den hurtigere kan den jo ikke rekke å forurense like mange fugl og da må jo den gevinsten regnes med.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Jamen - jamen, det innlegget er jo nesten en uke gammelt! Man kan da ikke vente at folk skal stå til rette for holdninger de hadde før tidlig tertiær!

 

Hva var det jeg sa?

En løsning er å "forby" tungolje, men den må erstattes med dyrere diesel, som renner enda fortere ut av en ødelagt tank, er like skadelig for sjøfugl, men synes ikke så godt - så da har man jo oppnådd noe.

 

Da korrigere jeg teksten til å være:

En løsning er å "forby" tungolje, men den må erstattes med dyrere diesel, som renner enda fortere ut av en ødelagt tank, er nesten like skadelig for sjøfugl, men synes ikke så godt - så da har man jo oppnådd noe.

 

Egentlig burde jeg takke deg. Det er ikke så mange som tar meg alvorlig her.

Link to post

Du får begynne med å flette inn "nesten" litt oftere da. :wink:

 

Tror nok "nesten" er å ta i litt lite jeg da. Uten å kunne dokumentere (er ikke like flink, eller les: har ikke like god tid, til å finne linker som andre her på forumet) så mener jeg at overgang til lettere oljer vil gi enorm gevinst. Ikke bare ved eventuelt forlis men også til luft.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...