Jump to content

Kjøpe trebåt som har vært under vann, mye jobb?


danzig

Recommended Posts

Dette er avhengig av mange ting.

For det første hvis båten bare har vært uner vann en kort periode, behøver ikke dette å ha så stor betydning for selve båten.

 

Men det som er det største utfordringen er motoren og det elektriske.

Motoren behøver heller ikke være så stort problem, bare du vet hvordan du skal gå fram.

 

Det hadde vært fint om du kunne legge ut litt mer info om båten.

Har du bilder?

Er det en båt som ligger ute til salgs på FINN?

Link to post

Det kommer ann på mange ting.

1. Hvor lenge har den ligget under vann?

2. Hva mener du med mye arbeid?

3. Hva slags motor står i?

4. Hva er gjort med motor etter at den er tatt opp? og hvor lenge siden er det?

5. Hva er årsaken til at den gikk ned?

6. Hva er båten laget av?

7. Hvor pent vil du ha sluttresultatet?

8. Er det overbygg, eller andre ting som fraviker "normalen"?

9. Er det benyttet finer ol.?

10. Størrelse? Antatt byggeår?

11. Pris?

 

Som du skjønner er det endel ting som avgjør om dette er verd jobben. For meg ville jeg sagt at dersom det er en båt som treffer deg i "hjertet" er det verd det nesten uansett, men nå mener jeg trebåt handler mest om følelser og ikke arbeid og økonomi. Finner jeg noe jeg liker har jeg nesten ubegrenset med tålmodighet og vilje.

 

Dersom du ikke er sikker ville jeg gått for noe annet, ettersom det ofte handler om arbeidstimer og ikke like mye økonomi i slike prosjekter. Men en trebåt som "bare" har vært under en tur, ville jeg ikke vært veldig redd for. Det er vel knapt en åpen tresnekke som ikke har vært helt eller delvis på dykketur :diving:

Ser frem til mer info, så skal vi svare etter beste evne!

Link to post

Som nevnt i et annet innlegg, så er det et spørsmål om hva du har som målsetting.

Skal du bare ha en båt du kan dra ut på fisketur med, og ikke er så opptatt av at den skal ta seg fint ut, så blir jo oppgaven enklere.

 

Det avgjørende er ikke om den har vært under vann eller ikke. Det viktigste er å vite hvordan båten var før den sank.

Her må du se etter råte, og ikke minst hvordan tilstanden til naglene er.

 

Blir du nødt til å begynne å skifte bord i skroget, spant eller andre større ting, kan jo jobben bli omstendig.

Men er den ellers i godt hold, så er dette et prosjekt jeg ville elsket å ta fatt på :yesnod:

Link to post

Hvis det bare er snakk om å få seg en båt til å ta noen turer på sjøen med, så skulle ikke dette bli all verdens jobb.

 

Men har du funnet ut hvorfor båten sank?

Er det snakk om store lekkasjer?

 

Men det spørs om det ikke vil være enklest for deg å kjøpe en ny brukt motor

En bruk motor til denne snekka, skulle vel ikke være umulig å oppdrive i distriktet der du bor, og den skulle heller ikke behøve å koste så mange tusen.

Link to post

Ja, det er lov å drømme :yesnod:

Selv om jeg ikke har planer om å skaffe meg ny båt, MÅ jeg innom FINN og kikke på båter hver dag.

 

Den du har linket til kan bli en flott båt, men jeg synes det var en veldig stiv pris for et prosjekt som tross alt krever en del innsatts.

 

Sammenlignet med denne fek. som eieren bare forlanger 5000 kr for

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18394862

Dessverre befinner denne båten seg litt langt unne der du bor. Men bare for å sammenligne prisen.

Link to post

Det finnes ingen dumme spørsmål...bare dumme svar :lol:

 

Det er ingen problem å jobbe med båten om vinteren. Spessielt ikke her på vestlande hvor vinterene er forholdsvis milde.

Det eneste problemet er at vi har mye nedbør, men står du under pressening er jo ikke dette noe problem. Ellers er jo ikke fuktighet trebåtens verste fiende. Uttørking kan ofte være et større problem.

 

Det eneste du skal være klar over er at olje og lakk selvfølgelig bruker mer tid på å tørke i kjøligere vær. Det kan også være en fordel om du har mulighet til å varme opp oljen du skal sette inn båten med til ca 40 grader. Da trekker den lettere inn i treverket.

 

Hvis du bunnsmører båten i kjølig vær må du også regne med å bruke litt mer bunnsmøring fordi denne blir mer tyktflytende ved lavere temperaturer. (Jeg tenker da på kobberstoff, som er det vanligste å bunnsmøre saktegående snekker med)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...