Jump to content

Storsand i Hurum - tråden for oss med båtplass der


Framtia

Recommended Posts

Jeg skal også ligge ute. Det er ikke bobleanlegg innerst i bukta, men i fjor ble det bare tynn is noen få ganger. Jeg ligger selv sammen en som har kjøpt seg en liten ispropell og lå derfor helt isfritt. Forøvrig bruker Svein å bryte litt is med båten sin når det er påkrevet. Det var mye ustabilitet i strømforsyningen i fjor, men det er jo fikset nå i sommer.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

På begge sider ved innløpet er det bobleanlegg. Innenfor der jeg ligger. Jeg brukte mye energi i fjor vinter på å holde det isfritt inn mot de innerste bryggene, noe jeg heldigvis slipper til vinteren. Nå var vinteren som vi har lagt bak oss ganske guffen med mye is tidlig på vinteren. Håper vi slipper dette i vinter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Et høstbilde fra havna vår. Flott utsikt har vi også når vi er på vei ned til båten. Alltid noe å se på for oss båtfrelste.

 

havna_vaar_2.jpg

 

I år er havna blitt TV og videoovervåket, noe som trygger oss båteiere. Eieren av havna er nærmeste nabo.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Den første snerken av is la seg i dag i havna på Storsand. Det er mange ledige vinterplasser i år enn tidligere. Egentlig er Storsand en fin vinterhavn med sentral belligenhet i fjorden. En seiler fra Svelvik seg inn i havna i dag for å bli vinteren over. Vannet er nå avslått og slangene over bakken er frøsset. Det var minus 1.5 i havna da jeg dro ved 15-tiden i dag.

 

Havnesjef Svein har fått seg en ny havnebåt til erstaning for gamle Kalle. Han sa i dag at den nye skal brukes til bla. å holde råken oppe innerst i havna.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det var minus 3 på Storsand i ettermiddag og isfritt i havna. Utenfor Sætrelandet, mellom øyene, lå det i ettermiddag en tynn ishinne.

 

isfritt.jpg

Ifritt i havna på Storsand i dag til tross for 3 minus i luften.

 

storsand_havn_i_dsember.jpg

De store ferjene som passerer Drøbaksundet lager mye svell i havna på Storsand. Dette gjør utskiftingen av vannet i havna godt samtidig som havna forblir isfri ganske lenge.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Isfritt i store deler av havna i dag. Når det gjelder strømmen så ligger volten på 187 volt. Dettere lavere enn i fjord. Dvs at flere har koblet seg opp mot strøm i vinter enn i fjor. Det positive er at strømmen er stabil. I fjor gikk sikringer/jordfeilbryter til stadighet. Nå har jeg kun erfaring med den kursen på østre brygge som jeg ligger på.

 

storsand_19.jpg

En tynn skorpe hadde lagt seg på noen steder i havna i går. Innløpet inn mot den vestre delen av havna er fortsatt isfri.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I fjor kjørte jeg to ladere da Ladaxen ikke klarte å fullade batteriene. Da brukte vi båten oftere og hadde større behov for mer ladning. I år har det blitt 14 dager mellom hver tur og da klarer Ladaxen jobben i flg. batterimeteret. I denne kulda er ikke luftavfukteren noe til hjelp. Vifteovnen er noe daffere. Noe annet på 220 volt foruten lyspærer finnes ikke.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når jeg dro hjem kom havnesjefen med freser. Håper han klarer å få måkt alle bryggene slik at vi slipper å vasse i høy snø for å komme fram. Det var is i havnebassenget helt ut til Astor. Bobleanlegget ble slått på og isen begynte å løse seg opp etter hvert.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For dere som har tenkt dere på nyttårstur kan jeg si at det er null is ut fra havna vår. Isen ligger innerst som den pleier å gjøre. Bobla holder det isfritt.

isen_i_havna_5.jpg

Innløpet til havna, isfri.

 

isen_i_havna_1.jpg

Fra Astor og inn mot krana er det isfritt her på Storsand.

 

isen_i_havna_3.jpg

Et glimt fra den indre delen.

 

isen_i_havna_4.jpg

Det er måkt på alle bryggene og det er god måkt vintervei helt ned til alle bryggene.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...